gøyalt i oslo

B

Back_Door

Gjest
Det samfunnet som klarer å analysere seg frem til hvorfor noen blir pøbler, for så å gjøre noe med disse årsaker, det samfunnet blir godt å bo i. Fengsling fjerner symptomet, men ikke sykdommen. Er ikke USA et godt eksempel i denne sammenheng på hva som ikke fungerer?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
BBking skrev:
pøbel bør fengsles
Foreløpig har staten tjent penger på dem. De noe over 100 som ble innbragt ble vist gitt bøter på 9000,- og oppover.

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hugh skrev:
Og Hamsun finner ingen verdig å markere i Oslo.
Blitz har eget hus i Oslo. NKP har eget hus i Oslo. Muslimene har egne Moskeer i Oslo.

Knut, tilgi dem, de vet ikke hva de gjør.
Knut er dau og har hus sammen med Hitler og Göbbels.

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Karma skrev:
Det samfunnet som klarer å analysere seg frem til hvorfor noen blir pøbler, for så å gjøre noe med disse årsaker, det samfunnet blir godt å bo i. Fengsling fjerner symptomet, men ikke sykdommen. Er ikke USA et godt eksempel i denne sammenheng på hva som ikke fungerer?
Eller Kina og Nord-Korea? ;)

Bør være mulig å tenke både pisk og gulrot i samme system, etter min mening. Samfunnet bør gjøre det fristende å oppføre seg som folk. Fengsel skal fungere avskrekkende.

Mvh

B

Back_Door

Gjest
toref skrev:
Karma skrev:

Bør være mulig å tenke både pisk og gulrot i samme system, etter min mening. Samfunnet bør gjøre det fristende å oppføre seg som folk. Fengsel skal fungere avskrekkende.

Mvh
Ingen barn er vel skapt til å vokse opp til pøbler.. Hvorfor noen da likevel gjør det, er det viktigste spørsmålet for et samfunn å finne svaret på. Da kan vi kanskje spare litt penger i straffesystemene også? ;)
Et godt eksempel: Barn som opplever vold under oppveksten, blir ofte selv voldelige som voksne. Barn som oversees, gir som regel blaffen i samfunnet som voksne. osv osv. (Her er "the missing link" i programmet til FRP..)
Kanskje det mest effektive i denne sammenheng hadde vært å pratet med foreldrene til ungdommene i gata, i stedet for selve ungdommene?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Karma skrev:
toref skrev:
Karma skrev:

Mvh
Ingen barn er vel skapt til å vokse opp til pøbler.. Hvorfor noen da likevel gjør det, er det viktigste spørsmålet for et samfunn å finne svaret på. Da kan vi kanskje spare litt penger i straffesystemene også? ;)
Et godt eksempel: Barn som opplever vold under oppveksten, blir ofte selv voldelige som voksne. Barn som oversees, gir som regel blaffen i samfunnet som voksne. osv osv. (Her er "the missing link" i programmet til FRP..)
Kanskje det mest effektive i denne sammenheng hadde vært å pratet med foreldrene til ungdommene i gata, i stedet for selve ungdommene?
Det essensielle er å kunne ha flere enn en tanke i hodet på samme tid. Kriminalitet er sterkt relatert til oppvekst. Uten tvil. Helt enig med deg her. Men som Unplugget var inne på tidligere her, noen foreldre burde ikke hatt unger og noen unger burde definitivt hatt bedre foreldre. En slags offentlig kvalifiseringsordning for å få lov til å pule er vel neppe politisk gjennomførbart selv om det enkelte ganger virker fornuftig.. Som jeg ser det er det umulig å sikre at alle unger i Norge får "den optimale" oppveksten. Hva det nå enn er.. Noen vil alltid ramle utenfor. Folk er nå engang folk. Det som er optimalt for noen er tyrrani for andre. Det blir en gylden middelvei. Tror jeg. Staten Norge må bare sørge for å gjøre sitt beste. Altså tilrettelegging. Jeg mener at f.eks. integreringspolitikken vi kjører ikke fungerer særlig bra. Vi tar inn alt for mange innvandrere i forhold til ordningene vi har for å få dem integrert i det norske samfunnet. Men dette er jo usedvanlig lite politisk salgbart. Effekten av et godt opplegg kommer ikke akkurat i din egen stortingsperiode..

I tillegg til best mulige oppvekstvilkår, altså vilkår som gir ungene mulighet til lære seg at det lønner seg å oppføre seg som folk, trengs det virkemidler for dem som faller for fristelsen til å tråkke over. Tror faktisk at politiet gjør en riktig balansegang jeg. Å kaste 15-16 åringer i fengsel er siste utvei. De blir bare verre av å sitte der. Men jeg er sterkt motstander av en retning i politikken som gir enda større myndighet til barnevernet. I alle fall et barnevern som vi kjenner det i dag. Barnevernet gjør noen brølere som man egentlig ikke kan tilgi dem. Ikke tror jeg det hjelper å legge mer last på lærerne heller. Er det en gruppe som har tøffe arbeidsdager så er det nettopp lærerne.

En del av løsningen tror jeg er et signifikant løft for prestisjen og stoltheten i læreryrket. Lær ungene å like å lære, jobbe, interessere seg for noe. Få status tilbake i læreryrket. Som det var i Norge for 50-60 år siden. Resultatdrevet undervisning. Mindre (ikke større!) klasser. Få inn virkelig gode og motiverte lærere. Gjør lærer til et høystatusyrke. Norge har råd til dette. Og vi har ikke råd til å la være.

Mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Et innlegg med fornuft og uten stridighet!!?? Slutt å tulle nå toref, før det bærer helt galt avsted.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.627
Torget vurderinger
4
H

Hugh

Gjest
Staaakkar; De hadde drukket så mye brus at de måtte tisse og så var det ikke do der. Håper de hadde bæsjet før de dro til byen slik at det ikke ble ødelagte underbukser også.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Lille_Adam skrev:
Et innlegg med fornuft og uten stridighet!!?? Slutt å tulle nå toref, før det bærer helt galt avsted.
Det er dessverre ikke på forhånd lett å vite hva du foretrekker Lille_Adam.

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
G

Gjestemedlem

Gjest
joaquin skrev:
Tror du virkelig at du vil roe ned situasjonen på noen som helst måte hvis politiet begynner å banke opp folk? Gladvold egner seg bedre på film.. prøv en Verhoevenkveld så finner du nok roen igjen. :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
prøv en Verhoevenkveld så finner du nok roen igjen. :)

jeg er rolig som aldri før.

tilfeldige forbipasserende og butikkeiere som har vært utsatt for vold fra pakket som har herjet oslo de siste dagene har større grunn til å være urolig.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
oddgeir skrev:
Han er nok ikke den siste som nå vil rykke ut og skylde på politiet eller for den del Norge som nasjon.

http://www.dagbladet.no/2009/01/12/nyheter/demonstrasjon/innenriks/krigen_i_gaza/israel/4335868/

SV-politikeren Akhtar Chaudhry mener politiet var for aggressive mot ungdommene som raserte Oslo
Akhtar burde heller lukke munnen sin og gjøre noe vettugt. F.eks. ta sitt ansvar og fungere som skjold neste gang pøblene skal skyte raketter og kaste stein mot politiet.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
toref skrev:
Akhtar burde heller lukke munnen sin og gjøre noe vettugt. F.eks. ta sitt ansvar og fungere som skjold neste gang pøblene skal skyte raketter og kaste stein mot politiet.
Var vel noe slikt ha gjorde om i følge artikkelen: "Selv sto han som en «buffer» mellom sinte ungdommer og politiet torsdag"

Positivt forsåvidt at han prøver å roe ned situasjonen. Tror det er mer slikt som må til for å minske nye uroligheter. Fascistmetodene skaper bare mer bråk. Ikke det at jeg er enig med han i at politiet har vært for aggresive, for meg ser det ut til at de har taklet dette ganske bra, så han bommer nok litt. Men hvis det kan være med å roe situasjonen så kan det vel fungere greit. Her må man se på hvem som er mottaker for budskapet, og det ser på meg ikke ut som det er politiet han snakker til.

G

Gjestemedlem

Gjest
joaquin skrev:
tilfeldige forbipasserende og butikkeiere som har vært utsatt for vold fra pakket som har herjet oslo de siste dagene har større grunn til å være urolig.
De som blir tatt for hærverk bør siktes for dette på vanlig måte, og hvis de blir kjent skyldig bør de eller deres foreldre betale erstatning for det de har gjort. Det er ingen unskydning at de påberoper seg edle motiver.

Samtidig er det lurt å prøve å roe ned situasjonen for å hindre mer bråk, og at flere butikkeiere opplever knuste vinduer. Og hvis man ikke finner riktig balanse her kan det fort virke mot sin hensikt hvis politiet oppfattes som brutale.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjestemedlem skrev:
toref skrev:
Var vel noe slikt ha gjorde om i følge artikkelen: "Selv sto han som en «buffer» mellom sinte ungdommer og politiet torsdag"

Positivt forsåvidt at han prøver å roe ned situasjonen. Tror det er mer slikt som må til for å minske nye uroligheter. Fascistmetodene skaper bare mer bråk.
Han burde heller opptre som en ansvarsfull voksenperson. Han roer ikke sitauasjonen ved å sympatisere med pøbler. Disse tendensense til mer ytterligående voldsbruk i hovedstaden må fordømmes. Det er ikke mer enn passende å måtte tåle noen timer i dette buret. Pøblene er en trussel for ytringsfriheten og Akhtar skyter seg sjøl i begge beina.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
toref skrev:
Han burde heller opptre som en ansvarsfull voksenperson. Han roer ikke sitauasjonen ved å sympatisere med pøbler. Disse tendensense til mer ytterligående voldsbruk i hovedstaden må fordømmes. Det er ikke mer enn passende å måtte tåle noen timer i dette buret. Pøblene er en trussel for ytringsfriheten og Akhtar skyter seg sjøl i begge beina.
Vet ikke helt... Kanskje han prøver å si noe slikt til pøbelen(?): "joda, vi skjønner at dere er sinte, poitiet er hardhendte, budskapet er mottatt, men nok nå, ta det rolig" Etter noen få timer i buret er det vel like mye opphausing av hverandre som kan bli resulatet og at de kun er klare til mer bråk hvis ikke de får noen som helst respons og andre tilbakemeldinger enn brysk behandling.

Når folk er hete i toppen nytter det ikke alltid å konfrontere dem hardest mulig... litt psykologi er ofte et mer nyttig verktøy.

Hvis pøbelen blir sittende igjen med et inntrykk at alle politikere er deres motstandere så har de heller ingen åpne kanaler for en fredeligere og mer demokratisk måte å nå frem på. Så kanskje slike utspill som dette fungerer etter hensikten, og politiets svar i avisene etterpå likeså. ... dette er praktisk politikk i arbeid.

Disse voldelige demonstrasjonene er jo en slags palestinaopprør i miniatyr, i allefall i deres egne øyne, og mange av demonstrantene vil nok identifisere seg med dem vi kjenner fra tidligere som kaster stein på irsaelske soldater. Hvis man kan bruke denne identifiseringen til noe nyttig så må det vel være å vise at det går an å finne roen igjen og komme frem til andre løsninger enn voldelig motstand. Hvis de derimot kun møter køller og hestesko så kan de vel ende opp med å bli styrket i sin tro på at det må kraftigere midler til neste gang...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Når folk er hete i toppen nytter det ikke alltid å konfrontere dem hardest mulig... litt psykologi er ofte et mer nyttig verktøy.
Jeg er sikker på at politiet i Oslo er takknemlige for å få gode råd om hvordan de skal takle slikt i fremtiden.

Ikke vær beskjeden nå Deff, politiet trenger din hjelp.

http://www.politi.no

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjestemedlem skrev:
toref skrev:
Vet ikke helt... Kanskje han prøver å si noe slikt til pøbelen(?): "joda, vi skjønner at dere er sinte, poitiet er hardhendte, budskapet er mottatt, men nok nå, ta det rolig" Etter noen få timer i buret er det vel like mye opphausing av hverandre som kan bli resulatet og at de kun er klare til mer bråk hvis ikke de får noen som helst respons og andre tilbakemeldinger enn brysk behandling.

Som jeg ser det bør trusler mot yttringsfriheten slås meget hardt ned. Og jeg mener det ikke bokstavelig, som i urettmessig voldelig, men proposjonalt med hvor alvorlig det er for samfunnet om ytringsfriheten blir skadelidende. Dette handler om grensesetting for halvvoksne unger i mine øyne og grensen bør markeres veldig tydelig. Etter min mening har ikke disse pøblene gjort seg fortjent til noen ting annet enn en kontakt og relativt streng behandling av lovmakten. Det viktigste er at det blir gitt et klart og tydelig signal om at denne typen oppførsel ikke aksepteres i Norge.

Hvis han føler seg så hengiven til disse folkene kunne jo Akhtar gitt dem en leksjon i hvordan det norske demokratiet fungerer?

Mvh

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.234
Gjestemedlem vil kanskje ha flere psykologer til politiet.

Kanskje man istedet for politifolk med skjold kunne stilt opp en rekke med hvitkledde?
Snakket ned gemyttene litt..

-Leifen

Redigert av bjornh, grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg er sikker på at politiet i Oslo er takknemlige for å få gode råd om hvordan de skal takle slikt i fremtiden.

Ikke vær beskjeden nå Deff, politiet trenger din hjelp.

http://www.politi.no
Politiet spiller sin rolle helt utmerket oppe i dette. De har forholdt seg sindig under bråket, og deres respons i avisene der de kritiserer politikeren fungerer helt etter sin hensikt. Det er nesten som de har sittet og planlagt dette sammen på kammerset på forhånd. Dette ser for meg ganske så velregissert ut.

Alle parter har spilt sin rolle ganske bra så langt.... så jeg lener meg heller litt tilbake og ser på forestillingen i stedet. 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
toref skrev:
Som jeg ser det bør trusler mot yttringsfriheten slås meget hardt ned. Og jeg mener det ikke bokstavelig, som i urettmessig voldelig, men proposjonalt med hvor alvorlig det er for samfunnet om ytringsfriheten blir skadelidende. Dette handler om grensesetting for halvvoksne unger i mine øyne og grensen bør markeres veldig tydelig. Etter min mening har ikke disse pøblene gjort seg fortjent til noen ting annet enn en kontakt og relativt streng behandling av lovmakten. Det viktigste er at det blir gitt et klart og tydelig signal om at denne typen oppførsel ikke aksepteres i Norge.
For all del. Reaksjonene må komme. De som har begått hærverk og vold bør tiltales for dette og straffes hvis de dømmes. Det være seg med bøter eller strengere straffer i de alvorlige tilfellene. Så jeg er helt enig i at de bør behandles strengt av lovmakten. Men før vi kommer så langt er det viktigere å få roet ned situasjonen og forhindre mer vold og bråk og skadeverk.

Hvis han føler seg så hengiven til disse folkene kunne jo Akhtar gitt dem en leksjon i hvordan det norske demokratiet fungerer?
Du snakker om en erfaren profesjonell politiker her. Han vet nok akkurat hva han gjør. Praktisk politikk er mer en kommitearbeid og utredninger.

Mange politiker nå som vil samle stemmer og oppslutning også. Denne karen ønsker stemmer fra minoritetsungdommen, Siv Jensen med sin hyllningstale til krigen har en annen målgruppe... Det norske demokratiet fungerer slik... Den viktigste norske demokratiske slagmarken er på avisenes forsider, og de som er om seg nå får betalt for det siden.

Så selv om jeg ønsker både Jensen og Chaudhry dit pepperen gror, så skal man ikke tro at de ikke kjenner det politiske spillet svært godt begge to og vet utmerket godt hva de gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
leifen skrev:

Kanskje man istedet for politifolk med skjold kunne stilt opp en rekke med hvitkledde?
toref skrev:
Politiutdanningen inneholder allerede betydelige elementer sosiologi og pykologi. Som det bør være.

Mvh
Jeg har ikke kritisert politiet på noen måte i denne saken. Jeg synest de gjør en utmerket jobb nå, og er jo overhodet ikke enig i hans fremstilling av politiets innsats...

Men det er jo ikke det det handler om. Spørsmålet er hvilken effekt Chaudhrys utspill har på dem han snakker til. Hvis det kan bidra til å roe ned situasjonen og hindre mer skadeverk så er det bra, at han hisser på seg høyresiden er helt kalkulert og forventet og positivt i denne sammenhengen.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Gjestemedlem skrev:
leifen skrev:

toref skrev:
Politiutdanningen inneholder allerede betydelige elementer sosiologi og pykologi. Som det bør være.

Mvh
Jeg har ikke kritisert politiet på noen måte i denne saken. Jeg synest de gjør en utmerket jobb nå, og er jo overhodet ikke enig i hans fremstilling av politiets innsats...
Det var leifen jeg kritiserte her Gjestemedlem.

Gjestemedlem skrev:
Men det er jo ikke det det handler om. Spørsmålet er hvilken effekt Chaudhrys utspill har på dem han snakker til. Hvis det kan bidra til å roe ned situasjonen og hindre mer skadeverk så er det bra, at han hisser på seg høyresiden er helt kalkulert og forventet og positivt i denne sammenhengen.
Slett politisk håndtverk etter min mening. Hvem klarer å etablere sympati for en gruppe mennesker som steller i stand så mye hærverk og ødelegger for en fredelig anti-Israel demonstrasjon samtidig?

Mvh

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vil utfordre joaquin til å forsøke dokumentere, evt vise til undersøkelser som indikerer at vold, brutalitet og totalitære metoder fører til et bedre samfunn, mindre kriminalitet og beslektede problemer. Kan han ikke det, vil jeg be ham tenke seg om på nytt, for da er det garantert en årsak til at slik dokumentasjon ikke finnes.

Honkey

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Honkey-Chateau skrev:
Vil utfordre joaquin til å forsøke dokumentere, evt vise til undersøkelser

takk for flott forslag til bruk av tid, men jeg tror jeg står over.

Honkey-Chateau skrev:
vil jeg be ham tenke seg om på nytt

flere finurlige "debattteknikker" fra din side som involverer min "kulturelle bakgrunn", vil også ha denne virkningen:

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Tragikomisk å høre de to ungdommene på Dagsrevyen som hadde vært med på lørdagens herjinger. Glatt, likegyldig og nesten smilende snakket de om hvor moro det var å ødelegge og sette fyr på ting. Ingen tegn til anger eller omtanke for konsekvenser. Huff.

Mvh

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
joaquin skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Vil utfordre joaquin til å forsøke dokumentere, evt vise til undersøkelser

takk for flott forslag til bruk av tid, men jeg tror jeg står over.

Honkey-Chateau skrev:
vil jeg be ham tenke seg om på nytt
flere finurlige "debattteknikker" fra din side som involverer min "kulturelle bakgrunn", vil også ha denne virkningen:
Jeg må da konkludere med at du mener en dabatt består i å slenge ut ekstremistiske holdinger og påstander, uten evne til underbyggelse av disse. Likeledes må jeg konkludere med at andres argumenter, underbyggbare eller ei, har du pr default angitt som totalt uten interesse (som vann på gåsa)

Seil av sted på din ufeilbarlige innsjø, joaquin, du har bestemt deg, jeg skal så absolutt ikke forvirre deg med fakta. God tur.

Honkey

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Honkey-Chateau skrev:
God tur.

Honkey

mange takk, min gode mann.
adjø.

jeg har diskutert ferdig med deg for lenge siden.
og det tror jeg du lever veldig greit med.
det gjør definitivt jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var da voldsomt, gutter? Jeg opplever dere begge som ellers oppegående og sindige folk. Kan dere ikke bli venner? Krangle sånn, og på hifisentralens off-topic av alle steder?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"broken windows" approach.

way to go.

vi skulle hatt en kar som rudy i oslo.

nulltoleranse.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
http://www.nrk.no/nyheter/1.6430150

Mamma og pappa må være stolte av duttebassen sin.

Hvilken oppdragelse har slike unger fått?

”Han sier han ikke angrer på sine handlinger og at han gjerne kunne gjort det samme en gang til. - Jeg bryr meg ikke egentlig. Det er jo ikke mine butikker som blir ødelagt. Folk velger selv hva de gjør.
Han var heller ikke bekymret for at folk kunne komme til skade. - Folk må passe på seg selv, sier han.”

“Jeg var ikke redd mens det stod på, for vi var så mange som holdt på. Og vi klarte å løpe fra politiet. Thorstensen sier han tror det vil komme mer uro fra gjengen som drev på. - I alle fall dersom krigen på Gaza fortsetter. Og nå vet folk at det er mulig å gjøre dette uten å bli tatt. Politiet gjorde en bra jobb, men de klarte ikke å stanse dette. Stemningen underveis ble aggressiv, og da politiet kastet tåregass ble kaoset større.
-Det er nok ikke bare krigen i Palestina som er grunnen til at jeg ble med. Vi ble inspirert av bråket på torsdag, og dro derfor ned til byen på lørdag. Thorstensen sier han håper det blir flere demonstrasjoner fordi det var gøy å være med på.”

Så har vi Blitz da:

http://www.blitz.no/

“Torsdag kveld var det massive opptøyer i Oslo sentrum mot Israel sine massakre på Gaza. I dagene som kommer så vil det være mange som skal ta avstand fra opprørernes steinkasting, ruteknusing og annen motstand mot den ettergivende linja som Norge har i forhold til Israel sin okkupasjon, men Blitz støtter og hilser opprørerne velkommen og ser fram til å delta i videre kamper mot okkupasjonen av Palestina.”

Og ellers i denne debatten hvor man forklarer sinne og opprør med at innvandrerungdom stigmatiseres og presses inn i desperasjon av oss, er jo dette særdeles interessant:

“Det hevdes at de som herjer i Oslos gater er minoritetsungdom som ikke gjør annet enn å uttrykke frustrasjon over storsamfunnets diskriminerende holdning. De klager over at de ikke får jobb eller bolig til tross for at de snakker flytende norsk og har gode karakterer på vitnemålet. Forklaringen er at de har innvandrerbakgrunn, får vi vite.
Dette er nok også for enkelt. Innvandrere fra Sri Lanka har like mye pigment i huden som innvandrere fra Midtøsten og Nord-Afrika. Navnene deres er like vanskelige for nordmenn å uttale og skrive. Språket deres er like fjernt beslektet med norsk. I fjor utførte Statistisk Sentralbyrå en storstilt levekårsundersøkelse blant innvandrere i Norge. Der kommer det frem at innvandrere fra Sri Lanka i mindre grad enn andre innvandrere opplever å bli diskriminert. Men det burde de, i følge media, for de er jo mørke i huden, snakker gebrokkent og har kort botid her i landet. Likevel topper innvandrere fra Sri Lanka alle positive statistikker. Dette forklarer de selv og forskerne slik:

For det første har tamiler generelt en kultur der de setter utdanning veldig høyt. Foreldre bruker store ressurser på ungenes utdanning. I tillegg har vi en sterk organisasjon som gir gode rollemodeller for barna. Gjennom organisasjonen sørger vi for både aktivitet og skole- og leksehjelp for barna våre, sier Marcus R. Maranayagam, tidligere leder av Tamilsk Barne- og ungdomsaktivitetssenter i Stavanger.
Hvorfor konfronteres ikke de som forstår og bortforklarer vold som naturlig respons på diskriminering med slike eksempler? “

http://www.document.no/2009/01/feil_sporsmal_til_feil_persone.html

For øvrig verdt å lese resten av artikkelen og.

Jødene skal atter en gang straffes for noe andre gjør, de som sprang rundt i Oslo i helgen jaktet på jøder…:

http://www.dagbladet.no/2009/01/11/nyheter/2400/innenriks/oslo/tyveri/4324990/

Ellers er jeg enig med deg Honkey i at vold ikke er løsningen.
Men slik oppførsel og slike holdninger må slåes knallhardt ned på. De delaktige bør bli satt til å jobbe for å betale tilbake hver krone de har gjort skade for, vaske toalettene på McDonalds og lignende til alt er oppgjort. Og de må omsider få den oppdragelsen de ikke har fått hjemme, hvem som skal ta seg av det vet jeg ikke, men noen må snake litt fornuft inn i hodene på disse karene.

Vi har nok mye “kjekt” i vente, og hvorfor er jeg ikke overrasket?

Topp Bunn