God krim

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.613
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei er det noen som kan anbefale gode krimforfattere? Har akkurat lest ferdig Stieg Larssons trilogi, fantastiske bøker. Fint med noen anbefalinger i denne sjangeren. Mvh Geir

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Gert Nygårdshaug og hans bøker om Fredrik Drum har alltid vært en favoritt for meg.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jo Nesbø sine bøker om harry Hole er vel verdt å få med seg ( om du ikke allerede har lest de )

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Tom Kristensen frarådes. Mange divisjoner under Nesbø.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
I tillegg til de som er nevnt ovenfor:
Lisa Marklund og Håkan Nesser er verdt å få meg seg. Noen av Unni Lindell sine er bra. Jeg liker også Kollbein Hauge. Og Arnaldur Indridason.

V

vredensgnag

Gjest
Indridason er suveren blant dem som er nevnt hittil - ytterst gode bøker. "Mannen i sjøen" var den første jeg leste av hans bøker, og det er blitt mange siden.

Ellers er det vel verdt å dykke inn i Arturo Pérez-Revertes bøker. Han er tidligere krigskorrespondent og har skrevet et utvalg mysterier, krimbøker og eventyrromaner, i tillegg til fakta.

For noen år siden var det Ripley-feber i kinoene, og jeg ble anbefalt å lese de opprinnelige bøkene. Det var en god anbefaling - Patricia Highsmith har et meget aparte forhold til samfunnets lover og regler, og bruker Ripley og andre karakterer hun skaper til å utforske disse. Men Ripley-bøkene er det verdt å lese i rekkefølge.
Om Highsmith - bøkene må simpelthen bli knallgode, med et slikt utgangspunkt:

http://www.nybooks.com/articles/archives/2009/jul/02/this-woman-is-dangerous/

http://www.nytimes.com/2009/12/20/books/review/Winterson-t.html?_r=1&nl=books&emc=booksupdateema1

Topp Bunn