God match?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Rent ut ifra min erfaring med K701/702, så vil jeg si at den har såkalt stram bass og klar diskant - men langt i fra noen fyldig mellomtone.

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Enig med deg loev. Kjøpte et par Q701 idag og dro på hifi klubben for å høre de på dacmagic pluss. Fin kombinasjon, en veldig god allrounder, men ikke fantastisk på noen måte. Hørte de nest dyreste denon telefonene de har på klubben (husker ikke modell, koster ca 4000 kr) og må si sammen med dacmagic pluss så låt q701 bedre med unntak av de dypeste tonene. Q701 ble dog levert tilbake til forhandler da jeg ikke fikk noen "woww" følelse på noen måter, samt at utseende messig så var de veldig "plastikk", kjøpte de i grønt da det var tomt for de andre fargene, og det gjorde ikke akuratt saken bedre.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvis du vil forfølge tanken om disse AKG-ene, og tror på reviews på internettet - så kan det muligens være verdt å undersøke AKGs K702 65th Anniversary Edition. Nå har det vært en del inkarnasjoner av x70x - men kanskje disse låtter litt fetere (cf. enkelte påstår det). Og, disse har ikke knatteputene og har andre puter visstnok. Puter kan endre lydbildet i en hodetelefon vesentlig.

296961.jpg

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kjøpte et par Q701 idag og dro på hifi klubben for å høre de på dacmagic pluss.
Uten å ha hørt Dacmagic var min første tanke at det aldri kommer til å gå bra. K701 krever sin forsterker.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Svært få (ingen) forsterkere som kan trylle K701 til å få en fyldig mellomtone. Har prøvd en del forsterkere til K701/K702, og en forsterker ga mer en 2W - og K701 ble bedre, men noen fyldig mellomtone fikk den altså ikke.

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Ja, mellomtonen var desverre skuffende!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Impedansemætsjing og mellomtone

Impedansemætsjing
Spesifikasjonene for AKG K 701 og Q 701 forteller:
[...]
Spesifikasjonene for Cambridge Audio DacMagic Plus er litt forvirrende (formatert), men det ser ut som om utgangsimpedansen er oppgitt til "<50ohms". Dermed bør den fortrinnsvis benyttes med hodetelefoner >= 400 ohm (8 * 50 ohm), m.a.o. i hvert fall høyimpedante hodetelefoner.
[...]
Det blir dermed galt å kritisere AKG K/Q 701/2 etter å ha prøvd den med den (overveiende sannsynlig) dårlig egnede Cambridge Audio DacMagic Plus.

Mellomtone
Jeg stusser også på mellomtonekritikken. AKG x 70x har kanskje ikke fyldig mellomtone, men AKG mer generelt og AKG x 70x spesielt, berømmes ofte for å være god med vokal generelt og med kvinnevokal spesielt. Min erfaring tyder på at det er noe i dette. Jeg har ikke helt klart å sette hverken fingeren eller ord på det, enn si finne faktorene, men det er noe der.

Tidvis skriver noen at mellomtonen eller lyden i AKG x 70x er/lyder plastikk(aktig). Dette stemmer dårlig med observasjonene i forrige avsnitt. og skyldes antagelig at skribenten kun har forsøkt hodetelefonen med en uegnet hodetelefonforsterker. Som Class skriver, AKG x 70x "krever sin [hodetelefon]forsterker". Dette kan man delvis se bare ved å regne, men en del har hevdet at AKG x 70x i tillegg krever en hodetelefonforsterker med en X-faktor (les synergi, mætsjeproblematikk/-bonus).

AKG x 70x regnes av mange for å være god til vokal og akustisk musikk spilt av mindre ensembler. For øvrig er det mer uenighet.

Topp Bunn