Fylle en krok i stue med rockwool. Hva kan man forvente? Nå med ill.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei

En kamerat har bygd litt om på kjøkkenet sitt. I den forbindelse har han også stengt igjen en 1.20 bred åpning mellom stue og kjøkken. Det tragiske resultatet er ugjevn, boomete og direkte musikkfiendtlig bass/mellom bass.

En (del-?)løsning på problemet vi diskuterte, men som ikke ikke helt har kompetanse til å forutsi effekten, er følgende:

Den tidligere åpningen mellom kjøkken og stue var i en krok på ca. 1.60*1.00 m. Hva om vi setter inn et 50 cm tykt rockwoollag inn i denne kroken og tetter igjen med en lydtransparent vegg. Hva kan vi forvente? Rommet forøvrig er rektangulært, ca 20 m2.

Mvh
Sniff

Red: Nå med illustrasjon. Husker ikke helt målene på rommet, så dette er ca. forhold.

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Fylle en krok i stue med rockwool. Hva kan man forvente?

Det vil hjelpe. Størrelsesorden og om det vil bli like bra som før ombyggingen tør jeg ikke si noe om.
En rockwool "kasse" under hjørnebordet vil kanskje også hjelpe noe (det er vel bare ubrukelig luft der i dag).

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Igen dum idè med en slik kasse, vi har også tenkt på å lage en bassfanger a là RoDa. Må eksprimentere litt med hva som fungerer best hvor. Men at noe må gjøres også i hjørnet mellom sofaene er helt klart. Det synger friskt der.

Mvh
Sniff

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.442
Torget vurderinger
28
Det skapet bør jo ikke være gulv-til-tak-skap, da forsvinner mye av effekten. Hva med noen DaaDer i hjørnene?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Ser du har et poeng der. Forsøkte å finne en løsning for å få skapene ut av stua, men de må være et sted. Skapet er vel ca 190 og takhøyden er ca 240, så helt optimal virrkning får han nok ikke.

Tror DIY-løsninger er mer aktuelt en DAAD. Er det noen som har noe A/B erfaring med Roda-mekk kontra DAAD?

Mvh
Sniff

K

kbwh

Gjest
Vil få en slags overdempet Helmholzeffekt med det skapet der. Kan sikkert regnes på for den som vil.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Er ikke tungt innlest på Helmholtz, men en slags tabloid konklusjon kan vel være at desto mer demping, desto bredere virkningsområde/lavere Q?

Finnes det kalkulatorer for slikt? Ellers bør man vel vite velidg eksakt hva man ønsker at en Helmholtz skal gjøre. Ergo, man trenger harde fakta om hvordan utfordringene i rommet arter seg?

Mvh
Sniff

K

kbwh

Gjest
Husker ikke formelen, men det blir som å regne på bassrefleks. Dempematerialet senker Q. Det ser ut som at portarealet blir såpass høyt her at Helmholzeffekten er neglisjerbar.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1
Her blir det nok gode levevilkår for Helmholz i området som heter Gang i samvirke med resten av husvolumet utenfor. Der har bassen gode muligheter for å pendle frem og tilbake.

Men jeg kan ikke komme opp med gode forslag til tiltak. Sette i dør, men jeg går ut fra at det er uaktuelt....

K

kbwh

Gjest
Jeg tror romeier er glad for at han fremdeles har den ene bassventilen ut i gangen.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det lange fjeset min gode venn satte opp da musikken lød i stuen etter at oppussingsstøvet hadde lagt seg ønsker jeg ikke reprise på. De åpninger som er der får forbli åpne!

Utfra ringe kunnskap kan jeg heller ikke se at det aktuelle åpningsareal i kroken kan gi noen Helmholz-effekt verdt å nevne. Samtidig ville det jo ikke by på store problemer å legge til rette for en slik dersom det skulle bli aktuelt å prøve seg på noe slikt ;D Praksisbasert læring er en god ting.

Ellers kan det nevnes at vi også leker oss med å løpe rundt i rommet og eksprimentere med plassering av rockwool lydmatter. Interessante effekter og et veldig anvendelig verktøy.

Mvh
Sniff

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.690
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
En kamerat har bygd litt om på kjøkkenet sitt. I den forbindelse har han også stengt igjen en 1.20 bred åpning mellom stue og kjøkken. Det tragiske resultatet er ugjevn, boomete og direkte musikkfiendtlig bass/mellom bass.
Hei,

Er det slik at anlegget står plassert nøyaktig som før han tettet igjen åpningen til kjøkkenet?
-Så lyden har godt fra å være bra til å bli håpløs, KUN ved å tette åpningen (100cm bred og opprinnleig 160cm lang) til kjøkkenet?

Kan du avklarere dette?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Anlegget står på samme sted. Det vil være en ikke ubetydelig fornekling å si at lyden har gått fra å være lytefri til tragisk. Det var ugjevn freksvensrespons tidligere også med noe lang etterklangstid, men denne var subjektivt gjevn gjennom toneområdet og mulig å venne seg til. Disse ankepunktene til tross var det enkelt å følge basslinjer, ulike bassinstrumenters karakter kom greit frem og det var enkelt å høre forskjell på perkusiv bassinfo kontra orgeltoner eller buespilt kontrabss.

De tydeligste endringen er som følger:
- Attakket i tonen er nesten utvisket og på det verste (Når det spilles litt høyt) blir det vanskeligere å oppfatte tonehøyde i basstemmer.
- Rommet har blitt VELDIG mye mer ømfintlig for volum.
- Umiddelbart høres det ut som bassen har blitt høyere i volum fra anslagsvis 120 hz og nedover, og at ballansen i lydbildet dermed har blitt basstung. Sannheten etter tre timer med ulikt program ser ut til å være høyere peaker og dypere bølgedaler.

Som nevnt husker jeg ikke målene eksakt, men vi har regnet på det tidligere og kommet frem til at det er noen dimmensjonsforhold som skulle ha skapt problemer vi ikke opplevde noe særlig til før åpningen til kjøkkenet ble tettet. Tror de to tidligere åpningene kan ta mye av æren for at det lød såpass godt som det gjorde tidligere. Den ene gjenværende "Lufter ut" langt borte fra lytteposisjon og gir vel kun effekt svært dypt ned, vil jeg tro?

Mvh
Sniff

K

kbwh

Gjest
Nå får dere jo hørt rommet svært godt også da, med høyttalerne i en enden og lyttesofaen i den andre. Har dere forsøkt å minske lytteavstanden?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
He he ;)

Har forsøkt å misjonere for en slik tilnærming, men det krever en noe mer kompromissløs og formålsrettet møblering. Det går nok ikke, selv om gutten er ungkar. Har påpekt at det kan tolkes som om han er en større kjerring enn min kone (som ikke er grenseløs men svært forståelsesfull), men det virker som om et slikt utsagn ikke har tilstrekkelig injurierende kraft i bittet til å virke på ham.

Har dog fått ham med på å forsøke å trekke sofaen litt bort fra bakveggen og eksprimentere med lydmatter der når han får påfyll med slike.

Mvh
Sniff

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Beregningsgrunnlag for Helmholtz resonator finnes f.eks. her. Helmholz er et prinsipp som kan implementeres på mange måter. For eksempel som rør, hulrom med slisser, kasser med slisser. Forøvrig kan jeg anbefale Svanå sine ferdige resonatorer, men du bør på forhånd vite ca hvilke frekvenser som er problematiske. Jeg har en V-6 i stua. Funker som bare det. Kan forøvrig anbefale en prat med Mats på Svanå. En fyr med peiling.

Mvh

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.690
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Anlegget står på samme sted. Det vil være en ikke ubetydelig fornekling å si at lyden har gått fra å være lytefri til tragisk.
Du verden!

Rent generelt så utgjør en åpning den beste absorbent. Dvs. at åpningen i prinsippet absorberer 100% av all lyd som treffer den, i den grad ingen ting kommer i retur. Eventuelt at det som kommer i retur er så forsinket og så dempet at det sorteres ut av hørselen vår. Et gammel knep er således å åpne alle dører ut til tilstøtende rom når man skal spille seriøst. Det gir alltid hørbare forbedringer, både i bass og mellomtone/diskant. Men i dette tilfellet så er jo det ingen option.

Dersom vennen din fastholder at HT og lytteposisjon ikke kan flyttes nevneverdig, så tror jeg bare det er Helmholz resonsatorer som duger. Å kun bruke 50cm Rockwool som du nevner, kommer til å dra ned etterklangstiden betydelig, men kommer nok ikke til å dempe nivået i bassen særlig. Det gjorde det i hvertfall ikke i min kjellestue i 1995. Det er jo her snakk om bølgelengder på > 3 meter. Da er det enten å gå over på minimonitorer, eventuelt plugge bassrefleksåpningen. Bør nok også prøvd å få målt litt, kanskje kan mye gjøres med å introdusere litt asymetri i oppsettet (flytt HT/lyttepos litt sidelengs), skjønt 20m2 gir ikke det store spillerommet.

Hvis dere til slutt faller ned på Helmholz så har jeg garasjen full av slike fra Svanø i Sverige, etter at jeg flyttet anlegget fra kjellerstua og opp i dagslyset. Bredbåndmodeller som virker fra 200Hz og nedover. Både rett vegg og hjørne. Tenkte jeg skulle ha garasjesalg til våren på disse og en del proffe dempepaneler og stavdifusorer.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Sniff skrev:
Tror DIY-løsninger er mer aktuelt en DAAD. Er det noen som har noe A/B erfaring med Roda-mekk kontra DAAD?
Nope, prisforskjellen gjør det til et lite aktuelt tema, gitt.
Disse DIY bidrar til å "tørke opp" bassen. Men gjør nok ikke himmel og hav i forskjell.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Toref: Takk for nyttig link. Det leses, tenkes og tegnes.

Pedal: Svært interessant å høre om dine erfaringer med Rocwools vikremåte. Mye taler for at vi må få målt spetakkelet først som sist. Ser at vi bør møte forholdet frekvensgang/etterklang med litt harde fakta skal vi han sjans til å komme i mål. Høytalerne i frågan er Dynabel super exact. Ikke veldig store, men ikke nødvendigvis enkle å få til (Men du store allverden hvor godt de spiller når ting funker!!!). Hva er dimensjonene på de aktuelle resonatorene dine, og hvor ligger disse i pris. Slikt spesialisert snekre blir jo sjelden slengt etter den gjevne mann.

RoDa: Da ligger gaten omtrent der jeg fikk inntrykk av bla. fra grafene i tråden din (husker ikke om de var dine eller andres.). Ser for meg at et par slike kan være gode verktøy i finisharbeidet.

Takk til øvrige for nyttige innspill. Dette kan jo bli både morsomt og lærerikt.

Mvh
Sniff

Topp Bunn