God effekt forsterker med lavt gain?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Da min Plinius ser ut til å ha problemer med mine ARC Pre/CD p.g.a meget høyt gain nivå må jeg muligens se meg om etter ny effekt!
Ser etter gain på ned mot 20 tallet. Må være ballansert og helst med 2 sett høyttaler tilkoblinger p.g.a mine Von Schweikert. Noen tips?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et veldig logisk alternativ, som attpåtil kanskje er et av de beste, gir seg jo helt av seg selv, men det vet du jo :)
Aner ikke gain på ARC effekttrinn, men det skulle overraske mye om det ikke fantes en som passet inn i et ARC-system på alle måter.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Det ligger en ARC Ref 110 på bruktbørsen nå. Balansert og med gain på 24dB. Den burde passe bra inn så sant du ikke er skremt over rør-kostnadene.

Hvor ble det av den andre tråden du hadde angående dette?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Jeg har akkurat solgt en VT100, så planen var å ta en pause fra rør....
REF 110 er fristende ja, men er redd prisen er avskrekkende.
Når det gjelder ARC effekter så er ikke dei heller så god match, for høyt gain, merkelig nok!!!

Er det noen transistor varianter som er gode?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
24 dB er ikke høy gain, det er derimot 38 dB som Plinius har.

ARC har vel aldri oppnådd noen klassikerstatus for transistorsluttrinnene sine. Her er det rør som gjelder.

Har du slått fra deg å dempe signalet fra CD-spilleren?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.755
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
ARC har vel aldri oppnådd noen klassikerstatus for transistorsluttrinnene sine. Her er det rør som gjelder.

Men det er det ingen gode grunner til. Den beste transistorforsterkere jeg har hørt kom fra ARC. Det eneste (litt) bedre jeg har hørt var en Plinius.....Men dette var på 90-tallet....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
FZ skrev:

Men det er det ingen gode grunner til. Den beste transistorforsterkere jeg har hørt kom fra ARC. Det eneste (litt) bedre jeg har hørt var en Plinius.....Men dette var på 90-tallet....
Og hvilket ARC-sluttrinn var det?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
FZ skrev:
24 dB er ikke høy gain, det er derimot 38 dB som Plinius har.

Har du slått fra deg å dempe signalet fra CD-spilleren?
Får vurdere litt, mulig jeg både demper Cd spilleren og prøver et annet sluttrinn. Selv ARCs 24db blir for mye for CD/pre komboen!
Så på en BAT VK500 som var til salgs nå, 30db !!!
Nei ARC har nok tabba seg ut her gitt......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For meg høres det ikke ut som om ARC har tabbet seg ut. 24dB vs 38dB fra Plinius. You do the maths. Det tilsvarer mange timer på volumkontrollen.

Mvh Vidar P

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Tenker umiddelbart at det må vere mulig å dempe plinius ampen,av en kyndig person.
En mail til fabrikken gir deg sikkert svar på mulighetene.

Tar kanskje helt feil?

Det blir sikkert både billigere og enklere kontra å selge og lete etter ny.
Den plinius ampen er vel veldig bra lydmessig etter dine ønsker tilogmed.

Helsing Arild.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det er nemt at dæmpe en sådan effektamp med et par modstande. Det vil dog degradere lyden. Indgangstransistorernes kapaciteter skal lades op gennem disse modstande og der bliver mindre dynamik efter mine erfaringer.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Duelund_Support skrev:
Det er nemt at dæmpe en sådan effektamp med et par modstande. Det vil dog degradere lyden. Indgangstransistorernes kapaciteter skal lades op gennem disse modstande og der bliver mindre dynamik efter mine erfaringer.
Jeg vurderer å dempe signalet ut av CD spiller. Det er på 5,4V og er langt over hva som er standard!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Vidar P skrev:
For meg høres det ikke ut som om ARC har tabbet seg ut. 24dB vs 38dB fra Plinius. You do the maths. Det tilsvarer mange timer på volumkontrollen.

Mvh Vidar P
Beklager, men du har nok ikke lest hele tråden! Selv med fullt ARC anlegg, CD3/LS26/VT100 så er det for høyt gain! Gain nivå på LS26 måtte stå i "low", og selv da var det ikke mulig å bruke volumet over hele området!
Med Plinius får jeg bare brukt 1/5 av volumet på LS26.
Sammtidig så er utgain på CD3 5,4V!!!!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Har jobbet mye med høyttalerene i kveld og fått lyden til å bli rimelig bra, så
tror fanken meg at Pliniusen får stå gitt! Dette er en god forsterker!! Får nok prøve å dempe CD spiller som planlagt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.755
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Beklager, men du har nok ikke lest hele tråden! Selv med fullt ARC anlegg, CD3/LS26/VT100 så er det for høyt gain! Gain nivå på LS26 måtte stå i "low", og selv da var det ikke mulig å bruke volumet over hele området!
Hadde samme "problemet" med kombinasjonen ARC LS-1 + ARC D240. Oppfattet det aldri som et problem. Full rulle var sikkert Kl.12, men hva så...?

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Hei JK.
Kan ikke si jeg har slitt med det problemet ditt med bare ARC oppkoblet i mitt oppsett, men har hatt liknende problemer ved testing av enkelte transistoramper.

Ved spilling av volum på klokka tolv og ett har vært høyt, men det har gått greit. Enkelte cd´er med litt lavere opptak kunne jeg dra på til 80-90% av fullt volum. Mest vanlig lytting hos meg har nok ligget på klokka 10-11, ganske vanlig, trur eg.

Er det slik at du ikke kan dra på til mer enn 7-8 på volumknappen før det sprenger på?

Mvh mag.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
LS26 har jo volum i 104 steps, og ved lytting til en referanse CD som "Blackbird" av Siri Svale band så er volum på 20 ved max lyttenivå! Med rent ARC anlegg klarte jeg muligens 50 og da med meget høy lyd!

Da er det "på tryne" av ARC å ha komponenter som CD spillerene sine som gjør at den fantastiske ideen med å ha gain i 3 steps for akkurat å kunne tilpasse gain ikke fungerer p.g.a et vannvittig gain! Jeg har hele tiden måtte bruke "low gain".
Håper det lar seg gjøre å redusere gain ut av CD spiller, gjerne med halvparten slik at den kommer ned på samme gain som RCA som er 2.7V som er mer enn nok og skal i teorien bare gi fordeler og faktisk mye bedre lyd!

Dette med gain problemer på effekter var nytt for meg så her lærer en noe nytt stadig vekk!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Voff skrev:
JK skrev:
Hadde samme "problemet" med kombinasjonen ARC LS-1 + ARC D240. Oppfattet det aldri som et problem. Full rulle var sikkert Kl.12, men hva så...?

Det har med kvalitet på lyden å gjøre. Slik jeg har forstått det så låter preampene best ved å bruke 60-90% av området til volum. Dette har å gjøre med kanalseperasjon, støygolv og genelell lydkvalitet.
Min erfaring er at får en brukt for lite område på volumpot så kan en få en "skrike" effekt og "anstrengt" lyd som resultat!

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Ja, det er jeg enig i. ARC burde kunne gjort dette bedre med gainregulering.
20 av 104 på forforsterkeren er jo veldig lite, men å ligge på nærmere 90% av fullt volum virker ekstremt høyt, og ikke helt vanlig.
Vel, jeg ligger hvertfall nesten aldri så høyt på volum.

Håper og tror du skal få til dette. Du har jo fått deg et kjempeoppsett som jeg håper du blir fornøyd med.

mag

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
mag skrev:
Her gjelder det å følge med litt ;) Hvis du leser lenger opp i tråden ser du at en typisk ARC sluttforsterker har 24 dB gain, mens Plinius'en som er i bruk i dette anlegget har en gain på 38dB! Her er det en mismatch som du ikke ensidig kan skylde på ARC for.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
FZ skrev:
mag skrev:
Her gjelder det å følge med litt ;) Hvis du leser lenger opp i tråden ser du at en typisk ARC sluttforsterker har 24 dB gain, mens Plinius'en som er i bruk i dette anlegget har en gain på 38dB! Her er det en mismatch som du ikke ensidig kan skylde på ARC for.
Det blir ikke helt rett da jeg har påpekt mange ganger her i tråden så hadde jeg fullt ARC oppsett og selv da var det problemer, og da med gain setting på preampen på "low"!!!!!
Dette betyr at en må enten ha ekstremt tungdrevne høyttalere eller en amp med nesten ingen gain!!! Da er jo den glimrende ideen med 3 gain settinger på LS26 bortkastet!!
Uansett så er 5,4V ut av en CD spiller helt uten fordeler visst en ikke da er den lykkelige eier av et par Cervin wega og skal spille opp til dans på lokalet ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Voff skrev:
JK skrev:

Det har med kvalitet på lyden å gjøre. Slik jeg har forstått det så låter preampene best ved å bruke 60-90% av området til volum. Dette har å gjøre med kanalseperasjon, støygolv og genelell lydkvalitet.
Min erfaring er at får en brukt for lite område på volumpot så kan en få en "skrike" effekt og "anstrengt" lyd som resultat!
60-90% er ikke vanlig. Hvis du må opp i 90% får du dårligere S/N forhold og mindre dynamikk. Sjelden jeg har volumet på mer enn klokka 12, normalt ligger det på klokka 10-11 avhengig av nivået på innspillingen.
Og jeg har en ARC preamp inn i en Levinson med 26.8 dB gain.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
FZ skrev:
JK skrev:
Voff skrev:
JK skrev:

60-90% er ikke vanlig. Hvis du må opp i 90% får du dårligere S/N forhold og mindre dynamikk. Sjelden jeg har volumet på mer enn klokka 12, normalt ligger det på klokka 10-11 avhengig av nivået på innspillingen.
Og jeg har en ARC preamp inn i en Levinson med 26.8 dB gain.
Ja enig. Kan en ligge på 40-70% så er vel det optimalt. Når det gjelder gain i ditt anlegg så spiller du ikke på en ARC CD spiller så vidt jeg kan se ;)
Jeg tror ikke jeg har hørt om spillere som har så høy spenning ut, og dette er vel hoved problemet tenker jeg.

Er det andre gode effekter der ute som har gain ned på 20 tallet foruten ARC sine rør amper?

Så så vidt på en BAT også den hadde 30 db!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Når det gjelder gain i ditt anlegg så spiller du ikke på en ARC CD spiller så vidt jeg kan se ;)
Jeg tror ikke jeg har hørt om spillere som har så høy spenning ut, og dette er vel hoved problemet tenker jeg.

Er det andre gode effekter der ute som har gain ned på 20 tallet foruten ARC sine rør amper?
Ingen ARC CD i mitt anlegg. Kun en Rotel til bakgrunnsstøy ;)

ARC SP-11 er veldig selektiv til kilders utgangsspenning i og med at den har level-kontroll i tillegg til gain (volum) kontroll. Den har totalt 75dB gain og spiller fint med low-output MC pick-up'er direkte inn. Linjetrinnet har gain på 29 dB som er mye høyere enn dagens preamper.

Har ikke så mye peil på dagens sluttrinn, men tidligere var gain godt under 30dB vanlig. Hvis du surfer litt rundt på nettet vil du se hva de aktuelle forsterkerne har.

Husk også at inngangsimpedansen og kapasitansen på sluttrinnet skal matche preampen.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
Etter mye fundering og surfing på nettet har jeg kommet opp med en ny plan ;D
Har funnet ut Von Schweikert anbefaler bi-amping og spesielt VR4SR MkI som jeg har MÅ ha rør i toppen!

Da er moddingen av CD spiller lagt på is (prøvde å kjøre RCA uten hell) og Plinius er motsrebende lagt ut for salg!

Ny plan er å bruke Midtgard Oberon på bassene og en mindre rørsak på toppene!

Noen som har tips ang. god rør effekt som f.eks BAT VK55 og som har gain rundt 27db og er ballansert?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.519
Torget vurderinger
18
JK skrev:
Har funnet ut Von Schweikert anbefaler bi-amping og spesielt VR4SR MkI som jeg har MÅ ha rør i toppen!

Da er moddingen av CD spiller lagt på is (prøvde å kjøre RCA uten hell) og Plinius er motsrebende lagt ut for salg!

Noen som har tips ang. god rør effekt som f.eks BAT VK55 og som har gain rundt 27db og er ballansert?
Bi-amping med forskjellige forsterkere krever vel en gain tilpassing ? Høres ut som en komplisert løsning som også kan by på utfordringer når det gjelder eventuelle forskjeller i klangkarakter mellom forsterkerene.

Et tips:
Aria (http://ariaaudio.com/index.html) lager forsterkere som kan bestilles i low-sensitivity versjon. Dette er rørhybrid forsterkere og de selges direkte. Ikke så galt priset etter min mening.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
11
HC skrev:
JK skrev:

Bi-amping med forskjellige forsterkere krever vel en gain tilpassing ? Høres ut som en komplisert løsning som også kan by på utfordringer når det gjelder eventuelle forskjeller i klangkarakter mellom forsterkerene.

Et tips:
Aria (http://ariaaudio.com/index.html) lager forsterkere som kan bestilles i low-sensitivity versjon. Dette er rørhybrid forsterkere og de selges direkte. Ikke så galt priset etter min mening.
Takk for tips HC, men prisen er nok i stiveste laget for min del. Koster jo over 12000$ i eksport versjon!! Er litt diffus hele forklaringen hva dette er, i tillegg så er strømforbruket oppgitt til å være 80W inn og 100W ut? Oser klasse D over dette her!
Blir ikke lett å mache gain men ser at Midtgard har gain på 27db, ser derfor etter rør amp med samme gain innenfor 1-3db.
Kan se ut som at det er et problem å finne en bra rør amp som er ballansert med gain i rette klassen, en kandidat er jo BAT VK55 eller VK60. Dei har begge ca. samme gain som Midtgard, er ballanset, rett prisklasse og spiller godt. Problemet er jo å finne en til salgs. Har trålet rundt alle kjente bruktsider i verden men finner ingen, derfor hadde det vert greitt med alternativer.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.519
Torget vurderinger
18
JK skrev:
Takk for tips HC, men prisen er nok i stiveste laget for min del. Koster jo over 12000$ i eksport versjon!! Er litt diffus hele forklaringen hva dette er, i tillegg så er strømforbruket oppgitt til å være 80W inn og 100W ut? Oser klasse D over dette her!
Jeg tror ikke du trenger export versjonen men det vet sikkert Michael Elliott (konstruktøren) og han svarer raskt på henvendelser. Hvis du klarer deg med basic modellen så kommer du unna med 4500$ og det er ikke så ille. Dette er forøverig ikke klasse D forsterkere, jeg tror strømforbruket som er oppgitt er idle forbruk.

JK skrev:
Blir ikke lett å mache gain men ser at Midtgard har gain på 27db, ser derfor etter rør amp med samme gain innenfor 1-3db.
En forskjell i gain på 3db (eller 1db for den saks skyld) kan vel ikke være akseptabelt ?

JK skrev:
Kan se ut som at det er et problem å finne en bra rør amp som er ballansert med gain i rette klassen, en kandidat er jo BAT VK55 eller VK60. Dei har begge ca. samme gain som Midtgard, er ballanset, rett prisklasse og spiller godt. Problemet er jo å finne en til salgs. Har trålet rundt alle kjente bruktsider i verden men finner ingen, derfor hadde det vert greitt med alternativer.
Det er ikke noe problem å få tak i disse BAT forsterkerene fra utlandet, spesielt USA. Problemet fra USA blir trafo. Det virker å være litt ymse hvorvidt de forskjellige årgangene av BAT kan kobles om eller om man må ha ny trafo for 230v men det er bare å maile Khomenko. Han svarer raskt og ved bruktkjøp er han meget behjelpelig med informasjon.

Topp Bunn