Gode matretter mot magesår?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Få hjelp til det mest utrolige her så:

Har en far som har fått diagnosen magesår (betennelse i magesekk/øvre del av tynntarm)
Han har fått 3 forskjellige medisiner for dette,men likevel ser ikke dette ut til å hjelpe (snarere tvert i mot)
Kuren går ut i kveld,og håper selvfølgelig på bedring.
MEN har dere gode matforslag mot magesår?
kaffe er kuttet helt ut. og sterk krydder er også nesten kuttet ut.
Andre tips forslag for forbedring?
Og JA jeg har hatt kontakt med lege,men han sier at det er medisinene som er hovedsynderen nå.

Mvh Jan I

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
suppe og grøt med lite salt/sukker.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fet mat bør unngås. Det samme med mye stekt/grillet mat. Melkeprodukter virker syrenøytraliserende.

Johan-Kr

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Takker for svar
Har ikke hatt noe stekt mat siden diagnosen.
Det har gått litt i supper/lapskaus (lite krydret)
havregrøt/supper.
Er på jakt etter gode lette og enkle oppskrifter på "lett" mat

Mvh Jan I

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kyllingfrikassee servert med ris. Min svigermors versjon med hermetiske erter og godt kokt gulrot er helt fantastisk og bra mot alt, også vondt i magen.
Kremet kyllingsuppe.
Yogurt.
Fiskeboller i hvit saus.
Kokt torsk uten fett/sennep,
Risengrynsgrøt. Kanskje litt tungt med mye melk

"Høne i karri" uten karri, servert med potetmos

Loff med rekeost som brødmat.

Unngå å gå sulten , bedre å spise oftere men mindre

Kutt ut all vin,øl,alkohol selvfølgelig.

Av reseptfrie medisiner mot magetrøbbel/syre har jeg brukt Link og Zantac. Zantac funger meget bra for meg. Men sjekk med legen!.

Ibux og de derre medisinene mot gikt (NSAID) der er harde for magen, men de har nok legen redusert/stoppet hvis din far brukte det...
Slike medisiner bør tas etter et måltid for å unngå magetrøbbel...

Magesår kan være jævlig vondt ,men det går over,ellers så har jeg erfart at morfin er bra mot sterke akutte magesmerter :-\ Man det forutsetter sykehus innleggelse

God bedring
Sleiven

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Kremet kyllingsuppe (rett i koppen) prøvde jeg i går uten suksess.
Fisk er en hit i nesten uansett sammenheng.
Loff/fint brød, fløte/krem og vaniljesaus er faktisk gift for både meg og min far,så dette er kuttet helt ut.
(og jeg som elsker vaniljesaus/krem i forskjellige sammenhenger :'( )
Må vel bare forsøke seg fram
Mvh Jan I

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Er salt noe som er negativt i dietten? Hvis ja, styr unna "ferdigprodukter". Disse inneholder mye salt, til og med suppeposer fra Toro. Det er bedre å lage maten fra bunnen av slik at du kan kontrollere alle ingridiensene.

XLNT

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2009
Antall liker
0
Jan_I skrev:
Kremet kyllingsuppe (rett i koppen) prøvde jeg i går uten suksess.
Fisk er en hit i nesten uansett sammenheng.
Loff/fint brød, fløte/krem og vaniljesaus er faktisk gift for både meg og min far,så dette er kuttet helt ut.
(og jeg som elsker vaniljesaus/krem i forskjellige sammenhenger :'( )
Må vel bare forsøke seg fram
Mvh Jan I
Du sier det selv: Unngå mel og meieriprodukter.
Fett er etter min erfaring ikke farlig, men folk kan reagere individuelt på det.

Prøv med rent kjøtt og ren fisk, altså ikke spedde produkter, disse inneholder ofte mel og/eller melk. Kan trekkes i buljong, grilles eller stekes i feks rapsolje (mange som har melkeallergi utvikler også allrgi mot soya). Serveres med dampa brokkoli og/eller salat.
Omelett kan kanskje også fungere bra, salat med reker, kylling eller skinke det samme?

Jeg ville ikke spist poteter, ris eller pasta heller, da alt dette er raske karbohydrater. Siden pappaen din responderer dårlig på brød, kan det indikere at han er var på det, men det kan også skyldes glutenintoleranse. Det kan også være lurt å droppe sukker og frukt, da flere jeg kjenner som har hatt magesår har hatt hjelp av det. Sukker er næring som gjør at uhumskheter trives godt.
Lykke til!!!

Topp Bunn