Gamle og spesielle høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1
    Hei, jeg har fått noen merkelige høyttalere etter en onkel. Han døde for lenge siden så jeg har ingen å spørre. De fremstår som et uvanlig byggesett med bass montert på topp, pekende oppover. 4 diskanter i ring rundt bassen og bassport i bunn. Måler 6 ohm på terminaler. Bassen er godt kledd igjen med stoff over og under. Tror det er en fulltoner da den har et mindre kon i midten. Skade på én diskant, sikkert ikke hørbart. Rift i nedkant i tillegg. De bærer preg av ugunstig oppbevaring over lang tid.
    Har begge "topplokk ". Håper noen her kan oppklare mer om disse. De må ha et spesielt lydbilde.

.
    20230221_125402.jpg
    20230221_125426.jpg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    4.033
    Torget vurderinger
    0
    Originalelementen är följande:
    Basen/bredbandaren: Philips 9710.
    Diskanter: Peerless MT 20.

Det ser ut som att diskanterna i dina inte är Peerless. (Kan det vara SEAS?)

8106eccb42f7bbd7add63a3e35b5.jpg

Jag har själv ett par Popboxar i ekfanér.

Här är byggbeskrivningen:

thumbnail_IMG_4519.jpg

Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.244
    Torget vurderinger
    2
    Og disse fortjener og komme til liv igjen,

Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1
    Mye kunnskap her inne! Har omsider fått testa de. Dene ene har ingen lyd fra diskanter. Måler 0,6 - 1,2 ohm på de. Alle de diskantene ser stygge ut, akkurat som på bildet over. Må ha blitt sølt vann en gang i tiden.
    Den fungerende høyttaleren spiller overraskende bra! Selv med en gammel Yamaha-receiver.

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Antall liker
    49
    Tyvärr går det inte att mäta diskanterna på ett enkelt sätt.Man måste löda loss en kabel på varje diskant och sedan mäta just den diskanten.Alla 4 på samma sätt.
    Det här beror på att det sitter en drossel över diskanterna som troligen har under 1 ohm och att alla 4 diskanter är hopkopplade.
    Att de är fula behöver inte betyda att de är dåliga.
    Vad är det för kondensator i filtret?
    popboxen filter.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Holmestrand
    Dette er morsomme høytalere. Jobb litt med plassering, så kan det bli riktig hyggelig.
    Philips AD9710 er for øvrig en klassiker. Akkurat som resten av disse høytalerne.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kjøpte et par slike for 50kr på et loppemarked i min ungdom. Ga dem i et svakt øyeblikk bort til en vennine. 🤗

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.543
    Dette er morsomme høytalere. Jobb litt med plassering, så kan det bli riktig hyggelig.
    Philips AD9710 er for øvrig en klassiker. Akkurat som resten av disse høytalerne.
    Er det ikke nettopp plasseringen som er enkel med denne høyttalerkonstruksjonen?

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.239
    Sted
    Sunndalsøra
    Brosjyre AR MST.jpg

Har et par AR MST som jeg har liggende i kjelleren. Kjøpe dem sånn midten av 70 tallet hos Per Slinning i Ålesund. Hørte dem på Phase Linear forsterkersett. Meget sjeldne monitor høyttalere .
    AR MST.jpg

AR MST basselement.jpg

Dette er heller ikke mine, men hentet fra nettet. Veit ikke noe om fabrikatet av disse 8 toms basselementene. Støvhetten er helt flat på de orginale.
    Disse elemtene har vært ''tuklet'' med! Nye kanter, og støvhettene har vært ut pga sentrering av elementene under kantskifte.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926
    Hva er diameter på bassrøret? Vurderer å bygge noe lignende.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.239
    Sted
    Sunndalsøra
    Hva er diameter på bassrøret? Vurderer å bygge noe lignende.
    Er det AR MST du mener nå? Dette er en Trykkammer konstruksjon og veldig lite volum . Tror at de fleste AR høyttalerne var trykkammer, hvis jeg da ikke tar helt feil!

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.239
    Sted
    Sunndalsøra
    Når det gjelder disse spesiell AR MST. Så hadde den europeske utgaven fire diskanter. De to i frontbaffel ble delt ved 1600Hz, og de på de to sidepanelene ble delt ved 5000Hz. Den amerikanske AR MST/1 hadde kun diskanten på det indre panelet. De sies å være målemessige resutater med spredning og lytteresultater. Har ikke hørt på denne på en lang stund, men kan ta en lytterunde noe senere for å høre og sammenligne :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn