Glad i steinalderen? -sensjonelt funn i Tromsø.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
P

Parelius

Gjest
Øksene er sikkert kjøpt sørpå; og som du ser, de har greid å ødelegge hele 19 av dem. Raseringskompetanse; det er det dere har der nord!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
De var flinke de samene som bodde her opp den gangen. De maste tydeligvis ikke bare om støtte, trygd og erstatning! ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Spiralis skrev:
De var flinke de samene som bodde her opp den gangen. De maste tydeligvis ikke bare om støtte, trygd og erstatning! ;D

Ble nok gjort lenge før samene okkuperte vidda disse her ::)

Mvh. RS

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Ja, dette med samediskusjonen om hvem som var her først er jo litt latterlig. Som same vet jeg jo at jeg var her først. Samene var også først på Hifisentralen. ;D -en grunn til at man vet at øksene ikke er kjøpt sørpå, er at de tydeligvis mangler "søringvern" som har blitt en mulig "gadget" på same-kniver nå. Grunnen til den modellen er jo søringer som glir på kniv-skaftet og skjærer litt i de skjøre fingrene sine. Og raseringskomeptanse? -tja, hadde vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge etablert en egen stat, hadde vi rasert "Østland". Det hadde vært noe det. ;D

-til poenget. Neppe samer som levde her den gangen. De hadde nok ikke stort med dagens befolkning i Norden å gjøre, med mindre de har blitt assimilert inn i de befolkninger som etter hvert har vandret inn. Det var visstnok varmere klima den gang da. Og ingen myndigheter i Oslo som påla restriksjoner, kvoter og skatter og idiotiske piggfri- og rushtids-avgifter...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
1. Ja, dette med samediskusjonen om hvem som var her først er jo litt latterlig. Som same vet jeg jo at jeg var her først.
2. Samene var også først på Hifisentralen. ;D -en grunn til at man vet at øksene ikke er kjøpt sørpå, er at de tydeligvis mangler "søringvern" som har blitt en mulig "gadget" på same-kniver nå. Grunnen til den modellen er jo søringer som glir på kniv-skaftet og skjærer litt i de skjøre fingrene sine. Og raseringskomeptanse?
3. -tja, hadde vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge etablert en egen stat, hadde vi rasert "Østland". Det hadde vært noe det. ;D

-til poenget. Neppe samer som levde her den gangen. De hadde nok ikke stort med dagens befolkning i Norden å gjøre, med mindre de har blitt assimilert inn i de befolkninger som etter hvert har vandret inn. Det var visstnok varmere klima den gang da. Og ingen myndigheter i Oslo som påla restriksjoner, kvoter og skatter og idiotiske piggfri- og rushtids-avgifter...
1. Spørsmålet er ikkje kven som har vore her, men kven som er til stades no....Bur ikkje dei fleste samar i verdas største sameby - Oslo?
2. Kva anlegg passar best i lavvo? Går det an å lage høgtalarkabinett av reinsdyrhorn? Tips til oppbevaring av vinylplater og - rigg under nomadeliv kunne vore ein spennande artikkel.
3. Eg skjønar elles godt ynskjet om å dele landet i to -eitt område der Jens, Siv co kan styre seg, og så eitt for oss andre. Men ei deling mellom aust/vest+Nord er eg i mot. Det ville verte eit området som ville trenge så enorme mengder støtte og u-hjelp at det ikkje hadde nytta å vere granne til noko sånt. Så hadde vi fått ein brutal målstrid mellom dei tre målføra - nynorsk, nordsamisk og sørsamisk. Slikt er opprivande, spesielt for dei som ikkje automatisk ville høyre inn under nynorskområda.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Synd at dette ble en nord/sør diskusjon, arkeologi er da mye mer spennende enn som så.

Det er også gjort to store funn i Hedmark denne sommeren også, kjører du E6 gjennom Stange kjører du så godt som midt i utgravingene.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det å ha sin identitet knyttet til stedsnavn er nok en nyere oppfinnelse. I alle fall helt til befolkningen ble påtvunget etternavn engang på 1800-tallet og mange tok da etternavnet til stedet de bodde på. Samene har heller aldri vært opptatt av nasjonalgrenser.

Nordområdene har alltid vært grenseløst. Slik var helt til dansk og tyskettede kongeer ble så opptatt av å sette landegrenser og hevde suverenitet. Og det var folk flest som fikk svi for det gjennom bla. å betale skatt til tre-land. Marginalskatten var da sikkert på 150 % ;)

Før nasjonalgrensene var nordområdene et veldig rikt område. Fisk, skinn og benprodukter ble solgt sørover. Mange var veldig velstående i den tids målestokk.

I darwinistisk sammenheng er det riktig å påstå at det er de aller tøffeste som har klart å overleve så langt nord.

M

MORNING STAR

Gjest
Her i min region har vi ei samisk befolkning som innvandret hit fra Sverige på 1800 tallet,
og kaller seg urfolk.
Så per definisjon så har vi ariske nordmenn befolket Norge etter dem!
Så hvem var vikingene?
Og hvem var jeg, jeg kan spore mine aner tilbake til 1600-tallet.

Om 100 år så kan pakistanerne og vietnameserne osv. hevde rett som urfolk i Norge.

Utrolig teit disse myndighetene som har klart å definere samene som urbefolkningen i Norge.

Steinøkser er typisk redskap folk som befolket Norge fra sør.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Synd at dette ble en nord/sør diskusjon, arkeologi er da mye mer spennende enn som så.

Det er også gjort to store funn i Hedmark denne sommeren også, kjører du E6 gjennom Stange kjører du så godt som midt i utgravingene.
Vi har jo litt morsomt med regionale forskjeller og motsetninger. Det er jo i høyeste grad en del av de politiske spenninger og kulturelle sider ved dagens, gårsdagens og det eldre Norge, og før "Norge" ble til som en forståelse av enhet.

Jeg synes som samfunnsviter at det er svært interessant å betrakte ikke bare de arkeologiske funn og hva fagkompetente kan finne ut, men også hvordan det tvinger gjennom nye måter å betrakte fenomenet "forhistorie". Det endrer ikke bare måten vi forstår mennesker før i tiden, men også oss selv i dag.

Topp Bunn