Garanti IPad

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Leser på Apples hjemmesider at en IPad har 1 år begrenset garanti. Er dette riktig? Kjøpsloven i Norge sier 2 år og man må vel forvente at en IPad varer så lenge? Eller er det slik at nå man er så "heldig" å få et Apple produkt er ikke slike ting så farlig....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Eplefabrikken har ofte hatt et litt vel amerikansk forhold til garantier og kjøpslov. Har du kjøpt en iPad i kongeriket Norge, har du to års garanti og fem års reklamasjonsrett. Det kommer ikke selv eplefabrikken utenom. Heldigvis.

S

Supertramp

Gjest
impulse skrev:
Eplefabrikken har ofte hatt et litt vel amerikansk forhold til garantier og kjøpslov. Har du kjøpt en iPad i kongeriket Norge, har du to års garanti og fem års reklamasjonsrett. Det kommer ikke selv eplefabrikken utenom. Heldigvis.
Så alle de som har kjøpt iPad utenfor kongerike, har kun ett års garanti og 0 års reklamasjonsrett?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.120
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
vær OBS
handler du på Apples norske webshop,handler du med Belgia, og da gjelder kun 1 år
dette merket jeg "the hard way" med en Ipod til poden
kjøpt i butikk er derimot noe annet
mvh
Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.586
Torget vurderinger
1
Så vidt jeg har fått med meg ... Garanti er noe proodusent/leverandør/selger tilbyr i tilegg til lovregulerte forbrukerrettigheter. Kjøpsloven gir reklamasjonsrett på enten 2 eller 5 år avhengig av varen/produktets karakter «og det er det». I vanlige forbrukerkjøp har ikke en profesjonell selger rett til å innskrenke lovregulerte rettigheter til forbruker (med mindre det klart framkommer av loven at annet kan avtales). Det kan være noe uklart hvordan kjøpsloven anvendes ved internasjonal handel, men jeg tror hovedregelen er at den i utgangspunktet gjelder dersom en utenlandsk aktør driver aktiv markedsføring i norge/mot det norske markedet.

Se forøvrig: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...root/all/nl-19880513-027.html&emne=kjøpslov*&

mvh
KJ

S

Supertramp

Gjest
KJ skrev:
Det kan være noe uklart hvordan kjøpsloven anvendes ved internasjonal handel, men jeg tror hovedregelen er at den i utgangspunktet gjelder dersom en utenlandsk aktør driver aktiv markedsføring i norge/mot det norske markedet.
mvh
KJ
Jeg trodde slik som deg, men fant dette:
apple.no er ikke det samme som butikken = store.apple.com/no

http://storeimages.apple.com/1468/store.apple.com/Catalog/no/Images/salespolicies_consumer.html
http://images.apple.com/legal/warranty/docs/cpuwarranty.pdf

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
Applestore henvender seg til et norsk publikum med norsk språkdrakt og fakturaen spesifiserer norsk mva så jeg tror de er forpliktet til å følge norsk lovgivning, selv om de ikke er berømt for akkurat det.

Var det ikke en sak nylig hvor Apple tapte i en norsk forbrukersak?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Den er sikkert best egnet som skjærefjøl uansett 8)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Handler du fra Apple Store Norge har du selvsagt 5 års reklamasjonsrett, som vanlige kjøp i butikk og netbutikk i Norge.

Min 3 år gamle iMac reklamerte de med åpne armer, ihvertfall.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Supertramp skrev:
impulse skrev:
Så alle de som har kjøpt iPad utenfor kongerike, har kun ett års garanti og 0 års reklamasjonsrett?

Da gjelder forbrukerlovgivningen i landet du handlet, og du kan skyte en hvit pil etter norske garantibestemmelser.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.776
Sted
Trondheim
Handler du i Applestore Norge (på nettet) gjelder norsk lov. Altså 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett, men når du ringer dem kommer du til kundesenteret i Cork i Irland, og der sitter det ikke mange nordmenn, så kunnskapen om norske forbrukerrettigheter er noe begrenset. Hvis du imidlertid opplyser dem om dette, forholder de seg til det.
Som andre har nevnt er det lovene i det landet du har handlet som gjelder. Det er svært få land som har en så forbrukervennlig kjøpslov som Norge. Det er ikke uten grunn at ting koster mer her enn andre steder - det koster en del å ha disse reglene. Ofte sammenlignes prisene f.eks. i USA med prisene i Norge, og man klager på at man tar seg godt betalt i Norge. Men 25% mva, distribusjonskostnader i et svært grisgrendt land med få innbyggere, samt kostnader i forbindelse med norske forbrukerrettigheter glemmer man lett.

Topp Bunn