Glass-sikring: treg eller rask

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg skal erstatte en sikring i forsterkeren min, men hvordan vet jeg om denne skal være treg eller vanlig?
Sikringen er merket 10A/250VP, og jeg vet ikke hva den er til (en beskyttelseskrets).

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Takk bambadoo,
Jeg har faktisk denne selv men har ikke tidligere lagt merke til at det står 10 amp normal blow før...
Normal blow betyr vel ikke treg?

Dette hører vel inn under tabbe-tråden, men det var altså en koblingsfeil mellom pre og power som forårsaket havari. Forhåpentligvis har sikringen reddet forsterkeren...

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.371
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis du setter inn kvikk / fast blow er du helt sikker på at ikke noe blir ødelagt. Men det kan hende at sikringen går umiddelbart.
Til nettsikring (230V og inn til nett trafoen) benyttes alltid treg / slow blow for å slippe at den går ved oppstart som ofte trekker mange ganger normal strøm.
Altså:
Alltid treg i nettet.
Noen gang kvikk i interne kretser.

A

audiosan

Gjest
men 10A? så lenge dette ikke er et par og 1000W monster, så er det enten IKKE på inngangen, eller det er satt i fast blow. (noe som er helt feil)
derimot om den står på DC siden (etter kondensatorbanken) så er det fastblow som står i.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.371
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Et eller annet sted står det hvilken verdi den skal ha. 10A er ganske mye. Neste er spiker:)

A

audiosan

Gjest
jepp:) 10A=3tom:D en PA forsterker jeg hadde, brukte 10A på inngangen. men den skulle da også levere noen 1000W ut:D

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.758
10 A i en PLInius ? :confused: Jeg har haft en Plinius kanske kort tid og den havde Såvel små trafoer og små elektrolytter så hvorfor 10 sikring ? Må være dårligt dimensioneret slow start . Nu var det ikke slow start der var årsaken til at den brændte. Håber din forstærker er intakt.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Sikringen er merket 10A, og selvom den visuelt ser intakt ut måler jeg 0,6Mohm over den.
Den er til en beskyttelseskrets mot klipping så hvit jeg har forstått..?
Det er en diode ved siden av som er tent, en indikasjon på at sikringen er gått (i følge manualen).
Forsterkeren er på 125W.

Forsterkeren "virker" fortsatt, dvs jeg kan spille lavt (uten å ha målt tipper jeg 50-60dB kanskje - iallfall langt lavere enn normalt), men når jeg skrur opp litt eller lyden intensiveres muter forsterkeren.
Dette oppstod som sagt etter en lei koblingsfeil.

Betryggende å høre at resten av forsterkeren sannsynligvis er inntakt pga kvikk sikring.
Dessverre finnes kun 5A og 15A på de lokale bensinstasjonene...
Er det noen vits å prøve med 5A eller må jeg vente til mandag?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.758
Hvis du kan måle 0,6 ohm over den er den intakt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.367
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
0.6Mohm står det... Du skal egentlig ikke måle noenting. Dvs. brudd om den er røket. Kanskje du måler motstand gjennom kroppen/fingrene dine :)

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Mulig. Den ser som sagt intakt ut, og det skal jo være tilnærmet 0 ohm, så jeg regner med den er svidd av.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.758
0.6Mohm står det... Du skal egentlig ikke måle noenting. Dvs. brudd om den er røket. Kanskje du måler motstand gjennom kroppen/fingrene dine :)
Hmm Bambado min krop måler ca 0,6 Mohm (mega ohm )hvis din måler næsten som en kortslutning så har du et problem.

Sist redigert:

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Er det noe poeng å prøve 5A?
Vil den bare ryke med det samme?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.367
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare å teste.
Hvis det er som du sier for å beskytte mot klipping (10A for dette?) så burde den ikke ryke ved påslag. Om den beskytter på DC siden som jeg og sikkert mange andre trodde så tar den nok kvelden.
Men bare prøv du.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.367
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Han skrev 0.6Mohm.. Dvs. 0.6 Mega Ohm.. Derav spørsmål om det ble målt "human flesh"....

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ok, ca 600000 ohm ble målt.
Jeg vet ikke sikkert hva den er til.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Litt fra manualen:

SA-103 FEATURES ERROR DETECTION
The Plinius SA-103 Power Amplifier has in-built error detection. This will function under the followingconditions:

• When the amplifier is overdriven/clipped
• If any internal fuse is damaged

Should either of these circumstances arise the amplifier will disconnect both channels and mute the input.
This condition will remain until the input signal level is reduced or the damaged fuse replaced. When error detection is triggered the power LED will turn off and the mute LED will pulse. The internal error LED (located towards the front of the circuit board in the top cavity of the amplifier) will also light.

FUSE PROTECTION
When any internal fuse is damaged one or more fuse warning LEDs will light. These LEDs are under the amplifier lid located near the centre of the main circuit board with the rail fuse holders. If any of the internal fuse LED’s are glowing, the lid of the amplifier will need to be removed and the fuse adjacent to the lit LED should be replaced. Replace them with the same type (10 amp normal blow).

IMPORTANT: DO NOT FIT A FUSE WITH A HIGHER RATING.

Please note that fuse failure may indicate a severe problem. Check all speakers and speaker cables for damage/short circuit etc. Should the amplifier continue to exhibit rail fuse failure contact your PLINIUSdealer.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.758
Jamen så er den klart defekt. Så prøv 5 A som Bambado også skrev.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.758
Han skrev 0.6Mohm.. Dvs. 0.6 Mega Ohm.. Derav spørsmål om det ble målt "human flesh"....
Ja jeg er en Klaphat som forstod det som 0,6 ohm. :( Beklager jeg har forstyrret så meget i tråden. :(

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ja den er nok defekt, det tror jeg vi kan fastslå.
Så får jeg prøve å få tak i en 10A i morgen.

Topp Bunn