Gratis Laseroperasjon i Norge

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Innspill til debatten om laseroperasjon som går her på sentralen nå.

Jeg har operert begge øynene med Laser/Lasik her i Norge gratis. Vi er 3 kollegaer som nå har operert øynene våre gratis her i Norge. Staten/trygdekontoret betaler. Hvis du har en jobb som krever at du har godt syn, vil du kunne komme inn under trygdereglene og få operesjonen dekket av staten. Det eneste du betaler er egenandel når du er inne til operasjon/kontroll.
Fremgangsmåte. Gå til din fastlege og få en henvisning til en spesialist(øyelege). Få gjerne legen din til å skrive på henvisningen at du trenger godt syn i ditt arbeid. Henvisningen sendes til øyelege som driver med Laseroperasjoner. Han vil vurdere henvisningen, og hvis han mener at du oppfyller kravene til gratis laseroperasjon, vil han ordne det formelle med trygeetaten. Du er ikke inne i den loopen i det hele tatt. For min del så var jeg operert 14 dager etter at jeg hadde sendt henvisningen til en spesialist her i Bergen.
Så enkelt kan det være, og pengene du sparer kan du f.eks bruke på noe nytt i lydoppsettet ditt.

Endre
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.183
Antall liker
10.720
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nettopp betalt 35k for øynene til kona.....
Men så ble resultatet bra også.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.355
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Skilsmisse da hun så deg for første gang? ;D
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
litt OT, men ser du alt som foregår. eller blir du midlertidlig blind ?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Du ser alt som foregår. Du blir ikke midlertidig blind og det er ikke smertefullt. Det hele tar ca 25 min. pr øye.

Endre
litt OT, men ser du alt som foregår. eller blir du midlertidlig blind ?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Han vil vurdere henvisningen, og hvis han mener at du oppfyller kravene til gratis laseroperasjon, vil han ordne det formelle med trygeetaten.
Må bare nyansere her; det er ingen etablert nasjonal trygdepraksis på at brillebrukere i jobb får gratis laseroperasjon i Norge. Du har åpenbart vært heldig her.
Kravene du refererer til må i alle fall gå på reduksjon av arbeidsevne generelt, pga dårlig syn eller obligat bruk av briller. Dermed har du de samme krav som for andre sykdommer og lyter som reduserer arbeidsevnen.

Vi har nettopp hatt noen slike saker på jobben, og det lokale trygdekontor har avslått søknad, da de ikke finner hjemmel for at arbeidstakeren har krav på behandlingen.

Det stiller seg i et litt annet lys fra trygdeetatens side dersom brillebruk er uforenelig med den jobben du har, eller dersom du av jobbmessige hensyn er nødt til å ha bedre syn enn du har.

Ellers kan jo gud-og-hvermann få statlig bekostet laseroperasjon; og slik er nok ikke praksis..

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Hvis du leser hovedinnlegget mitt en gang til så ser du at det står der at hvis jobben din krever at du har godt syn, så vil du kunne komme inn under trygdereglene. Det står ikke at alle som bruker briller i Norge automatisk kommer inn under disse reglene. Eksempler på jobbtyper: Sjømann, forsvaret osv.
Hvis du følger min anbefaling til fremgangsmåte vil du ha gode muligheter til å få innvilget din søknad. Søknaden skal ikke sendes til ditt lokale trygdkontor, men til øyelegen.
Nå er det bare 14 dager siden den siste av mine kollegaer ble Laser-operert på Statens regning. Dette er ikke snakk om flaks. Det handler om å benytte seg av de ordninger som finnes for arbeidstakere med et "spesiellt" yrke. Det er merkelig at jeg og mine 2 andre kollegaer har fått uten problem innvilget våre søknader. Er vi unike i Norge, tror ikke det.

Endre
Må bare nyansere her; det er ingen etablert nasjonal trygdepraksis på at brillebrukere i jobb får gratis laseroperasjon i Norge. Du har åpenbart vært heldig her.
Vi har nettopp hatt noen slike saker på jobben, og det lokale trygdekontor har avslått søknad, da de ikke finner hjemmel for at arbeidstakeren har krav på behandlingen.

Det stiller seg i et litt annet lys fra trygdeetatens side dersom brillebruk er uforenelig med den jobben du har, eller dersom du av jobbmessige hensyn er nødt til å ha bedre syn enn du har.

Ellers kan jo gud-og-hvermann få statlig bekostet laseroperasjon; og slik er nok ikke praksis..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei

Hvis du leser hovedinnlegget mitt en gang til så ser du at det står der at hvis jobben din krever at du har godt syn, så vil du kunne komme inn under trygdereglene.
Det holder ikke å få jobben til å erklære at de krever godt syn. Det skal vurderes av fylkestrygdekontoret; og det er deres vurdering som ligger til grunn for evt godkjennelse. Behovet må være reellt, ikke bare erklært.
Denne vurderingen er basert på evt redusert arbeidsevne i jobben som følge av bruk av briller, som jeg sa i mitt første innlegg.

Hvis ikke ville jo enhver bare kunne få arbeidsgiver til å skrive at de "krever" godt syn. Så hadde staten operert sjøfolk, sjåfører, forsvarspersonell etc etc... det gjør de ikke uten videre.

Du oppfordrer jo alt folk til å dra til fastlegen sin for å få gratis laseroperasjon; det minste du bør redegjøre for er at dere åpenbart er i en spesiell situasjon.
Jeg driver med disse trygdesakene av alle slags typer til daglig, og kan garantere at det oftest ikke er så ukomplisert som du fremstiller det.

Du sier at man "søker" spesialisten. Det er feil. Man henviser deg til spesialist, og han søker fylkestrygdekontoret for deg. Men det er altså fylkestrygdekontoret som bestemmer, fordi det er de som betaler.
Tror du ikke det ville ha kommet en flom av laseroperasjoner dersom det var så enkelt for alle som du skisserer...?

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Det er tydelig at du ikke har lest hovedinnlegget mitt skikkelig.
Der står det at man går til fastlegen sin og ber om en henvisning til spesialist. Denne henvisningen sender man så til øyelege. Hvis øyelegen mener at du kommer inn under trygdereglene vil øyelegen ta saken videre opp mot trygdeetaten. Det står ingen plass at det er ditt arbeidssted som skal hevde at du bør ha godt syn i ditt arbeid. Dette er en sak mellom deg, din fastlege og øyelege/trygdekontor.
Den eneste forbindelsen ditt arbeidssted har til saken er at jobbsituasjon din på ditt arbeidssted fordrer godt syn. Ditt arbeidsted er ikke inne i saken hverken mot fastlege eller trygdekontor. Det er du personlig som må ta alle iniativ opp mot fastlege/øyelege.
Håper dette er forståelig nå. Hvis du eller andre som du kjenner ikke har fått dekket utgiftene av trygdeverket, så er det for meg tydelig at du/dere ikke oppfyller kravene for å få dette dekket.

Endre
Det holder ikke å få jobben til å erklære at de krever godt syn. Det skal vurderes av fylkestrygdekontoret; og det er deres vurdering som ligger til grunn for evt godkjennelse. Behovet må være reellt, ikke bare erklært.
Denne vurderingen er basert på evt redusert arbeidsevne i jobben som følge av bruk av briller, som jeg sa i mitt første innlegg.

Hvis ikke ville jo enhver bare kunne få arbeidsgiver til å skrive at de "krever" godt syn. Så hadde staten operert sjøfolk, sjåfører, forsvarspersonell etc etc... det gjør de ikke uten videre.

Du oppfordrer jo alt folk til å dra til fastlegen sin for å få gratis laseroperasjon; det minste du bør redegjøre for er at dere åpenbart er i en spesiell situasjon.
Jeg driver med disse trygdesakene av alle slags typer til daglig, og kan garantere at det oftest ikke er så ukomplisert som du fremstiller det.

Du sier at man "søker" spesialisten. Det er feil. Man henviser deg til spesialist, og han søker fylkestrygdekontoret for deg. Men det er altså fylkestrygdekontoret som bestemmer, fordi det er de som betaler.
Tror du ikke det ville ha kommet en flom av laseroperasjoner dersom det var så enkelt for alle som du skisserer...?

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det står ingen plass at det er ditt arbeidssted som skal hevde at du bør ha godt syn i ditt arbeid. Dette er en sak mellom deg, din fastlege og øyelege/trygdekontor.
Viser til din tidligere påstand;

..Hvis du leser hovedinnlegget mitt en gang til så ser du at det står der at hvis jobben din krever at du har godt syn, så vil du kunne komme inn under trygdereglene..
Dette ble tåkete, eller hva?

Poenget er jo at kravene ikke er så lempelige som du gav inntrykk av først; du burde vært tilfreds med at jeg utfyllte på det området.

(Siden du antyder det; til din informasjon så trenger jeg forøvrig ikke å få dette med henvisningsrutiner og spesialistvurderinger gjort mer forståelig, fordi jeg ER fastlege, jeg ER kommuneoverlege (relatert til miljørettet helsevern i denne saken), jeg ER kjent med sakene, og jeg ER vurderingsinstans som trygdeetaten benytter i disse sakene også...)

Mvh Vidar P
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
396
Antall liker
146
Viss man jobber som røykdykker har en rett på laseroperasjon,er ikke lov og ha briller i masken lengre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Viss man jobber som røykdykker har en rett på laseroperasjon,er ikke lov og ha briller i masken lengre.
I det tilfellet går det på at din arbeidsevne i ditt yrke ikke lengre er der, og da vil du få dekket så og si hva det skulle være av kirurgi dersom det vil gjenopprette din arbeidsevne.. også øyekirurgi.

Trygdekontorets prioritet i slike saker er (som fornuftig er) å bidra til at folk kan være yrkesaktive, ikke til bekvemmelighetsoperasjoner som man kunne få inntrykk av..

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Mine innlegg er ikke en påstand, men fakta. Bra at du er lege, men du burde vite bedre enn hva dine kommentarer tilsier. Som lege er det du som skriver henvisningen, men det er ikke du som vurderer om pasienten oppfyller kravene(bukken og havresekken), det er øyelegen. Det kan virke som om rutinene hos deg er anderledes enn i Bergen. Men hvorfor gjentar jeg det som jeg har sagt tidligere ??? Som lege så burde du være inneforstått med alt dette uten noen forklaring ;)
I mitt og mine kollegas tilfelle var den eneste jobben til legen å skrive ut henvisningen. Deretter var han ute av bildet.


Endre
Viser til din tidligere påstand;


Dette ble tåkete, eller hva?

Poenget er jo at kravene ikke er så lempelige som du gav inntrykk av først; du burde vært tilfreds med at jeg utfyllte på det området.

(Siden du antyder det; til din informasjon så trenger jeg forøvrig ikke å få dette med henvisningsrutiner og spesialistvurderinger gjort mer forståelig, fordi jeg ER fastlege, jeg ER kommuneoverlege (relatert til miljørettet helsevern i denne saken), jeg ER kjent med sakene, og jeg ER vurderingsinstans som trygdeetaten benytter i disse sakene også...)

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hvis man leser innleggene skikkelig, så vil man enkelt se at det aldri har vært snakk om operasjoner med bakgrunn i bekvemmelighet. Dette burde også en lege være i stand til å lese ut av innleggene.

I det tilfellet går det på at din arbeidsevne i ditt yrke ikke lengre er der, og da vil du få dekket så og si hva det skulle være av kirurgi dersom det vil gjenopprette din arbeidsevne.. også øyekirurgi.

Trygdekontorets prioritet i slike saker er (som fornuftig er) å bidra til at folk kan være yrkesaktive, ikke til bekvemmelighetsoperasjoner som man kunne få inntrykk av..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt unødvendig med spydighet og sarkasme, Askeland. Du må gjerne tro at du vet alt om dette, og ingen andre vet noe.
Det er en ufin respons på mine kommentarer du presenterer; jeg forsøker å oppklare der du tar feil, ie bidra til å unngå misforståelser; du leder folk til å tro at ting er så lettvint, sikkert i beste hensikt; jeg kan utfylle og utdype reglene om du tillot det fordi det er mitt arbeidsfelt, men du setter deg på bakbeina og du svarer meg med frekkheter og vaklende "argumenter" om at jeg ikke leser innlegg skikkelig.

Du tar feil på veldig mange punkter her. Først sier du at hvis jobben krever at du har godt syn så kommer du under trygderegler. Det er feil. Så sier du at søknad om dekning skal sendes øyelegen, og at det er øyelegen som vurderer om du kommer under disse vage "reglene" som du kaller de. Det er feil.
Jeg kunne ha ramset opp masse ting her for å hjulpet deg og andre til å forstå saksgangen, men pga motbør får jeg heller styre unna.

Mvh Vidar P
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Trygdekontorets prioritet i slike saker er (som fornuftig er) å bidra til at folk kan være yrkesaktive,

Mvh Vidar P
Ja så lenge det ikke koster dem en krone i penger!!!!

Vet flere bevegelses hemmede som er ute av vanlig arbeidsliv fordi de ikke får den hjelpen fra trygdekontoret for å komme tilbake i jobb. er selv funksjonshemmet så dette har jeg fått i fleisen selv.
 
J

jekri

Gjest
Hvis man leser innleggene skikkelig, så vil man enkelt se at det aldri har vært snakk om operasjoner med bakgrunn i bekvemmelighet. Dette burde også en lege være i stand til å lese ut av innleggene.
Det var da ikke så vanskelig å skjønne hva du mente ;)
En ting som er sikkert er at det er stor forskjell på trygdekontor fra kommune til kommune. Man skulle ikke tro de hadde samme regelverk å gå etter.

Se forøvrig www.trygdeetaten.no Der kan man finne frem til ting man har rett til når funksjonsevnen er nedsatt
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
[eksamensmodus]

Gitt følgende setning:

Hvis du har en jobb som krever at du har godt syn, vil du kunne komme inn under trygdereglene og få operesjonen dekket av staten.
Oppgave 1: Finn og gjør rede for den tvetydige termen som forekommer i sitatet.
Oppgave 2: Gjør rede for begrepet skinnuenighet, og dets forhold til entydige språklige uttrykk.

Ekstraoppgave
Gjør rede for skillet mellom påstander, påstandsinnhold og fakta.

[/eksamensmodus]
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Dette begynner å bli svært kjedelig. Det er svært trist at du ikke klarer å godta at jeg og mine kollegaer har benyttet denne fremgangsmåten, og at våre søknader er blitt godkjent uten noen spørsmål fra trygdeetaten.
Jeg har ikke på noe tidspunkt fremhevet at jeg er altvitende, det er noe du trekker frem på en utidig måte.
Jeg har beskrevet min og mine kollegas fremgangsmåte, men dette er tydeligvis noe du ikke kan akkseptere er mulig. Det er ditt problem.
Jeg vil råde folk som mener de kan være i den gruppen som har krav på å få dekket operasjon om å ta kontakt med sin fastlege og be om henvisning til spesialist. Så får tiden vise om disse får medhold i sin søknad.
Det er tydelig at du føler at din yrkesstolthet er trampet på, og av den grunn begynner du med upassende ordbruk. Det får stå for dine egen regning.
I stedet burde du bruke kreftene dine på å godta at det som står i hovedinnlegget har skjedd og er gjennomført i flere tilfeller, og slutte med å avskrive det som tull og tøys.

Med hilsen(en noe oppgitt)

Endre


Helt unødvendig med spydighet og sarkasme, Askeland. Du må gjerne tro at du vet alt om dette, og ingen andre vet noe.
Det er en ufin respons på mine kommentarer du presenterer; jeg forsøker å oppklare der du tar feil, ie bidra til å unngå misforståelser; du leder folk til å tro at ting er så lettvint, sikkert i beste hensikt; jeg kan utfylle og utdype reglene om du tillot det fordi det er mitt arbeidsfelt, men du setter deg på bakbeina og du svarer meg med frekkheter og vaklende "argumenter" om at jeg ikke leser innlegg skikkelig.

Du tar feil på veldig mange punkter her. Først sier du at hvis jobben krever at du har godt syn så kommer du under trygderegler. Det er feil. Så sier du at søknad om dekning skal sendes øyelegen, og at det er øyelegen som vurderer om du kommer under disse vage "reglene" som du kaller de. Det er feil.
Jeg kunne ha ramset opp masse ting her for å hjulpet deg og andre til å forstå saksgangen, men pga motbør får jeg heller styre unna.

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Vi kan ta et eksempel på en person som har krav til å få dekket laseroperasjon:

Er du sjømann, navigatør, går vakter på bro, kommer du inn i denne gruppen.

Har et slikt tilfelle på min arbeidsplass, og denne personen er nå en lykkelig operert mann.

Hilsen
Endre
[eksamensmodus]

Gitt følgende setning:


Oppgave 1: Finn og gjør rede for den tvetydige termen som forekommer i sitatet.
Oppgave 2: Gjør rede for begrepet skinnuenighet, og dets forhold til entydige språklige uttrykk.

Ekstraoppgave
Gjør rede for skillet mellom påstander, påstandsinnhold og fakta.

[/eksamensmodus]
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Herreminhatt! At det går an å lage en krangel utav dette...

Endre A:
Du må jo ha en meget spesiell jobb siden det ikke er mulig for deg å jobbe uten briller eller kontaktlinser?

Når du da legger ut denne tråden med "halleluja-overskrift", så må du da regne med motbør?

Hvor mange prosent av oss med nedsatt syn som er i arbeidslivet tror du har rett til gratis øyeoperasjon?

Jeg jobber foran PC, og er nødt til å bruke mine briller eller kontaktlinser for å kunne utføre jobben.
Fra tid til annen går jeg ned på lageret, ca 70m utendørs gange.
Hvis jeg da bruker brillene, og det er kaldt ute, så vil disse dugge.
Jeg er da temporært ute av stand til å jobbe!
Hmmm Kanskje jeg burde søke? ;D

Dette er veldig fint for de som MÅ ha godt syn i jobben.
Dessverre tror jeg det er svært få som er berettiget til gratis øyeoperasjon.

R
 
J

jekri

Gjest
Dette er veldig fint for de som MÅ ha godt syn i jobben.
Dessverre tror jeg det er svært få som er berettiget til gratis øyeoperasjon.

R
Det er vel det Endre prøver å si. Det finnes mange ytelser fra Trygdeetate for å bedre funksjonsevnen, det være seg i arbeidsliv eller privat. Problemet er bare å finne frem i jungelen av lover og paragrafer.
Det er også viktig å ha gode støttespillere, slik som lege, øyelege, fysioterapeut o.s.v. som kan dokumentere dine behov.

Ps. Tror ikke duggete briller er grunn til operasjon ;)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Alle som har en jobb der det kan være et sikkerhetmessig(fare for ditt eget og dine kollegas liv) krav om at du godt syn, vil kunne få dekket operasjon.
Forøvrig så er jeg helt enig med deg om at emnet ikke burde medføre krangel. Det som jeg synes er trist er at man ikke kan godta at det som står i hovedinnlegget er gjennomført i virkelighetens verden.
Selv så er jeg offiser i Sjøforsvaret, og til dagen så er jeg sjef for våpenteknisk avdeling ved en ULA-klasse ubåt. Visse arbeidsoperasjoner som jeg og mine arbeidskollegaer utfører fordrer godt syn. Dette er tydligvis også noe som trygdeetaten mener.

Hilsen
Endre
Herreminhatt! At det går an å lage en krangel utav dette...

Endre A:
Du må jo ha en meget spesiell jobb siden det ikke er mulig for deg å jobbe uten briller eller kontaktlinser?

Når du da legger ut denne tråden med "halleluja-overskrift", så må du da regne med motbør?

Hvor mange prosent av oss med nedsatt syn som er i arbeidslivet tror du har rett til gratis øyeoperasjon?

Jeg jobber foran PC, og er nødt til å bruke mine briller eller kontaktlinser for å kunne utføre jobben.
Fra tid til annen går jeg ned på lageret, ca 70m utendørs gange.
Hvis jeg da bruker brillene, og det er kaldt ute, så vil disse dugge.
Jeg er da temporært ute av stand til å jobbe!
Hmmm Kanskje jeg burde søke?  ;D

Dette er veldig fint for de som MÅ ha godt syn i jobben.
Dessverre tror jeg det er svært få som er berettiget til gratis øyeoperasjon.

R
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er svært trist at du ikke klarer å godta at jeg og mine kollegaer har benyttet denne fremgangsmåten..
Poenget er ikke at jeg ikke klarer å godta at dere fikk gjort dette på trygdens regning (jeg har ingen grunn til ikke å tro deg på det), jeg snakker generelt, du snakker om ditt konkrete tilfelle. Ser du ikke det? Det var kun en nyansering fra min side om at det normalt (i vanlig trygdepraksis) stilles nokså rigide krav til å få slik kirurgi dekket av Staten.. er du virkelig uenig i det?
Jøje meg, jeg har da selv hatt folk som har fått dette, men langt flere som ikke har fått det.

Det er bare etpar-tre uker siden sist jeg hadde en slik sak med trygdekontoret, de hadde etter drøftelser med fylkestrygdekontoret ikke funnet noen spesifikk hjemmel for slik laserkirurgi. Da dreide det seg om en dame i fiskeindustrien som brukte briller under vernebriller, med dogging som resultat. Hun fikk ikke dekning, men det vurderes vernebriller med styrke.
Om du klarer å finne en slik hjemmel for dekning av laseroperasjon på trygdeetaten.no så vil jeg gjerne vite om den!

Klarer du ikke å se at alt jeg sier er; du bruker dine enkelteksempler i generell forstand, og at jeg kun tilføyer at det ikke er noen klar norsk praksis i det du sier... og dermed ikke kan oppfattes som et generelt prinsipp?
Det kan da umulig være noe å protestere så mye på det; saken er tindrende klar..

Jeg har i grunnen bare ett spørsmål; kan du/dine kolleger bruke briller i jobben?

Mvh Vidar P
 
J

jekri

Gjest
jekri:
tror du ikke?  :eek:
Er redd for at det stemmer, ja :'(
Jeg får heller ikke dekket utskiftninger fra vegglampetter til lyskastere for å få leselys :eek: :)
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Hei

Vi kan ta et eksempel på en person som har krav til å få dekket laseroperasjon:

Er du sjømann, navigatør, går vakter på bro, kommer du inn i denne gruppen.

Har et slikt tilfelle på min arbeidsplass, og denne personen er nå en lykkelig operert mann.

Hilsen
Endre
Mitt innslag av pedanteri dreide seg bare om at uttrykket "en jobb som krever at du har godt syn" i denne sammenhengen kan bety 1) at arbeidet er av en slik art at godt syn er en betingelse for å utføre den, og 2) at arbeidsgiver framfører et krav om at arbeidstakeren bør ha godt syn.
For meg ser det ut som at deler av uenigheten kommer av at du mener betydning 1), og Vidar P forstår det som betydning 2).
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Hei

Vi kan bruke briller/linser, men det er ikke anbefalt ut fra et sikkerhetsmessig ståsted.

Endre
Jeg har i grunnen bare ett spørsmål; kan du/dine kolleger bruke briller i jobben?

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn