Gergievs Mahler

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fikk Gergiev sin nye Mahler 6 (LSO Live) i posten forrige uke. Spenningen var stor da 1.satsen dundret avgårde i forrykende tempo og med stor entusiasme. Etterhvert gikk det imidlertid opp for meg at dette er en grunn, overfladisk M6.
De store emosjonene i 6-symfonien uteblir; det er ikke den dybden, ei heller den mangefasetterte detaljerikdom og innsikt som Mahler nok hadde tiltenkt symfonien.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//LSO0661.htm

Så langt sitter jeg altså med det inntrykk av at dette er en i og for seg underholdende nok, men enkel og overfladisk introduksjon til hovedlinjene i M6, om egnet for noen så kun for nybegynnere med Mahler.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for tipset Vidar.
Grunne versjoner av M6 tåles ikke her i heimen :)
(ikke noe av M for den saks skyld)
Men noen må en gjennom for å finne dem som ikke er det.

Noe av det, ved siden av de rene tipsene- som jeg synes er bra med disse klassisk trådene, er at man ikke betviler og betingelsesløst godtar hverandres opplevelser av musikken. Man skjønner at dette handler om musikk og dermed tolkes dette forskjellig.
Detta er livet folkens! ;D

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
De store emosjonene i 6-symfonien uteblir; det er ikke den dybden, ei heller den mangefasetterte detaljerikdom og innsikt som Mahler nok hadde tiltenkt symfonien.
Nei, jeg tror ikke man per i dag kommer utenom Eschenbach, Chailly, Gielen og Bernstein (Sony - jeg har ikke noe klart minne om DG versjonen) når regnskapet skal gjøres opp for denne symfonien. Mvh.

Topp Bunn