Grønn LED Vf 1,7

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Trenger grønne LED med Vf på 1,7V

Har søkt gjennom ELFA og digikey uten å finne noe som er tilgjengelige i små kvanta. Det skal være vanlige små 3mm LED til printkort - "Through hole" som det heter på digikey.
Kretsen det gjelder ser ca slik ut, og ikke er jeg sikker på hvorfor de skal være grønne når det vanligvis er røde som har Vf på 1,7V.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Trenger grønne LED med Vf på 1,7V

Har søkt gjennom ELFA og digikey uten å finne noe som er tilgjengelige i små kvanta. Det skal være vanlige små 3mm LED til printkort - "Through hole" som det heter på digikey.
Kretsen det gjelder ser ca slik ut, og ikke er jeg sikker på hvorfor de skal være grønne når det vanligvis er røde som har Vf på 1,7V.
Ryktene vil ha det til at grønne LED støyer litt mindre enn røde, gul, blå orange etc. Jeg legger en kavart riksdaler på at det er BS. Temperaturkarakteristikken på Vf kan sikkert også variere litt med farge.

mvh
KJ

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Er det så viktig at de har nøyaktig 1.7V da? Du justerer jo bare den 33R motstanden til å få ønsket strøm igjennom transistoren for å kompansere for høyere Vf.

- Slarssen

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Any color you like...
Fargen har ingen praktisk betydning, men spenningen har. Og enkelte konstruktører har vært "heldig" med en tilfeldig farget LED. Har selv hatt problemer med å finne 1,7-1,8V, de fleste som leveres ligger rundt 2V. Jeg fant noen firkanta orange som måler 1,7V....

Og tror forresten at ~2V LED gjør samme jobben i denne kretsen...?

Arne K

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Støyfrihet har i alle fall null å si i den kretsen. Kondensatoren shunter all støy ganske effektivt. De er der for å begrense gate spenningen på mosfeten og sammen med 33R mostanden så lager de en slags strømbegrensning, som ikke er spesielt nøyaktig, siden vgs threshold på en 9240 mosfet er ganske variablel, mellom -2 til -4 volt.

Konklusjon: Bruk det du finner.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Ok, takk for alle tilb.meld. Har røde i skuffen.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Fant en forklaring på hvorfor grønne i regulatortråden på diyaudio: "They group better statistically" - iflg konstruktøren.
Så var nå det oppklart.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Andreas skrev:
Fant en forklaring på hvorfor grønne i regulatortråden på diyaudio: "They group better statistically" - iflg konstruktøren.
Så var nå det oppklart.
Kan du linke til tråden. Synes ikke det gir særlig mening, og kunne tenke meg å lese hva han skriver.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Tror den 33R motstanden bør tunes til applikasjonen og kanskje også mellom hver enkelt eksemplar.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Det er instrukser for R1 i tråden, men det er litt over hodet mitt når både strømtrekk, innspenning og drop over LEDs skal henge sammen. Sendte "Salas" en liten forespørsel.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Regulatoren fra "Salas" erstatter en regulator med 6N1P, røret man ser i fronten av preampen her. Nå har ikke den forrige regulatoren fungert helt den siste tiden, men uansett så har jeg aldri hatt så "bra" lyd som med denne nye mosfet-baserte reggen.
Kan bare anbefale den til de som også eksperimenterer med slikt. Jeg kjører min med ca 9mA over hvert rør og ca 45mA trekk over reggen, samt ca 45V drop.

Vedlegg

Topp Bunn