Gjør om vinyl til MP3

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Jeg er ingen vinylfantast og eier heller ikke annen vinyl enn Tom Waits bonus-singelen, men likevel......

Nettavisen skriver altså om iVinyl som gjør om vinyl til MP3. I grunn en god tanke å lage et fiks ferdig idiotsikkert opplegg for dem som har en ubrukt vinylsamling på loftet eller kjellerboden, men synes det i vår digitale tid blir for tungvint. Mange har vel lest Michael Fremer beskrivelser sine CD-R's av vinyl avspilt på Rockport Sirius III eller hans Continuum Audio Labs Caliburn-rigg till 100K$. Joda, helt sikkert en god idè. Men hvorfor pokker må denne iVinyl dingsen rippe godlyden over til MP3 ? Og hvorfor må pressen fremstille formatet som det salggjørende moderne?

P

Parelius

Gjest
Men hvorfor pokker må denne iVinyl dingsen rippe godlyden over til MP3 ? Og hvorfor må pressen fremstille formatet som det salggjørende moderne?
Tror ikke det er tilfellet, selv om pressen fremstiller det slik. Roxio Spin Doctor kan overføre det til mange formater, ikke bare MP3.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Jeg tror jeg velger å gråte. Jeg er det man kan kalle en vinylfantast.
Det er ingenting som er som å sitte i godstolen med et håndfast LP-cover i hendene
og lytte til godmusikken som snurrer oppå tallerkenen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
680
J
Det er ingenting som er som å sitte i godstolen med et håndfast LP-cover i hendene
og lytte til godmusikken som snurrer oppå tallerkenen.
Sant nok! Men så er det da fint å kunne spille favorittvinylen på iMacen eller iPoden også da ;)

Og SpinDocctor ripper til AIFF.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Endel av den gode vinylen er nesten umulig å oppdrive, da er en needle-drop god å ha. Mine bestlydende Beatles CD'er er MOFI-vinyl->wav->redbookCD.

K

knutinh

Gjest
De fleste som har platespiller har vel RIAA-trinn i en eller annen form.

De fleste som har PC har vel et lydkort?

Jeg ser ikke noen annen hensikt med produktet enn at de som har total PC-vegring og som sliter med å koble en kabel mellom forsterker pre-out og lydkortets analog in skal tilfredsstilles.

Forøvrig er specs:
"Digitise records and tapes with 24bit/96KHz for MP3-Players"
  • for moving magnet (MM) cartridges and high-output moving coil (MC) systems or audio devices with line level (e.g. tape decks)
  • Not suited for standard MC systems
  • USB power supplied
  • Supported samplerates: 44.1 kHz / 48 kHz / 96 kHz
  • Input sensitivity 6mV (min) / 1 kHz (max)
  • Input capacity adjustable in three stages (100 pF, 250 pF and 430 pF)
  • Filter function with high-precision RIAA equalization (20 Hz-20 kHz / ± 0.3 dB)
  • Harmonic distortion < 0.007 % (5 mV)
  • Signal-to-noise ratio > 86 dB (A)
  • EMC-conforming shielded housing
  • Signal and peak LED
  • Bundled software for PC
http://entertainen.terratec.net/mod...Sections&file=index&req=viewarticle&artid=449

Ut fra dette regner jeg med at man kan fritt lagre til 24bits 96kHz wav om man så ønsker.

-k

Topp Bunn