Gode merker ulike tiår - Stativhøytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AudunB

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Flere 60-talls: Tannoy |||LZ, veldig god lyd, spesielt med rør amp, men stiv pris nå. I den andre enden av prisskalaen er Radionette TK 12s et godt kjøp. Av og til på finn for en hundrelapp eller 2. Dynaco A25 ble vel også introdusert på slutten av 60-tallet?
    90-tallet (?): System Audio 905. Liten og vellydende sak. Og rimelig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dynaco A25 kom på sekstitallet, men ble vel høyttalerne som vant syttitallet. Absolutt interessante høyttalere, spesielt for oss norske skrotnisser. De første årene ble de produsert hos Seas i Moss, før amerikanerne begynte å lage dem selv. Var vel også Seas som konstruerte de for dem. Var jo opprinnelig en ganske grei AR-klone på mange måter. Seas produserer en A26 i dag. Det er ment å være en oppgradert A25 med nyere komponenter og bassrefleks. Om de kan måle seg eller kanskje er bedre hadde vært interessant å finne ut, men det er et kit så det spørs om jeg gidder å gå løs på noe slikt. Skal jeg først bygge så blir det hønn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sonus Faber er merkelig nok ikke nevnt enda


    80 tallet,Minima,electa, og Electa Amator

    17bc843e-6050-4dbe-ac59-9d62a41ef70f_-699224562.jpg



    Og 90 tallet,en av mine drømme høyttalere,fremdeles,Guarneri Homage


    a8b40b23-6d5f-4a7f-b602-16c63620fd79_-885902015 (1).jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde disse fra 77 til langt opp på 80 tallet.
    Når de fikk en Adyton P3000 spilte de ganske bra, lit store stativ ht dette.
    Monitor Audio MA5

    last ned.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    90 tallet,fremdeles det beste jeg har hatt i hus,Gallo Solo Nucleus


    DSCN1732.JPG


    DSCN1725.JPG




    Må nesten nevne disse også,hørt hos en bekjent.
    Konstruktøren er nåværende sjefkonstruktør hos Monitor Audio
    Dean Hartley.

    Keswick audio Figaro,også 90 tallet,vakre og spiller svært bra.


    Keswick_Figaro.JPG
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hva kan være feil? Basselementet er to tommer for stort.

    Ellers bør Celestion få mer cred enn de har i denne tråden: Nittitallets beste til to tusen pr par var:

    -Celestion 3 Mk1: God mellomtone uanstendig god diskantgjengivelse til pris. Spilte absolutt alt. Hadde mine i tre år, angrer salg den dag i dag.

    -Monitor Audio Monitor 1: Noe så velbygd til 2000, da, gitt!! VELDIG britisk, spilte knall på førstegen Rega.

    -Boston Acoustics HD5: Fasa hjørner, amerikansk tone, kompakte som få.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    8" gjør seg veldig godt i kompakte trykkammer. Det gir en slam og naturlig mellomtone som 6" har større problemer med. Hvorfor tror dere nesten alle midfield studiomonitorer har 8", enten de er trykkammer eller bassrefleks?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har ikke lest så nøye gjennom tråden, men tror ikke noen har nevnt Rodgers/xxxx/xxxx/xxxx 3A/5 BBC monitorer eller hva nå de heter alle sammen. Ei heller Yamaha NS-10 som var obligatorisk i ethvert studio. Mange hadde disse som stativhøyttalere i hine hårde dager ...
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Proac response 2 var på 90 tallet en stativkonge. Lovprist i Absolute Sound og Stereophile som en av de beste noensinne. Har hatt mange gode stunder foran de. Fantastisk høytaler.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kanskje nevne ProAc Response 1sc i samme åndedrag. Små «skoesker» med stort lydbilde
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg vil nevne Mission 760 fra sent 80 tall,imponerte meg veldig sammen med mange andre :)

    mvh

    th.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest så nøye gjennom tråden, men tror ikke noen har nevnt Rodgers/xxxx/xxxx/xxxx 3A/5 BBC monitorer eller hva nå de heter alle sammen. Ei heller Yamaha NS-10 som var obligatorisk i ethvert studio. Mange hadde disse som stativhøyttalere i hine hårde dager ...
    Enig i at de bør nevnes, men de er egentlig ikke så fryktelig gode som hifihøyttalere. Det kan jeg koste på meg å hevde siden jeg har hatt dem i bruk selv. De er flotte til balansemiksing, fine til å plukke ut betoninger og feil. Men i hifisammenheng blir de for analytiske og gir ikke fot, men koble på en rørforsterker av den romantiske og litt svulmende typen så synger de også vakkert. :)

    BBC LS 3/5A derimot er en anvendelig høyttaler til hifi i mine ører, med sine klare begrensninger. Nok engang best med rørforsterker som hifihøyttalere.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg nevnte ingenting om at de var eller er hifihøyttslere, men at de ble populære fordi de ble brukt i en rekke studios.

    Genelec er heller ikke nevnt i denne tråden, inntil nå!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg nevnte ingenting om at de var eller er hifihøyttslere, men at de ble populære fordi de ble brukt i en rekke studios.

    Genelec er heller ikke nevnt i denne tråden, inntil nå!
    Hadde selv Genelecs legendariske 1030A som midfield i studio på samme tid jeg hadde erfaring med Yamaha NS-10. Også et glimrende verktøy, kanskje litt enklere å leve med som hifiprodukt hvis man ikke gir NS-10 en varm og god rørforsterker. Igjen litt for flink pike til hifi for min smak, brukte de hjemme en periode. Men det er absolutt høyttalere jeg vil anbefale for de som ønsker en lyd de kan jobbe og leve med.

    19d974192b90d1845d263cbcba34fa66.jpg


    Holder fortsatt mål. Gikk ut av produksjon i 2005, men det er ikke mange år siden jeg så en av de norske pro-butikkene fortsatt kunne levere dem for 40.000 for paret. Og siden denne tråden handler litt om toneangivende høyttalere så var vel Genelec 1030A den mest utbredte midfieldmonitor i store studioer rundt årtusenskiftet. De var utrolig populære blant kjente teknikere og produsenter.

    MEN, et stort men, er at det ikke er vintage. Genelec har ingen modeller som fortjener å bli kalt vintage. Men det gjør Yamaha NS-10, der er jo bare noe få år yngre enn arvesynden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: NS10 er og blir populære fordi de fortsatt fremviser det nærmeste man kommer bærbar-/MP3-master i studiosammenheng. De skulle hovedsaklig være studioets ekvivalent til boomboxens presentasjon. Og derigjennom: Funker det på NS10 vil det funke på bærbart. Det var iallefall det jeg lærte. Mht en annen av mine favoritter: AE1 i studioutgave viste meg virkelig hva det er med monitorer som gjør at jeg elsker dem. Og det gjør jeg med Genelec også- fordi de er så dødelig korrekte.

    Nå skal det jo sies at jeg har holdt meg til en bestemt prisklasse for å finne favoritter der i ovenstående innlegg. Men jeg tror du skjønner hvor jeg rangerer Sonus Faber. For eksempel første generasjon Cremona Auditor. Den er blant mine topp to fra totusentallet- uansett pris. Og det med god grunn.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Back on topic, toneangivende stativhøyttalere i de forskjellige tiår, og da med tanke på at vi er i Vintage-avdelingen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Vel...se litt nærmere på mitt siste..Nevner jeg ikke SF, kanskje?? Det var ikke gulvhøyttalere som gjorde DEM kjent, hvis du lurte..NS10 ER en monitor- as is the AE1..
     

    nightowl

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    25
    Noen fra tidlig 80-tall:

    - B&W DM 12. Ikke noe fyrverkeri, men typisk saklig, nøytral britisk lyd fra denne tiden. En stor kondis som filtrerer dypbass og overbelastnings-

    kretsløp, gjorde at den kunne brukes med større forsterkere uten å ta skade. Med en noe røslig forsterker og litt hjelp fra en vegg, spiller den

    fint også i dag (har selv et par fra -82). God kvalitet på elementer og delefilter gjør at restaurering ofte ikke er nødvendig.

    1350905-rare-bampw-dm12-speakers-in-rosewood.jpg


    - Mission 700. Dette er den første versjonen og var vel den første kompakthøytaleren jeg hørte som kunne rocke. Etterfølgeren med trykk-

    kammer var ikke like morsom:

    fronts.jpg


    - KLH 3. Solgt med såkalt analog basscomputer. Boksen jobbet med feedback og EQ for å overkomme små høyttaleres begrensninger i bassen.

    Kunne spille sinnsykt høyt, og med bass. Hadde vært gøy å høre i dag.

    $_9.JPG


    mvh
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    -Celestion 3 Mk1: God mellomtone uanstendig god diskantgjengivelse til pris. Spilte absolutt alt. Hadde mine i tre år, angrer salg den dag i dag.
    Britisk presse skrek over seg over diise, men de er dørge kjedelige. Alt får en kjempedose valium, selv om du hekter 200W bakpå.

    Johan-Kr
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Proac response 2 var på 90 tallet en stativkonge. Lovprist i Absolute Sound og Stereophile som en av de beste noensinne. Har hatt mange gode stunder foran de. Fantastisk høytaler.
    Knallgod stativer fra 90-tallet ja.
    Jeg eide denne 3 ganger.

    Valnøtt, sort eik, og lys eik.

    1252393-proac-response-2s-in-cherry-mint-condition.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fenalaar: Hvis du matcher dem feil, ja! Det gjorde IKKE jeg! Har du hatt Celestion 3 selv?? Med NAD 302/5440/ Tara Labs spilte de helt rått. Det som derimot gjorde dem kjedelige var å huke på Celestion CS135- merkets egne 8" passive sub- forøvrig laget til modellene 1, 3 og 5. DEN kunne du huke på 200 watt og det funka ikke. Den hadde nemlig ikke justeringer heller. Før du spør: Ja, jeg hadde også den til C3en en tid. Nypris 1395 NOK.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt hva Acoustic Energy har fått til med deres inkarnasjon av AE100, som er nødt til å være et av markedets desidert beste kjøp i forhold til pris på under 3000kr, så skal det jaggu bli spennende å se hva de får til med deres AE300 til 3 ganger prisen.
    Mye ligger til rette for at Acoustic Energy blir dette tiårets produsent av stativhøyttalere!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Vel...se litt nærmere på mitt siste..Nevner jeg ikke SF, kanskje?? Det var ikke gulvhøyttalere som gjorde DEM kjent, hvis du lurte..NS10 ER en monitor- as is the AE1..
    SF er ikke monitorer, og tidlige modeller tror jeg at det vil være like vanskelig å mikse på som det er med Celestion SL6, noe jeg har prøvd å mastre på. Yamaha NS-10 er ikke studiomonitorer, de ble designet og markedsført som bokhyllehøyttalere til hjemmebruk. Om jeg skal få si det selv, med Yamaha-forsterkere og andre transer var de mislykkede hifihøyttalere for hjemmebruk. Derimot så hadde de egenskaper som gjorde dem velegnet til balansemiks, og derfor endte de som nearfieldmonitorer montert på broen i mange studioer. På mange måter ble de utkonkurrert av mer moderne alternativer allerede på nittitallet, og det var bare de eldre teknikerne som fortsatt holdt fast ved dem fordi de var vant til å bruke NS-10. For en tekniker er gjenkjennelse en viktigere egenskap enn noen annen.

    Legg også merke til at jeg skriver nearfield og ikke midfield, som de klassiske Genelec-ene er. Nearfield er ikke beregnet på å gi en totaloversikt over hele lydbildet. Midfield-monitorer er laget for det, og er derfor også velegnet som hifi.

    Nok en gang tilbake til topic, AR18 ble i datidens krypt byttet ut i nettopp de originale Mission 700, de gav meg mer oomph til Led Zeppelin og Black Sabbath.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du vet hva en miniMONITOR er? BRA! Ikke i studiosammenheng, men det er en grunn til betegnelsen. Selvfølgelig vil vi to også tenke på monitorer i en annen sammenheng. Småhøyttalere er og blir det SF er mest kjent for...Avhengig av romstørrelse kan man også bruke nærfeltsmonitorer som Hi-Fi-høyttaler, men jeg forstår bedre enn de fleste tilnærmingen din:rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hovedsaklig spilt på stativhøyttalere (som jeg foretrekker å kalle det, monitorer er er markedsføringsbegrep som skal lure folk til å tro at høyttalerne er laget for studio, altså av veldig gode) fram til millenniumskiftet. Like etter gikk jeg over til gulvstående, noe jeg ikke hadde hatt i fast eie tidligere. Nå er jeg på mitt andre par gulvstående, og det skal være litt av en eksklusiv perle for at jeg vender tilbake. Men det finnes stativhøyttalere jeg kunne tenkt meg den dag i dag, og jeg skal jo ha meg slike til ekstraanlegget mitt.

    Som en siste anekdote så var også Acoustic Research AR18 populær blant studioteknikere, ganske sammenlignbart med Yamaha NS-10. Men AR18 er en bedre hifihøyttaler med en mer allround lydkvalitet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Og flere søreuropeiske studioer bruker Sonus på samme måte som feks Abbey Road bruker Bowers....
    Selv går jeg aldri til gulvstående høyttalere i personlig eie igjen..

    Cbarth: Hvorfor tror du vi har et par AE Aelite 1ere også?? AE kan smått.. Anbefaler deg en liten lytt til kanskje det mest spennende derfra i disse tider: AE1 Active...8)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn