Jeg har tenkt litt på god forumskikk og dilemmaer man kan møte. I dette første innlegget i denne tråden trekker jeg frem to. Andre står fritt til å presentere andre dilemmaer, og til å belyse mine og dem. Jeg håper på en konstruktiv, informativ og opplysende tråd.
Jeg illustrerer dilemmaene med noen eksempler jeg selv har skrevet.
Gjentagelser
Jeg har vel dermed ved streng tolkning av regel 4, brutt den(?)
Jeg kunne selvsagt svart Destiny med "Søk på forumet", men det er hverken vennlig eller hjelpsomt. Det jeg i mine øyne etter beste skjønn har gjort, er å hjelpe Destiny og andre lesere. Det ble dessuten utført ved å referere til noe jeg har skrevet tidligere for å unngå tekstkopiering eller -dublisering.
Er mine handlinger OK eller gale?
Utstyrspris
Eksempel 2:
Jeg har uthevet nøkkelutsagnet i sitatet med fet skrift.
Hvis en tenkt eier av et slikt anlegg diskuterer med en eller flere eiere med erfaring med langt dyrere og dermed formodentlig bedre utstyr, kan det lett oppstå situasjoner der disse hevder at eier 1 har dårlig grunnlag for å uttale seg fordi anlegget hans rett og slett ikke er i stand til å gjengi det man debatterer, f.eks. romfølelse, stemmenyanser eller dypbass. Jeg vil si de siste (sannsynligvis) har rett, men man kan samtidig beskylde dem for å bruke "argumenter av typen "penger" ".
I min del av eksempel 2, kan jeg også beskyldes for å brife, bruke argumentet "penger" el.l., selv om det ikke var ment slik og, så langt jeg har forstått ut fra responsen, Destiny heller ikke oppfattet det slik.
Har jeg opptrådt OK eller ikke?
Jeg illustrerer dilemmaene med noen eksempler jeg selv har skrevet.
Gjentagelser
Eksempel 1:Regelverk for bruk av Hifisentralen
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.0.html
4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
Her forsøker jeg altså å hjelpe Destiny ved å besvare hans spørsmål ved å referere til noe jeg har skrevet tidligere. Dette har jeg også gjort ved flere tidligere anledninger.CDWMcInSpots skrev:Hodetelefonforsterker
Jeg har som allerede skrevet kun forsøkt Denon AH-D5000 med NuForce Icon HDP.Destiny skrev:Må ha en god headamp til 2000 klokkene etterhvert, vet ikke om det er noen du har prøvd og kan anbefale?
Jeg har beskrevet mine erfaringer med NuForce Icon HDP som analog hodetelefonforsterker og KingRex Headquarters HQ1 med Sennheiser HD 800 og AKG K 701 her:
Det står vel også litt om hodetelefonforsterkeren i McIntosh MA7000 og MCD500, men man kjøper jo ikke en av dem (kun som) hodetelefonforsterker.
- http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg962716.html#msg962716
- http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg962891.html#msg962891
Jeg har vel dermed ved streng tolkning av regel 4, brutt den(?)
Jeg kunne selvsagt svart Destiny med "Søk på forumet", men det er hverken vennlig eller hjelpsomt. Det jeg i mine øyne etter beste skjønn har gjort, er å hjelpe Destiny og andre lesere. Det ble dessuten utført ved å referere til noe jeg har skrevet tidligere for å unngå tekstkopiering eller -dublisering.
Er mine handlinger OK eller gale?
Utstyrspris
Eksempel 2:
Jeg har uthevet nøkkelutsagnet i sitatet med fet skrift.
erato skrev:Om problemet er at lydfrikene føler seg mobbet av musikkfrikene, så har ikke jeg særlig problemer med å se at det motsatte ofte også skjer. Jeg har sett nok argumenter av typen "penger" til å kunne dokumentere det.
Kvalitet og pris henger dessverre som oftest nogenlunde sammen, og hifiutstyr kan som kjent fort bli meget dyrt. Det er videre rimelig å anta at et nytt stereoanlegg i 2010 til NOK 3000,- bestående av CD-spiller, forsterker og høyttalere, ikke vil gjengi alt som finnes på en CD av nogenlunde kvalitet. Mye informasjon blir rett og slett borte.CDWMcInSpots skrev:Nei, og det kommer jeg neppe til å gjøre.Destiny skrev:Hei CDWMcInSpots...
Har du fått sammenligna Denon AH-D 2000 mot Denon AH-D 5000? Etter å ha snakka med flere av gutta i hi fi klubben fikk jeg inntrykk av at 2000 var så tett på 5000, og at dermed 2000 var det klart beste kjøpet!
Hensikten med lånet av Denon AH-D5000
Nå er allerede, som tidligere nevnt, hodetelefonparken min på et rimelig høyt nivå med bl.a. Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1 og Stax SR-007 Mk1. Da er det (beklager) ikke naturlig å fokusere på hva som er det beste kjøpet av Denon AH-D2000 vs. Denon AH-D5000. Man er derimot ute etter 1) å komme over en viss minimumskvalitetsterskel (en nødvendighet fordi det ellers ødelegger/blir traurig. Se f.eks. mine "Spørsmål/punkter til meg selv" og det jeg har skrevet om AKG K 701 vs. Sennheiser HD 800 (og beyerdynamic T 1) (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18530.msg986234.html#msg986234)) og 2) deretter få noe annet enn det man har. Denon AH-D5000 er definitivt annerledes enn hodetelefonene jeg allerede har, og dette "annerledes" er attraktivt for i hvert fall en god del musikk. Den og (formodentlig) Denon AH-D7000 kvalifiserer dermed for punkt 2. Jeg er derimot litt mer usikker ang. punkt 1 for Denon AH-D5000. Jeg skal derfor lese en del informasjon jeg har funnet om forskjellene mellom Denon AH-D5000 og AH-D7000 og sammenligne den med mine observasjoner og ønsker.CDWMcInSpots skrev:Hensikten med lånet er å finne ut om Denon AH-Dx000-serien er noe for meg, og Denon AH-D5000 er lettere tilgjengelig for lån enn AH-D7000.
[...]
Det beste kjøpet
Det er godt mulig at det er sant. Jeg tror jeg har sett lignende utsagn/erfaringer på Head-Fi.org. Det gjelder vel dessuten ofte for hifiutstyr generelt og mye annet som finnes i mange prisklasser fra billig via fornuftig til svinedyrt.Etter å ha snakka med flere av gutta i hi fi klubben fikk jeg inntrykk av at 2000 var så tett på 5000, og at dermed 2000 var det klart beste kjøpet!
Mange hevder forøvrig det samme om Denon AH-D5000 vs. Denon AH-D7000. Denon AH-D7000 er best, men Denon AH-D5000 er et bedre kjøp i betydningen lyd for pengene.
Hva avslører utstyrets kvalitetsforskjeller?
Jeg tror dessuten at dette er avhengig av musikkstykke, musikksjanger, opptakskvalitet m.m. Noe musikk avslører utstyrets kvalitetsforskjeller tydeligere enn andre. Hvis den ene har flere og bedre detaljer enn den andre, men musikken ikke har særlig mange detaljer, blir dette usynlig. Tilsvarende for f.eks. dyp bass, trøkk, klang, klangfarger, naturlighet osv. Hvis man kun hører på solopikkolofløyte, savner man neppe bass med AKG K 701. Kvaliteten i og egenskapene til resten av avspillingskjeden vil selvsagt også påvirke resultatet og opplevelsen. Se forøvrig mine innlegg #392 og #395 i sammenheng.
[...]
Hvis en tenkt eier av et slikt anlegg diskuterer med en eller flere eiere med erfaring med langt dyrere og dermed formodentlig bedre utstyr, kan det lett oppstå situasjoner der disse hevder at eier 1 har dårlig grunnlag for å uttale seg fordi anlegget hans rett og slett ikke er i stand til å gjengi det man debatterer, f.eks. romfølelse, stemmenyanser eller dypbass. Jeg vil si de siste (sannsynligvis) har rett, men man kan samtidig beskylde dem for å bruke "argumenter av typen "penger" ".
I min del av eksempel 2, kan jeg også beskyldes for å brife, bruke argumentet "penger" el.l., selv om det ikke var ment slik og, så langt jeg har forstått ut fra responsen, Destiny heller ikke oppfattet det slik.
Har jeg opptrådt OK eller ikke?