http://www.nrk.no/nyheter/1.6430150
Mamma og pappa må være stolte av duttebassen sin.
Hvilken oppdragelse har slike unger fått?
Han sier han ikke angrer på sine handlinger og at han gjerne kunne gjort det samme en gang til. - Jeg bryr meg ikke egentlig. Det er jo ikke mine butikker som blir ødelagt. Folk velger selv hva de gjør.
Han var heller ikke bekymret for at folk kunne komme til skade. - Folk må passe på seg selv, sier han.
Jeg var ikke redd mens det stod på, for vi var så mange som holdt på. Og vi klarte å løpe fra politiet. Thorstensen sier han tror det vil komme mer uro fra gjengen som drev på. - I alle fall dersom krigen på Gaza fortsetter. Og nå vet folk at det er mulig å gjøre dette uten å bli tatt. Politiet gjorde en bra jobb, men de klarte ikke å stanse dette. Stemningen underveis ble aggressiv, og da politiet kastet tåregass ble kaoset større.
-Det er nok ikke bare krigen i Palestina som er grunnen til at jeg ble med. Vi ble inspirert av bråket på torsdag, og dro derfor ned til byen på lørdag. Thorstensen sier han håper det blir flere demonstrasjoner fordi det var gøy å være med på.
Så har vi Blitz da:
http://www.blitz.no/
Torsdag kveld var det massive opptøyer i Oslo sentrum mot Israel sine massakre på Gaza. I dagene som kommer så vil det være mange som skal ta avstand fra opprørernes steinkasting, ruteknusing og annen motstand mot den ettergivende linja som Norge har i forhold til Israel sin okkupasjon, men Blitz støtter og hilser opprørerne velkommen og ser fram til å delta i videre kamper mot okkupasjonen av Palestina.
Og ellers i denne debatten hvor man forklarer sinne og opprør med at innvandrerungdom stigmatiseres og presses inn i desperasjon av oss, er jo dette særdeles interessant:
Det hevdes at de som herjer i Oslos gater er minoritetsungdom som ikke gjør annet enn å uttrykke frustrasjon over storsamfunnets diskriminerende holdning. De klager over at de ikke får jobb eller bolig til tross for at de snakker flytende norsk og har gode karakterer på vitnemålet. Forklaringen er at de har innvandrerbakgrunn, får vi vite.
Dette er nok også for enkelt. Innvandrere fra Sri Lanka har like mye pigment i huden som innvandrere fra Midtøsten og Nord-Afrika. Navnene deres er like vanskelige for nordmenn å uttale og skrive. Språket deres er like fjernt beslektet med norsk. I fjor utførte Statistisk Sentralbyrå en storstilt levekårsundersøkelse blant innvandrere i Norge. Der kommer det frem at innvandrere fra Sri Lanka i mindre grad enn andre innvandrere opplever å bli diskriminert. Men det burde de, i følge media, for de er jo mørke i huden, snakker gebrokkent og har kort botid her i landet. Likevel topper innvandrere fra Sri Lanka alle positive statistikker. Dette forklarer de selv og forskerne slik:
For det første har tamiler generelt en kultur der de setter utdanning veldig høyt. Foreldre bruker store ressurser på ungenes utdanning. I tillegg har vi en sterk organisasjon som gir gode rollemodeller for barna. Gjennom organisasjonen sørger vi for både aktivitet og skole- og leksehjelp for barna våre, sier Marcus R. Maranayagam, tidligere leder av Tamilsk Barne- og ungdomsaktivitetssenter i Stavanger.
Hvorfor konfronteres ikke de som forstår og bortforklarer vold som naturlig respons på diskriminering med slike eksempler?
http://www.document.no/2009/01/feil_sporsmal_til_feil_persone.html
For øvrig verdt å lese resten av artikkelen og.
Jødene skal atter en gang straffes for noe andre gjør, de som sprang rundt i Oslo i helgen jaktet på jøder
:
http://www.dagbladet.no/2009/01/11/nyheter/2400/innenriks/oslo/tyveri/4324990/
Ellers er jeg enig med deg Honkey i at vold ikke er løsningen.
Men slik oppførsel og slike holdninger må slåes knallhardt ned på. De delaktige bør bli satt til å jobbe for å betale tilbake hver krone de har gjort skade for, vaske toalettene på McDonalds og lignende til alt er oppgjort. Og de må omsider få den oppdragelsen de ikke har fått hjemme, hvem som skal ta seg av det vet jeg ikke, men noen må snake litt fornuft inn i hodene på disse karene.
Vi har nok mye kjekt i vente, og hvorfor er jeg ikke overrasket?