Gain?

SveinR

Medlem
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
21
Eg har ein gamal Rega 3 med Mayware Formula 4 arm og Rega Elys pick-up kobla opp mot Vincent Riaa trinn.
Brukar ein EC 4.6 forforsterker og AW 180.
Kvifor vil ikkje dette spele "høgt"? Med CJ PV10AL var ikkje dette noko problem.
Skulle tru at linjeingangane var like, men no må eg skru "heilt opp" på EC for å få litt volum på musikken.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Har problemer med gain selv, men jeg kan ikke helt skjønne det i ditt
tilfelle da rega elys har en output på 7mv. Er du sikker at du har koblet opp
alt rett? og Riaa er satt opp med rette innstillinger?

Mvh,
Terje

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.777
Torget vurderinger
1
SveinR skrev:
Eg har ein gamal Rega 3 med Mayware Formula 4 arm og Rega Elys pick-up kobla opp mot Vincent Riaa trinn.
Brukar ein EC 4.6 forforsterker og AW 180.
Kvifor vil ikkje dette spele "høgt"? Med CJ PV10AL var ikkje dette noko problem.
Skulle tru at linjeingangane var like, men no må eg skru "heilt opp" på EC for å få litt volum på musikken.
Forsterkingen i EC 4.6 og CJ PV10 er nok ganske så forskjellig ... Vincent RIAAen har heller ikke allverden av forsterking, spec for 4mv innput i mm med nominell output på 200mV - skarve 50X forsterking, dvs. 34 dB. for MM trinn. REGA PU en din har spec. på 6,8-7,2 mV dvs omlag 7 mV (med ukjent velositet) som gir et nominelt utgangsnivå på 350 mV som fortsatt er noe tynt. Jeg kjenner ikke forsterkingen i EC 4.6 men EC 4.7 har spec på 0 dB/1X, dvs ingen forsterking i det heletatt, med en nominell innput på 350 mV så blir det lovlig tynnt ja. Med vinylriggen din bør du ha minimum 3X forsterking i linjetrinnet, helst 5X-10X for å har imelig sikkerhet for å kunne oppnå full utstyring av effekttrinnet. EC AW 180 har en nominell innput på 1V for full utgangseffekt, dvs at du har behov for minimum 3X forsterking i pre. EDIT: alternativt kan du se deg om etter en MM RIAA med forsterkning på minimum 43dB, gjerne opp mot 50 dB på MM inngangen. DobbeltEDIT: RIAAen din har 53dB forsterking på MC inngangen - prøv den, du risikerer overstyring av inngangen, men funker det så funker det - den største begrensningen evt. om utgangen takler høye utgangsnivåernivåer - nominelt sett ca 3,1 V med PUen din.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
KJ skrev:
DobbeltEDIT: RIAAen din har 53dB forsterking på MC inngangen - prøv den, du risikerer overstyring av inngangen, men funker det så funker det - den største begrensningen evt. om utgangen takler høye utgangsnivåernivåer - nominelt sett ca 3,1 V med PUen din.
mvh
KJ
Er det ikke en lite hake ved dette? MC inngangen vil kvele det realtivt høyohmige signalet fra MM pu'en? Mulig du kan fjerne MC termineringen uten å lage noen andre problemer.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.777
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
KJ skrev:
DobbeltEDIT: RIAAen din har 53dB forsterking på MC inngangen - prøv den, du risikerer overstyring av inngangen, men funker det så funker det - den største begrensningen evt. om utgangen takler høye utgangsnivåernivåer - nominelt sett ca 3,1 V med PUen din.
mvh
KJ
Er det ikke en lite hake ved dette? MC inngangen vil kvele det realtivt høyohmige signalet fra MM pu'en? Mulig du kan fjerne MC termineringen uten å lage noen andre problemer.
Ooops .... der sa du noe ... MC-inngangen til Vincent er terminert med 100 ohm. En MM PU med omlag 1K i kilderesistans ... rykk til bake til start ... Termineringsmotstanden på MC inngangen bør fjernes ja, eller i de minste heves til en verdi på minimum kilderesistansen i MM PU (enkelte Grado PUer låter av og til «bedre» med relativt «hard» belastning - dvs. omkring kilderesistansen eller noe høyere).

mvh
KJ

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.406
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ser det fra et enklere ståsted: Jeg kjørte en Elys gjennom en NAD PP1 til 4.6 ->AW100, og hadde ikke noe problem med lav gain. Måtte opp et par hakk på volumpoten, men var aldri over ca kl 1000. PP1 har såvidt jeg vet en gain på ~35 dB, altså i samme område som Vincenten. Kan det ikke montro være noe annet?

Bernt K

Topp Bunn