Gamle frukttrær.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Hei! Regner med det er hage-ekspertise på dette fora, så jeg slenger ut et lite spørsmål:

Da jeg kjøpte huset for ett år siden sto det tre epletrær i hagen, med masse skudd. Alle så ut som pinnsvin, og jeg tok umiddelbart jobben med å kutte alt dette vekk. Selvfølgelig har mye allerede grodd ut igjen. Hva gjør jeg med disse trærne? Skal jeg fortsette å holde disse nede og vente på at det gir seg, eller skal jeg kutte hovedgrener og kutte litt i rotstrukturen under bakken etc?

V

vredensgnag

Gjest
Ta alt som har skutt rett opp, behold en del av nyskuddene som vokser riktig i forhold til at det skal henge epler på dem. Tynn ut om nyskuddene vokser for tett.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem er landskapsgartner om jeg ikke husker feil.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet med å beskjære trærne for mye er at dette stimulerer til nyvekst, så alle de smågrenene som tyter ut i år er et resultat av forrige års brutalitet...

Men lite du kan gjøre med det nå. Klipp bort skuddene som vokser rett opp eller innover i treet, eller tette grener som vokser parallelt.

Men begrens deg, for hver gren du kutter av kommer det en haug med nye og du ender bare opp med ubrukelig kosteskaftvekst. Det nærmest huset ser ikke så ille ut, men det andre sliter med dette.

Så begrens deg, ellers blir det bare enda verre.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Mesteparten av dette står rimelig rett til værs, vil du dermed anbefale å ikke kutte vekk alt i år, og la noe av det stå igjen til neste sesong?

G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Mesteparten av dette står rimelig rett til værs, vil du dermed anbefale å ikke kutte vekk alt i år, og la noe av det stå igjen til neste sesong?
Ta det som vokser rett opp, men la resten være til et annet år.

Topp Bunn