Bertini's bokssett på EMI er eminent både lydmessig og fremførelsesmessig. Nevnes ofte som en referanse for bokssett. Flere av enketlsymfoniene er i det absolutte toppsjiktet. Bertini's Mahler er hverken meget emosjonell (jmfr. Bernstein), analytisk (til tider Boulez) eller noe utradisjonell (Barbirolli, Horenstein), og fungerer derfor perfekt som et introduksjonssett.
http://www.amazon.com/Mahler-Sympho...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1203420761&sr=1-1
Chailly's boks-sett er sikkert et meget godt alternativ. Fins på SACD og har den beste lyden for Mahler-sett; samt at spillet til Royal Concertgebouw er bortimot det beste som er prestert når det gjelder Mahler-fremføringer. Allikevel er ikke Chailly's Mahler helt for meg foreløpig. Men for mange rager han høyt, og det kan jo også gjelde deg. Chailly er noe nærmere Boulez fremførelsesmessig, men ikke fullt så skarp/eksakt i uttrykket.
For Beethoven's pianokonserter har jeg ikke fått hørt på mange nok innspillinger foreløpig til å kunne uttale meg; bortsett fra at Annie Fischer/Ferenc Fricsay er helt magisk i konsert nr. 3. Ellers er det gjerne sånn for Beethoven at de innspillingene med aller best lyd ikke er helt i toppen når det gjelder fremføring, men det går kanskje an å finne et kompromiss. Solomon, Serkin, Arrau har gjort noen legendariske konserter. Må bare få hørt på dem!