Oi Paul, disse må låte skikkelig bra for jeg fikk en følelse at dette var litt lite for pengene sånn sett fra bildene. Vet at Gradient har skapt mye magi i Horten f.eks så håper disse også innfrir
De har nå stått til innspilling noen dager og de vokser for hver dag.
Har til å begynne med koplet de opp mot den "nye" Audio Analogue Puccini Anniversary og helt nye Audio Analogue Maestro Anniversary
Jeg må faktisk si at jeg er megaimponert over totalformidlingen - fra topp til bunn - den bunn de rekker ned til.
Som noen sikkert har registrert så har jeg aldri trukket frem monitorhøyttalerne fra Gradient men fokusert på mine personlige favoritter REVOLUTION og HELSINKI 1.5 - med EVIDENCE MK II som en god nr 3
Dette er ikke på grunn av dårlig kvalitet på de tidligere modellene av monitorer men at de har vært spesifikt designet for små rom, gjerne med betongvegger og plassering nær bakvegg. Dette for å få fram bassen og få en god tonal balanse over et stort nok frekvensområde. Som Jorma Salmi selv sier det - de er designet for små finske byleiligheter med betongvegger. Dette har ikke alltid passet perfekt i våre demosammenheng og dermed har de falt litt utenfor fokuslinja. Burde ikke skje men det gjør det altså.
Den nye FIVE er tydeligvis mye mer fleksibel da den yter mye mer nedover på grunn av den passive radiatoren. Rommet de står i er ca 45m2
Plassering bakside høyttalere til bakvegg er ca 63cm
De har ikke den reelle dypbassen men kontrabassen er mektig og naturlig levende. På plater som KKV`s Sommerbrisen og Høstløv er kontrabassen "nesten" helt på plass og ufattelig ekte.
Med Iver Kleive, Povl Dissing og Knut Reiersrud`s DEN SIGNEDE DAG så er totalbildet formidabelt
Det fenomenale er at de lyder nesten som toppmodellene - bare uten den absolutte dypbassen. Bassen er like ren og definert som dipolbassen med null utflyting og negativ berøring av nedre mellomtone - og det har jeg ikke hørt fra en kassekonstruksjon tidligere.
Gigantisk stereoperspektiv i bredde dybde høyde ( som vanlig med Gradient )
Så langt så er det nesten bare èn ting som hindrer meg fra å nesten sidestille de med toppmodellene og det er altså den absolutte dypbassen og muligheten for å plassere de langt fra bakvegg i et større rom - og allikevel få en realistisk bassformidling.
Men vi har så langt kun prøvd de med en plassering ca 60cm fra bakvegg. Gradient setter grensa til minimum 5 cm plassering fra bakvegg - så jeg har litt uttesting igjen å gjøre med disse småkarene.
Absolutt dypbass får vi nok aldri fra så små konstruksjoner men mange blir overrasket over hvor dypt det er når vi kjører en testtone på 50 eller 40Hz. Mange tror faktisk at dette er dypbass - inntil de får presentert dypbass.
Når vi så vet at laveste tone på en Jazz kontrabass er ca 41-42Hz og et standard piano ca 38Hz så er det ikke så galt.
Det blir større problemer for små høyttalere å nå ned til bunnen av en symfonisk kontrabass ( tror det er ca 33Hz ) og stort orkesterpiano ( tror det er 27,5Hz )
For meg så ser de så langt ut til virkelig å være verdt sin pris
Og når vi tar med den enorme plasseringsfleksibiliteten vi har her - så tror jeg det må være gode greier.
Disse elementene har en frekvensgang i fritt felt på ca 3db+/- fra 60Hz til 59 000 Hz !!!
-6db ved 40Hz - i fritt felt - uten hjelp av rommet
Dette betrakter jeg som en meget god frekvensrespons - med unik respond oppover
Så langt tror jeg FIVE vil forsvare prisen sin - og kanskje mere til.
Ta gjerne en tur til oss i Kristiansand og få en lytt. Det er fin vei sørover nå!!
mvh
Paul Mortensen