Good Bye, Hagen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
HC skrev:
Gjest skrev:
HC skrev:
Gjest skrev:
BBking skrev:
otare skrev:
Reglene er der og skal følges. Hvis reglene åpner for at man betaler lite skatt, kan ikke de som følger reglene klandres for det.
Noen lærer seg reglene bedre enn skatteetaten. Da får mikkemusgjengen i nytaliban (gjest, honk og co) problemer med "solidariteten".
Å? Har vi kritisert reglene som sådan? Eller lovlig praksis? Hvor da?
Du mener at Hagen skatter for lite men du er ikke kritisk til skattereglene ? Betyr det at du mener Hagen ikke følger skattereglene, at han snyter på skatten ?

Jeg har enda ikke sett deg lansere ett konkret forslag med sikte på å rette opp urettferdighetene i systemet som du hevder eksisterer. Alt du bringer til torgs er kritikk av BI og siviløkonom utdannelsen samt noe prat om at statsvitenskap og sosiolog må inn i økonomistudiene.

Et konkret spørsmål til deg:
Hva må gjøres med skattesystemet for å få det mer rettferdig i dine øyne ?
Et forslag til deg: les innleggene mine før du anklager meg for noen meninger i det hele tatt! Du er på viddene!
Jeg har lest alle innleggene dine og har ikke funnet ett konkret forslag til endring/forbedring av skattesystemet. Har du noen forslag eller er systemet bra nok ?
Jeg har ikke kritisert systemet. Det er det Hagen og hans sympatisører som har gjort. Hagen vil flagge ut fordi han er misfornøyd med systemet. Det er det jeg kritiserer Hagen for. Har dere fått det inn nå?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
65finger skrev:
Gratulerer med svart belte i "vri seg unna et hvert spørsmål med tomprat" Gjest
Da overlater jeg saken i dine hender. Kan du komme med bedringsforslag som dette:

Og vær gjerne konkret med satser, innslagspunkter, fradragsordninger, virkning på statens inntekter samt en liten betraktning rundt virkningene for små, mellomstore og store bedrifter i Norge, lønnsmottagere, pensjonister med formue men liten inntekt, eventuell sosial profil, bunnfradrag osv, osv.

Du må vite svært lite om skattesystemet og dets omfang om du våger deg inn på dette.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Har du sett en meitemark vri seg på en fiskekrok, Gjest? Hvis ikke, så kan du ta en titt i speilet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjest skrev:
Du må vite svært lite om skattesystemet og dets omfang om du våger deg inn på dette.
Hvis du mener det, bør ikke dukritisere Stein Erik Hagen for hans betraktninger om formueskatten

N

nb

Gjest
Litt skattetrivia (fra www.skatt.no)

Alle tall for 2007

Det ble utlignet skatt før fradrag og nedsettelser på 316,6 milliarder kroner
Fradrag og nedsettelser utgjorde 8.3 milliarder
Skattebegrensning pga lav inntekt utgjorde 4.8 milliarder
Formueskatten utgjorde 11.8 milliarder

Det ble tatt in 16.8 milliarder i toppskatt. Det var 880.000 personer som betalte toppskatt, antallet personer opp 18% fra året før.

Men så kommer det interessante: Rentefradraget var i 2007 <i>90 milliarder kroner</i>. En økning på 27 milliarder fra året før. Rentene var høyere i 2007 enn i 2006, og siden nesten alle i Norge har flytende rente, så blir denne effekten stor. For 2008 vil rentefradraget bli mye mindre siden rentene har gått kraftig ned.

Merk at endringen i rentefradrag alene er nesten like stort som forumeskatten + toppskatten til sammen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.982
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
nb skrev:
HC skrev:
Et konkret spørsmål til deg:
Hva må gjøres med skattesystemet for å få det mer rettferdig i dine øyne ?
Og vær gjerne konkret med satser, innslagspunkter, fradragsordninger, virkning på statens inntekter samt en liten betraktning rundt virkningene for små, mellomstore og store bedrifter i Norge, lønnsmottagere, pensjonister med formue men liten inntekt, eventuell sosial profil, bunnfradrag osv, osv.
Ha,ha. Ja skattesystemet er et omfattende system. Jeg så et intevju med skattedirektøren for noen år siden. Han uttalte at systemet er så stort at ingen har oversikt.

Kanskje denne mannen har god oversikt? Iallefall burde han ha det.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1302782.ece
Det vil jeg tro....

http://www.forskning.no/artikler/2005/november/1130323965.01

Hansens arbeid med skattesystemet gjorde at han ble involvert både som rådgiver for Stortingets finanskomité og for Finansdepartementet.

Forslagene til justering av skattesystemet er som følger: Reduksjon av formuesskatten, økt eiendomsskatt, redusert marginalskatt på lønnsinntekter, flat skatt på aksjeinntekter og avvikling av arveavgiften(se neste sak).

Han virker også å ha en bredere forståelse for problemstillingen...

Hansen mener politikerne er det største hinderet for å innføre et mer forståelig og rettferdig skattesystem.

- Særlig synes partiene på venstresiden å ha urealistiske oppfatninger om skattesystemets evne til å omfordele inntekt i samfunnet. Disse partiene er motstandere av en omlegning av formuesbeskatningen, fordi de tror at den bidrar til en omfordeling av inntekt i samfunnet.

- Likeledes er de motstandere av en avvikling av arveavgiften, fordi de tror at dette er en skatt som de rike i hovedsak betaler. De er også motstandere av å redusere maksimal marginalskatt på lønnsinntekter, de ser ikke hvilke omgåelsesproblemer dette kan lede til.

Derfor at det er lite sannsynlig at vi vil få et mer forståelig og rettferdig skattesystem med en rød-grønn regjering.

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Her er jeg faktisk enig med OMF (eller Hansen). Jeg har vært selvstendig næringsdrivende for endel år siden og det ga et uutslettelig inntrykk. Skattesystemet er altfor komplisert, og partiene på venstresiden har ikke øye for det - desverre. En opprydning hadde vært bra, men å ta det på off topic her på sentralen er galskap. Den som mener det viser bare hvor lite han har forstått.

Men du unnlot å ta med at Hansen mener at dagens system gagner de rike, OMF. Hvorfor det?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.982
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Men du unnlot å ta med at Hansen mener at dagens system gagner de rike, OMF. Hvorfor det?
Fordi denne tråden har havnet om formueskatten - som Hansen vitterlig mener bør fjernes.
Vi har snakket litt om de rike også - og Hansen mener at marginaskatten på lønnsinntekt må ned (altså toppskatten), og at arveavgiften må fjernes.

Stort sett stikk i strid med det du har forkynnt! Merkelig at du brukte han som en referanse....??

Eller er økonomene stort sett enig i at boligbeskatningen i Norge er for gundtig (noe jeg er enig i - jeg har vel vist i mange eksempeler at en enebolig med utleieleilighet med dagens skattesystem er en pengemaskin hvor huseier får skattefrie leieinntekter, skattefradrag for renter og på toppen av det hele en stor formuesrabbat på likningsverdien av huset) - men politisk sett er nok dette noe som er vanskelig å gjøre noe med (det er jeg også glad for).

At skattesystemet er komplisert og kommer de som interesserer seg for økonomi/skatt eller har ressurser til å skaffe hjelp er jo ingen ovarraskelse. Når det er sagt så gjelder nok denne forksjellen først og fremst for de som har mye og de som har veldig mye. For den valige lønnsmottaker med hus, bil og vanlig lønn - så er det ikke så mange muligheter i skattesystemet!

Hva synes du om hans syn på venstresiden i skattesaker da...? ;D ;D

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Har jeg uttalt noe om toppskatten og arveavgiften også nå? Jasså, hvor da? Her er jeg helt på linje med Hansen - motsatt det du tror?

Leser du det jeg skriver i det hele tatt?

Du fikk altså ikke med deg at jeg er enig i det han skriver om venstresiden og skattesaker heller? Jeg viser til mitt forrige innlegg - og må igjen oppfordre deg til å lese det jeg skriver før du svarer.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.458
Torget vurderinger
18
Gjest skrev:
Jeg har ikke kritisert systemet. Det er det Hagen og hans sympatisører som har gjort. Hagen vil flagge ut fordi han er misfornøyd med systemet. Det er det jeg kritiserer Hagen for. Har dere fått det inn nå?
Du skrev dette tidligere i tråden

Gjest skrev:
Du verden! 28% skatt hvis han tar det som lønn. Det var jo sjenerende mye, spesielt etter den høye bedriftsbeskatningen. Ikke rart han er kjent som en beskjeden mann med lavt forbruk.

Selv betaler jeg ca 35%, men jeg tjener jo lite i forhold til Hagen, så da må jeg jo betale forholdsvis mere, -som de fleste andre.
Det høres ut som kritikk av systemet etter min mening.
Uansett så finner jeg kritikken av Hagen fordi han lufter tanken om å flytte ut av landet som enda mer meningsløs.
Dette med å skylde fedrelandet noe er nasjonalistisk vrøvl som ikke bidrar til noe kontruktivt. Hvor lenge er vi skyldig Gerhardsen og fabrikkarbeiderene fra 50 tallet egentlig ?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Nei, dette kan ikke leses som annet enn kritikk av Hagens misnøye.

Er enig i det du skriver om å "skylde fedrelandet", jeg synes heller ikke at det er et poeng. Jeg mener at Hagens inntekter skyldes en høy kjøpekraft hos folk flest som handler på RIMI, og som har gjort det mulig for Hagen å tjene seg rik på denne kjedevirksomheten. Hvis Norge ikke hadde vært en velfungerende velferdsstat med levelig lønn og andre økonomiske goder (velferd, trygd) for de fleste ville han ikke hatt denne muligheten. Se på land med svak økonomisk uvikling. Ikke mange butikkjeder der - der er det kolonialen på hjørnet, slik vi husker den fra gamle dager i Norge. Velferdsstatens høye kjøpekraft er en forutsetning for Hagens, Reitans og flere formuer.

N

nb

Gjest
Gjest skrev:
Ikke mange butikkjeder der - der er det kolonialen på hjørnet, slik vi husker den fra gamle dager i Norge. Velferdsstatens høye kjøpekraft er en forutsetning for Hagens, Reitans og flere formuer.
Det Hagen, Reitan og lignende har gjort er vel primært å flytte fortjenesten fra grossistene til butikkleddet. Når man er få og store har man en helt annen forhandlingsposisjon enn om man driver en liten landhandel på hjørnet i ensomhet, og prisingen blir deretter.

Og hagen sluttet å være RIMI-hagen i 2004(?) men formuen er bygget på dagligvarebransjen, det er forsåvidt riktig.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.458
Torget vurderinger
18
Gjest skrev:

Er enig i det du skriver om å "skylde fedrelandet", jeg synes heller ikke at det er et poeng. Jeg mener at Hagens inntekter skyldes en høy kjøpekraft hos folk flest som handler på RIMI, og som har gjort det mulig for Hagen å tjene seg rik på denne kjedevirksomheten. Hvis Norge ikke hadde vært en velfungerende velferdsstat med levelig lønn og andre økonomiske goder (velferd, trygd) for de fleste ville han ikke hatt denne muligheten. Se på land med svak økonomisk uvikling. Ikke mange butikkjeder der - der er det kolonialen på hjørnet, slik vi husker den fra gamle dager i Norge. Velferdsstatens høye kjøpekraft er en forutsetning for Hagens, Reitans og flere formuer.
Ok, Hagen nyter godt av en stabil økonomi i vekst men han er jo også med på å skape denne økonomien og veksten så det blir litt høna og egget preg over det hele.

En ting mener jeg dog det er grunn til å stille spørsmålstegn ved og det er hvordan dagligvareindustrien fungerer som marked. I Norge er det praktisk talt ikke konkuranse, det er meget få tilbydere og det har tilsynelatende utviklet seg en slags stilletiende overenskomst når det gjelder priser og utvalg. At dette er en situasjon som aktørene ønsker å verne om fikk vi se da Lidl forsøkte å komme inn på det norske markedet.
Det bør undersøkes om det finnes muligheter for å få åpnet opp dette markedet for mer konkuranse. Man behøver ikke dra lengre enn til Sverige for å finne et helt annet utvalg, en helt annen kvalitet og en helt annen pris på dagligvarer.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
nb skrev:
Gjest skrev:
Ikke mange butikkjeder der - der er det kolonialen på hjørnet, slik vi husker den fra gamle dager i Norge. Velferdsstatens høye kjøpekraft er en forutsetning for Hagens, Reitans og flere formuer.
Det Hagen, Reitan og lignende har gjort er vel primært å flytte fortjenesten fra grossistene til butikkleddet. Når man er få og store har man en helt annen forhandlingsposisjon enn om man driver en liten landhandel på hjørnet i ensomhet, og prisingen blir deretter.

Og hagen sluttet å være RIMI-hagen i 2004(?) men formuen er bygget på dagligvarebransjen, det er forsåvidt riktig.
De har flyttet fortjenesten fra detljist til grossistleddet mener du vel. Mange misfornøyde franchisetagere i de kjedene der.

N

nb

Gjest
Gjest skrev:
De har flyttet fortjenesten fra detljist til grossistleddet mener du vel. Mange misfornøyde franchisetagere i de kjedene der.
Vi tenker nok likt (tror jeg), dvs at Reitan et al sitter igjen med en større del av fortjenesten fra butikkomstetningen. Tidligere tjente de store leverandørene mer på bekostning av butikkeiere, nå tjener kjedeeierne mer på bekostning av leverandører og de som driver butikkene.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
HC skrev:
Gjest skrev:

Ok, Hagen nyter godt av en stabil økonomi i vekst men han er jo også med på å skape denne økonomien og veksten så det blir litt høna og egget preg over det hele.

En ting mener jeg dog det er grunn til å stille spørsmålstegn ved og det er hvordan dagligvareindustrien fungerer som marked. I Norge er det praktisk talt ikke konkuranse, det er meget få tilbydere og det har tilsynelatende utviklet seg en slags stilletiende overenskomst når det gjelder priser og utvalg. At dette er en situasjon som aktørene ønsker å verne om fikk vi se da Lidl forsøkte å komme inn på det norske markedet.
Det bør undersøkes om det finnes muligheter for å få åpnet opp dette markedet for mer konkuranse. Man behøver ikke dra lengre enn til Sverige for å finne et helt annet utvalg, en helt annen kvalitet og en helt annen pris på dagligvarer.
Enig, untatt i det at Hagen har vært med på å skape vekst. Hva mener du?

N

nb

Gjest
Gjest skrev:
Enig, untatt i det at Hagen har vært med på å skape vekst. Hva mener du?
Det er sikkert noen tusen ansatte som jobber i systemet for eksempel. Det kan hevdes at det hadde vært flere ansatte i dagligvarebransjen på gamlemåten, men om så er tilfelle har man fått fristillt arbeidskraft som kan brukes til andre oppgaver i samfunnet.

Det ene ytterpunktet er at alle skal ha sin egen lille hageflekk og dyrke sin egen mat. Da er det ikke mye annet som hadde blitt gjort i samfunnet.

V

vredensgnag

Gjest
La oss kikke litt på dem som gjorde Hagen rike, og på de beskatningsavtalene de ble tvunget til å akseptere.
Jeg tenker på franchisetakerne som gikk inn i Rimi-kjeden. De gjorde en kjempejobb, og fikk absolutt noe til seg selv, men jammen var det mye som endte opp hos Hagen - som "formuebeskatning."

De hadde kår ikke så ulike dem som Reitangruppens ulike franchiseinnehavere nå sliter med. Kår som er blitt kalt slavekontrakter.

I disse avtalene har franchisetaker null rettigheter til oppbygd verdi, må godta avsetning og kutt i inntekter, svinnberegninger som ikke ligner grisen, og er samtidig prisgitt sentrale tiltak.
Ligner jævlig mye på det Hagen klager så mye over.

Noen utdrag fra Reitan-gruppens FT-avtale:

Og for den som har lyst til å kikke på detaljene:

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article851837.ece

Konsept og profil

«(..) FG har rett til å foreta kassakontroll uten forutgående varsel.

(..) FG har videre rett til uten forutgående varsel å foreta varetelling.»

"For å sikre at ideer og tiltak kommer hele kjeden til gode, vil enhver utvikling og forbedring av Narvesen-konseptet (..), uansett om disse springer ut fra ideer/tiltak fra FGs eller fra FTs side, tilhøre FG. FG har vederlagsfritt rett til å anvende og videreutvikle ideene og tiltakene i alle Narvesen-butikker."

Franchiseavgift

"Den løpende franchiseavgiften for butikken utgjør (..) % av dekningsbidrag (..) ved nåværende åpningstid på (..) timer per uke. Åpningstidene vil være som følger, inntil annet er meddelt skriftlig fra FG: "

Kostnadsfordeling

«FT dekker (..) svinn, kassadifferanser, falske sjekker, tyveri, ran, innbrudd mv. som ikke dekkes av forsikringen. Dette gjelder også kostnader inkl. selvrisiko ved strømbrudd, brann, oversvømmelse og andre forhold utenfor partenes kontroll.»

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.982
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Synes du dette var så ille Vreden....det er jo ikke vanskelig å argumentere for en slik avtale.....?

(jeg er enig i det som er skrevet at de store butikkkejdene har greid å presse priser på leverandørene og sitter igjen med mesteparten av overskuddet selv, og at det er mange negative sider ved dette, men jeg synes vel ikke de eksemplene fra avtalen var ille)

Mvh
OMF

V

vredensgnag

Gjest
Ta en kikk.

Mye merkelig i hvordan kjøpmennene ble tappet. Det ble til slutt opprør. Jeg har ingen franchise med Rimi eller Reitan, men de som hadde det slo seg til slutt sammen og lagde revolusjon.

Så de syns nok betingelsene var "ille".

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article834119.ece

Som du ser, meldte selv Reitan at de hadde "skrudd til for hardt" mot franchisetakerne.

Mitt poeng er at den gode Hagen, som klager så fryktelig over formueskatt og vanskelige betingelser, var flink til å bruke tommeskruen selv, overfor kjøpmenn som ønsket å være del av Rimi!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.982
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det er klart at det er prosentsatsen av dekningsbidraget som her er avgjørende!

Disse andre reglene er nok ganske standard å regne.

mvh
OMF

Topp Bunn