Gamer Shuttle

G

Gjestemedlem

Gjest
Vurderer nå sterkt å sette sammen en PC basert på Shuttle kabinett. Dette er lite nok til å få plass i en koffert, men gir mye mer morro for pengene i forhold til en Laptop)

Forløpig oppsett:

Shuttle SP35P2 Pro (22 cm x 32.5 cm x 21 cm)
Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM (har en bunke USB disker til lagring)
2 x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's (8 GB minne tilsammen)
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (mulig en dual core 3.0 er bedre, koster det samme)
LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM
XFX GeForce 8800GTX 575M 768MB GDDR3, PCI-Express
Microsoft Windows Vista Prem Engelsk OEM DVD,64 (trenger 64 bit OS for mer enn 3GB minne)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=541603&su=0605764B-8D79-4F06-85A4-95B2E2D959B8

Denne pakken vil koste 13.571 Kr hos Komplett og det virker ikke så ille.

Skal be dem sette sammen maskinen og teste den før den sendes til meg også, slik at jeg er sikker på at alt passer i maskinen og virker uten driverproblemer og slikt.

Kjøper en ok 24" skjerm til den når jeg kommer frem dit den skal brukes. Burde få en slik til under 3.000kr

Noen invendinger mot et slikt oppsett, eller forslag til forbedringer uten å hoppe altfor mye opp i pris?

Skal primært brukes til spill, og jeg har ingen planer om å oppgradere igjen med det første.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Fint system det der, ja. Hvis du har mulighet til å gå opp til 3 GHz cpu er vel det å foretrekke. Da vil du nok trekke enda mer effekt ut av et så bra skjermkort. 8 Ghz minne burde holde til de fleste spill og applikasjoner vil jeg tro ;D
Dessverre krever visse spillprodusenter (Microsoft) Vista for enkelte nye spill, men er du sikker på at du vil ha Vista mht. bakoverkompatibilitet med eldre spill? Om kort tid kommer XP med Service Pack 3 og et bra OS vil bli enda bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
atonal skrev:
Fint system det der, ja. Hvis du har mulighet til å gå opp til 3 GHz cpu er vel det å foretrekke. Da vil du nok trekke enda mer effekt ut av et så bra skjermkort. 8 Ghz minne burde holde til de fleste spill og applikasjoner vil jeg tro ;D
Dessverre krever visse spillprodusenter (Microsoft) Vista for enkelte nye spill, men er du sikker på at du vil ha Vista mht. bakoverkompatibilitet med eldre spill? Om kort tid kommer XP med Service Pack 3 og et bra OS vil bli enda bedre.
Jeg er skeptisk til Vista, men siden det er en ny maskin og den blir mer og mer aktuell, så jeg vil jeg at installatørene skal legge inn vista 64bit og sjekke at alt fungerer. Hvis det blir tull med dette kan jeg jo alltid lage en ekstra partisjon med XP og kjøre multi boot, så jeg er ikke så veldig bekymret. Da er jeg kompatibel i alle tenkelige tidretninger.

Det er nok litt overdrevent med 8 GB, men minne er så billig nå at 8Gb 6400 ikke koster mer enn 1600kr og da er det jo litt stas å ha da.

Jeg tror nok du har rett i at en dual core 3,0 dual er kjappere til spill, iallefall foreløpig. Hadde jo vært mest stas med en Extreme cpu, men de ligger på over 7.000kr, så det blir 3,0 dual eller 2,4 quad.

N

nb

Gjest
Jeg tipper den vil bli ganske varm og lage en del viftelyd, men det er kanskje ikke noe problem mhp bruksområdet?

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Fint oppsett det der, men har du sjekket om hovedkortet støtter 8GB ram?
Nå skal jo også Gforce komme med en 9xxx serie snart også.
Vet ikke helt når det blir.
Jeg valgte Core2Duo E6850 (3Ghz) i stede for Q6600.
Bus hastigheten på E6850 er jo noe raskere enn på Q6600 også.

Er du i tvil vil kanskje denne testen hjelpe deg.

Kunne også sett på noe rakskere ram enn den du har der å gå for 4GB i stede?
Tror neppe du for bruk for 8GB. Jeg har selv 2GB og har bare opplevd en gang at det har vært litt lite. Da spilte jeg HL2 episode 2 (alt på fult) mens jeg hørte på musikk og unrara en HDdvd film. Jeg kjører XP SP2 da.
Da merket jeg at det hakket litt.
Du har jo Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4
Ellers så kan du jo vurdere å kjøpe PC8000 eller noe, men da lønner det seg å ha litt peil på overklokking ol.

nb skrev:
Jeg tipper den vil bli ganske varm og lage en del viftelyd, men det er kanskje ikke noe problem mhp bruksområdet?
Da er det bare å investere i noen stillegående vifter da :)

G

Gjestemedlem

Gjest
GnoMiz skrev:
Fint oppsett det der, men har du sjekket om hovedkortet støtter 8GB ram?
Ja den støtter 8GB

Nå skal jo også Gforce komme med en 9xxx serie snart også.
Vet ikke helt når det blir.
Har ikke tid til å vente på dem. Og med en gang de kommer er de nok riktig dyre uansett.

Jeg valgte Core2Duo E6850 (3Ghz) i stede for Q6600.
Bus hastigheten på E6850 er jo noe raskere enn på Q6600 også.
Begynner å helle til en slik jeg også

Kunne også sett på noe rakskere ram enn den du har der å gå for 4GB i stede?
Tror neppe du for bruk for 8GB. Jeg har selv 2GB og har bare opplevd en gang at det har vært litt lite. Da spilte jeg HL2 episode 2 (alt på fult) mens jeg hørte på musikk og unrara en HDdvd film. Jeg kjører XP SP2 da.
Da merket jeg at det hakket litt.
Du har jo Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4
Ellers så kan du jo vurdere å kjøpe PC8000 eller noe, men da lønner det seg å ha litt peil på overklokking ol.
Har laget en alternativ oppsett her som kan kjøres med XP i stedet:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=541860&su=4FEA804E-5D39-42A9-A042-4D367E67B45A

Mulig det er mest hensiktsmessig...

Gode muligheter for overklokking av dette systemet:

http://www.vr-zone.com/articles/Shuttle_SP35P2_Pro_-_Smaller%2C_Better%3F/5448-9.html

Men jeg tror ikke jeg skal være for aggresiv her, da PCen skal brukes i varmere strøk slik at kjøling blir litt vanskeligere.

Mulig jeg bør se etter et skjermkort med ekstra god kjøling også.

nb skrev:
Da er det bare å investere i noen stillegående vifter da :)
Det skal være ganske bra kjøling på de boksene der og de er beregnet til hurtig prosessor og bra skjermkort.

http://www.vr-zone.com/articles/Shuttle_SP35P2_Pro_-_Smaller%2C_Better%3F/5448-1.html

http://eu.shuttle.com/nl/desktopdefault.aspx/searchcall-12/searchcategory-289/noblendout-1/tabid-72/170_read-14323/

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Jeg tror nok du har rett i at en dual core 3,0 dual er kjappere til spill, iallefall foreløpig.
Det kommer vel egentlig helt an på slags spill hva du spiller. Supreme Commander for eksempel yter langt bedre med en 4-kjerner enn med "bare" to. Ellers er vel "foreløpig" stikkordet - de fleste, om ikke alle, nye og "heftige" spill vil være langt mere optimalisert for flerkjerner enn dagens spill, så om du skal beholde boksen et år eller to er det liten tvil om at en quad er det du bør gå for. Forøvrig er forskjellen mellom en 3HGz dual core og en 2.4GHz quad core så liten at du aldri vil merke den. Jeg hadde selv en 3GHz dual core før jeg kjøpte en Q6600 og har til gode å merke forskjell i noe spill jeg har spilt. Skulle du likevel savne de 2 FPSene du (kanskje) mister, så er det jo bare å klokke opp quaden.

8GB ram er ellers kjekt å ha, siden du da kan lage deg en ram-disk og kjøre spill (eller andre ting) fra denne for absolutt maks ytelse. Raskere ram hadde jeg ikke brydd meg med (noe jeg ikke har gjort heller), da det spiller forsvinnende liten rolle og overhodet ikke gir noen merkbar forskjell i ytelse. Denslags er kun for folk som synes syntetiske benchmarks er kule ting og noe å skryte av.

Det er nå mine erfaringer i alle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg tror nok du har rett i at en dual core 3,0 dual er kjappere til spill, iallefall foreløpig.
Det kommer vel egentlig helt an på slags spill hva du spiller. Supreme Commander for eksempel yter langt bedre med en 4-kjerner enn med "bare" to. Ellers er vel "foreløpig" stikkordet - de fleste, om ikke alle, nye og "heftige" spill vil være langt mere optimalisert for flerkjerner enn dagens spill, så om du skal beholde boksen et år eller to er det liten tvil om at en quad er det du bør gå for. Forøvrig er forskjellen mellom en 3HGz dual core og en 2.4GHz quad core så liten at du aldri vil merke den. Jeg hadde selv en 3GHz dual core før jeg kjøpte en Q6600 og har til gode å merke forskjell i noe spill jeg har spilt. Skulle du likevel savne de 2 FPSene du (kanskje) mister, så er det jo bare å klokke opp quaden.

8GB ram er ellers kjekt å ha, siden du da kan lage deg en ram-disk og kjøre spill (eller andre ting) fra denne for absolutt maks ytelse. Raskere ram hadde jeg ikke brydd meg med (noe jeg ikke har gjort heller), da det spiller forsvinnende liten rolle og overhodet ikke gir noen merkbar forskjell i ytelse. Denslags er kun for folk som synes syntetiske benchmarks er kule ting og noe å skryte av.

Det er nå mine erfaringer i alle fall.
Kjappere RAM er betydelig dyrere enn mer normal RAM. 8 GB (4 x 2GB matchet) 6400 ram vil koste rundt 1800 kr mens 4 GB (4 * 1GB matchet) 9600 RAM koster over 2500kr. Så spørsmålet er jo om dobbelt så mye RAM samt pengene til overs brukt på et sterkere skjermkort vil gi bedre ytelse. Muligheten for disk caching og RAMdisker er jo absolutt verdt å vurdere ja. Hvis pris ikke er av betydning er det jo en litt annen sak, men jeg vil ikke bruke så veldig mye mer enn 12-14.000 + skjerm på dette.

Av spill har jeg lyst å kjøre nye titler på høy oppløsning med mye eye candy uten at det lagger. Spiller ikke så mye online games som krever full fart, mest mmorpgs og de er ikke så krevende. Så noe som kan kjøre en pen setting i Crysis, spille Bioshock uten lag og samme med The Witcher som sendte mitt nåværende 3 GHz/1GB system i kne etter en stund. Pluss det kommende Conan onlinespillet hvis det viser seg å være bra. Men det er jo litt viktig at det ikke må byttes ut på 2 år iallefall.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Akkurat når det gjelder Crysis, så finnes det vel knapt maskiner å få, eller bygge, per i dag som kan yte det rettferdighet. Selv 3.6GHz, 2x8800GTX i SLI og plenty ram tillater ikke sømløst spill med alt eye candy på max. Om et år kanskje, eller om du har penger å brenne når Intels monster-system (husker ikke.... Er det Skulltrail eller noe sånt det heter?) er ferdigstilt.....

Ram-hastigheten har i alle fall null innvirkning på FPS, så mye kan jeg si med sikkerhet. Mulig du får 0.5 FPS ekstra, men å betale dobbelt opp for det..... Virkningen av en ram-disk vil selvsagt variere fra spill til spill, alt etter hvor mye disk aksess som foregår, men du vil uansett vinne en del i forhold til å kjøre fra HD.

Selv spiller jeg egentlig svært lite lengre, nesten kun EVE Online for å være presis, men jeg var jo nødt til å teste maskina med alle de heftigste spilla etter nybygg i juni og med 8GB ram, en Q6600 @ 3.2GHz og et 8800GTX så kan stort sett alt settes til max uten at man får klager av den grunn.

Mitt råd er i alle fall å kjøpe nok ram til å lage en ram disk og deretter legge penga først og fremst i grafikken og en quad core.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Hva med den nye E8400.
Det er de nye Core2Duo som er på 45nm og har 6mb L2 cache.

G

Gjestemedlem

Gjest
GnoMiz skrev:
Hva med den nye E8400.
Det er de nye Core2Duo som er på 45nm og har 6mb L2 cache.
Den støtter 45nm prosessorer så det kunne vært en vurdering. Men disse er ikke i salg ennå og jeg må ha maskinen klar i løpet av januar. Eneste 45nm som jeg har sett i salg er QX9650 og den er for dyr for meg. (ca 7500kr)

N

nb

Gjest
Hva med det hemmelige alternativet? Drite i PC og kjøpe TV-spill i stedet? Mye billigere på sikt, da hardwareplattformen er stabil i fem år eller deromkring. En konsoll koster ca det samme som et grafikkort til en gaming-burk. Det ser jo ut til å bli vanligere og vanligere med slipp på flere plattformer samtidig, så færre og færre eksklusive titler å forholde seg til.

Jeg burde jo ikke snakke - har selv PS3 og XBox 360, og kommer til å kjøpe meg ny PC med gaming som et av de viktige bruksområdene i løpet av Januar regner jeg med...

Tenkte bare jeg skulle nevne det i allle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Hva med det hemmelige alternativet? Drite i PC og kjøpe TV-spill i stedet? Mye billigere på sikt, da hardwareplattformen er stabil i fem år eller deromkring. En konsoll koster ca det samme som et grafikkort til en gaming-burk. Det ser jo ut til å bli vanligere og vanligere med slipp på flere plattformer samtidig, så færre og færre eksklusive titler å forholde seg til.
Man kan ikke spille de spillene jeg liker på konsoler. Eksempler er onlinespill som WOW og EQ. Jeg foretrekker også å styre spill med mus, og til konsolene er det mest barnetitler og bringebærspill uansett.

En annen ting er at maskinen skal brukes til annet enn spill også, slik som bildedbehandling, nettsurfing og kommunikasjon, nedlastinger, musikk, film etc.

Kan ikke ta med min desktop maskin der jeg skal så alternativene mine er enten en Laptop eller en Shuttle som får plass i en koffert. Kan sikkert kjøpe en stasjonær PC i Tyrkia i stedet, men jeg aner ikke hva priser det der ned og hva som er å få tak i det hele tatt. Men det er jo en mulighet. Men regner ikke med at en tower desktop blir så mye billigere enn en Shuttle uansett.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
nb skrev:
Man kan ikke spille de spillene jeg liker på konsoler. Eksempler er onlinespill som WOW og EQ. Jeg foretrekker også å styre spill med mus, og til konsolene er det mest barnetitler og bringe
bærspill uansett.
En annen ting er at maskinen skal brukes til annet enn spill også, slik som bildedbehandling, nettsurfing og kommunikasjon, nedlastinger, musikk, film etc.

Kan ikke ta med min desktop maskin der jeg skal så alternativene mine er enten en Laptop eller en Shuttle som får plass i en koffert. Kan sikkert kjøpe en stasjonær PC i Tyrkia i stedet, men jeg aner ikke hva priser det der ned og hva som er å få tak i det hele tatt. Men det er jo en mulighet. Men regner ikke med at en tower desktop blir så mye billigere enn en Shuttle uansett.
Ok, skjønner. Et tips: Ta den i håndbagasjen, reiseforsikring dekker som regel ikke "verdifulle ting" som er sendt med sjekket bagasje, en eller annen flyplassansatt ett eller annet sted, kunne kanskje tenkte seg at det hadde vært hyggelig med en PC

G

Gjestemedlem

Gjest
)(/¤(%&## Norek klarer ikke å finne ut av om de får tak i denne eller ikke. Nå flyttet de bare den ubekreftede inndatoen frem 10 dager, mao de har ingen ide om den kommer inn i år eller ikke ,og jeg slipper opp for tid i mellomtiden. Så Shuttle boksen ble avbestilt og jeg må finne en ny løsning...

Alternativ 1 - Skru ut innmaten i min gamle p4 maskin og kjøpe nytt kabinett og skjerm i Tyrkia og oppgradere der senere til en spillemaskin.

Alternativ 2 - Kjøpe en laptop med greie nok specs til å bruke til det meste. Fant noe som så ganske bra ut her, bortsett i fra at den kommer med et batteri som vare i 15 minutter, så dek kan ikke regnes om en bærbar men en lett flyttbar maskin.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1753821;c:36159

19", 8600 GT 256MB, 500GB HD, T7250 prosessor, 2 GB RAM, TV Tuner og ellers det vanlige dilldallet. 9895kr virker ikke så ille selv om den som sagt praktisk talt er uten batteri.

Alternativ 3 - Kjøpe en portabel, billig og mindre laptop uten game specs og bruke til nett og småting evt med større stasjonær skjerm.

Alternativ 4 - Ta med norsk tastatur og eksterne disker og satse på at jeg får tak i resten på stedet.

Må bestemme meg ganske snart.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Det er til Tyrkia du skal?
Du kan jo prøve å finne noen pc butikker der ned/webbutikker.
Så kan du finne ut om det er billigere der.

Topp Bunn