Alt til hus og bolig Gassgrill

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Skal kjøpe ny gassgrill og lurte på om noen har anbefalinger? (Vennligst ikke la det bli en kull/gassgrill diskusjon)

Har bl.a kikket på Char-Broil og Bluegaz til ca 6000kr men tar gjerne imot andre forslag og innspill.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.590
Weber er gull. Jeg har den som heter e-330 eller noe slikt (koster 10-12k). Verdt hver en krone. Jeg har sidebrenner som er kjekt for å varme sauser og lignende, men bruker den egentlig nesten aldri siden jeg har kjøkkenet tre meter unna grillen.

Det er ikke så ofte man trenger stor grillflate, men innimellom er det veldig kjekt å ha.

Jeg griller nesten aldri på kullgrillen jeg har. Driver en del med langgrilling med røyk og det er mye lettere å holde stabil lav temperatur på en gassgrill. Det er også en grunn til at jeg liker stor grillflate - en sidebrenner på laveste stille og kjøttet på andre siden.

Uansett hva du velger - kjøp en grill der brennerene står vertikalt og ikke horisontalt. Mye lettere å grille indirekte med vertikale brennere. Jeg mener da altså at man bør ha en grill det brennerene står montert fra front og bakover, ikke fra høyre mot venstre.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Jeg vet Weber er jevnt god kvalitet men synes de er veldig høyt priset sammenlignet med de fleste andre, må nesten opp i Genesis serien (for eksempel Genesis E-330) i så fall og da snakker en fort 10-12.000 og jeg vet ikke om de er så mye bedre enn de jeg lurer på, er i hvert fall sjelden at Weber troner høyest på tester, men har generelt mange fornøyde brukere.

Q3200 er jeg enig i at ser kjekk ut, men blir for liten.

Har en rimelig men grei Futur Trio fra før som nå begynner å bli slitt etter mange år med mye grilling, har gjort jobben sin og vell så det :)

Bluegaz vannt testen du linker til Hardingfele og det er en av de aktuelle grillene jeg vurderer, den koster rundt 6000 kr

det samme koster Char-Broil grillen:

Napoleon er også en grill som får mye skryt i utlandet, litt dyrere men fortsatt levelig pris:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.590
En ring til: det er grillrist i støpejern som gjelder.

En god grill holder i årevis så ikke vær kjip. Mulig weber er overpriset, men det er et kvalitetsprodukt. Gode alternativer finnes sikkert - jeg kjøpte min på salg på tampen av sesongen, da gav jeg 10k for en genesis 330 med sidebrenner.

Jeg har for øvrig snart tømt årets første gassflaske. Pleier å gå en tre-fire stk pr år. Viktig å ha to flasker slik at man aldri er tom for gass.

Har man ekstrabrenner er der greiest at den står midt mellom to andre slik at man får en konsentrert sone som er ekstra varm. Og den bør være på venstre side om man er høyrehendt.

.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.496
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva er minimum størrelse på grillflaten du trenger da?
Q-3200 - 65x46cm
Genesis e-330 - 66x50cm
Bluegaz - 63x49cm

Kjøpte også en Q-3000 (3200) for et par år siden. Koblet direkte i husveggen (propantank nedgravd) etter å ha hacket slange og kobling som passer. Den fungerer veldig bra synes jeg også. Enkel og grei. Lite "styr" å ta ibruk og ikke minst; grillresultatet blir veldig bra.

Den bluegaz grillen du refererer til er sikkert også glitrende.
Jeg ville valgt noe som "holder" godt på varmen (tung/solid grillrist mm) og som også kommer veldig godt opp i varme.

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
MÅ innrømme at jeg trodde q-3200 var mindre enn det, må ha vært en mindre modell jeg har sett.

Weber, Char-Broil og Napoleon er annerkjente merker, men er nok først og fremst Weber som er kjent her til lands. Bluegaz har jeg sett har vunnet noen tester, men foruten de samme testene finner jeg svært lite info, så hvor seriøse de testene er, er ikke godt å si...

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har også en Q3200, griller lett til 10-12 personer med den stekeflaten, aldri vært i tankene engang at man trenger større.
Sidebrennere er kanskje gøy, men personlig har jeg ikke savnet det.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.590
Jeg likte sidebrenner når det var lengre til kjøkkenet. Har ikke brukt den på et par-tre år

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.717
Weber er gull. Jeg har den som heter e-330 eller noe slikt (koster 10-12k). Verdt hver en krone. Jeg har sidebrenner som er kjekt for å varme sauser og lignende, men bruker den egentlig nesten aldri siden jeg har kjøkkenet tre meter unna grillen.

Det er ikke så ofte man trenger stor grillflate, men innimellom er det veldig kjekt å ha.

Jeg griller nesten aldri på kullgrillen jeg har. Driver en del med langgrilling med røyk og det er mye lettere å holde stabil lav temperatur på en gassgrill. Det er også en grunn til at jeg liker stor grillflate - en sidebrenner på laveste stille og kjøttet på andre siden.

Uansett hva du velger - kjøp en grill der brennerene står vertikalt og ikke horisontalt. Mye lettere å grille indirekte med vertikale brennere. Jeg mener da altså at man bør ha en grill det brennerene står montert fra front og bakover, ikke fra høyre mot venstre.
Slutter meg til alt det Weld77 skriver. Har selv en Spirit E330 jeg er strålende fornøyd med, og så ikke for egen del noen grunn til å gå opp til Summit. Har hele Gourmet-serien av tilbehør, og særlig wok-gryten blir hyppig brukt, men også det elektriske spydet for grilling av kylling med mer. Drar frem den gamle kulegrillen fra Weber av og til, men det blir skjeldnere og skjeldnere og mest av nostalgiske grunner. Det er dog verdt å være obs på hvilken modell man eventuelt kjøper fra Weber. Litt som da Dr Martens ble kjøpt opp for noen år siden så har de begynt å kompromisse på materialkvaliteten på flere av modellene. Grillrist av støpejern har blitt nevnt, enda viktigere er det hvordan skroget er laget. På E330 så er dette støpt i hel aluminium. Den er også tilnærmet vedlikeholdsfri gjennom det geniale dryppsystemet.

Topp Bunn