Gratulerer med 60-års dagen, Mark Knopfler!

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Hei!

I dag, den 12.august, fyller Mark Knopfler 60 år. Derfor syntes jeg det var på sin plass med et lite innlegg her.
Mark er nok for mange best kjent som "the voice and guitar of Dire Straits", noe som kanskje ikke er så rart. Mark dannet firemannsbandet sammen med sin bror og to andre kamerater i 1977. Albumet "Dire Straits" ble sluppet i 1978, og inkluderte blant annet en av bandets største hit'er "Sultans of swing". Ingen dårlig debutt med andre ord... :)

Gruppens mestselgende album, "Brothers in arms" kom ut i 1985, og er også en av de mestselgende albumet i Storbritannia noensinne. Mens "Brothers in arms" ble den første singelen i verden trykket på det da nye CD-formatet, ble videoen til "Money for nothing" den første musikkvideoen som gikk på den britiske MTV-kanalen. Under BIA-turneen som fulgte spilte Dire Straits 247 konserter i 100 byer over en periode på to år.

I 1995 bestemte Mark seg for å nedskalere. Dire Straits ble oppløst, og Marks første soloalbum, "Golden Heart", kom året etter. Siden det har han gitt ut fire studioalbum, og skrevet musikk til flere filmer.

Mark er av "The Rolling Stone Magazine" rangert som nr.27 blant de beste gitaristen i verden. Han har støttet en rekke veldedige formål, og i 2007 ga han ut en nyinnspilt versjon av "Brothers in arms" til inntekt for veteranene etter Falklandskonflikten. Hans nybygde studio, "British Grove", ble i februar kåret til beste studio i den prestisjetunge "Music producers guild award", i konkurranse med blant annet "Abbey Road".

Han nyeste soloalbum, "Get lucky", slippes 14.september. Til våren blir det ny verdensturné, og Norge er bekreftet på turnélisten. Den legendariske "Alchemy"-konserten til Dire Straits slippes også på Blu-Ray og DVD i denne perioden. Mark hviler med andre ord ikke på laubærene....

Da gjenstår det bare for meg å si gratulerer med dagen, Mark! Jeg ser frem til mange år med mer fantastisk musikk... :)

Jarle

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Heisann.. :)

Ja, enj Mark får en grat'elere med de 60.. :D :D
En meeget dyktig musiker som jeg håper får vere aktiv leeenge ennå.
GRATULERER MED 60-ÅRS DAGEN MARK!!!!

MVH :) :)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Happy bursdag :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator