Gain i MC riaa

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.701
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Tenker på å handle ASR Mini Basis. Det står at trinnet har 40DB gain. Er ikke dette for lite?

Skal bruke det sammen med Kontrapunkt C.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
15.155
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Høyrde mini basis saman med Rohmann som har mindre output enn Kontrapunkt. Det gjekk veldig fint....spør på Stereofil om du ynskjer ein lytt før handelen.
Eg likte denne riaaen svært godt. (artikkel på www.audiophile.no)

?? ........ jeg bruker 65 db gain med Rohman'en og synes det er passe........... blir ikke 40 db altfor lavt med en Rohman ? synes 40db høres mere ut som MM eller High-output MC forsterkning......... men seff jeg kan ta feil.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.762
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mi oppleving var iallfall svært positiv, og eg sakna ikkje dynamikk.
Lågoutput-mc-ar har ein tendens til å miste litt av dynamikken, sjølv om det er støyfritt og sånn. Eg levde med ein Accuphase AC1 (0,2- 0,25 mV) på SP10en i fleire år, og var klar over dette, men opplevde lyden likevel som meir enn akseptabel, trass i litt forsiktig dynamikk. Men det vart vesentleg betre då eg skifta til VdH MC10, (0,4 - 0,5 mV). Så eg er kanskje mindre kritisk til dynamikk enn deg? Eller kanskje det har med innstillingane av dipsvitsjane inne i boksen å gjere?
Trur det berre er ein modell av Mini Basis. Dette oppsettet var opprigga hos Stereofil for om lag eit år sidan. Eg spelte rett nok over ukjende høgtalarar (Tannoy sine nest eller tredje største modellar), men det var fin dynamikk (ASR forsterkar også) og Rohmannen sin "snille", gode lyd. Elles skal han bruke ein Kontrapunkt, og dei spyttar ein del meir enn Rohman på 0,25. Så eg trur det går bra. Men han bør nok høyre det i butikken sjølv fyrst, når du er litt skeptisk....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.036
Torget vurderinger
28
På generell basis mister man altså dynamikk om pu-ens utgangsnivå er for lavt. Skyldes dette at riaatrinnet må behandle små signaler, eller er det en kombinasjon av dette og at volumrattet på pre-en må skrues opp/pre-en må behandle små signaler? (Spørsmålet er om dette gjelder for alle komponenter i kjeden). Er det andre generelle forskjeller på høy og lav output? Fyldighet?

MOWE

Medlem
Ble medlem
09.05.2003
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Testet Basis hjemme for en tid siden. Stusset også på kun 40 db gain, men den ga adskillig mer gain på midterstste innstilling (gain justeres med 5 dip switcher), enn min 64 db Linn LInto. Hørte i butikken, og så vidt jeg husker var visst gain- spesifikasjonene på denne riaa'en oppgitt som db i tillegg til en fast basis gain(litt merkelig kanskje, men virket ihvertfall å stemme i praksis).

Forøvrig en meget god riaa etter min mening uavhengig av pris, til 6' er den jo vanvittig bra.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.701
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg trodde faktisk at en trengte minst 60dB gain fra PrePre'en sammen med en MC med normal/low output.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Jeg trodde faktisk at en trengte minst 60dB gain fra PrePre'en sammen med en MC med normal/low output.
Dette er min erfaring også, men siden denne jo er forsøkt av to her,med tilbakemelding om nokk gain, så er det jo bare å "kjøre på" uavhengig av eventuelle oppgitte data.
(Er`n dyr?, ute etter passe bra Riaa jeg også)
mvh.
kjetil

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.701
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Ah... Flott informasjon! Skal sjekke saken.

Testet Basis hjemme for en tid siden. Stusset også på kun 40 db gain, men den ga adskillig mer gain på midterstste innstilling (gain justeres med 5 dip switcher), enn min 64 db Linn LInto. Hørte i butikken, og så vidt jeg husker var visst gain- spesifikasjonene på denne riaa'en oppgitt som db i tillegg til en fast basis gain(litt merkelig kanskje, men virket ihvertfall å stemme i praksis).

Forøvrig en meget god riaa etter min mening uavhengig av pris, til 6' er den jo vanvittig bra.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.701
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
ca 6000

Dette er min erfaring også, men siden denne jo er forsøkt av to her,med tilbakemelding om nokk gain, så er det jo bare å "kjøre på" uavhengig av eventuelle oppgitte data.
(Er`n dyr?, ute etter passe bra Riaa jeg også)
mvh.
kjetil

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Er veldig fornøyd med min ASR BASIS Mini.
Husk at gainen er ekstra gain for MC slik at det som står som 40 er 40 + MM-gain (ca 20/24 db? har ikke manualen her på jobben). På min pickup (0,5 mV) trenger jeg ikke kjøre med mer enn 16/20 db

O

om.s

Gjest
Kjører PAMén på 58db, med en høy output MM (4,8 mV) forsøkte en stund å kjøre den på 48db, men det ble for lite dynamisk.
Fodelen med PAMén er fire alternativ, 38,48,58 og 68db lett tilgjengelig via ett pot på fronten....

mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bare så ikke noen går i fella her:
40db forsterkning på en low output mc-pickup fungerer IKKE!
Og eneste årsak til det tilsynelatende fungerer i dette spesielle tilfellet er altså at nevnte riaa har oppgitt forsterkningen på en helt spesiell måte i forhold til det som er normalt.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.701
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Fikk min ASR mini basis går. Det ser ut til å stemme ang din informasjon angående gain.
Måtte bruke +16db. Har mulighet til å stille opp til +40db.

Ser ut til at ASR Mini Basis har en et grunn-gain på ca 40 db + MC forsterkning på ytligere X-antall db. Totalt sett har den nok nærmere 65-70 db forsterkning kan jeg tenke meg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.036
Torget vurderinger
28
På generell basis mister man altså dynamikk om pu-ens utgangsnivå er for lavt. Skyldes dette at riaatrinnet må behandle små signaler, eller er det en kombinasjon av dette og at volumrattet på pre-en må skrues opp/pre-en må behandle små signaler? (Spørsmålet er om dette gjelder for alle komponenter i kjeden). Er det andre generelle forskjeller på høy og lav output? Fyldighet?
Jeg prøver igjen.

Jeg skjønner at man får økt støynivå ved for lite gain (særlig ved bruk av rør-pre/riaa). Man mister dynamikk. Men, er det andre ulemper ved for lav gain?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Jeg prøver igjen.

Jeg skjønner at man får økt støynivå ved for lite gain (særlig ved bruk av rør-pre/riaa). Man mister dynamikk. Men, er det andre ulemper ved for lav gain?
Som andre her også har nevnt, 60dB gain er det normale i forhold til low output MC-pickuper. Det er for så vidt ikke noe i veien for å kjøre f.eks en Kontrapunkt C på en MM-inngang med 40dB gain, det låter greit det også, men det blir fryktelig lavt nivå i forhold til andre kilder. I tillegg blir det også mer støy, men hvor ille det kan bli er avhengig av hvor støyfritt RIAA og resten av forforsterkerdelen er.

Risikoen er at noen skifter inngang mellom platespiller og f.eks en CD-spiller som står og går uten å justere ned volumet, da kan høyttalerne få seg en overraskelse.

CBA

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.036
Torget vurderinger
28
Problemene du nevner er jeg kjent med, men er det utelukkende støy og "brukervennlighet" det går utover?

Vente dynamikk? Klangbalanse?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Problemene du nevner er jeg kjent med, men er det utelukkende støy og "brukervennlighet" det går utover?

Vente dynamikk? Klangbalanse?
MC-pickup på MM-inngang med 47kohms belastning kan låte litt tynt, men hvis du kan velge impedanse tilpasset pickupen (f.eks 100 ohm), bør lavt gain ikke være negativt i forhold til klangbalanse. Dynamikk bør heller ikke være noe problem så lenge det er nok gain i forforsterker/forsteker.

Støy og brukervennlighet er de negative faktorene.

CBA

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Noen erfaringer jeg har gjort med min rimelige Antique Sound USA DIY kit-RIAA trinn [kostet ca 500$] (dette er ikke ASL Kina).:  Trinnet er rørbasert, og benytter 3 x ECC83.  Jeg har satt inn NOS GE rør.

Det er et rent MM trinn med trinnløs gain via potmetre.  Ikke noen ideell løsning!
Monterte inn Lundahl MC trafoer i trinnen etter GB sin oppskrift i Fidelity.  
La lasten mot min Rohmann PU mot det ideelle oppgitt fra Ortofon.  Resultat:  
Helt utrolig dynamikk og bass mens jeg beholdt detaljene.  
Hørbar støy på lyttenivå?
Nei!

Jeg har ikke funnet noen MC/RIAA løsning til en grei pris som fungerer tilsvarende, så intill jeg får råd/tid til å bygge "killer-løsningen" jeg ønsker meg, så blir denne i oppsettet!

Jeg vil tro at en "Cole" fra DIY hifisupply kan gjøre noe tilsvarende eller kanskje bedre? Kanskje også en NLE 17 med oppgradert powersuply?

Topp Bunn