God match til ProAc kloner

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Hei.

Trenger tips om forsterkere som er god match til ProAc 2,5 eller kloner...

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.511
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Beste jeg har prøvd her hjemme på original 2,5 er Rogue Audio rørforsterker(el34) ;D
Stemmer og instrumenter "står ut" av høyttaleren på en måte ingen transistor har klart!

M

golyngset

Medlem
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
0
Sted
Kaupanger, Sogn
Har berre prøvd rimelige transistor forsterkarar på "klonene" mine. Brukar no Rotel 1070på 130w. Har også lyst å prøve noko nytt. Nokon som har tankar om EC eller Abrahamsen som match? Har nokon prøvd Damar coating på høgtalar elementa? Lyden vert litt slitsom i toppen i lengda.
Geir Ove

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er dessverre lenge siden jeg har hørt ProAc Response 2.5 nå - men jeg har mine Response D25 å slite med. Mine ProAc D25 fungerer ikke i det hele tatt med EC eller andre litt myke forsterkere - og sannsynligvis ikke med Abrahamsen heller, hvis jeg skal gjette. Nå har jeg ikke prøvd noe kraftigere EC enn AW120 - det må jo også sies. Jeg har landet på litt kraftige transistorsaker til mine - synes at det låter aldeles utmerket. Best lyd med mine D25 hadde jeg med et Krell KAV150a effekttrinn som jeg brukte i TVstuen i en periode - kunne godt ha levd med det, men et stereo effekttrinn var - og er - utelukket p.g.a. plassforholdene.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Nå kom Ulf meg i forkjøpet igjen. :)
Sitter her nå og spiller musikk på hans gamle Proac Response 1SC, drevet av en Transporter som forforsterker og Lyngdorf SDA 2175 effekt. Det låter fortreffeligt.
Har også brukt denne kombo'en til å drive B&W 801 Matrix ganske bra.

Er det effektforsterker eller integrert du vurderer?
Hvilken annen elektronikk skal det evt. spille sammen med?

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Er det effektforsterker eller integrert du vurderer?
Hvilken annen elektronikk skal det evt. spille sammen med?
Ikke jeg men en kamerat...hans gamle 100w DOXA effekt avgikk ved døden i dag,men det er først og fremst integrert som er aktuelt.

Han vurderer Hegel H200 men er åpen for gode forslag..også rør.

Jeg ser det ligger en Audio Research VSi 55 integrert på bruktbørsen til 17000..kanskje det kunne vært noe?

Den skal spille sammen med Opera (Hegel?) cd spiller og Squeezebox..

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hegel H-200, ja.... Datteren min kjøpte en slik ganske nylig. Jeg rakk aldri å få prøvd den på mine ProAc - men den har både klang og krefter som kunne passe til ProAc. Smak og behag naturligvis - men det kunne være verdt et forsøk.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.511
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Har ikke helt tro på Hegel og ProAc....
ProAc trenger en forsterker med en organisk klang i toppen, og det har jeg aldri hørt en Hegel som har.. ::)

M

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg vet ikke hva du legger i uttrykket "organisk klang". Men Hegel H-200 er sånn sett en ganske atypisk Hegel - og det jeg har hørt av den tilsier at det kan være verdt en prøvelytting sammen med ProAc. Men som jeg har sagt så mange ganger før: det blir et spørsmål om smak og behag. Jeg liker mine ProAc når de spiller litt distinkt - mens andre jeg kjenner helst skal ha rommet fullt av varm grøt.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.302
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Proac skal ha rør. :D
De er utviklet med rør.

Håvard

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg hører at "alle" sier at ProAc skal ha rør. Det er bare én liten hake her: jeg har aldri hørt noen ProAc+rør-kombinasjoner som har falt i (min) smak. Derimot har jeg hørt drøssevis av ProAc+transistor-kombinasjoner i kategorien "løp og kjøp!". Men, men - man kommer neppe unna smak-og-behag-faktoren her heller.

J

Jazzy

Gjest
Må si meg enig med Lassemann her. Han spiller på ProAc 2.5 kloner drevet av Quicksilver Mid Mono, og det spiller fabelaktig.
Har ved flere anledninger hørt kombinasjonen ProAc/rør, og sverger til rør.

/Trond

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Sikker på at 2.5 låter ganske fint med en Zapsolute.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg støtter også "nesten alle" i at skikkelige rørforsterkere får ProAc til å synge.
Kunne godt tenke meg å høre ProAc på en hybrid også, det kan kanskje være noe?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.985
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Jazzy skrev:
Må si meg enig med Lassemann her. Han spiller på ProAc 2.5 kloner drevet av Quicksilver Mid Mono, og det spiller fabelaktig.
Har ved flere anledninger hørt kombinasjonen ProAc/rør, og sverger til rør.

/Trond
Takk for det Jazzy!

Det er så synd i dette lange land at så alt for få har hørt hvordan musikken virkelig kan spille! Er det noe Quicksilver virkelig kan så er det det.. Mine ProAc 2.5 cloner har prøvet flere typer forsterkere, både rør og transistor, men ingen klarer å matche musikaliteten til QS. I rekken kan nevnes, Musical Fidelity 5.5, Vincent, Electrocompaniet, Music Angle KT88 + +

mvh
lassemann

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hvor god match min BAT-VK 60/D25 er i forhold til mye annet som er nevnt her kan jeg ikke uttale meg om, men jeg er storfornøyd selv med denne kombinasjonen med kraft nok i bøtter og spann og musikalitet nok for meg.
Har heller slitt med å finne en preamp som ligger innenfor budsjettet slik at fruen ikke tilter.

O

Omar

Gjest
Ulf-B skrev:
Jeg vet ikke hva du legger i uttrykket "organisk klang". Men Hegel H-200 er sånn sett en ganske atypisk Hegel - og det jeg har hørt av den tilsier at det kan være verdt en prøvelytting sammen med ProAc. Men som jeg har sagt så mange ganger før: det blir et spørsmål om smak og behag. Jeg liker mine ProAc når de spiller litt distinkt - mens andre jeg kjenner helst skal ha rommet fullt av varm grøt.
Proac importøren fraråder hegel på proac. Det er vel rør eller Creek elektronikk som funker.
Jeff Rowland er jo også et fett forslag.
Jeg vurderer D2, men jeg syns Proac har en generelt sett dårlig evne til å gjenngi vanlig poppmusikk på en god måte. High-end opptak er det eneste som gjelder.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vel, vel - ProAc importøren - jeg regner med at du har Tor Aa. i mente - har sine hangups og sin smak. Det hender rett som det er at jeg ikke er enig med Tor. Jeg har, som sagt, hørt en drøss ProAc+transistor-oppsett som har falt i min smak. Også på popmusikk. At ProAc ikke skal kunne gjengi popmusikk på en allright måte, er tydeligvis en seiglivet myte. Jeg har ingen problemer med det hjemme hos meg i hvert fall. Har heller ingen problemer med - i hifisammenheng - simpel nettradio. Det er vel ikke akkurat high-end - men det går helt utmerket, det også.

E

eldstaal

Gjest
Haavard skrev:
Proac skal ha rør. :D
De er utviklet med rør.

Håvard
Har i mange år brukt Lavardin IS på mine ProAc response 1 SC. Det er en transistorforsterker som leverer 30 watt pr kanal og de 30 wattene har vært mer enn nok til å drive ProAcene. Lavardin passer som hånd i hanske med denne høyttaleren med en utrolig åpen varm mellomtone og god kontroll i bassen.

Bruker også 100 watts rørmonoblokker (Woodside MA-100) sammen med en Radford
Renaissance SC 25 preamp. Disse spiller også magisk sammens med ProAc, men hva som låter best er vanskelig å si, i praksis bruker jeg og veksle mellom disse to alternativene.

Topp Bunn