Graham Slee Reflex M eller MF M1 ViNL?

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
575
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Hei

Skal gå til innkjøp av ny RIAA og har sånn halvveis sirklet meg rundt Graham Slee Reflex M eller Musical Fidelity M1 ViNL. Skal brukes sammen med en Soundsmith Aida på en Jelco-arm. Forsterkeren er inntil videre en Naim nait XS.

Tenker at M1 kan være litt fleksibel hvis jeg plutselig skulle få lyst til å teste Mc-pick up. Men i all hovedsak er jeg interessert i "best" mulig lyd. Har ikke hørt MF før, men Graham Slee kjenner jeg til fra før, men av de litt billigere variantene.

Prismessig ligger begge rundt der jeg ønsker å ligge.. men andre forslag er også spennende.

Noen som har noen tanker rundt denne trivielle problemstillingen?

Mvh.

Vegard

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.769
Sted
Sølvbyen
Jeg leste akkurat testen av Parasound JC-3 i Fidelity igjen i går. Det er nesten litt som at jeg føler at det er dette nivået man bør legge seg på hvis man først skal drive med vinyl, men det blir jo ganske kostbart. Håper noen andre kan svare på det du faktisk spør om. :)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Nå har jeg ikke hørt den M.F saken! Den er sikkert helt super den og, men jeg hadde utentvil gått for Graham Slee Reflex. For den har jeg hørt. Fantastisk fin riaa, og utrolig mye riaa for pengene! Kan konkurrere lydmessig med ting som er veldig mye dyrere! Og om du senere vil kjøre mc pu, så kan du supplere med Elevator exp. Om jeg ikke husker feil, så er denne riaa A rated av M.Framer i Stereophile.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.738
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Veldig interessant spørsmål dette.
Jeg har erfart at RIAA er noe av det som preger klang og lydbilde mest i et vinyl-system.
Min Graham Slee Reflex C later fantastisk bra, og er kanskje den enkelt oppgradering som har gitt mest løft for pengene av alt jeg har kjøpt noen gang.
Men jeg har heller aldri hatt dyrere RIAA, heller ingen like dyre, og tenker stadig at det hadde vært kjekt å prøve.
Jeg ble veldig nysgjerrig på MF M1 vinyl nå, fristende med de justeringsmulighetene. Den er billigere enn jeg hadde trodd.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg tar en sjanse her. Som de fleste (alle) andre i denne tråden har jeg ikke hørt begge
RIAAene, men tar sjansen på å anbefale Graham Slee-en. Alle RIAAene i ERA-familien er
fantastisk gode. Vær dog oppmerksom på at klangkarakteren ikke er spesielt varm.

Dette bør passe alikevel passe bra siden både pickupen, tonearmen, forsterkere (og
hvilken platespiller og høyttalere) dine heller litt mot det varme.
MF produkter i dag har en noe varm klangkarakter så du risikerer at det blir litt for mye
av det gode. Litt smør på flesk.

En annen ting du kan ta med i betraktningen er at på Graham Slee-en har alle pengene
gått med til forsterkning fra MM- til linje-nivå. Punktum.
På MF har en tilsvarende beløp måttet holde til; den samme MM-forsterkningen, PLUSS
den innebygde step-upen, impedanstilpasning, et mer påkostet kabinett og ikke minst
det fancy display. Det gjør selvfølgelig at det blir mindre penger - og dermed rimeligere
(dårligere?) komponenter hele veien gjennom signalkjeden.

Jeg tror grunnen til at Graham Slee produktene er så gode som de er skyldes superenkel
konstruksjon - noe som tillater bruk av langt bedre komponenter enn det mange av
konkurrentene bruker. Derfor konkurrere de med andre platespillerforsterkere som koster
mange - mange ganger så mye.
Ulempen med å levere platespillerforsterkere som bare takler MM og andre high output
pickuper har selvfølgelig vært at tradisjonelt har den gode lyden bodd i low output MCer
som ikke kan kobles rett inn på slike RIAAer. Den tradisjonen endte (for meg) med
introduksjonen av SoundSmith pickupene som gjør Graham Slees rene MM-trinn mer
aktuelle enn noen sinne. Reflexen er som skapt for pickupen din.

Men som sagt har jeg ikke hørt Musical Fidelityen...

Minner om denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/59702-musical-fidelity-m1-vinyl.html

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.687
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Ellers så ligger der en veldig bra Luxman på brukten - :cool:

da har du mulighet for 2 pickuper hvis det skulle være aktuelt en gang i fremtiden...

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
575
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Her var det mange kloke ord. Mr. Brekke, fint innlegg som påpeker varmen jeg er i besittelse av, spesielt fra Spendor, samt gode argumenter for å velge graham slee. Så når jeg vet litt mer eksakt når PU ankommer kommer jeg mest sannsynlig til å bestille en Reflex M. Basert på det jeg har hørt før og tips herfra.

Så får vi håpe at Ottone synes problemstillingen var så spennende at han kjøper en MF M1 og kan komme med noen betraktninger om forskjellene:)

L

Laban MK2

Gjest
Slenger meg på her som ex eier av Reflex M & Elevator exp som et godt valg .

Topp Bunn