Gehør?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum
Karma skrev:
Alt som fører til overdrevent fokus på "korrekthet" i musikkgjengivelse, har potensiale til å drepe enkel og spontan musikkglede. Kanskje er det litt slik med gehør også?
Det er aldri noe problem å være begavet, enten det er med gehør eller annet. Problemet oppstår når andre legger seg opp i begavelsen (f.eks. ved å misunne, ønske det samme etc) eller når den begavede har en adferd som ikke fungerer i miljøet hun vandrer i.

Hadde jeg vært velsignet med absolutt gehør hadde min glede over musikk antagelig vært enda større, i alle fall hadde jeg sluppet å bære med meg stemmegaffelen.

Jeg har mer sans for et orkester som spiller rent uten entusiasme, enn en gjeng entusiaster som spiller urent (hjelper ikke om de har såkalt råkkefot, ei heller om det er en engelsk rockefot.)

Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum
BanjoArrne skrev:
Her kan dere teste litt hvor godt dere hører forskjell på toner ved 500hz.Artig og interessant.

http://tonometric.com/adaptivepitch/
Jeg måtte se meg slått av sønnen min på 11 år. Han klarte konsekvent rett ned til 0.18 Hz, selv holdt jeg bare til 0.37 Hz.

Men likevel; øret er et fantastisk redskap!

Mvh Ole

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Jeg endte også på 0,37.
Har muligens noe med alder å gjøre?
Din sønn har sannsynligvis bedre hørsel.

;)

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Antall liker
1
Rockefoten skrev:
Stusser når jeg leser her på sentralen. Folk bruker gehør som noe man har når man er flink til å vurdere om hifi låter naturlig. Det brukes også ofte en som en slags herskerteknikk: "Du har ikke nok gehør til å kunne mene noe om dette osv.".

Fra caplex:

gehør, mus., evne til å skjelne toner fra hverandre. Absolutt g., evne til å angi en tones plass i tonerekken bare ved å høre tonen. Vinne g., vinne forståelse, få andre til å høre

Finnes det et bedre ord for å beskrive evne til å vurdere hifis naturlighet?
HAaaaa-HVA SIGER DU?

;D

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.590
Sted
Oslo
Gehør har lite med hifi å gjere etter mi meining. Men persepsjonen, å tolke sanseinntrykket, er noko både musikarar og audiofile har til felles. Eg stemmer ein gitar heilt greitt relativt, men treff sjeldan kammertonen utan hjelpemidlar.
Enig. Det er vel ikke mange hifi-anlegg som forandrer lyden slik at gitaren blir bedre stemt og sangeren synger mindre surt. Det hadde tatt seg ut, siden litt rare stemminger gjerne brukes for å bedre stemningen :rolleyes:

Lytteren trenger sjelden gehør, og jeg har truffet folk med absolutt gehør som syntes det var en plage. Mesteparten av musikken vi serveres treffer nemlig ikke tonene der de skal.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.590
Sted
Oslo
Men litt gehør er greitt, iallfall om du skal synge. Og det gjer ein rett som det er, vel?
Eller en god grunn til å ikke synge :)

Jeg har godt nok gehør til å kunne klimpre meg gjennom en melodi jeg har hørt på et piano eller en gitar, og forsåvidt nok til å stemme gitaren, men ikke mer enn det.

Topp Bunn