Digitale avspillere Fullstendig latterlige og useriøse tester

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.664
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har sammenlignet Benchmark DAC2 og Naim DAC. Ser at whathifi gir Naim 5 stjerner og DAC2 fire.

Dette er totalt latterlig. Hvis du sammenligner disse to så blir det som å spille på et middelmådig stereoanlegg kontra et high-end anlegg. Det er en helt enorm forskjell i naturlighet, oppløsning, innsikt og kanting. Ikke minst bass da mann… Naim er fullstendig død i forhold. Det virker kanskje useriøst av meg å skrive dette, men jeg bare måtte!

Legger merke til at de gir alt UK utstyr topp tester. Watthifi må være det mest korrupte hifi-bladet som eksisterer.

Er det flere som har lignende opplevelser?

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.512
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hvis dere bare har noe negativt og skrive om ?
Hvorfor ikke bare telle til 10, så kanskje det går over?

Det har kommet mange nye tråder her på hfs. dessverre er mange av dem negative.
Hvorfor ikke vente med og skrive til en har noe positivt og bidra med?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Forstår hva du mener "puristen". Likevel forstår jeg litt av frustrasjonen. For ordens skyld, kjenner ikke de nevnte produkter men uttaler meg generelt.

Tester er ikke nødvendigvis uhildede og seriøse undersøkelser. Samtidig får de stor betydning for kjøpsmønsteret til mange.
Et kjent skandinavisk High End merke fikk for mange år siden dårlig test i USA etter å ha avslått å gi journalisten testeksemplaret. Resultatet var full markedskollaps. Tross unnskyldning etterpå var skaden skjedd.

Det er vanskelig for alle å manøvrere seg frem til de gode anskaffelsene. Seriøse tester er viktig.

Det blir heller ikke lettere når alt gjøres relativt og til et spørsmål om smak.
Mener ikke å være negativ, men litt mindre lettlurt og litt mer kynisk blir man med årene.
Fortsatt god jul.

Final

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hegel har da fått svært positiv omtale i engelskspråklige blader. Ellers er britene ganske hjemkjære i lydveien, og man må trekke fra for UK-filteret i totalvurderingen.

Ellers må en huske at et lydprodukts subjektivt vurderte ytelse er systemavhengig.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Handler ikke om at noen merker er dårlige, men om hifi blader som er useriøse.
Kjenner importøren på noen merker i Norge og han sa et norsk blad ville ikke teste uten at de annonserte i bladet.

Det er meget synd at bladene er useriøse da mange kjøper på bakgrunn av bladene og så går de på mange smeller inkl meg selv har gjort det.
Foreksempel når en norsk merke får 6 og et annet norsk merke får 5, og så viser det seg i praksis at det som fikk 5 er betydelig bedre, så kan en jammen lure. Da kan ikke noen bare komme her å høvle ned de som faktisk har funnet ut av elendigheten.
Et norsk blad som la ned er dypt savnet. Eneste som var seriøs her i landet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Handler ikke om at noen merker er dårlige, men om hifi blader som er useriøse.
Kjenner importøren på noen merker i Norge og han sa et norsk blad ville ikke teste uten at de annonserte i bladet.

Det er meget synd at bladene er useriøse da mange kjøper på bakgrunn av bladene og så går de på mange smeller inkl meg selv har gjort det.
Foreksempel når en norsk merke får 6 og et annet norsk merke får 5, og så viser det seg i praksis at det som fikk 5 er betydelig bedre, så kan en jammen lure. Da kan ikke noen bare komme her å høvle ned de som faktisk har funnet ut av elendigheten.
Et norsk blad som la ned er dypt savnet. Eneste som var seriøs her i landet.
Etter hvis mening viser det seg "i praksis" at det ene merket er "betydelig bedre"? Din?
Og denne høvlingen du snakker om; mener du her i tråden?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Med betydelig bedre er forskjellen så stor at det umulig kan være pga den ene liker det og den andre liker det.
Den høvlingen forekommer både her å der.
Uttaler meg på generell basis og det er min mening.
Når jeg skriv et blad er dypt savnet og du sammenligner det med de andre norske skjønner du nok hvor jeg vil.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Alle disse testene er jo høyst subjektive. Når det gjelder forskjellene på moderne og riktig konstruerte dacer så mener jeg de er ytterst små. Jeg har hatt både Naim Dac og Benchmark DAC1 usb og forskjellene på disse to er etter min mening helt marginal. Jeg tviler på om jeg hadde klart å skille de i en blindtest.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Med betydelig bedre er forskjellen så stor at det umulig kan være pga den ene liker det og den andre liker det.
Den høvlingen forekommer både her å der.
Uttaler meg på generell basis og det er min mening.
Når jeg skriv et blad er dypt savnet og du sammenligner det med de andre norske skjønner du nok hvor jeg vil.
Sukk. Jaja, bare fortsett å karakterisere din mening som en universell sannhet.

Og meg bekjent har jeg da ikke sammenlignet noe som helst?

U

Utgatt24668

Gjest
Ta Hegel i norske blader. Sier ikke mer
Nettopp! Hegel er overvurdert både i norske og utenlandske blader, selv om det er veldig hyggelig at vi har et såpass kjent norsk merke. Men, alt er så subjektivt at du allerede har fått reaksjoner på å tørre å si det "alle" tenker( i alle fall de av oss som liker å vurdere oss selv som opptatt av lyden) . Og da er vi tilbake til originalinnlegget: hvorfor får en god DAC bedre poeng enn en helt annen god DAC. ?

S

sorgenfri

Gjest
Er ikke dette veldig enkelt da?

Hvis du, har lyst til å starte et HiFi blad, du stabler på beina alt som trengs - nå mangler du bare etpar forsterkere, etpar høytalere en Dac eller to og noen hodetelefoner for testing..

Hva skal du si til importøren, for å få lånt dette utstyret?
Hva sier de andre importørene du ringer for utgave 2 - når du slakta det overprisa bling bling utstyret i forrige nummer tror du?

Tester er gratis reklame... dette var det MYE av i et nedlagt norskt blad også..

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg har sammenlignet Benchmark DAC2 og Naim DAC. Ser at whathifi gir Naim 5 stjerner og DAC2 fire.

Dette er totalt latterlig. Hvis du sammenligner disse to så blir det som å spille på et middelmådig stereoanlegg kontra et high-end anlegg. Det er en helt enorm forskjell i naturlighet, oppløsning, innsikt og kanting. Ikke minst bass da mann… Naim er fullstendig død i forhold. Det virker kanskje useriøst av meg å skrive dette, men jeg bare måtte!

Legger merke til at de gir alt UK utstyr topp tester. Watthifi må være det mest korrupte hifi-bladet som eksisterer.

Er sammenligningen din helt rettferdig da? Naim bruker vel sin egen spesielle DIN kobling, mens Benchmark bruker XLR. Hvis du har kjørt de inn i en balansert forforsterker vil vel Naim DAC'en ha ulempen med en omformer fra ubalansert til balansert. Kan jo hende at What Hifi sin test er gjort opp mot andre Naim komponenter som vil gi best lydkvalitet for deres egen DAC.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nettopp! Hegel er overvurdert både i norske og utenlandske blader, selv om det er veldig hyggelig at vi har et såpass kjent norsk merke. Men, alt er så subjektivt at du allerede har fått reaksjoner på å tørre å si det "alle" tenker( i alle fall de av oss som liker å vurdere oss selv som opptatt av lyden) . Og da er vi tilbake til originalinnlegget: hvorfor får en god DAC bedre poeng enn en helt annen god DAC. ?
Hvis alle gode DAC'er skulle få samme poengsum, hva da?

Forøvrig liker jeg å vurdere meg selv som opptatt av lyden, men at jeg dermed tenker som "alle" vil jeg ha meg frabedt. ;)

L

Larkus

Gjest
Jeg har til dags dato ikke sett en eneste test der Hegel kommer dårlig ut, uansett hvilket land/hifiblad dette merket testes i.
Hvorfor er det slik? Jeg har en H200 sjøl, men tror ikke at Hegel er hverken bedre eller dårligere enn andre kvalitetsmerker i samme prisklasse.
Innmaten i Hegel står forøvrig ikke i forhold til prisen, når en sammenligner med andre merker.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.664
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73

Er sammenligningen din helt rettferdig da? Naim bruker vel sin egen spesielle DIN kobling, mens Benchmark bruker XLR. Hvis du har kjørt de inn i en balansert forforsterker vil vel Naim DAC'en ha ulempen med en omformer fra ubalansert til balansert. Kan jo hende at What Hifi sin test er gjort opp mot andre Naim komponenter som vil gi best lydkvalitet for deres egen DAC.
Kan ikke fatte at det er mulig uansett tilkoblingstyper! Det er rett og slett for mye!

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.664
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Alle disse testene er jo høyst subjektive. Når det gjelder forskjellene på moderne og riktig konstruerte dacer så mener jeg de er ytterst små. Jeg har hatt både Naim Dac og Benchmark DAC1 usb og forskjellene på disse to er etter min mening helt marginal. Jeg tviler på om jeg hadde klart å skille de i en blindtest.
haha :)

L

Larkus

Gjest
Det aller meste av seriøst hifiutstyr er veldig bra. Testene av slikt utstyr er først og fremst preget av det visuelle og opplysninger om pris/kontruksjon.
Hvis slike tester hadde foregått uten at panelet visste noe som helst om testproduktet hadde vi lest mye rart

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
146
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
16
Det hadde kanskje vært mer rettferdig å sammenligne Benchmark Dac1 HDR og Naim DAC, som begge er fra samme år, 2009.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Jeg har til dags dato ikke sett en eneste test der Hegel kommer dårlig ut, uansett hvilket land/hifiblad dette merket testes i.
Hvorfor er det slik? Jeg har en H200 sjøl, men tror ikke at Hegel er hverken bedre eller dårligere enn andre kvalitetsmerker i samme prisklasse.
Innmaten i Hegel står forøvrig ikke i forhold til prisen, når en sammenligner med andre merker.
Kjøpte Hegel i forbindelse med 10 års jubelium hos Oslo Hificenter, settet koste 25k for en forsterker og en cd spiller, forsterkeren har til dags dato ikke fungert.

Kanskje litt off topic, men aldri Hegel på meg.

P

PacMan

Gjest
Testar som ikkje er blinde og/eller utan målingar er etter mi meining useriøse og ikkje verdt å lesa.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Noen produkter tar tid og venne seg til også, eller skal vi kalle det innspilling?
At hifibladene er korupte kjøper jeg ikke sånn uten videre.
Jeg tror de fleste gjør så godt de kan når de tester, men ikke alle produkter passer i et gitt oppsett.

Motoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2007
Antall liker
38
Torget vurderinger
1
Hvorfor føles dette som en tråd hvor det er om å gjøre å snakke nedlatende om Hegel? Er meget fornøyd med min H100 jeg, terningkast 6 😄.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er ikke så mange HI FI blader igjen, men det virker som mange av de lever i sin egen Verden!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.961
Torget vurderinger
4
Testar som ikkje er blinde og/eller utan målingar er etter mi meining useriøse og ikkje verdt å lesa.
Og hvor finner du slike tester ?

Tror det er dere objektivister som lever i en fantasiverden og ikke forstår hvor liten hifi-verdenen er...hvor lite markedet for hifi-magasiner har...og hvor ressurskrevende både blindtester og målinger er. Selv Stereophile har ikke støtte opplag enn ca 70.000 (faktisk betalte kopier er nok enda en del lavere).

Men, det er klart, straks noen skriver på et nettforum at sånn & slik test ikke stemmer med deres egne private erfaringer da er det brått ikke så farlig med blindtester og målinger.....

B

Briern

Gjest
Hvorfor føles dette som en tråd hvor det er om å gjøre å snakke nedlatende om Hegel? Er meget fornøyd med min H100 jeg, terningkast 6 ������.
Har hørt mange Hegel produkter og har vært veldig fornøyd med lyden. Syns de har fått gode tester, ikke bare i Norge, men særlig i Sverige. Ja, til og med i Japan, ikke dårlig bare det. At det forekommer "mandagsprodukter" skjer vel også i hifi-verdenen.

Mange avslutter testen med at etter så og så mange timers innspilling låt alt så mye bedre. Lyden blir nok bedre etter "innkjøringsperioden", men en stor del av lydforbedringen skyldes nok også at mennesket har en velutviklet tilpasningsevne, også på lydsiden.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.919
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvorfor føles dette som en tråd hvor det er om å gjøre å snakke nedlatende om Hegel? Er meget fornøyd med min H100 jeg, terningkast 6 ������.
Har hørt mange Hegel produkter og har vært veldig fornøyd med lyden. Syns de har fått gode tester, ikke bare i Norge, men særlig i Sverige. Ja, til og med i Japan, ikke dårlig bare det. At det forekommer "mandagsprodukter" skjer vel også i hifi-verdenen.

Mange avslutter testen med at etter så og så mange timers innspilling låt alt så mye bedre. Lyden blir nok bedre etter "innkjøringsperioden", men en stor del av lydforbedringen skyldes nok også at mennesket har en velutviklet tilpasningsevne, også på lydsiden.
Amen til siste avsnitt :)

S

Syncrolux

Gjest
Iallfall er det ganske udiskutabel skilnad på ein kald og ein varm forsterkar. Om du ikkje trur meg, prøv ein rør-riaa...
Det kan hende når det gjelder rør og klasse-A, men det er heller ikke noe problem å finne utstyr som låter klin likt "varmt" som "kaldt". Klasse-D for eksempel.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjeld vel ikkje alle klasse D? Meiner det var ein (rett nok liten, absolutt mindre enn på mange konvensjonelle effektforsterkarar) skilnad mellom dei største effekttrinna frå NuForce, men finn ikkje att notatane mine....

Og få har vel klasse D-baserte konstruksjonar i riaa og forforsterkardel.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg vet ikke om noen klasse-D preamp. Skjønner ikke helt hva poenget med noe sånt skulle være heller.

Jeg har erfaring med klasse-D konstruksjoner basert på teknologi fra ICEpower og Hypex. Ingen av disse har noen oppvarmingstid før de låter eller måler som de skal.

At rør må varmes opp sier seg selv, det ligger i sakens natur at elektronvandringen i røret forandrer seg svært mye med temperaturen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Hør her, jeg sier ikke at Hegel er dårlig.
For meg gir forsterkerene litt for lite trøkk i mellombassen . Men foretrekker heller EC eller Abrahamsen med mer naturlig varme og større og dypere lydbilde, men også mer musikalsk og lettere å få fot. Opplever også bedre dynamikk med de merka. Helheten et bedre for meg. Men til film er Hegel rått. Knalltøft. Og mine meninger er ikke noe sannhet nei. For det kjem jo an på hva en foretrekker. Men å gi Hegel 6 og for.eks EC eller Abrahamsen 5 er sånt som irriterer oss. For på de merka er det hva en foretrekker og Hegel er ikke bedre enn de merka. Tull. Igjen min mening. Må repeteres det da enkelte ikke vil få med seg detvuansett tråd. Godt jul visere :)

X

X186841

Gjest
Hadde Abrahamsen v2 upgrade i 2 uker før jeg ga opp, en av de (etter min smak) dårligste forsterkerne jeg har hatt, ble bare lei og irritert. Hegel H160 var for MEG absolutt bedre og en av de beste jeg har hørt, bedre enn Plinius 9200 og Naim supernait, men litt for dårlig innebygd dac akkurat som Supernait.
Hadde fortsatt hatt Hegel H160 hadde det ikke vært for att den var lit lunefull med å henge seg innimellom.

Så smaken er egentlig så forskjellig att tester er lite verdt uten att du har nogenlunde samme preferanser som testeren.

M

MusicBear

Gjest
Bra sagt, Audiophile-Arve!

Jeg legger også til; lære mer om testerens generelle ståsted i form av hva han generelt liker, er vant til osv osv.

Fordi (!) den som tester er et menneske - hvis mangelen av måleutstyr (som uansett ikke godt nok avslører det øret oppfatter) gjør dette mennesket til en subjektiv tester/formidler.

Når det er sagt; all respekt for sånne som deg og andre med tilgang til utstyr vi andre bare leser om, samt masse erfaring av å høre nettopp masse utstyr = dere er ofte bra til å veilede sånne som meg selv (og sikkert flere her).

Hehe, det eneste jeg registrerer en hi-fi anmelder ikke tør begi seg ut på, er hvor bra div. volumkontroller på DACer er. Om de er så bra at man sparer denne forforsterkeren til 20 - 40 tusenlapper eller ikke. Vel, til nå har vel ingen produsent tørt gå ut å fortelle at volumknotten i en DAC er like bra som en forforsterker, så da er vel svaret gitt i nettopp det.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Jeg legger også til; lære mer om testerens generelle ståsted i form av hva han generelt liker, er vant til osv osv.

Fordi (!) den som tester er et menneske - hvis mangelen av måleutstyr (som uansett ikke godt nok avslører det øret oppfatter) gjør dette mennesket til en subjektiv tester/formidler.

Når det er sagt; all respekt for sånne som deg og andre med tilgang til utstyr vi andre bare leser om, samt masse erfaring av å høre nettopp masse utstyr = dere er ofte bra til å veilede sånne som meg selv (og sikkert flere her).

Hehe, det eneste jeg registrerer en hi-fi anmelder ikke tør begi seg ut på, er hvor bra div. volumkontroller på DACer er. Om de er så bra at man sparer denne forforsterkeren til 20 - 40 tusenlapper eller ikke. Vel, til nå har vel ingen produsent tørt gå ut å fortelle at volumknotten i en DAC er like bra som en forforsterker, så da er vel svaret gitt i nettopp det.
Tiltredes! Nettopp derfor synes jeg er unødvendig å "jammen lure" dersom anmelderen kommer til et annet resultat enn en bruker. Dette jo bli subjektivt. Hvorfor ikke akseptere at smaken er forskjellig?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg vet ikke om noen klasse-D preamp. Skjønner ikke helt hva poenget med noe sånt skulle være heller.

Jeg har erfaring med klasse-D konstruksjoner basert på teknologi fra ICEpower og Hypex. Ingen av disse har noen oppvarmingstid før de låter eller måler som de skal.

At rør må varmes opp sier seg selv, det ligger i sakens natur at elektronvandringen i røret forandrer seg svært mye med temperaturen.
Etter min erfaring med flere ZapPulse/Tripath TA0103A-0104A-0105A/icePwr-125-250-500/ColdAmp-BP4078/Hypex,.. trenger de alle 5-15minutter oppvarming.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Då skal eg jammen ta med dette i forhold til neste forsterkaromtale.

Topp Bunn