Garrard

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Har kjøpt en Garrard SP 25 MK3 for å snike meg inn i vinylverden (130kr på brukthandel) men jeg har sett på ulike forumer at sp 25 "spiser" plater!? Er det mulig å skifte pickup for å unngå dette problemet? Hvilken pickup er da aktuell?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Tror nok heller det er armen som er årsak til eventuell "platespising". Da nytter det ikke med PU-bytte.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Armen er ganske dårleg på SP 25. Og det er vanskeleg (uråd?) å justere han skikkeleg til nye pickupar.
Då er det lurare å kjøpe ein japansk plastspelar med laust pickupshell. Du får dei ganske rimeleg (eg har sett dei til lågare prisar enn kva du måtte ut med for SP 25en din, så du skulle kunne greie dette utan dei store investeringane).
Er du heldig, finn du ein Technics eller ein annan direktedriven sak frå ca 1980. Desse er generelt lette å få til, og kan by på ganske så tilfredsstillande vinyllyd.
Lukke til!

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
123
Sted
Halden
FatmanFlump skrev:
Har kjøpt en Garrard SP 25 MK3 for å snike meg inn i vinylverden (130kr på brukthandel) men jeg har sett på ulike forumer at sp 25 "spiser" plater!? Er det mulig å skifte pickup for å unngå dette problemet? Hvilken pickup er da aktuell?
:)

Den sliter nok mere enn andre,men noe problem har jeg ikke merket at det er. Har spilt en del på min. Sitter vel en pickering på denne og det kan være en fordel og skifte til bedre sliping. Stanton pickup burde vel passe ok.

Mvh Roar

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Garrard SP25 er vel en av de dårligste platespillerne fra denne perioden (70-tallet), men ble solgt i store antall. Jeg tror det var var 100' bare i Norge.
Den har også veldig dårlige data for rumble og wow/flutter.

Ta vare på den - den er nesten et ikon a la Trabant, men ikke spill annet enn festplater på den.
LPA

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Den ser jo kul ut, så pengene var ikke helt bortkastet. Får se om jeg kan fiske frem noe annet billig ræl til å spille av Bob Dylan.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.488
Se etter en Philips 202/212/312 De ligger i samme prisleiet og er myyye bedre enn SP 25.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Fant en Sanyo TP 228 til 150,- og en Sanyo CP-29 CD-spiller til 40,-. Platespilleren var stort sett i plast, men den var beltedrevet og hadde rca-ut i stedet for egne signalkabler eller DIN-plugg. Skal hjemover på søndag så jeg får testet spilleren etter helga.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Torget vurderinger
0
FatmanFlump skrev:
Fant en Sanyo TP 228 til 150,- og en Sanyo CP-29 CD-spiller til 40,-. Platespilleren var stort sett i plast, men den var beltedrevet og hadde rca-ut i stedet for egne signalkabler eller DIN-plugg. Skal hjemover på søndag så jeg får testet spilleren etter helga.
Ingen superspelar (trur eg, har nok ikkje høyrt denne. Sanyo hadde ein relativt bra spelar som heitte TP 1000 ein gong, men den var direktedriven og kosta "fleire tusen" i gamle dagar, så det var nok eit anna ambisjonsnivå, sjølv om Sanyo laga relativt billege produkt), men uansett eit langt betre val enn SP25. Og du har ikkje akkurat blakka deg heilt heller. Heilt greitt startopplegg. Og her kan du sette på ein pickup som hevar lydkvaliteten etter kvart, dersom du vert biten av basillen...

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
123
Sted
Halden
Audiophile-Arve skrev:
FatmanFlump skrev:
Ingen superspelar (trur eg, har nok ikkje høyrt denne. Sanyo hadde ein relativt bra spelar som heitte TP 1000 ein gong, men den var direktedriven og kosta "fleire tusen" i gamle dagar, så det var nok eit anna ambisjonsnivå, sjølv om Sanyo laga relativt billege produkt), men uansett eit langt betre val enn SP25. Og du har ikkje akkurat blakka deg heilt heller. Heilt greitt startopplegg. Og her kan du sette på ein pickup som hevar lydkvaliteten etter kvart, dersom du vert biten av basillen...
Synes da sp 25 spiller bedre enn disse billige tuppevarene som ble laget dengang. En får ikke det drivet som disse gamle engelske spillerne vartet opp med.
Da er det bedre og gjøre som Pinken foreslo./212,312,202.

Mvh Roar

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Torget vurderinger
0
Det beste for lyden er sjølvsagt å kjøpe ein skikkeleg god spelar, men det er vel ikkje det som er poenget her? Å leite etter ein Philips, eller for den saks skuld ein Technics, Thorens eller kanskje ein Linn Sondek tek tid og pengar....
Umiddelbart er det viktig å unngå SP 25-spelaren og andre platetyggarar. Så kan ein ta til med lydforbetring, som startar frå under tusen kroner, og endar.....langt over millionen.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Holy Cr**!!! Tester Sanyoen med "Van den hul til" en "NAD 312" og "Renaissance Audio Blue Standard" fra tape out til en modda Prima luna Prologue Two. Det er kraftig peiskos og en rar durelyd i bakgrunnen, MEN!!! fyttiflata hvor bra det spiller. Det blir visst vinyl fremover.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Torget vurderinger
0
Pickupen. Laga av hollandske van den Hul. Ein av dei beste pickupprodusentane. Han starta med å lage pickupstiftar for andre, men tok fort til å lage eigne pickupar, og har i prissegmenta frå rundt 4000 kr og oppover. Han kan også sette ny nål på utslitne eller skada pickupar for ca 4000.
Dersom du prøver med ein slik pickup på Sanyo-spelaren, er det i høgste grad "overkill". Pickupen passar heller ikkje godt i armen, og du vil truleg få ein del "during" eller andre problem. Men du høyrer ein liten flik av himmelriket...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Vil vel tro det er en VdH kabel som det henvises til. Er vel ingen som er sprø nok til å putte på en VdH PU på en Sanyo spiller :)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Van den Hul var bare signalkabelen til riia, pickupen er bare en sort og hvit plastsak uten noen skrift på

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Kjøpte 10 LPer på Vinyl og Sånt i Tromsø og fikk en Philips f7222 med på kjøpet. Den snurrer nå og høres bra ut. De hadde en Philips 214 og, er den noe tess?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Torget vurderinger
0
FatmanFlump skrev:
Kjøpte 10 LPer på Vinyl og Sånt i Tromsø og fikk en Philips f7222 med på kjøpet. Den snurrer nå og høres bra ut. De hadde en Philips 214 og, er den noe tess?
Ja, eg vil tru at desse spelarane er betre enn Sanyoen din (som eg ikkje kan hugse å ha høyrt).
Så det var originalpickupen du brukte...det hadde vore veldig moro om du verkeleg hadde fått tak i ein van den Hul, sjølv om det var så usannsynleg at eg burde visst betre..

Topp Bunn