Gamle pianister

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
835
Har lenge undret meg over hvor lenge pianister "holder ut" og hvor bra de spiller tross tildels meget høy alder. Var akkurat innom youtube og hørte Claudio Arrau fremføre Beethovens 5.klaverkonsert. Utrolig prestasjon av en 85-åring.
De fleste "normale" mennesker nærmer seg grønnsakstadiet i den alderen.......
Etter en rask kikk på Wikipedia fant jeg disse i "gammel pianist" kategorien. Det er sikkert flere.

Horowitz spillte offentlig til han var 84 år
Rubinstein til 89 år
Kempf til 84 år?
Brendel til 77 år
Arrau iallefall til 85 år.

Sikkert feil og mangler her, men de var iallefall gamle!

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Rosalyn Tureck ble 89 år, og gjorde kanskje sin fineste innspilling av Goldberg Variasjonene på DG når hun var passert 85 år.
Lite leddgikt å spore der i gården, derimot må det noen fantastiske underarmsmuskler til for å ornamentere dynamikken som ligger gjemt i det stykket slik hun gjør det.

De gamle er av og til eldst! Ihvertfall pianistene.
Violinister derimot sliter noe mer med alderen...eller?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Wilhelm Backhaus var vel 83 da han spilte inn en av mine favorittversjoner av Brahms 2. pianokonsert. Riktignok er det litt mindre atletisk enn det man hører fra yngre pianister som Emil Gilels og Leon Fleisher, men når pianisten er gammel nok til å ha hørt sin egen pianolærer som solist i denne konserten under ledelse av Brahms selv, så ligger det en slags uavbrutt tradisjon der.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Litt OT siden dette er klassiskhjørnet, men på jazzklubben "Blue Note" I NYC spiller Toots Thielemans (munnspill) 2 konserter per dag den første langhelgen i mars. Han er straks 88 og turnerte visst med Benny Goodman på slutten av 40-tallet. Uken etter feires 85-årsdagen til Roy Haynes (trommer), og bursdagsbarnet spiller i den forbindelse 10 konserter på samme sted (Blue Note) med ulike gjester i løpet av fem dager.
8)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Ville også ha lagt til konsertopptakene med Rudolf Serkin av Beethovens siste klaversonater fra 1987, snaue fire år før han døde. Han ble 88. Slående innsikt og nærvær, en berikelse for alle som er glad i denne musikken.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Jeg vil anbefale å laste ned dokumentaren om Horowitz og hans sin siste innspilling! Gir et skikkelig innblikk om en fin fyr. En som sier at det ikke gjør noe om han spiller noen feil ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Imponerende må jeg si!

Kan jeg ta med Jacques Loussier?

Han blir 76år den 26. Oktober 2010.Han spiller enda,og det mesterlig,sammen med sin Trio.En av mine favoritter. :)

jhh2

Fersking
Ble medlem
05.03.2010
Antall liker
3
Rekorden for høy alder hadde Mieczyslaw Horszowski. Han ga sin siste konsert da han var 99 år. Han døde i 1993, nesten 101 år gammel. Da han debuterte i Japan, var han 95 år. Hans 98 års fødselsdagskonsert i Wigmore Hall i 1990 ble kringkastet av BBC, og er senere utgitt på CD. Han startet sin offentlige karriere 10 år gammel (recital debut 8 år gammel), og ifølge en artikkel i Wikipeda hadde han den lengste karrieren i historien blant utøvende kunstnere. En stor pianist som aldri var fremst i det offentlige lys.

Topp Bunn