Glasshyller

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Hei!

Hvor får jeg kjøpt glasshyller ??? Må tåle minst 20kg gjerne mer :)

Bredde: Ca 45 cm

Dybde: Ca 40

Skal brukes til en effektforsterker og platespiller

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.719
Torget vurderinger
28
En glassmester vil kunne hjelpe deg med det. Da kan du også spørre om hva du trenger av tykkelse, eventuelt herding for å ta den vekten du nevner.
Hva som kreves av tykkelse vil selvsagt avhenge like mye av hvordan du bærer eller understøtter glasset.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.414
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Helt korrekt, Fosse. I tillegg vil jeg nevne at polerte kanter er penere, og øker bruddstyrken i glassene. I mitt ganske kjipe Hifiklubbrack er det hyller av 5mm herdet m/ PK, understøttet på 4 punkter, og det har holdt det 20 kg's effekttrinnet problemfritt i åresvis. Ideelt sett burde man bruke hyller av akryl ( plexiglass ), gjerne 20mm, da de er mye mer akustisk dempende, altså mer vibrasjonsfrie.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Fikk tilskåret en glasshylle(5mm sort) i ca det målet du nevner. De som driver med glass(ruter) ordner dette. 400,- spenn.
Vil tro at Ikea feks har hyller i et el annet standard mål til en langt hyggeligere pris.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.414
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
IKEA har langt billigere hyller, for de kjøper opp 10.000-vis av noen få mål fra Kina, og får dermed en 'ukonkurrerbar' stk pris. Her må man huske at IKEA konsekvent leverer alt av glass, unntatt speil, som herdet og man kan derfor ikke få de ytterligere tilpasset/kuttet hos en glassmester i ettertid. Herdet glass er ellers ikke noe man kan få tilkappet/levert på dagen, for de må glassmester'n bestille på mål fra glassverk/herderier. Glasset skjæres/slipes, evt hullborres osv. der før det går til herding, som er en prosess hvor det varmes opp til det nesten smelter for så å brånedkjøles. Glasset får da 5-6 ganger den opprinnelige styrken, og ved evt. brekkasje granulerer det istedenfor å knuses på vanlig måte.
Edit: Jfr. sideruter på biler.

Y

ymir

Gjest
hei

prøv SI-glass i sauda.De produserer herdet glass og laminert glass.laminert glass fåes også i mange farger.Du må antakelig kjøpe gjenom forhandler.representant i Sauda er Molla Snikkerverksted.Det er relativt rimelig.SI-glass har levert glass til mange kjente store bygg,også stjernen ved Gardemoen,Pave bilen (skuddsikkert glass) etc.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ska ikke komme med noe skår i gleden her , men er du SIKKER på at du vil ha glass til underlag på platespillern din ?

Jeg har forferdelig dårlig erfaring med dette ( rega og vpi)......

bare ett lite tips......ser jo bra ut , men min erfaring er at glss stort sett ikke spiller på lag med lyden...

Mvh Espen

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.409
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hva er galt med glass under platespilleren. Ta en titt på hva britene holder på med. "Alle" har glass under sin LP 12/Rega/Avid etc.

Er du SIKKER på at du vet hva du prater om? ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.770
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har glass under SOTAen min. Opalisert 6mm 37x37cm med slipte kanter kostet meg 250,-.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Glass & stein "synger" og bør omgåes med varsomhet i forb. m. hifi.

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
C. Alshus skrev:
Hva er galt med glass under platespilleren. Ta en titt på hva britene holder på med. "Alle" har glass under sin LP 12/Rega/Avid etc.
Dem om det.

C. Alshus skrev:
Er du SIKKER på at du vet hva du prater om? ;)
Har hatt glass i rack (WM A S4) og en hylle til platespiller (WM A S1)
Her fungerte det best med en MDF plate oppe på glasset, "møbel puter" i mellom, eller hva de nå heter.
Bruker S1 plata ennå men med 22mm benkeplateplate oppe på og "møbel puter" i mellom.
Fungerer best når spilleren ikke står rett på glasset. Meg om det.

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Akryl er temmelig dødt ???

Mvh. RS

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.590
Valentino skrev:
Jeg har glass under SOTAen min. Opalisert 6mm 37x37cm med slipte kanter kostet meg 250,-.
Nå er Valentino så heldig å ha en platespiller som er meget godt isolert fra underlaget (fjæroppheng med meget lav resonansfrekvens - 2-3 Hz - enkelt og meget effektivt)
og skal en tro på denne linken;

http://fabreeka.com/tech/practical_considerations.pdf (takk til Asbjbo i tråden "dempeføtter")

skal underlaget være stivt for at den fjørende opphenget skal fungerer optimalt - det er i hvert fall min tolkning av følgende;

"However if the support structure below the mount or the equipment support above the mount, is too soft, the structure will take some of the deflection which is intended for the mount. This reduces the effectiveness of the mount,..."

Så en stiv glasshylle kan være et meget godt underlag for Valentino's platespiller, mens det kan være mindre enn optimalt for komponenter som ikke er avkoblet fra underlaget.

mvh

L

labrador

Gjest
Aldri har en liten plate, under en platespiller, hatt så mye å bety for lyden fra mitt stereoanlegg. Platen, en galssplate, herdet glass -ukjent fabrikat. Plassert, med møbelknotter, mellom platespiller og en tung trebenk. Et forsøk på å dempe vibrasjoner. Du verden så syngevennnlig denne glassplaten, men akk så umusikalsk. Høyttalerne begynte å leve sitt eget liv. katastrofal og dramatisk forandring til det verre. Glass for noens platespillere, ikke for min. Uansett, et interessant tema dette med underlag for platespillere.
MVh

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Nå har jeg fått laget hylle til platespilleren hos en glassmester og kan ikke si at dette hadde noen negativ innvirkning på lyden, vil nesten si at det ble bedre enn på en ikea benk, som den har stått på før.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har mange års erfaring med rack med glasshyller. Evt. vibrasjon forsvant med hylletykkelse over 1cm samt montering av gummipakning 2-3mm tykk under spikes eller montering av myke føtter som f.eks. Isonodes.

Ser pent ut i stua og har ingen følbar vibrasjon IMO. Racket mitt med 5 hyller veier rundt 75kg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.770
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ch påpeker stivhet som et viktig kriterium for suksessen til underlaget for en fjæropphengt grammofon. Min er koblet til veggen med hylleknekter fra Jernia/PN-beslag. Det tok meg litt tid og eksperimenter før jeg fant noen som var stive nok. Estetiske årsaker gjorde at jeg ikke kunne bruke en lavmasse fagverksløsning slik f.eks. Regas vegghylle har.

Topp Bunn