Gammel mopedhjelm

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Jeg forsøker å finne et bilde av en gammel mopedhjelm, av typen med en gjennomsiktig sylinder som holder luften foran ansiktet i ro.
Mener å huske det kalles trakthjelm, men kan ikke finne noe under det "kalle"navnet.

Er det noen som vet hva de kalles eller har et bilde liggende?

Mvh
Aks

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg mener å huske at Øysten Sunde hadde bilde av en slik en (og flere andre typer) i leafleten som fulgte med en av de senere CDene hans. Lurer på om det var 40 beste-CDen?

Johan-Kr

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Det er jo faktisk en i det tredje bildet fra høyre. :)
Regner med jeg finner en større versjon på forumet. Takk for hjelpen!

Mvh
Aks

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Aks skrev:
Jeg forsøker å finne et bilde av en gammel mopedhjelm, av typen med en gjennomsiktig sylinder som holder luften foran ansiktet i ro.
Mener å huske det kalles trakthjelm, men kan ikke finne noe under det "kalle"navnet.

Mvh
Aks
"Røret" er ikke en del av hjelmen, men en egen del/tilbehør. Disse ble ofte brukt av de voksne sjåførene sammen med "Basse Veem hjelm" eller vanlig "Tommy" halvhjelm.

Noen som kan tenke seg hvordan dette fungerer når man skal se litt til siden i 80km eller deromkring?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.043
Sted
Holmestrand
Aks skrev:

Er det noen som vet hva de kalles eller har et bilde liggende?

Mvh
Aks
Røret er tilbehør, omtrent som et slags briller.
Johnny Nilsson gikk 5- eller 10000 med en slik under VM på skøyter en gang på 60-tallet. Tror han vant.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
230
Etter det jeg husker så var desse "røra" brukt mye om vinteren.unngikk minusgrader midt i ansiktet.Har sett bilder av samme type fra Primusrallyet/krystallrallyet..

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Min oldefar fartet alltid rundt mellom gårdene med en slik hjelm, på en Tempo. Alt var fryd og gammen, bortsett fra den gangen det kom en veps inn i røret ...

Topp Bunn