Genesis

T

theStig

Gjest
;D

Bruker Firefox så jeg trenger ikke den modifikasjonen.
Du har sikkert en hel del MCSA's i beltet så jeg kan jo skjønne din entusiasme overfor Microsoft...  :p
Med Firefox må du ha vibrapods på RAM-brikkene, for da går lyd i java-script glattere, fordi podsene modifiserer koden i jsoundds.dll :p

Hadde det ikke vært for MS så hadde jeg ikke hatt noen jobb... så ja, jeg er "entusiastisk" med god grunn.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Kanskje fordi DU liker musikken, mens de som klager IKKE liker musikken? ;D

Ja, den er jeg med på. Jeg ELSKER denne musikken, og lyden, slik jeg kjenner den "hører liksom med". Men for å være ærlig, så synes jeg lyden på disse skivene (altså slik de er gjengitt på nyere CD-releases) er LANGT bedre enn mye som gis ut idag. Både Foxtrot og The Lamb... synes jeg låter sinnsykt bra med masse dynamikk og akkurat behagelig stort lydbilde.

Men et annet spørsmål. Når lydkvalitet slaktes: hva er da referansen? Synes det er generelt MYE slakt av plateproduksjoner her på sentralen, men har aldri skjønt hvor referansen det slaktes mot ligger.

Er referansen konserter (opplevd i det aktuelle konsertlokalet)? Er referansen jazz-innspillinger o.l. (med den typiske "Rainbow-lyden", som bl.a. Kari Bremnes har)?
SKAL man ha en krystallklar illusjon av at musikerne på plata står foran en i rommet? Det er jo absolutt ikke all musikk som produseres ut fra disse ønskene, må vite...
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Genesis har jeg vært skikkelig fan av siden jeg så de i Chateu Neuf på 70 tallet (tiden flyr gitt!!). Spiller Def Coll masteringene nå og da og opplever ikke lyden som spesielt skarp, men de har gjort endel forandringer, høres litt ut som en loudness effekt.... Detaljer i mellomtonen og romfølelsen begraves i loudness effekten.

Men, musikken er jo tross alt det viktigste og Genesis er etter min oppfatning helt unike når det gjelder musikalsk uttrykk. Mange i prog genren har prøvd å "kopiere" dette uten å lykkes etter min mening.

Disse gutta var jo etter eget utsagn egentlig i utgangspunktet komponister mer enn utøvere. Derav kvaliteten på musikken, Tony Banks utrykksløse sceneopptreden og bandets sit down fremføringer på begynnelsen av 70 tallet. "We like the audience who sit down and listen" sitat Mike Rutherford '73

Kjøpte meg forresten Keys to Ascension med Yes på DVD her om dagen. Awaken live var en opplevelse ;D ;D
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Noen kommetarer:

1. Å tro at nye utgivelser skal slå de gamle er en utopi. Min erfaring er nesten uten unntak at de originale cdene låter best. Disse er ofte direkte overføringer fra mastertapen og låter så nært som mulig likt det som var intensjonen ved innspilingen. Hvis man er misfornøyd med lyden på disse utgavene kan man jo godt kjøpe nye som andre har eq'et eller druknet i no-noise eller komprimert dynamikken ut av. Å tro at nye remastringer skal tilføre noe til musikken som ikke var der fra før av, og som i tillegg skal gjøre lyden bedre er for meg likestilt med å tro på julenissen.

2. Det er en myte at 80-talls cder låter ræva. Mine erfaringer tilsier at dette var cdens gullalder.

3. Oppgradering av utstyr har hos meg uten unntak ført til att de flatt overførte mastringene låter bedre og de som er "pyntet" på låter dårligere. Ikke slik som jeg her kan få inntrykk av, nemlig at 80-tall cdene låter spesielt dårlig på topp utstyr. Hos meg er det tvert imot. Forbedringen av utstyr, og da spesielt overgangen til PC transport, blåser liv i disse innspillingene.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Noen kommetarer:

1. Å tro at nye utgivelser skal slå de gamle er en utopi. Min erfaring er nesten uten unntak at de originale cdene låter best. Disse er ofte direkte overføringer fra mastertapen og låter så nært som mulig likt det som var intensjonen ved innspilingen. Hvis man er misfornøyd med lyden på disse utgavene kan man jo godt kjøpe nye som andre har eq'et eller druknet i no-noise eller komprimert dynamikken ut av. Å tro at nye remastringer skal tilføre noe til musikken som ikke var der fra før av, og som i tillegg skal gjøre lyden bedre er for meg likestilt med å tro på julenissen.

2. Det er en myte at 80-talls cder låter ræva. Mine erfaringer tilsier at dette var cdens gullalder.

3. Oppgradering av utstyr har hos meg uten unntak ført til att de flatt overførte mastringene låter bedre og de som er "pyntet" på låter dårligere. Ikke slik som jeg her kan få inntrykk av, nemlig at 80-tall cdene låter spesielt dårlig på topp utstyr. Hos meg er det tvert imot. Forbedringen av utstyr, og da spesielt overgangen til PC transport, blåser liv i disse innspillingene.
Siden Genesis alltid har vært mitt favorittband har jeg gjennom årene kjøpt LPer og CDer såsnart de kom ut. Jeg er enig i det torsken skriver. Eksempelvis har jeg en "spesialversjon" av 'a trick of the tail' som lyder klart dårligere enn standard CD (og LPen for den del).

Men om 80-tallet er CDenes gullalder? Vel - om det strides nok de lærde. Mvh
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Ja, den er jeg med på. Jeg ELSKER denne musikken, og lyden, slik jeg kjenner den "hører liksom med". Men for å være ærlig, så synes jeg lyden på disse skivene (altså slik de er gjengitt på nyere CD-releases) er LANGT bedre enn mye som gis ut idag. Både Foxtrot og The Lamb... synes jeg låter sinnsykt bra med masse dynamikk og akkurat behagelig stort lydbilde.

Men et annet spørsmål. Når lydkvalitet slaktes: hva er da referansen? Synes det er generelt MYE slakt av plateproduksjoner her på sentralen, men har aldri skjønt hvor referansen det slaktes mot ligger.

Er referansen konserter (opplevd i det aktuelle konsertlokalet)? Er referansen jazz-innspillinger o.l. (med den typiske "Rainbow-lyden", som bl.a. Kari Bremnes har)?
SKAL man ha en krystallklar illusjon av at musikerne på plata står foran en i rommet? Det er jo absolutt ikke all musikk som produseres ut fra disse ønskene, må vite...



Har aldri påstått at alle innspillinger av nyere dato har bedre " lyd " kun 99 % av de har det , og da gjenstår det 1 % , og det kan jo hende at du har mange av disse CD,ene .

Men som sagt hvorfor legge millioner på bordet for å få tak i org. rem. tapen hvis man kun forventer å selge mel. 500----1000 kopier :-* .

Det skal sies at " både " flinkgutt " og jeg har blitt foreslått å bytte musikkstil til f.eks klassisk , jazz el. annen type musikk , men det blir for kjedelig og sovne inn når man driver med hobbyen sin , det er vel ikke det som er meningen el. ? :'( :'( .
 

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Innlegg
135
Antall liker
0
Men hvordan kan det ha seg at jeg er strålende fornøyd med disse skivene, og så mange av dere klager og syter på alle mulige småfeil med dem?
Kanskje fordi DU liker musikken, mens de som klager IKKE liker musikken?  ;D
- Är det inte naturligt att vi som liker musiken vill att den skall låta bäst möjligt?
- Varför skall man vara nöjd med att någon ljudtekniker försämrar ljudet och kallar det remastering?
- Vem vill slänga ut pengar på en ny så kallad "remastrad" utgåva och finna att den låter sämre än den gamla?
Den enda slutsats man kan dra är att bolagen pumpar ut nya "remastringar" för att lura oss som gillar musikan på ännu mer pengar.

Har man inget att jämföra med låter remastringarna oftast inte direkt dåligt och man kan säkert vara nöjd med dem. Vid direkt jämförelse visar det sig dock ofta att de låter sämre än gamla mastringar. Det är dock inte lätt att hitta de bästa versionerna utan att lägga ner mycket tid och pengar. En del information kan man dock få på internet, t.ex. på Steve Hoffmans forum som väl nämnts tidigare.

Ett exempel på dålig remastring kan höras i den här filen:
http://myweb.tiscali.co.uk/philelliott/genesis/wots.mp3

Det är någon som satt samman bitar från en gammal master och "Definitive Edition Remaster" av Genesis´Foxtrot.
Lyssna på cymbaler och high-hat under den första dryga minuten (gammal master). Därefter växlar det över till "DER" och high-haten har totalt försvunnit!! Även ljudet från mellotronen låter sämre. Jag tycker det är helt otroligt att man kan ge ut detta och lura folk att tro att man förbättrat ljudet!
Ett annat exempel är Genesis - Trespass där diskanten är mer eller mindre försvunnen!

Annars är väl det vanligaste som händer vid remastringar att man komprimerar ljudet och höjer volymen = dödar dynamiken i musiken.
Ett exempel på detta är remastringarna (från 2005) av Van der Graaf Generators hela(?) studioproduktion. Här var Peter Hammill med vid spakarna vilket visar att det inte behöver bli bra när musikerna själva leker ljudtekniker.

Alla som är intresserade av HiFi vet väl att man ofta luras att tro att det låter bättre om volymen är högre. Så jag utgår från att ingen här låter lura sig av ett så enkelt trick. ;)

Vad gäller den hemska överdrivna komprimeringen (=minskning av dynamiken) märks det säkert mindre i en sämre musikkälla t.ex. bärbar cd eller mp3-spelare. I en HiFi-anläggning värd namnet gör det dock musiken livlös och oengagerande. Att tro att en bättre anläggning skulle avhjälpa detta (viket antyddes tidigare) är ju rent nonsens. Effekten blir den rakt motsatta - ju bättre anläggning ju lättare att avslöja en dålig remastring. Tyvärr är ofta komprimeringen av nya remastringar, liksom nya originalutgåvor, så tydlig att den är fullt märkbar även på sämre lyssningskällor.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Alla som är intresserade av HiFi vet väl att man ofta luras att tro att det låter bättre om volymen är högre. Så jag utgår från att ingen här låter lura sig av ett så enkelt trick. ;)
Det er jeg slettes ikke så sikker på.


:mad:
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har ikke fått meg til å hive Genesis skivene enda, venter fortsatt på den ultimate utgaven (finnes den????).

Har spilt endel gammel Yes i helga og det er heller ikke noe å skryte av. Min utgave er ifra slutten av 80 tallet. Tror disse skivene ble remastret på slutten av 90 tallet?, men har ingen av disse. Noen som har noen mening om hvordan de låter sammenlignet med de gamle?

Positiv nyhet for Genesis fans: Steve Hacketts fire første album har nå bkitt sluppet. Fikk "Voyage of the Acolyte" i posten her om dagen og det var stor forskjell fra den gamle som hadde en diskant som var i stand til å ta liv hvis man spilte på et anlegg med litt lys grunntone. Det blir som regel bedre hvis utøverne er involvert i remastering prossessen, og her har Steve vært med hele veien.

Anbefales ;D



Da fikk du lurt meg til å kjøpe de fire første CD,ene til Steve Hackett , og fikk de i posten i dag , men hva er det jeg hører hmmmm , det er jo fa.. meg god lyd i disse CD,ene .

Her har åpenbart remastringen hvert av det gode ;D .
 
Topp Bunn