- Ble medlem
- 07.11.2005
- Antall liker
- 128
For ca ett år siden var jeg på Røa musikkfestuker her i Oslo. Og der fikk jeg for første gang høre duoen Georg Reiss (klarinett og annen treblås) og Ulf Nilsen (orgel og ei låt på piano). Og i en relativt glissent befolket kirke satt jeg kl 12 en lørdag formiddag, og fikk en av mine største konsertopplevelser noensinne. Kort fortalt kan jeg si at Reiss - ved siden av å ha en helt nydelig tone i instrumentet - er kjent for å ha drevet mye med ymse balkanmusikk og jødisk musikk. Nilsen er kantor i Lovisenberg kirke, og en usedvanlig dyktig improvisatør.
Konserten bar preg av dette. Her var norsk, israelsk og rumensk folkemusikk, en suite av Duke Ellington-stykker, Bach og Beatles blandet i ett stykkke(!) og mye mer. Som prikken over i-en improviserte Nilsen en dobbeltfuge ut fra publikums musikkønsker (Memories og Med Jesus vil eg fara).
Disse to musikerne har gitt ut ei skive som heter "Two of a kind", og den anbefales på det varmeste. Lyden er dessuten meget bra, og den er spilt inn i Lovisenberg kirke i Oslo.
Anbefales på det varmeste!
Konserten bar preg av dette. Her var norsk, israelsk og rumensk folkemusikk, en suite av Duke Ellington-stykker, Bach og Beatles blandet i ett stykkke(!) og mye mer. Som prikken over i-en improviserte Nilsen en dobbeltfuge ut fra publikums musikkønsker (Memories og Med Jesus vil eg fara).
Disse to musikerne har gitt ut ei skive som heter "Two of a kind", og den anbefales på det varmeste. Lyden er dessuten meget bra, og den er spilt inn i Lovisenberg kirke i Oslo.
Anbefales på det varmeste!