Gratulerer med dagen, SS!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Sør Sudan (eller som jeg liker å kalle det, Søndre Sudan) har i dag blitt FN medlem 193!

Da jeg besøkte Juba sist for noen få år siden hadde hovedstaden akkurat fått sin første kilometer med asfalt, og det i et land som bare er litt mindre enn Frankrike. Mye har allerede skjedd siden da, men utfordringene står i kø for et land med uhorvelige ressurser men som står omtrent aller bakerst i køen hva gjelder generell utvikling.

Norge har vært en av de aller viktigste bidragsyterne i den prosess som har gått fra forhandlingene om fredsavtalen og frem til i dag gjennom både diplomati og våre hjelpeorganisasjoner som Flyktnighjelpen, Folkehjelpen og Redd Barna, og blir ansett som en av de tyngste og mest respekterte internasjonale aktører.

Så på en dag som denne så er det også grunn til å være litt stolt over å være norsk og hva Norge har kunnet bidra med.

Gratulerer med dagen!

noruego

J

J.J

Gjest
Sant skal sies: når noen tar et valg og virkelig gjør noe med det så fortjener det all honør !!
Måtte det vare og ... Mange utfordringer der.

Respekt

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slenger meg på denne gratulasjonen til vår yngste nasjon, et land som virkelig fortjener å bli uavhengig. Det har vært uholdbart for folket i Sør-Sudan i mange år. Darfur har vært en skam for Khartoum, og det fantes nok ingen annen utvei. Jeg var selv i Kampala da Garang døde i et helikopterkrasj. Det jeg opplevde var at uten den intelligente og karismatiske Garang som leder for SPLA var den positive utviklingen landet var inne i fortapt, og det ble jo også resultatet. Etter at Garang hadde klart å forhandle fram betydelig større rettferdighet for sitt folk, så fikk det et skikkelig tilbakeslag da han døde. Det bare viser at det neppe var noen annen løsning.

Uganda har vært en viktig støttespiller for Sør-Sudan og SPLA. Jeg husker at en av suvenirbutikkene på flyplassen i Entebbe solgte caps med SPLA-trykk på. Angrer sterkt på at jeg ikke kjøpte en mens jeg likevel var innom og handlet en eske Uganda Waragi i todpacks. Kjekke å ha med på byen i tilfelle nachspiel. En håndfull drinker på innerlommen (trenger bare en flaske tonic så har man GT over alt) er populært når folk inviterer andre hjem om natten.

En konsekvens av dette kan bli at jakten på det eneste uroelementet i Uganda kan bli enklere for Movement Army. Nå kan nemlig ikke Joseph Kony gjemme seg like lett i jungelen over grensen fra Gulu. På en måte har LRA vært beskyttet av Khartoum-regimet, selv om de er kristne. Det skyldes at Khartoum ikke har vært begeistret for støtten til SPLA. Derfor kan SS regne med sterk støtte fra Uganda også i fremtiden, for de har mye å bidra med i sikkerhetspolitikken. Kony/LRA vil da være nødt til å begrense seg til grenseområdene mot Kongo i fremtiden. De utpinte landsbyboerne i Gulu (og ikke minst de statsløse flyktningene i Nord-Uganda) vil endelig få fred fra den sprø opprørslederen.

Vi skal være glade for at SS nå finnes. Det skal være ganske ille hvis det ikke bidrar positivt til stabiliteten i regionen. Sudans makt er svekket, selv om de kan fokusere ressurser på noe annet enn undertrykking av SS fremover. En ny nasjon som har et godt forhold til Uganda, Kenya og Tanzania er viktig nå. Det er ikke ment som kritikk av islam, men religionen blir faktisk svekket i Øst-Afrika av dette. SS vil nok se på Kenya og Uganda som sine nærmeste allierte, og kanskje kunne bidra i deres anstrengelser for å bringe fred til Afrikas horn og landene innenfor. De har nok lært nok av historien til å ikke la folk som Amin eller Obote få stor innflydelse. The Movement blir nok den politiske mentoren til sør-sudaneserne.

Jeg tror de har gode prognoser for å bli et vellykket land. De har sterke allierte, og gjør alliansen sterkere. Her må det satses av det internasjonale samfunnet, og jeg tror folket i landet er bevisst på at det internasjonale presset har betydd mye for dem. Det at de er kristne som har vært undertrykket av arabere gjør at de havner i "riktig" gruppe, og at de har andre bitre minner enn Europas kolonipolitikk. Vestlig innblanding kommer til å bli tatt imot uten skepsis av noen art.

På tross av hvor viktig SS kan bli for utviklingen av regionen skal jeg vedde på at i kommentarfeltene til avisene kommer mange tullinger som ikke engang vet hvor Darfur er å fokusere på vår bistand som noe negativt. Disse debattantene som uttaler seg om alt de ikke har peiling på i ren ryggmargrefleks kommer til å klage og stønne over penger som kunne gått til veibygging i Norge. De fordømmer alt afrikansk som udiskutabelt mislykket, og forhåndsdømmer den nye nasjonen som et fremtidig helvete. Akk, så mye uvitenhet vi skal utsettes for. Heldigvis har folk som faktisk sitter på den nødvendige makten i Norge bedre viten om Øst-Afrika. Jeg har ikke lest noen utspill fra Siv og gutta hennes enda, men jeg tror ikke de vil være så kritiske til at SS får hjelp til å etablere seg. De ser nok nytten i et nytt kristent land i regionen, og skjønner utmerket godt at folket trenger sitt eget land. Dette mener jeg kan være en bistandssak der hele det politiske miljøet i Norge vil stille seg mer unisont bak enn det vi er vant med fra andre tilfeller.

Så til lykke med dagen, dere som bor i eller er fra Sør-Sudan. Måtte vi aldri høre om overgrep og folkemord i Darfur igjen. Jeg vet ikke hvor samlet folket er i praksis, men antar at de er ganske enige om visjonene etter det de har vært gjennom som gruppe. Derfor krysser jeg fingrene med ikke ubetydelig optimisme for den unge nasjonen Sør-Sudan. Flott av FN å være så kjappe med anerkjennelsen. Det er viktig for å få Khartoum til å holde seg på matta.

Så gratulerer med dagen, folket i Sør-Sudan. Måtte hell og lykke følge dere på deres vei mot å skape en fremtid for deres barn og barnebarn. Og en liten oppfordring til Afrika-skeptikere: Gi dem en sjanse til å vise at de kan. Dette er en gledens dag for alle oss som er glade i den delen av verden. :)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
458
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
JA! Og honnør til Norge og Hilde Frafjord Johnson! Måtte det lykkes videre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mrx skrev:
JA! Og honnør til Norge og Hilde Frafjord Johnson! Måtte det lykkes videre.
Helt enig! Det er godt at vi allerede er sterkt involvert. Det er bare til det positive. Som jeg skrev lenger opp skjønner nok ikke debattantene på db.no hvor vidtrekkende konsekvenser denne nasjonsdannelsen kan få. Som vanlig tenker de ikke lenger enn til sin egen nesetipp, slik som Lasse Larsen:

Ny nasjon ? Ny bistands nasjon er vel det riktige ordet.

Presidenten må vel ha ny privat jet, president palass, biler, livvakter og konto i Sveits. Og hvem løper til for å betale det tror du ???? Jo, vi !!
Snakker om å gå dem i møte på en negativ måte. Mannen mener jo åpenbart at dannelsen bare er en negativ hendelse, en dannelse av et nytt problem for "lommeboken hans". Hvis SS modellerer seg etter forbildet i sør så er det ikke megloman luksus til ledelsen som kommer til å prege dem. Riktignok har de et helikopter som brukes av State House, men ingen privat jet. Og jeg var nabo til Fru Museveni i min tid. Hun bor i deres sivile hus deler av tiden, og det er ikke et stort palass. Jeg kjenner folk med like store hus i Norge. Hvis noen kjenner debattanten Lasse Larsen kan de hilse fra meg at han er en uvitende tulling. Det kan dere også fortelle til deltakeren thov, som står for denne geniale uttalelsen:

Har halve Norge reist dit? Erik Solberg med stor delegasjon, krompen sikkert også med en noen sikkerhetsfolk, og jeg antar at Astrid Sehl ikke har reist helt alene hun heller. Jeg er skuffa over at krompen og Erik Solberg ikke er å se på tribunen sammen med presidentene. Har dem ikke folkeskikk der nede eller?
Det at det internasjonale samfunnet har spilt en rolle betyr egentlig mest at dette er en seier for den Afrikanske Union, ikke Norge. Det er først nå vårt engasjement får noen stor betydning for dem. God, jeg er glad jeg ikke kjenner slik tullinger som Larsen og thov, som ikke har satt seg inn i noe som helst før de brøler som en gal løve. Kommentarfeltet i db.no (og VG, Hegnar etc) kommer til å svømme over av lignende uttalelser fra folk uten den minste innsikt i Øst-Afrika.

Nei, nå må jeg roe ned med en grattis-skål i lokal krigsgin fra området. Har ingen tonic, men isbiter i frysen. Det er den siste skvetten jeg har på flaske, men jeg har en todpack i tillegg hvis det skulle smake for godt. Igjen gratulerer, SS - og skål for friheten!

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Ja, her er det god grunn til å ta frem gratulasjonene. Det er mange års kamp for frihet og et verdig liv som nådde et milepunkt i natt. Mange utfordringer fremover, men jeg håper Norge fortsetter det gode arbeidet som vi har i SS.

Gratulerer med dagen! :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Ble glad et øyeblikk.
Trudde trådstarter gjorde en hyllest til de fire S`er.............
Men ak nei

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Biafra?? Once more? Blir det fredelig nå?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Neppe

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Hvorfor er du pessimist? Det er et helt annet politisk klima i Øst-Afrika nå enn sist gang det var kraftig konflikt der nede. De har naboland som har vært gjennom store omveltninger og stabilisering. De har allierte av betydning i Unionen. Det er tross alt en god del Afrikanske land som har lykkest med stabiliseringen ganske bra, på begge sider av kontinentet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Nåja, de har fremdeles ikke avklart fordelingen av oljeinntektene, hvor grensene skal gå eller hvilket statsborgerskap en stor del av befolkningen skal få.
Så det er da enda noen grunner til å ikke bare være optimist.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tubesnake skrev:
Nåja, de har fremdeles ikke avklart fordelingen av oljeinntektene, hvor grensene skal gå eller hvilket statsborgerskap en stor del av befolkningen skal få.
Så det er da enda noen grunner til å ikke bare være optimist.
Man overvinner aldri utfordringer med å være pessimist. Realist må man være, men pessimisme er ikke konstruktivt i det hele tatt. Jeg opplever at RJEL dømmer det nye landet nord og ned med å skrive neppe, at han ikke gir dem noen særlig sjanse til å få fred.

Jeg mener at Øst-Afrika har utviklet seg et godt stykke de siste 20-25 årene. Ikke alltid ideelle styresett, men folk som hovedsaklig har det bra etter afrikanske forhold. Har du ikke lagt merke til at det er svært få innvandrere fra land som Kenya, Tanzania og Uganda som har kommet de siste tyve årene? Sett bort fra Somalia er det fra Eritrea og tildels enkelte folkegrupper fra Ethiopia som kommer hit. Generelt er de mer lykkelige i hjemlandet enn de fra mange andre afrikanske land er, og har dermed ikke like sterkt behov for å reise ut. Det er en indikator på en region i en positiv utvikling over en lang periode, en utvikling som garantert kommer til å fortsette.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
baluba skrev:
Slenger meg på denne gratulasjonen til vår yngste nasjon, et land som virkelig fortjener å bli uavhengig. Det har vært uholdbart for folket i Sør-Sudan i mange år. Darfur har vært en skam for Khartoum, og det fantes nok ingen annen utvei. Jeg var selv i Kampala da Garang døde i et helikopterkrasj. Det jeg opplevde var at uten den intelligente og karismatiske Garang som leder for SPLA var den positive utviklingen landet var inne i fortapt, og det ble jo også resultatet. Etter at Garang hadde klart å forhandle fram betydelig større rettferdighet for sitt folk, så fikk det et skikkelig tilbakeslag da han døde. Det bare viser at det neppe var noen annen løsning.

Uganda har vært en viktig støttespiller for Sør-Sudan og SPLA. Jeg husker at en av suvenirbutikkene på flyplassen i Entebbe solgte caps med SPLA-trykk på. Angrer sterkt på at jeg ikke kjøpte en mens jeg likevel var innom og handlet en eske Uganda Waragi i todpacks. Kjekke å ha med på byen i tilfelle nachspiel. En håndfull drinker på innerlommen (trenger bare en flaske tonic så har man GT over alt) er populært når folk inviterer andre hjem om natten.

En konsekvens av dette kan bli at jakten på det eneste uroelementet i Uganda kan bli enklere for Movement Army. Nå kan nemlig ikke Joseph Kony gjemme seg like lett i jungelen over grensen fra Gulu. På en måte har LRA vært beskyttet av Khartoum-regimet, selv om de er kristne. Det skyldes at Khartoum ikke har vært begeistret for støtten til SPLA. Derfor kan SS regne med sterk støtte fra Uganda også i fremtiden, for de har mye å bidra med i sikkerhetspolitikken. Kony/LRA vil da være nødt til å begrense seg til grenseområdene mot Kongo i fremtiden. De utpinte landsbyboerne i Gulu (og ikke minst de statsløse flyktningene i Nord-Uganda) vil endelig få fred fra den sprø opprørslederen.

Vi skal være glade for at SS nå finnes. Det skal være ganske ille hvis det ikke bidrar positivt til stabiliteten i regionen. Sudans makt er svekket, selv om de kan fokusere ressurser på noe annet enn undertrykking av SS fremover. En ny nasjon som har et godt forhold til Uganda, Kenya og Tanzania er viktig nå. Det er ikke ment som kritikk av islam, men religionen blir faktisk svekket i Øst-Afrika av dette. SS vil nok se på Kenya og Uganda som sine nærmeste allierte, og kanskje kunne bidra i deres anstrengelser for å bringe fred til Afrikas horn og landene innenfor. De har nok lært nok av historien til å ikke la folk som Amin eller Obote få stor innflydelse. The Movement blir nok den politiske mentoren til sør-sudaneserne.

Jeg tror de har gode prognoser for å bli et vellykket land. De har sterke allierte, og gjør alliansen sterkere. Her må det satses av det internasjonale samfunnet, og jeg tror folket i landet er bevisst på at det internasjonale presset har betydd mye for dem. Det at de er kristne som har vært undertrykket av arabere gjør at de havner i "riktig" gruppe, og at de har andre bitre minner enn Europas kolonipolitikk. Vestlig innblanding kommer til å bli tatt imot uten skepsis av noen art.

På tross av hvor viktig SS kan bli for utviklingen av regionen skal jeg vedde på at i kommentarfeltene til avisene kommer mange tullinger som ikke engang vet hvor Darfur er å fokusere på vår bistand som noe negativt. Disse debattantene som uttaler seg om alt de ikke har peiling på i ren ryggmargrefleks kommer til å klage og stønne over penger som kunne gått til veibygging i Norge. De fordømmer alt afrikansk som udiskutabelt mislykket, og forhåndsdømmer den nye nasjonen som et fremtidig helvete. Akk, så mye uvitenhet vi skal utsettes for. Heldigvis har folk som faktisk sitter på den nødvendige makten i Norge bedre viten om Øst-Afrika. Jeg har ikke lest noen utspill fra Siv og gutta hennes enda, men jeg tror ikke de vil være så kritiske til at SS får hjelp til å etablere seg. De ser nok nytten i et nytt kristent land i regionen, og skjønner utmerket godt at folket trenger sitt eget land. Dette mener jeg kan være en bistandssak der hele det politiske miljøet i Norge vil stille seg mer unisont bak enn det vi er vant med fra andre tilfeller.

Så til lykke med dagen, dere som bor i eller er fra Sør-Sudan. Måtte vi aldri høre om overgrep og folkemord i Darfur igjen. Jeg vet ikke hvor samlet folket er i praksis, men antar at de er ganske enige om visjonene etter det de har vært gjennom som gruppe. Derfor krysser jeg fingrene med ikke ubetydelig optimisme for den unge nasjonen Sør-Sudan. Flott av FN å være så kjappe med anerkjennelsen. Det er viktig for å få Khartoum til å holde seg på matta.

Så gratulerer med dagen, folket i Sør-Sudan. Måtte hell og lykke følge dere på deres vei mot å skape en fremtid for deres barn og barnebarn. Og en liten oppfordring til Afrika-skeptikere: Gi dem en sjanse til å vise at de kan. Dette er en gledens dag for alle oss som er glade i den delen av verden. :)
Jeg er også forsiktig optimist på vegne av mine mange gode venner i SS. Med eget FN-sendelag på plass (samt 4.000 fredsbevarende styrker i Abiey) som ikke lenger må forholde seg til alle obstruksjonene fra Khartoum (kontainere med all slags viktige forsyninger ble typisk stående i månedsvis i Port of Sudan), så håper jeg de prioriterer infrastruktur, og da i første omgang i retning Entebbe. En tettere økonomisk integrasjon med Uganda ser jeg som helt nødvendig, på sikt også for olje etterhvert som Uganda utvikler sin egen produksjon. Økonomisk utvikling i grenseområdet mellom SS og Uganda vil også være i Ugandas interesse, både med tanke på å forbedre vilkårene for Achioli-folket, og for endelig å kunne ta knekken på LRA.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
835
Jeg slutter meg gjerne til gratulantene til Sør-Sudan, og hvis det mot all erfaring skulle bli fremgang og velstand av norske bistandspenger, er det vel brukte skattekroner.

Ps. En interessant kommentar fra NRK's utskremte i SS: sameksistens med det muslimske flertall i nord var ikke mulig for de kristne i sør. Men her i Norge skal vi prøve.......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gratulerer Juba og Sør-Sudan!
Måtte fred, demokrati, velstand og lykke følge!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Jeg er også forsiktig optimist på vegne av mine mange gode venner i SS. Med eget FN-sendelag på plass (samt 4.000 fredsbevarende styrker i Abiey) som ikke lenger må forholde seg til alle obstruksjonene fra Khartoum (kontainere med all slags viktige forsyninger ble typisk stående i månedsvis i Port of Sudan), så håper jeg de prioriterer infrastruktur, og da i første omgang i retning Entebbe. En tettere økonomisk integrasjon med Uganda ser jeg som helt nødvendig, på sikt også for olje etterhvert som Uganda utvikler sin egen produksjon. Økonomisk utvikling i grenseområdet mellom SS og Uganda vil også være i Ugandas interesse, både med tanke på å forbedre vilkårene for Achioli-folket, og for endelig å kunne ta knekken på LRA.
Hyggelig å se at du er enig med meg her. Det er klart at optimismen er forsiktig, vi vet jo altfor godt at slikt kan gå galt. Men for oss som har vært i regionen, og som kjenner folkene derfra, så er det grunner til å være forsiktig optimistisk. Bildet av den primitive afrikaner er ikke så almengyldig som mange tror.

Nettopp det med Uganda er jo en joker som er til SS' store fordel. De deler endel kultur, og har samarbeidet i mange år allerede. Også Uganda har en ny oljeindustri, så her kan det samarbeides både om infrastruktur og utvinning. Det er mange grunner til at det skal gå galt, men enda flere for at det skal gå bra.

Uganda er et regime som er åpnere enn det vi får inntrykk av her oppe. Som vanlig demoniseres ledere som blir svært populære over hele kontinentet, og Museveni er en slik leder. Riktignok har han foretatt forandringer i lovverket som styrker ham selv, men samtidig har det blitt innført et multiparti-demokrati som er uvanlig godt i afrikansk sammenheng. Korrupsjon eksisterer, men er ikke så ekstrem som i andre land.

Dette er land som er blant de som kan bli de som ligner mest på oss på sikt. Mentaliteten til folk i Uganda opplever jeg som mye mer lik vår enn den som mange andre afrikanske land preges av. Jeg velger å være optimistisk på bakgrunn av slike erfaringer, og ikke minst behovet for at folk tror på fremtiden for Afrika.

@BT: Morsomt at du trekker fram Knutsen og Ludvigsen, all den tid en av dem faktisk har tilbrakt endel tid i det som nå er Sør-Sudan i sitt virke for Unicef. Trist at han ikke selv kan få oppleve dette, siden han gikk bort for en tid siden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Jeg slutter meg gjerne til gratulantene til Sør-Sudan, og hvis det mot all erfaring skulle bli fremgang og velstand av norske bistandspenger, er det vel brukte skattekroner.

Ps. En interessant kommentar fra NRK's utskremte i SS: sameksistens med det muslimske flertall i nord var ikke mulig for de kristne i sør. Men her i Norge skal vi prøve.......
I nabolandet Uganda går den sameksistensen glatt som kniv i smør, så det har nok mer med hvordan det muslimske regimet i Khartoum har handlet mer enn noe annet. Jeg hadde vansker for å skille mellom muslimer og kristne i Uganda, rett og slett fordi muslimene ikke skiller seg ut. Muslimske jenter kan gå ut med kristne gutter, og det er ingen skillelinjer som er tydelige. Så det problemet avgjøres av hvordan partene oppfører seg, ikke hvem eller hva de er.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Selv om ikke fremtiden for det nye landet ser så lys ut at man trenger solbriller er det likevel grunn til å håpe at den blir langt bedre enn fortiden.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
BT skrev:
Selv om ikke fremtiden for det nye landet ser så lys ut at man trenger solbriller er det likevel grunn til å håpe at den blir langt bedre enn fortiden.
Og der meldte du deg på som sterk kandidat til prisen for Årets Mest Forsiktige Optimist...

Men du har rett, selv om vi kan håpe at deres fremtid blir bedre, og det strengt tatt ikke skal så mye til gitt deres fortid, så er det en rekke risiki som truer stabiliteten til det nye landet:

- utviklingsnivå: to tredjedeler av den voksne befolkning er analfabeter, og det er større sansynlighet for at en femten år gammel jente dør i forbindelse med barnefødsel enn får selv grunnleggende utdanning
- ressurser: landet har store naturlige ressurser også uten olje, og burde lett kunne brødfø en befolkning på mange ganger størrelsen. Men miner, forvaltning, stammekonflikter, kapasitet, ressurser og kunnskap gjør at store deler lever på en dollar dagen
- demilitarisering av SPLA/M: Som med KLA/UCK i Kosovo og andre steder domineres det politiske styret i SS av tidligere soldater og offiserer, i all hovedsak Dinkaer. Det er lite som tyder på at de er villig til å gi opp den dominans de har, inklusive, naturligvis, både oljepenger og internasjonale midler, og legge til rette for en utvikling mot et sivilt samfunn og et demokratisk flerpartisystem som i større grad er representativt for de politisk/nasjonale strukturer i landet. Det er særlig viktig at Nuerne får ta del i landets nye maktstrukturer
- stormaktspolitikk: Kina er den dominerende aktør i oljeproduksjonen i området rundt Abiey, og kan ikke forventes å være verken konstruktiv eller vennligsinnet med mindre deres (nesten eksklusive) økonomiske interesser tilknyttet oljereservene ivaretas. Vannføringen fra den Hvite Nil har alltid vært Khartoum og Kairos viktigste interesse og frykt i forhold til et uavhengig og i hovedsak kristent SS som kan forventes å søke tettere økonomisk såvel som politisk integrasjon i Øst Afrika. Etiopa har i tiår syslet med drømmen om å avlede vann fra SS østover snarere enn nordover...

Og dette er bare noen av faktorene som kan true SS i de nærmeste årene...

noruego

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tribalism er alltid min største angst i slike situasjoner. Men det finnes også internasjonale jokere, som du skriver. Kinas dominans i Afrika er litt bekymringsverdig, og det er litt vår skyld også. De tar over der vi overser, på en måte. Å forvalte sine ressurser er nok noe "vi" kan lære Sør-Sudaneserne, men det tar ikke livet av tribalism.

Skjær i sjøen er det, men jeg håper at folket der ser sørover for inspirasjon. Som sagt er det mye som er galt i Uganda, men enhetstankegang er noe de har lykkes ganske godt med etter at de ble kvitt Obote. Amin var forresten ikke fra Uganda. Han var muslim fra Sør-Sudan. Men - han skal ikke anklages for tribalism. Også han jobbet for enhet i nasjonen, på tvers av gruppene.

De har lykkes med å få denne holdningen til å bety mindre i Uganda. Jeg håper de klarer det samme i Sør-Sudan.

Topp Bunn