Høyrde mini basis saman med Rohmann som har mindre output enn Kontrapunkt. Det gjekk veldig fint....spør på Stereofil om du ynskjer ein lytt før handelen.
Eg likte denne riaaen svært godt. (artikkel på www.audiophile.no)
Dette er min erfaring også, men siden denne jo er forsøkt av to her,med tilbakemelding om nokk gain, så er det jo bare å "kjøre på" uavhengig av eventuelle oppgitte data.Jeg trodde faktisk at en trengte minst 60dB gain fra PrePre'en sammen med en MC med normal/low output.
Testet Basis hjemme for en tid siden. Stusset også på kun 40 db gain, men den ga adskillig mer gain på midterstste innstilling (gain justeres med 5 dip switcher), enn min 64 db Linn LInto. Hørte i butikken, og så vidt jeg husker var visst gain- spesifikasjonene på denne riaa'en oppgitt som db i tillegg til en fast basis gain(litt merkelig kanskje, men virket ihvertfall å stemme i praksis).
Forøvrig en meget god riaa etter min mening uavhengig av pris, til 6' er den jo vanvittig bra.
Dette er min erfaring også, men siden denne jo er forsøkt av to her,med tilbakemelding om nokk gain, så er det jo bare å "kjøre på" uavhengig av eventuelle oppgitte data.
(Er`n dyr?, ute etter passe bra Riaa jeg også)
mvh.
kjetil
Ser ut til at ASR Mini Basis har en et grunn-gain på ca 40 db + MC forsterkning på ytligere X-antall db. Totalt sett har den nok nærmere 65-70 db forsterkning kan jeg tenke meg.
Jeg prøver igjen.På generell basis mister man altså dynamikk om pu-ens utgangsnivå er for lavt. Skyldes dette at riaatrinnet må behandle små signaler, eller er det en kombinasjon av dette og at volumrattet på pre-en må skrues opp/pre-en må behandle små signaler? (Spørsmålet er om dette gjelder for alle komponenter i kjeden). Er det andre generelle forskjeller på høy og lav output? Fyldighet?
Som andre her også har nevnt, 60dB gain er det normale i forhold til low output MC-pickuper. Det er for så vidt ikke noe i veien for å kjøre f.eks en Kontrapunkt C på en MM-inngang med 40dB gain, det låter greit det også, men det blir fryktelig lavt nivå i forhold til andre kilder. I tillegg blir det også mer støy, men hvor ille det kan bli er avhengig av hvor støyfritt RIAA og resten av forforsterkerdelen er.Jeg prøver igjen.
Jeg skjønner at man får økt støynivå ved for lite gain (særlig ved bruk av rør-pre/riaa). Man mister dynamikk. Men, er det andre ulemper ved for lav gain?
MC-pickup på MM-inngang med 47kohms belastning kan låte litt tynt, men hvis du kan velge impedanse tilpasset pickupen (f.eks 100 ohm), bør lavt gain ikke være negativt i forhold til klangbalanse. Dynamikk bør heller ikke være noe problem så lenge det er nok gain i forforsterker/forsteker.Problemene du nevner er jeg kjent med, men er det utelukkende støy og "brukervennlighet" det går utover?
Vente dynamikk? Klangbalanse?