Diverse Gratulerer Maaemo **

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
Tiltredes.
To besøk så langt iår. Det blir garantert flere, men nå blir det vanskeligere å få bord selv på en tirsdag.

De serverer nå Bøgedal #255 brygget på toradet landsort 1913 til brødet.

PS: Også Oscargate serverer øl i menyen, men det crasher fullstendig. Ikke la dere lure!

N

nb

Gjest
Kul restaurant - ser for meg at det er ganske smart forretningsdrift også siden de slipper unna med en del rimeligere råvarer i konseptet sitt. Var litt pessimistisk på deres vegne da jeg var der, det var halvfullt lokale og lokasjonen er ikke den aller beste nå før folk for alvor flytter inn i Bjørvika, men det ser ut som de klarer seg bra og får håpe de klarer seg bra videre.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.224
Torget vurderinger
4
Rimeligere råvarer i utgangspunktet kanskje, men mye er fra små og lokale spesialister med høyt kvalitetsfokus så direkte det er nok ikke all verden de sparer der.

R

Roysen

Gjest
Etter flere besøk hos Maaemo kan jeg ikke si annet enn at ikke mange andre fortjener sine to stjerner mer. Gratulerer Esben, Pontus og Niklas.

BTW, ble det noen stjerne på Onda Mezzanine?

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Nei, ingen. Feinschmecker mistet også sin, noen man vel kan si var på høy overtid.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Nei, ingen. Feinschmecker mistet også sin, noen man vel kan si var på høy overtid.
Jeg ser det nå. Intet mindre enn en skandale. Onda Mezzanine fortjente minst en stjerne - kanskje to. Nivået er klart høyere enn Feinscmecker og Statholdergaarden. Jeg synes også Ylajali hadde fortjent en stjerne.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg ser det nå. Intet mindre enn en skandale. Onda Mezzanine fortjente minst en stjerne - kanskje to.
Kanskje inspektøren ikke fikk spise der om de fortsatt hadde firemanns-policyen sin;)

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Jeg ser det nå. Intet mindre enn en skandale. Onda Mezzanine fortjente minst en stjerne - kanskje to.
Kanskje inspektøren ikke fikk spise der om de fortsatt hadde firemanns-policyen sin;)
Firmannspolicyen er bullshit. Det er et falskt rykte som pressen har kokt sammen. Jeg har spist der alene flere ganger. Det er heller ikke noen minmum 3000K regning. Det er veldig enkelt å reservere bord på deres webside og ingen krav av noe slag.

...og Michelin har vært der. Inspektøren satt ved bordet ved siden av mitt første gang jeg spiste der. Terje Næss viste meg visittkortet hans når jeg gikk.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Kan det være at de ikke har holdt åpen lenge nok, fordi dette er rett og slett helt uforståelig dersom de ikke er utelatt av en eller annen helt spesifikk grunn?

Mvh
Roysen

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.224
Torget vurderinger
4
Det var jo spekulert på forhånd i at kort driftstid ville gjøre at de ikke fikk noen stjerne. Guiden skal jo være så korrekt som mulig et helt år fremover fra utgivelsesdatoen. Derfor hadde visst Oscarsgate tilmed varslet om at de i løpet av våret sannsynligvis ville være stengt en periode ifbm. flytting...selvom de ennå ikke har funnet nye lokaler. Sikkert smart å spille med åpne kort.

http://vimeo.com/27856616

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kjenner at jeg blir litt misunnelig her.- :'(. Hvor mange er det egentlig som kan gå på slike resturanter for egen regning?
Jeg har sluttet å gå på fine restauranter etter at jeg kjøpte ny bolig, og ble gjerrig. Kun ytterst sjelden har jeg opplevd at det var verdt det. Og begge ganger på en stjerneløs restaurant (Allegro i Stavanger)

Nå for tiden er jeg mer på jakt etter en god middagsrett for under 150kr. Og sålangt er det Waldemars (Oslo) som får min *... ;D

Dere får kose dere med maten,, ;)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jorunn er verdt en stjerne alene, så jeg støtter deg i valg av sted, Sleiven. Og skulle lysten på indisk gjøre seg gjeldende er det kort vei derfra ned til Albertine's.

N

nb

Gjest
Sleiven skrev:
Hvor mange er det egentlig som kan gå på slike resturanter for egen regning?
Det er nok ganske mange i Oslo og andre steder som kan det, men generelt er det mye wining & dining mandag-torsdag og hovedsaklig privatpersoner som går fredag og lørdag, det er i alle fall mitt inntrykk.

Det er faktisk ikke nødvendigvis SÅ mye dyrere enn å gå på helgefylla med en kompisgjeng, legger man sammen børst, taxi hit og dit og hjem og litt nattmat så blir det noen kroner utav det også. Spiser man i sentrum kan man reise kollektivt til og fra og det er ikke nødvendig å takke ja til alle mulighetene for å dra på seg ekstrautgifter som sprudlevann før måltidet og kaffi og brunt brennevin etter måltidet.

N

nb

Gjest
Da ble det fortsatt to stjerner på Maaemo. Hadde de mistet den ene hadde det vært skandale. Jeg var der ganske kort tid før de fikk 2 for første gang og var der igjen for noen få uker siden og de har klart kjørt nivået opp en hel del hakk siden første besøk etter min mening. Ylajali synest jeg hadde fortjent en, den er svært mye bedre enn enstjernes restauranter jeg har vært på i utlandet i alle fall. Statholdergaarden sikkert greit nok, har ikke vært i hovedrestauranten der på svært lenge. Nye Bagatelle har jeg ikke vært på, men jeg har lyst til å prøve den (og burgeren i kjelleren - den så digg ut).

Fortsatt null for Terje Ness på Onda. Han er sikkert ganske snurt siden ambisjonsnivået var 2. Har ikke vært der så mener ingen ting om den, men har registrert at de har satt ned menyprisen en del så ambisjonsnivået er kanskje senket et hakk? Noen som har vært der i det siste?

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Terje Ness er ikke en del av Onda lenger. Han og Rune Pall har skilt lag. Terje Ness driver kun Oro samt Oro Bar & Grill nå. Rune Pall har tatt over de andre restaurantene de drev sammen. Onda Asia kommer til å legges ned og skal erstattes av en gastrobar.

Nye Bagatelle blir veldig spennende med ny kjøkkensjef Allan Poulsen og nytt team med blant annet Robert Lie og Niklas Johanson. De to sistnevnte drev jo praktisk talt Bagatelle siste tiden når Hellstrøm var der også.

Statholdergaarden har jeg alltid syntes var bra. Ylajali synes jeg ikke holder samme nivå. Da foretrekker jeg Baltazar, Feinschmecker og Hanami.

Jeg ser for meg en stjerne hos Nodee etter hvert. De har nå oppgradert sin sushi bar. Den har blitt mindre (bare 8 plassser) og konseptet er endret med et betydelig større gourmet fokus med eksklusive råvarer. Spiste der for to dager siden og fikk noen østers jeg aldri har sett eller hørt om før (veldig store såkalte hesteøsters).

Ellers var jeg å spiste på Maaemo for fjerde gang i alt ved slutten av januar (nøyaktig et år siden forrige gang) og jeg er helt enig med deg, nb. De har hevet seg betraktelig. Nå er det ingen overaskelse at de har to stjerner lenger.

Jeg har vært på Onda Mezzanine flere ganger og de holder svært høyt nivå. I mine øyne holdt Maaemo, Oscarsgate og Onda Mezzanine omtrent samme nivå rett før Oscarsgate la ned driften. Mon tro hva Bjørn Svensson skal finne på. Jeg hadde håpet han fant veien til grytene på Bagatelle, men Allan Poulsen er også et utrolig godt valg.

Cruiser her på forumet hevder at han har jobbet (muligens fortsatt jobber) på Maaemo.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Jeg var på en tostjerners i Frankrike her om dagen - Le Villa Archange i Le Cannet like utenfor Cannes. De fikk to stjerner kun 10 måneder etter åpning, men da hører det med til historien at kjøkkensjefen var en hotshot som hadde to stjerner i Cannes før han flyttet litt nordover til et nytt sted.

Nivået på maten etc var direkte latterlig sammenlignet med Maaemo, og forsåvidt også med Bagatelle i Hellstrøm-tiden. Oscarsgate også mye bedre. Neppe arbeidsuhell - sjefen selv var på jobb og tok turen rundt i restauranten og hilste på alle gjestene.

Nå skal man være forsiktig med å generalisere fra "sample of one" men jeg har sjelden blitt veldig imponert over restauranter med en stjerne i Frankrike. Dette var den første jeg har prøvd med 2 stjerner i Frankrike og respekten for denne røden boken har ikke blitt større.

Topp Bunn