Gimseguttens hifi

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
I forrige uke gjorde jeg det som mange her kanskje vil si at en ikke bør gjøre: Jeg kjøpte meg høyttalere på impuls på bruktmarkedet! Dermed står det nå et par Dali Mentor 6 i stua mi, og mine B&W CM7 er på vei ut.

Etter ei uka kan jeg si at:
- B&W har en bedre mellomtone og evne til å gjengi stemmer og akustiske instrumenter realistisk.
- Dali har et større frekvensområde. Altså mer både i bunn og i toppen. Supert til pop og rock. Spiller mer detaljert og med mer pondus.
- At B&W blir litt små til stua mi.
- At Dali på enkelte spor kan låte litt lyst i toppen.

Utgangspunktet for at jeg ville prøve noe nytt, var at jeg syntes CM7 virket litt små til rommet mitt. Slet litt med å få det til å svinge når jeg skulle skru opp liksom. Med Daliene har jeg fått høyttalere som kler et såpass stort rom bedre, og det er mye som tyder på at det blir danske høyttalere hjemme hos meg fremover. Det eneste minuset er at jeg kanskje syns at de er en aning pågående og lys i toppen på enkelte musikkspor.

Jeg legger derfor ut en tråd i håp om å få tips til hvordan jeg kan få fikset på dette. Noen tanker:
- Dempe akustikken i rommet litt mer med å kjøpe noe veggteppe e.l og henge på veggen. (Har et rom med mange vinduer og ganske hard akustikk)
- Nye høyttalerkabler. Har Qed silver til 75.-/meter. Spurte om dette på HFK i dag, og de mente at det kunne være bedre med kobberkabler enn sølv. Fikk anbefalt Taralabs Omni 3.
- Gjøre noe på forsterkersiden? Har en Arcam Diva A90 som helt sikkert ikke er lys i toppen, men kan det være at jeg bør ha mer krefter?

Takker for alle synspunkter og tips!

Vedlegg

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.434
Torget vurderinger
10
Kanskje du skulle prøvd Soundstring høyttalerkabler? Jeg byttet fra Black Magic The Giant, som er forholdsvis dyre, til Soundstring og opplevde en litt mykere, mer behagelig øvre mellomtone/topp. Dette uten å merke noe negativt med lyden, totalt sett.

Mvh.
Ketil

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Kjenner ikke de komponentene du har i anlegget ditt, men sølvkabler er vel kjent for å være "lyse/skarpe" i toppen, og med en bånddiskant på Dali høyttaleren kan det vel bli lyst i toppen.

Det enkleste å prøve, er vel som K.H. er inne på, prøv andre kabler først.

Har prøvd Soundstring signalkabler, syntes nesten de ble for tilbakeholdne i toppen, så det kan hende det er det som skal til i ditt oppsett.

Ellers er det jo mulig å gjøre akustiske tiltak i rommet, litt tunge gardiner foran glass hjelper. Ellers kan det være verdt å prøve å endre litt på plassering av høyttalere, mer eller mindre toe-in f.eks.

Skal ikke være enkelt dette :)

Lykke til!!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Takk for tipset? Hvem er det som forhandler Soundstring?

Litt mer om hva anlegget mitt består av:
Sonos ZP80
Coaxial digitalkabel fra Sonos til DAC (husker ikke merket)
Benchmark DAC1
Nordost flatline signalkabler (fra DAC til forsterker)
Arcam A90 (90W, 800vA)
Qed silver høyttalerkabler (75.-/m)
Dali Mentor 6

Jeg tenkte i utgangspunktet på det med høyttalerkabler, men er det mye å hente ved sigankabler også?

Når det gjelder forsterker har jeg tenkt på noen muligheter:
1) Selge forsterker + DAC (Benscmark DAC1) og kjøpe en Lyngdorf forsterker som har DAC innebygd.
2) Bygge på det jeg har og kjøpe en Arcam P90 effektforsterker. (fins det lenger noen butikk som har denne mon tro?)

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
heisan!

jeg har et sett HT kabler i kobber som du kan få prøve får å hør om det bli bedre.

"nabon" kjell

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Hei...

Ser at du også har en Benchmark dac og nordost signalkabel,tenker at det kan ligge en uheldig kombo der også...
Har hatt nordost solar wind signalkabel og etter jeg hadde prøvd en Vdh d-102mkIII så havnet nordost på sidebenken,de har en tendens til å skrike en del,det er nå min oppfatning...

Men det der med kabler er vanskelig,du må bare prøve selv rett og slett...

Kimber og Chord er gode merker også,Chord er jo et firma som ble lagd av musikkere og er fornuftig bygde kabler...

Lykke til videre...

Mvh

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Gimsegutten skrev:
Takk for tipset? Hvem er det som forhandler Soundstring?

Litt mer om hva anlegget mitt består av:
Sonos ZP80
Coaxial digitalkabel fra Sonos til DAC (husker ikke merket)
Benchmark DAC1
Nordost flatline signalkabler (fra DAC til forsterker)
Arcam A90 (90W, 800vA)
Qed silver høyttalerkabler (75.-/m)
Dali Mentor 6

Jeg tenkte i utgangspunktet på det med høyttalerkabler, men er det mye å hente ved sigankabler også?
Det er vel Høiums Hi-Fi som forhandler Soundstring kabler..
http://www.hoium.no/abcsuper1/produkter/oversikt.htm

De står ikke i oversikten over produkter på hjemmesiden hans ser jeg, men mener bestemt de forhandles derfra... Ring å spør..

merker meg også, i likhet med draapen, at du har en Nordost kabel i anlegget ditt, og det er vel en gjengs oppfatning blant mange at Nordost sine kabler er skarpe i toppen. (Blir sikkert arrestert for den påstanden der, men det får våge seg ;D )

Det med kabler ER vanskelig, prøv flest mulig for å finne de som passer til ditt oppsett. Det var en her som tilbydde deg å prøve et sett høyttalerkabler i kobber...da er du igang.

Kabler kan ofte kjøpes til ca halv pris på bruktbørsen, så da er det ikke noe problem å kjøpe og selge noen forskjellige typer å prøve.. litt jobb, men hva så?? :)

Lykke til!!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
kizen skrev:
heisan!

jeg har et sett HT kabler i kobber som du kan få prøve får å hør om det bli bedre.

"nabon" kjell
Høres interessant ut! Har sendt deg mail på online-adressen.

Takk til Draapen og Halux for tipsene også! :)
Kan nok være lurt å prøve meg frem litt ja.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da har jeg testet noen kabler (av for meg ukjent merke) som jeg fikk låne av min gode nabo Kizen i noen dager. Når det gjelder høyttalerkabler, så hører jeg en merkbar forskjell. Der hvor mine Qed silver låter litt skarp i toppen, så låter det mer bahagelig med kobberkablene. Har også sittet et par kvelder og testet signalkabler, men der syns jeg det er mye vanskeligere å konkludere. Har brukt musikk med mye diskant (Travelling Wilburys: Shes my baby, Mike Scott fra The Waterboys: Bring em all in ++). Mener at jeg kanskje kan høre noe forskjell, men greier ikke å konkludere med at jeg liker det ene bedre enn andre.

Høyttalerne mine liker jeg bedre og bedre forresrten:)

Konklusjon: Jeg kommer til å kjøpe nye høyttalerkabler, men venter med signalkabler til jeg har fått testet andre og evt. funnet en merkbar endring.

Ser akkurat nå to alternativer:
1) TaraLabs Omni3 til ca.1300 for 2x3m, kobberkabler som de anbefalte på HFK.
2) Ser at det ligger et par Soundstring på bruktbørsen til 1800.-

Syns forøvrig lyden er helt super ved normalt lyttevolum. Når jeg skrur opp (hvilket disse høyttalerne innbyr mer til enn CM7), så merker jeg at det flyter ut litt både i topp og bunn. Har begynt å tenke tanken på å prøve å finne en P90 effektforsterker til å bygge ut Arcamen min med.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Gimsegutten skrev:
Da har jeg testet noen kabler (av for meg ukjent merke) som jeg fikk låne av min gode nabo Kizen i noen dager. Når det gjelder høyttalerkabler, så hører jeg en merkbar forskjell. Der hvor mine Qed silver låter litt skarp i toppen, så låter det mer bahagelig med kobberkablene. Har også sittet et par kvelder og testet signalkabler, men der syns jeg det er mye vanskeligere å konkludere. Har brukt musikk med mye diskant (Travelling Wilburys: Shes my baby, Mike Scott fra The Waterboys: Bring em all in ++). Mener at jeg kanskje kan høre noe forskjell, men greier ikke å konkludere med at jeg liker det ene bedre enn andre.

Høyttalerne mine liker jeg bedre og bedre forresrten:)

Konklusjon: Jeg kommer til å kjøpe nye høyttalerkabler, men venter med signalkabler til jeg har fått testet andre og evt. funnet en merkbar endring.

Ser akkurat nå to alternativer:
1) TaraLabs Omni3 til ca.1300 for 2x3m, kobberkabler som de anbefalte på HFK.
2) Ser at det ligger et par Soundstring på bruktbørsen til 1800.-

Syns forøvrig lyden er helt super ved normalt lyttevolum. Når jeg skrur opp (hvilket disse høyttalerne innbyr mer til enn CM7), så merker jeg at det flyter ut litt både i topp og bunn. Har begynt å tenke tanken på å prøve å finne en P90 effektforsterker til å bygge ut Arcamen min med.
Du har nok helt sikkert kommet frem til riktig konklusjon angående kabler. Husk at det er du som skal bruke/lytte til anlegget ditt, og det er du som skal være fornøyd med det du hører. :)

Spør om å få låne hjem kabler på HFK og hør om du blir fornøyd med disse, så bruker du resten av pengene på musikk i stedet. ;)
Høy pris garanterer ikke at man blir fornøyd med det man hører...

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Du har Arcam Diva A90, som er en god forsterker. Har ikke hørt den på mange år, men det som slo meg da jeg hørte den er at den er veldig "nøytral", så diskantsterke høyttalere forblir diskantsterke.

Jeg prøvde en gang to modeller fra B&Ws 800-serie (805 og 804). Dette var på senhøsten 2005, og jeg husker ikke eksakt hviklet "utviklingstrinn" disse var på da - altså om S-modellene hadde kommet. I allfall sammenlignet jeg forsterkerne Denon PMA-2000AE og Lyngdorf TDA-2200. Og jeg kom frem til følgende: Lyngdorf TDA-2200 låter "nøytralt", og funket fint sammen med 804, som er relativt bass-sterk i mellomstore rom. Men samme forsterker låt kjedelig og for lyst på 805. . Til gjengjeld har Denon PMA-2000AE en mindre skarp diskant, men den trøkker mer i bass og mellomtone. Veldig god match med 805. På 804 ble det til gjengjeld hakket for mye bass, iallfall i et mellomstort rom, og dette gikk på bekostning av gjennomsiktigheten, syntes iallfall jeg. Denonforsterkeren er oppgitt til 2x80 watt, noe som ser beskjedent ut. Men den har en kraftig strømforsyning, og hadde ingen problemer med å få 804 til å låte tight.

Så med tanke på Dalis lyse karakteristikk ville jeg nok tenkt på en PMA-2000AE, da får du en god og strømsterk forsterker som ikke koster skjorta. En annen og kanskje mer optimal løsning ville være en Lyngdorf-forsterker med romkorreksjon (f.eks. TDAI-2200 "RoomPerfect"), så kan du måle og stille inn anlegget "perfekt" i det rommet det skal brukes i. Fra da av kan du legge ressursene i signalkilder - og ikke minst skiver:)

Kabler skal jeg ikke blande meg bort i ettersom jeg ikke "tror på sånt" ;D

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
-HP- skrev:
Du har Arcam Diva A90, som er en god forsterker. Har ikke hørt den på mange år, men det som slo meg da jeg hørte den er at den er veldig "nøytral", så diskantsterke høyttalere forblir diskantsterke.

Jeg prøvde en gang to modeller fra B&Ws 800-serie (805 og 804). Dette var på senhøsten 2005, og jeg husker ikke eksakt hviklet "utviklingstrinn" disse var på da - altså om S-modellene hadde kommet. I allfall sammenlignet jeg forsterkerne Denon PMA-2000AE og Lyngdorf TDA-2200. Og jeg kom frem til følgende: Lyngdorf TDA-2200 låter "nøytralt", og funket fint sammen med 804, som er relativt bass-sterk i mellomstore rom. Men samme forsterker låt kjedelig og for lyst på 805. . Til gjengjeld har Denon PMA-2000AE en mindre skarp diskant, men den trøkker mer i bass og mellomtone. Veldig god match med 805. På 804 ble det til gjengjeld hakket for mye bass, iallfall i et mellomstort rom, og dette gikk på bekostning av gjennomsiktigheten, syntes iallfall jeg. Denonforsterkeren er oppgitt til 2x80 watt, noe som ser beskjedent ut. Men den har en kraftig strømforsyning, og hadde ingen problemer med å få 804 til å låte tight.

Så med tanke på Dalis lyse karakteristikk ville jeg nok tenkt på en PMA-2000AE, da får du en god og strømsterk forsterker som ikke koster skjorta. En annen og kanskje mer optimal løsning ville være en Lyngdorf-forsterker med romkorreksjon (f.eks. TDAI-2200 "RoomPerfect"), så kan du måle og stille inn anlegget "perfekt" i det rommet det skal brukes i. Fra da av kan du legge ressursene i signalkilder - og ikke minst skiver:)

Kabler skal jeg ikke blande meg bort i ettersom jeg ikke "tror på sånt" ;D
Effekforsterkeren Arcam P90 hadde jeg sett for meg koster i nærheten av 10000.-, og det er deromkring forsterkerbudsjettet mitt ligger. Dvs. at hvis jeg går for en annen forsterker, så har jeg bruktverdien av min A90 (antatt 6-7000?) i tillegg. TDAI-2200 Roomperfect som koster over 30000 blir derfor litt dyr syns jeg, med mindre det skulle dukke opp et bruktkupp.

Det jeg bør gjøre er vel kanskje å avtale lån av demorom med Mentor 6 på HFK og ta med meg min Arcam A90 og sammenligne med det de har (eks Denon PMA2000AE, Lyngdorf...).
Har jo også lyst til å teste forsterkere som Primare I30, Nad M3 (selv om den er litt i dyreste laget) og Arcam FMJ A38. Sistnevnte er kanskje ikke noen stor oppgradering fra det jeg har, men etter forrige testerunde som jeg hadde med forsterkere (da til B&W CM7), så har jeg god tro på Arcam (er derfor langt i fra sikkert at jeg bestemmer meg for et skifte). En ny testerunde med noen andre forsterkere hadde jo uansett vært morsomt:)

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Forsterker til Mentor6?

Da er nye kabler på plass. Det ble et par TaraLabs Helix 6 (ny pris= 2000, fikk dem for 1200 brukt), og de er hørbart bedre enn de jeg hadde.

Jeg foretrekker imidlertid fortsatt å skru diskanten et hakk ned på tonekontrollen på forsterkeren. Vurderer derfor å prøve å finne en forsterker med varmere klang. Ser for meg å bruke 10-15000 og kan gjerne handle brukt!

Har tenkt litt på følgende alternativer:
- Nad M3
- Electrocompaniet ECI5
- Primare I30
- Abrahamsen V3.0/4.0

Er alle disse noe jeg bør være på utkikk etter, evt. fins det andre jeg bør se etter mon tro?

Topp Bunn