Grado eller Ortofon til Well Tempered Arm?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
"Noen" har slått skeiv stiften på min MC30 Supreme, så jeg trenger ny pu. Lurer på om Ortofons OM40 eller Grado Prestige Black Gold vil fungere med den lette armen til Well Tempered.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
om motoren i platespilleren ikke er skjermet så bør du holde deg unna grado, men det vet du vel allerede.. ;)

K

kbwh

Gjest
Begge vil fungere i armen, men dersom impulse er uenig med meg i at det er Ortofonen som er førstevalget tar jeg grundig feil. Fabelaktig pickup med en nålesliping som kommer helt til sin rett i en så lettjustert arm.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Og jeg er jo selvfølgelig enig med deg, Valentino! Gradoen er fin, den..men OM 40 er etparklasser bedre, og kommer virkelig til sin rett i WB-armen. Den kombinasjonen låter virkelig som en kule.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.575
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Hvis du har en standard Well Tempered Classic så er ikke orginal-armen på denne noen spesiell lettvektsarm eller lavmasse arm, min erfaring er at den spiller klart best med pickup'er med forholdsvis lav compliance, så hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg om etter en MC pickup, men hvis du absolut vil ha en MM så lykke til med hva du enn velger.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Pengvim skrev:
om motoren i platespilleren ikke er skjermet så bør du holde deg unna grado, men det vet du vel allerede.. ;)
Jeg vet nok litt for lite om dette desverre:) Har mye å lære mht platespillere.
Synes forsåvidt at MC30 Supreme var veldig bra. Detaljert og fin, men kanskje litt slank i bassen, men det kan også ha vært de HT jeg hadde da. Så en MC er ikke uaktuelt.
Grunnen til at jeg tok frem Grado og Ortofon MM var at de var nevnt i annen tråd, så jeg lurte på om de også kunne funke på min arm. Spilleren min er nok 15 år iallefall, så jeg er litt usikker på om det er en Classic, og hvilken arm jeg har. Ingen av spillerne på hjemmesiden til Well Tempered ser helt lik ut som min.
Jeg trenger også en RIAA, og er således fristilt i forholdt til MM/MC og valg av RIAA.

Noen som vet om de to nevnte Grado og Ortofon vil være stort steg ned fra MC30 Supreme?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Rudi har rett i at armen ikke er noen lettvektsarm som sådan, men samtidig er den veldig fleksibel mht pickup. Du vil nok merke overgangen fra MC30 mest på detaljeringsgrad og dynamikk, men om du også vurderer MC, må du se nærmere på Denons eminente lille 103c, som både passer utmerket i armen på spilleren din, spiller helt uforskammet bra og koster en liten bagatell, relativt sett.
Om du skal ha en god riaa med MC-trinn uten å blakke deg helt, kikk på Lehmann Black Cube eller Projects nye tube-box.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Min Lyra Lydian fungerer utmerket på min Well Tempered Classic. Bra dynamikk, Bestemt god punch i bassen. Luftig og åpen. Krispe og fine cymbaler. Du går nok ikke feil med en Lyra pick-up :D

Mvh
Geir

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det har Geir helt rett i...om du tenker å legge såpass mye i det hele. Spilleren din gjør ikke skam på noe element uansett pris, faktisk.

Hyggelig at du er så fornøyd da, Geir! :D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kanskje VdH hadde vært noe? hører rykter om at de har en veldig lettflytende stil, men får ikke min før en gang i neste uke (tidligst).. ::)

K

kbwh

Gjest
Forrige eier hadde en van den Hul (MC10?) på min Classic V arm. Det var visst saker.

En HOMC som Sumiko Blue Point Special EVO III er veldig pop i Statene til spilleren din. Jeg hadde en slik, men fikk aldri hørt hva den virkelig kunne, da min yngste sønn drepte den i et ubevoktet øyeblikk. Men det var en morsom pickup.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Valentino skrev:
Forrige eier hadde en van den Hul (MC10?) på min Classic V arm. Det var visst saker.

En HOMC som Sumiko Blue Point Special EVO III er veldig pop i Statene til spilleren din. Jeg hadde en slik, men fikk aldri hørt hva den virkelig kunne, da min yngste sønn drepte den i et ubevoktet øyeblikk. Men det var en morsom pickup.
Sånn kan det gå. Det er vel et litt uklart hendelsesforløp rundt min skeive stift... Har en mistanke om litt uforsiktig bruk av støvsuger...

Synes jeg har fått mange gode forslag over. Må også sette meg litt inn i forskjeller på HOMC og LOMC og hva som funker med ulike RIAA-trinn. Tenker å bruke litt tid på å bestemme meg, men nå er iaf tanken sådd, og alternativene er der. Gøy:)

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.575
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Den gangen jeg hadde WT Classic brukte jeg bla AT OC-9, Benz Glider, Ortofon Rohman og Goldring Elite........ alle disse beholdt sin egentlige karakter i WT armen hvilket for meg forteller at WT combo'en er veldig nøytral og ærlig ... således er det egentlig lett og velge pickup fordi man må ikke ta så mye hensyn til hvordan spilleren spiller..... den er bra ferdig med det....... vil du ha varm koselig lyd er Rohman det opplagte valget, vil du ha analytisk lyd er Goldring Elite like opplagt, vil du ha noe som er midt på treet er AT OC-9 et godt og rimelig alternativ og vil du ha samme type lyd men med mye større og bredere lydbildet med masser av microdetaljer kan en Benz Glider low være et meget godt alternativ, Glideren får man i 3 varianter, men jeg anbefaler kun low varianten da de andre blir utkonkurert dynamisk sett av den mest lavmelte av de tre........ og dynamik må man ha mest mulig av ikke sannt ? ;D ;D det siste får man med en Denon DL-103 C , men jeg er litt skeptisk til bredde, dybde og høyde i lydbildet med denne, men det er helt klart at til prisen er den uovertruffen.

Hvis du har rca kontakter bak på spilleren din og orginalkabling i armen skal jeg komme med et meget godt forslag til kabling spiller-riaa og det er Van den Hul "The Inspiration" hybrid kabel, den er perfekt lydmessig til din spiller.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja det er jammen litt å sette seg inn i,...er vel litt der jeg også..men gøy er det..

jeg har forresten en mm,pu tilsalgs...audionote iq2....altfor lite brukt,grunnet at nysgjerrigheten på mc low tok overhånd her ;) ;)kjøpt ny i juni,spillt i en jmw9 arm på en vpi scout..strøken,6,3mv....nypris 3,5k "gis" bort for 2,5k+ frakt ;D

Topp Bunn