Gramophone Awards

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
MDT minner oss på Gramophone Awards, og legger ut listen over nominerte her
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/cm/Gramophone_Awards_2009.htm

Minner også om at pundet er lavt idag.

Kozená er der, Ringen fra København på 7 DVDer, og Quasthoff med Haydn.
For de historisk interesserte kan kanskje EMI-boksen 'Composers in Person' være av interesse. 22 CDer der komponistene spiller eller dirigerer selv, ser ut som en skattkiste.
Imponerende liste:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2175752.htm
Ikke under 200, men interessant likevel. (Den koster mye mer på amazon.co.uk)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Listen med nominerte ligger selvfølgelig ute hos flere forhandlere, jeg sitter og blar hos disse to
http://www.amazon.co.uk/gp/feature.html?ie=UTF8&docId=1000329123
http://www.europadisc.co.uk/information/45/Gramophone_Awards_2009.htm

Jeg lurer på om jeg skal velge meg en kategori eller to og kjøpe de nominerte for lage min egen lille anmeldelse og tippe resutlatet.

Og så har jeg stemt på Artist of theYear
http://www.gramophone.co.uk/award/classic-fm-gramophone-awards-artist-year-2009
Sier ikke hvem jeg stemte på, men det går an å gjette.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jøgga skrev:
Jeg lurer på om jeg skal velge meg en kategori eller to og kjøpe de nominerte for lage min egen lille anmeldelse og tippe resutlatet.
Dersom dette innbefatter å dele anmeldelsene dine med oss er dette noe jeg kan gå på barrikadene for.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
Jøgga skrev:
Dersom dette innbefatter å dele anmeldelsene dine med oss er dette noe jeg kan gå på barrikadene for.
Barrikadene er stedet for Roberten, ja, det lå noe latent der. Jeg satser mer forsiktig og kan strekke meg til å dele private anmeldelser på HFS klassisk. Men jeg lover ingenting, ei heller full seriøsitet. Barokk kan bli et prioritert satsingsområde, for i solo-vokal-klassen vil jeg igjen lide kvaler i valget mellom to kvinner jeg kjenner fra før, og både jeg og en av dem vil måtte lide. Dessuten har jeg sett filmer om kamp mellom levende og døde, og jeg unngår helst denslags nå om høsten.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jøgga skrev:
Barrikadene er stedet for Roberten, ja, det lå noe latent der.
:D
Det må blåse rundt ørene fra tid til annen skal man føle seg levende.

Jøgga skrev:
Jeg satser mer forsiktig og kan strekke meg til å dele private anmeldelser på HFS klassisk. Men jeg lover ingenting, ei heller full seriøsitet. Barokk kan bli et prioritert satsingsområde, for i solo-vokal-klassen vil jeg igjen lide kvaler i valget mellom to kvinner jeg kjenner fra før, og både jeg og en av dem vil måtte lide. Dessuten har jeg sett filmer om kamp mellom levende og døde, og jeg unngår helst denslags nå om høsten.
Vi krever ingen løfter, full seriøsitet blir vi forvirret av, og en kamp mellom levende og døde tør vi ikke tenke på nå som vi snart skal stille klokken bakover.
Men anmeldelsene dine, de ser vi frem til Jøgga !

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Altså:
Det er få dager igjen til prisutdeling, jeg har klart å skaffe de tre platene som er nominert i klassen kammermusikk. Dette er en kategori jeg har fått større sans for de siste årene, både på plate og på konserter. I full fart tar jeg meg den frihet å prøve å tippe hvem som vil vinne denne klassen på fredag.

Den første platen er Schumanns fiolinsonater med Carolin Widmann (fiolin) og Dénes Várjon (piano) utgitt på ECM

Musikken var ukjent for meg, utøverne også, men jeg ble fort begeistret for disse stykkene. Opptaket har ganske mye etterklang, virker som det er innspilt i en middels stor sal med livlig akustikk, og får et litt uvanlig preg til å være kammermusikk . Typisk ECM-lyd, kanskje, hvis man kan si noe sånt om fiolin og piano. Det høres litt for mye pusting fra fiolinisten syns jeg, spesielt når opptaket er gjort med god avstand til instrumentene.
Schumanns fiolinsonater er vakker og spennende musikk, gnistrende godt utført men kanskje ikke fiolinspill helt etter mine preferanser. Har jeg hatt for mye Oistrakh, Suk og Grumiaux i øret til daglig kanskje? Er jeg for gammel og har blitt avhengig av vibrato på romantisk musikk? Noe av dynamikken her virker lettere overdrevet, jeg syns fiolinbuen av og til mister helt kontakten med strengene. (tynn is her, jeg har fint lite greie på stryk egentlig) Men effekten er nok tilsiktet, og det er veldig virkningsfullt. Pizzicato-åpningen av tredje satsen i op.121 er bare helt magisk, selv dette sporet alene er verd prisen for hele platen! Sonatene er fengslende verk, som jeg kan bruke lang tid på å fordype meg i. Dette er musikk jeg vil skaffe flere innspillinger av.

Takacs-kvartetten er bedre kjent fra før. De har gitt ut en plate med Brahms kvartetter op. 51 nr.1 og op. 67, på Hyperion

Takacs fornekter seg ikke, de har en kraftfull klang og et klart varmt uttrykk. Av en eller annen grunn syns jeg deres ’stemme’ kler Brahms bedre enn Beethoven (de siste LvB-kvartettene kan skremme fanden på flat mark. ed: og min kone ut av stuen), og selv om jeg ikke kjente op.67 fra før er dette liksom kjente og kjære toner for meg. Bankers, standardvare som glir fint inn i samlingen. Jeg har den forrige Brahms-platen deres også, med Stephen Hough i pianokvintetten, og syns det låter deilig.

Til slutt den franske kvartetten Quatuor Ébène på en CD med kvartetter av Debussy, Fauré og Ravel. Utgitt på Virgin.

Ensemblet har jeg ikke hørt før, og det var en stor opplevelse å sette i gang denne CDen. Den låter strålende, lydmessig og musikalsk spektakulær. Dynamisk, fargerik, teknisk brilliant og materialet på platen er stor musikk. Debussy er det som gjør aller størst inntrykk på meg i første omgang.
-Nei, jeg hopper over resten av skrytet: som ikke-ekspert på strykere spesielt og kammermusikk generelt nøyer jeg meg med å raskt utrope denne til min store favoritt til Gramophone Award i kammermusikk-klassen. Et av mine beste platekjøp i det siste, og en sterk anbefaling til andre, inkludert rene lyd-friker (fri og bevare, men folk kan vel kanskje lære).

Mine damer og herrer: Quatuor Ébène !

Jeg satser en øl på det.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Godt du valgte riktig, for det var eneste jeg bestilte! :) Takk for anmeldelse, gleder meg til den kommer. Har for øvrig hverken hørt ensemblet eller musikken (i alle fall ikke som jeg har vært bevisst på), så dette blir en ny retning. Og det er bra.

Topp Bunn