God lyd på TV - alt låter faktisk ikke likt

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Jeg ser ofte naturprogrammer og slikt på ARK nett-tven, spilt av på XBMC.
Disse programmene har ofte veldig god lyd, og med Dolby PLxII låter det ganske greit, med et stort og klart lydbilde.

Av og til kjører jeg nett-tv via Firefox og da går lyden via pulseaudio+alsa, fra en adobe flash plug-in avspiller inni browseren.
Da forsvinner magien.
Jeg la merke til dette når jeg holdt på å konfigurere om pulseaudio på maskinen her en dag.

Forskjellen er markant, når en først har lagt merke til det - det er ikke samme separasjon i lydbildet, og stemmer og spisser lyder sauser seg sammen til en slags halvkokt grøt.
På XBMC så er det et klart og oppløst lydbilde og ingen tendenser til grøt, hverken kokt eller halvkokt, i diskanten.
Magi.

Årsaken til forskjellen kan skyldes at XBMC streamer med bedre bitrate for lyden, det høres ut omtrent som lossless i forhold til dårlig mp3.
Og lyd på Linux er jo alltid en potensiell katastrofe, med alsa og pulseaudio uten noen som helst reell kontroll på hva disse foretar seg med signalet.

Tenkte det var morsomt å nevne, i disse tider da ganske mye av lydutstyr faktisk er transparent lydmessig.
Og det er jo ingen gode grunner for å servere dårlig lyd, når den gode lyden neppe krever nevneverdig mere båndbredde eller dyrere utstyr.
Men for ganske mange (de fleste?) så spiller det jo ingen rolle, for hvis det spilles av på soundbar ller lignende så blir det nok ingen magi uansett.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.634
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Interessant dette. Noen ganger, eksempelvis ved konserter er det jo veldig interessant med god lyd fra TV. Selv ser jeg bl.a på klassiske konserter fra NRK gjennom nett TV.

Hvordan skal man bære seg ad for å få best mulig lyd fra PC i disse tilfelle? Er det lydforskjeller mellom Chrome og Explorer for eksempel?

Final

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
I dag hørte jeg Garbarek-konserten på XBMC, og det låter faktisk veldig bra.
Så potensialet for god lyd er tilstede, når produksjonen er bra.
På Firefox med adobe plug-in så er lyden markant dårligere, og det er ikke bare diskanten som er ullen, det er alt - på XBMC er bassen mere presis og mindre boomaktig, begynner å ligne på noe i nærheten av slagverk hvis en legger godviljen til, mellomtonen er klarere og transienter fra slagverket er mye bedre definert.
Saxen låter også bedre.

Om det er forskjell på webbrowsere vet jeg ikke, i utgangspunktet skulle jo alt dette låte likt.
Det gjør det ikke.
For meg oppleves forskjellen som såpass stor at jeg ikke vil være uten den gode lyden, etter å ha hørt hvor bra det faktisk kan være.

På linux så er det ganske mye som kan gå galt med lyden.
XBMC er satt opp med hdmi passthrough til receiveren, uten innblanding fra alsa eller pulseaudio.
Forskjellen er også for stor til at dette kan skyldes resampling, det må være noe annet som påvirker signalet.
En sannsynlig årsak er forskjell i måten signalet streames fra nettet, for eksempel slik at det velges for lav bitrate.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Installerte Chrome på vidundermaskinen, og den virker.
Merkbart bedre lyd enn FF+flash.

Tenker jeg holder meg til XBMC.
Dette er ikke noe jeg bruker så fryktelig mye (tv..), men når jeg først ser på noe vil jeg ha rett lyd.
Dette har jo ikke vært noe særlig til vitenskapelig analyse, så de som leser får ta det som det det er, tross alt begrenset hva man vil bruke av tid på dette.
Men en kan jo undres på hva slags lyd folk har på tv, via kabel eller streaming, der signalet ofte går gjennom proprietære boxer levert av kabelselskapet.

Topp Bunn