Gain auke ved flere subwoofere...?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Satt å tenkte litt her igjen. ( Hadde egentlig tenkt å slutte med det, men dette skjer altså stadig vekk) Jeg har pdd 2 subber, som jeg bruker til musikk og film. De er kalibert/justert til 2 kanals musikk lytting. Uansett, jeg leser meg frem til at frontene mine og 1 subb riktig justert med tanke på fase, vil gi meg +6 db headroom i de frekvensene de begge spiller. Riktig el galt?

Om det er riktig, siden jeg spiller med 2 subber som er justert mot frontene og hverandre. Vil da sub nr 2 tilføre ytterligere + 6db? om begge subbene og HT spiller samme frekvens, la oss si 60hz.

Om det stemmer, hva skjer da når frekvensene i musikken går utenfor arb område til subben. La oss si 100hz.

Høyttalerene spiller alene fra 100hz og opp. 2 subber og 2ht spiller 60hz. Etter hva jeg kan forstå så vil det si at jeg burde ha fått en svært tung og ukontrolert bass.

Jeg forutsetter at subbene og ht ikke kansellerer hverandre i det hele tatt.

Jeg planlegger å bytte min to subber mot noen som har HI in. For å kunne dele bort den laveste bassen i ht og for å kunne justere subbene ( fase ) slik at de spiller enda bedre sammen med HT mine. Før jeg kjører kalibrering med DSPeaker og justerer bort de stående bølgene jeg har i rommet.

Er det noe dere har troen på skal gi bedre lyd? Eller vil det bli det samme som på dagens oppsett, der jeg kjører subbene rett fra forforsterker?

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Sub nr 2 vil ikke tilføre ytterligere 6 db nei - er ikke sikker , men lurer på om det blir 3 db i tillegg.
Grunnen til at det ikke blir for basstungt er jo at du reduserer gain på subbene siden du har 2.
Hadde du hatt kun en sub , så måtte jo denne hatt mer gain , og den hadde måttet jobbet mye hardere.
Og få dele bort bassen fra frontene er nok som regel en god ide ja .

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Hva du får av ekstra headroom avhenger av flere ting. I beste fall får du 3dB. I praksis mye mindre, siden høyttalerne i de aller fleste tilfeller tåler mye mindre enn subben ved delefrekvens. Med 2 subber får du 3dB ekstra. Unntaket er om du setter dem helt inntil hverandre. Da vil de kobles akustisk og du vil få ett sted mellom 3 og 6dB ekstra. 6dB er med teoretisk perfekt kobling.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sub nr 2 vil ikke tilføre ytterligere 6 db nei - er ikke sikker , men lurer på om det blir 3 db i tillegg.
Grunnen til at det ikke blir for basstungt er jo at du reduserer gain på subbene siden du har 2.
Hadde du hatt kun en sub , så måtte jo denne hatt mer gain , og den hadde måttet jobbet mye hardere.

Ahhh I See... Er morsomt når det går opp et lys innimellom.

Hvordan kobler og bruker du HT sub og DSpeaker? Bruker du noen av subbene til musikk? Har du leika deg med forsinkelses muligheten på antimoden?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva du får av ekstra headroom avhenger av flere ting. I beste fall får du 3dB. I praksis mye mindre, siden høyttalerne i de aller fleste tilfeller tåler mye mindre enn subben ved delefrekvens. Med 2 subber får du 3dB ekstra. Unntaket er om du setter dem helt inntil hverandre. Da vil de kobles akustisk og du vil få ett sted mellom 3 og 6dB ekstra. 6dB er med teoretisk perfekt kobling.
Ok, men om jeg vil ha enda mer headroom, og deler bort alt under 80hz fra frontene. Så vil 2 subber i forhold til 1 subb gi 3db ( men i praksisk mye mindre) må man doble antall element for å få dette headroom auken på 3db? Så for meg som har to subber, så vil neste steg vere 4 stk, så evnt 8 stk?

Bare enkelt forklart takk, vet det er mye som spiller inn rundt plassering, og topper og dipper vegger osv... Håper på å læren noe her... :)

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2

Ahhh I See... Er morsomt når det går opp et lys innimellom.

Hvordan kobler og bruker du HT sub og DSpeaker? Bruker du noen av subbene til musikk? Har du leika deg med forsinkelses muligheten på antimoden?
Jeg har ikke brukt Antimoden sammen med subene til stereobruk nei - kun for fronter.
Siden jeg ikke får delt av frontene , så klarer jeg ikke å unngå utfasinger når jeg aktiverer suben(e) med den plasseringen jeg har.
Gjør forsåvidt ikke så mye, da frontene gir nok bass alene til musikk.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok, jer tror jeg har fått integrert subbene godt sammen med frontene, men har lysst til å prøve en dspeaker til, slik at jeg får delt bort subbass fra frontene, men også samtidig få justert frontene i tid mot subbene. Vet ikke om det blir noe bedre enn det er nå, men mye vil ha mere vettu..

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Ok, men om jeg vil ha enda mer headroom, og deler bort alt under 80hz fra frontene. Så vil 2 subber i forhold til 1 subb gi 3db ( men i praksisk mye mindre) må man doble antall element for å få dette headroom auken på 3db? Så for meg som har to subber, så vil neste steg vere 4 stk, så evnt 8 stk?

Bare enkelt forklart takk, vet det er mye som spiller inn rundt plassering, og topper og dipper vegger osv... Håper på å læren noe her... :)
Her må man holde tunga bent i munnen. DERSOM 1stk sub har samme kapasitet eller mer som de to frontene til sammen får du 3db ekstra (ingen akustisk kobling). Legger du til flere subber vinner du ikke mer, siden hovedhøyttalerne ikke kan spille høyere uansett hvor mange subwoofere du legger til. Dette gjelder for delefrekvensen. Under delefrekvens vil flere subwoofere gi økt headroom. 3db for hver dobbling av antall like subber. Siden bølgekengden er stor på lave frekvenser vil du kunne få litt akustisk kobling. Effektiv økning av headroom vil normalt sett ligge noe over 3db. Anntar du 4-5db er du neppe langt unna.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Her må man holde tunga bent i munnen. DERSOM 1stk sub har samme kapasitet eller mer som de to frontene til sammen får du 3db ekstra (ingen akustisk kobling). Legger du til flere subber vinner du ikke mer, siden hovedhøyttalerne ikke kan spille høyere uansett hvor mange subwoofere du legger til. Dette gjelder for delefrekvensen. Under delefrekvens vil flere subwoofere gi økt headroom. 3db for hver dobbling av antall like subber. Siden bølgekengden er stor på lave frekvenser vil du kunne få litt akustisk kobling. Effektiv økning av headroom vil normalt sett ligge noe over 3db. Anntar du 4-5db er du neppe langt unna.

Regner med det er denne akustiske koblingen som gir meg glatt frekvensgang ned til 16hz. Rombidrag ( roomgain ) og akustisk kobling, er det det samme?

grunnen til denne tråden er at jeg vurdere innkjøp av 2 subber til, men om det "kun" vil gi meg 3db ekstra, (6db om jeg stacker de) så ser jeg ikke vitsen med det. Da ampen på subbene til musikk står kl 11. kl 18 er max og kl 08 er min.

Jeg kjører heller ikke volsomt høyt i rommet. tipper på en 75db eller rundt der. Ampen går fr kl 11 til kl 1800 og jeg har den på kl 13 til vanlig. Men drar på om jeg har treff, har noen som er glade i høy lyd da....

Tror kanskje jeg skal tenke på andre ting, el? Er det noen umiddelbare fordeler med flere og større element? Jeg må bruke sub til musik da ht ikke får hjelp i det hele tatt i rommet, og med den plasseringen de spiller best på fra ca 90hz og opp. Det er IKKE den beste plassen for bassen. Det er det jeg har subbene., men da blir ikke lyden så god fra HT.

Siden subbene jeg har ikke kan kjøres med high inn og high ut, så får jeg heller ikke delt av bassen fra HT. Ved hjelp av REW og sinustoner så har jeg alikevel fått integrert subbene fint. Men jeg innbiller meg at subbene jobber ørliegrann for sent. Men om dette er innbilning i forhold til teori bak forsinkelse av lyden i subbamp, aner jeg ikke.

Er egentlig svært fornøyd med hvordan stååa er, men man har alltid lysst å komme videre... Så da skulle men sette seg ned å kose seg. Jeg gjør det også, men så er det dette men-et

Topp Bunn