Hei, skjult i denne tråden var det mye snaks om wwii fly.
De som har sett Battle of Britain husker sikkert noen fine flyscener. Bf-109 der var riktignok Buffons fra Spania (ombygde 109 med Merlin motor). Ellers var det heller ikke Spitfire som vant den krigen, de aller fleste nedskytningene kom fra Hurricane men tyskerne hadde en tendens til å kalle alle fly som skjøt dem ned for spitfire.
109 og Spit hadde begge styrker og svakheter som gjorde dem stort sett jevngode men 109 slet etter 109g6. FW190A4 skapte furoe blandt de allierte før mkix. 109 var laget som et multipurpose fly mens Spit som bomberinterceptor. Begge ble (særlig Spit) et luftromsuverenitetsfly.
p-47 er det flyet som til tross for numerisk underlegenhet og på fiendtlig territorium og i møte med kremen av Luftwaffe i 43 vant luftrommet. Etter at p-51 kom på banen (Raf satte inn Merlin motor, den var eg. laget som et fotoreg. fly med middels høyde originalt med Allison-motor) og ekskorteflyene fikk fripass til å patruljere fritt, var Luftwaffe knust. Tyskerne kom med desperate forsøk ved ny teknologi å bøte på probleme (me-163, me 262, me 162, Horten brødrenes fly osv) mens de allierte hadde den kalde krigens fly i bakhånden men trenge ikke å skynde seg (f-80, f-86- b36 osv)
DB601 motoren var slagmessig mye større enn merlin (36 vs 27 liter) men de allierte kunne øke boost og oktan mens tyskerne hadde 87 oktan. På den andre siden lagde russerne suverene fly som utslettet østfrontens luftwaffe med enda dårligere bensin og olje. La-7 skøt ned det som var av f190 i deres håpløse jagerbomber rolle (samt at under 6000m hadde de ikke sjanse mot hverken la-5 eller la-7)
Tyskerne prioriterte vekk jagernes behov for alluminium og det ble til Gørings irritasjon at det suverene Mosquito flyet faktisk var laget av tre.
Sjekk forresten uten denne Cgi (alt er datarendert) saken :
http://www.angel.ne.jp/~tochy/airplane/dws/merlins.mpg