Alt til hus og bolig Gamle lysstoffrør/armaturer med mulig PCB: Farlig opphold?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.338
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Allvitende godtfolk;

Vel innflyttet i mitt nye, men gamle 70-tallshus. Det gjøres «litt» arbeid fremover, og ifm dette så har jeg funnet ut av at det bak gardinbrettene i stua, så er det totalt 11 armaturer fordelt over 3 vegger. De funker glimrende og har en form for trafo/styring i et ellers moderne sikringsskap.
MEN, byggeår for huset er 1978, og disse ble montert når huset var nytt. Jeg skal derfor snarest mulig skifte til LED.

Lurer nå på om det er forbundet med risiko og ha disse i stua inntil videre? Mener; PCB er en miljøgift så det holder på avveie, men er det noen fare for at man blir eksponert for dette fra tilsynelatende hele, fungerende lamper?

På forhånd takk:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hele, fungerende armaturer og rør er ikke farlige. Om rør eller armaturer knuses eller skal byttes ut, må de håndteres rett og deponeres som farlig avfall.

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Den eneste delen i gamle armaturer som evt inneholder PCB er kondensatoren.... om du ikke har lekkende kondensatorer som du fomler med, så kan du ta det helt med ro.... resten er hysterisk oppspinn....

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.338
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Den eneste delen i gamle armaturer som evt inneholder PCB er kondensatoren.... om du ikke har lekkende kondensatorer som du fomler med, så kan du ta det helt med ro.... resten er hysterisk oppspinn....
Tusen takk begge to! Ble litt bekymret mest pga junior og andre. Men neida, de fungerer fint og kan etter det jeg skjønner fungere som lys med begrenset bruk:)

Edit: ser ikke kondensatorens tilstand da, den er skjult i armaturet. Men uten rekkevidde for folk mtp evt søl hvis lekkasje. Om det ikke sprer seg til luft da.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Nemlig... men El-bransjen hadde det "bærre lækkert" med å skifte ut alle "livsfarlige" armaturer i skoler og andre offentlige bygg...8)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.459
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har også et par gamle hus og noen lysrørarmaturer her og der. Slik jeg ser det er risikoen, i prioritert rekkefølge:
1. Et rør kan knuse og noen kan skjære seg på glasskår.
2. I noen armaturer blir trafoene så varme at plasten rundt misfarges og sprekker opp, mulig brannrisiko over tid (lookin’ at you, IKEA)
3. Om et rør knuser frigjøres også små mengder kvikksølv. Det er ikke sunt. Samme gjelder for sparepærer.
.
.
.
4. Alt annet. Jeg ville nok ikke latt barna leke med å dissekere kondensatorene fra en kassert lysrørarmatur, men innholdet av dem er først og fremst et avfallsproblem.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.294
5. Hele greia blir så tørr på grunn av varme over tid at all plast i nærområdet blir sprø som fy. Gjelder alle merker.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Og det værste er at det sikkert er tryggere å bruke enn de fleste moderne erstatninger, forutsatt at soklene og isolasjonen på ledninger fortsatt er bra. Alt er stort sett i stål og bakelitt, og fritt for billige, dårlig dimensjonerte kinakomponenter. Jeg kjenner flere som monterte sånne systemer den gang det var moderne og de har bare positivt å si om det. Kanskje et rørbytte etter ca. 25 års bruk, eller ikke noe. Jeg byttet et par sokler hos en av dem en gang, men det var i en lampe som hadde vært i daglig bruk i over 40 år, så det er vel akseptabelt. Litt spesielle rør riktignok (såkalt "rapid start"), men ikke noe problem å skaffe fra Philips. Det koster MYE penger for LED med samme lyskvalitet og holdbarhet som moderne lysrør, og strømbesparelsen er ikke så stor som mange tror.
Så hvis tilstanden på det nåværende utstyret er bra, så ville ihvertfall ikke jeg hastet med å bytte det ut.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Tradisjonelle lysrør har et rykte for å generere radiostøy i HF og VHF-området, - og tildels med rette, i alle fall i historisk sammenheng. Optiske instrumenter er veldig ofte høyimpedive, og derfor følsomme for radiostøy. Vi har derfor flere områder på jobb hvor man insisterte på glødepærer i stedet for lysrør. Dette har nå bitt oss bak i flere år, men jeg finner at LED-pærer har store problemer med å levere oppgitt levetid, og det gjelder forsåvidt også anerkjente merker såvel som billigere merker. Det virker som at det oftest er driverne for LED'en som feiler, heller enn selve LED'en. Dette begynner å bli dyrt....

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.338
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvordan vet du at det er PCB-holdige kondensatorer? De har vært forbudt å selge siden 1980 og forbudt å bruke siden 2008. I Sverige ble de forbudt allerede i 1972. Det låter litt usannsynlig med PCB-holdige armaturer i et hus fra 1978.
https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/klif2/publikasjoner/2394/ta2394.pdf
Hei!

Takk for svar Asbjørn, alle!

Nei, jeg vet ikke. Elektrikeren antar det. Han bor rett borti gata og er nok til å stole på, men altså usikkert også for han. Det er trangt bak gardinbrett. Får ut rør, men får ikke skrudd ned et armatur og åpnet uten en større jobb. (Spesiell montering)
Men det ser ut som skikkelige greier, og han mente den trafoen/styringsenheten bidrar til lengre levetid osv. De funker faktisk knallbra etter et par dager med testing.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tradisjonelle lysrør har et rykte for å generere radiostøy i HF og VHF-området, - og tildels med rette, i alle fall i historisk sammenheng. Optiske instrumenter er veldig ofte høyimpedive, og derfor følsomme for radiostøy. Vi har derfor flere områder på jobb hvor man insisterte på glødepærer i stedet for lysrør. Dette har nå bitt oss bak i flere år, men jeg finner at LED-pærer har store problemer med å levere oppgitt levetid, og det gjelder forsåvidt også anerkjente merker såvel som billigere merker. Det virker som at det oftest er driverne for LED'en som feiler, heller enn selve LED'en. Dette begynner å bli dyrt....
Led-pærer er da heller ikke fri for radiostøy har jeg merket.

Johan-Kr

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Det viktigste med PCB-forbudet var å få samlet inn og kontroll på en farlig miljøgift. For kundene som måtte gjøre en investering var det teknisk sett i de aller fleste tilfeller på tide å bli kvitt det flimrende lyset og de støyende droslene. Flere av de opplevde også redusert strømforbruk da gamle drosler med delvis kortsluttede viklinger noen ganger drar på skikkelig med strømforbruket. Det med lekkende kondensatorer som dryppet ned på gulvet var noe som stort sett ble en snakkis blant mennesker med frodig fantasi.

Topp Bunn