Frontkjemperen Alf

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I gårsdagens Adressa sto det om frontkjemperen Alf, som var i Russland for å vitne om kamphandlingene som hadde skjedd, for en organisasjon som prøver å identifisere levningene, som fortsatt lå der rundt omkring i naturen hvor de falt i et slag i 1944. Av et batteri på 110 nordmenn var det bare en håndfull overlevende, og Alf var en av dem. Må si det fikk meg til å undres over hvor mange gjenlevende frontkjemere det kan være som heter Alf eller lignende...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.646
Jeg skjønner hvor du vil hen. Den fyren du hinter om har nok aldri været en frontkjemper, annet enn når han levde seg for mye inn i tegneserieheftene han leste.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Neppe Affa dette, tror heller han kan ha hatt en far eller mest sannsynlig bestefar som var frontkjemper og har sin sympati og interesse til dette derfra.

M

Morpheus

Gjest
Overrasker meg faktisk stort om ikke Affa tilhørte den eldre garde, men om han virkelig var frontkjemper er jeg usikker på. Hadde det vært en ung jypling bak Affa-nicket så blir jeg imponert over det hatet mot Arne Treholt denne personen utviste... Få personer under 30 som har et "forhold" til Arne Treholt idag. Det at han har klart å holde seg helt unna HFS uten å bli avslørt tolker jeg mer dithen at Affa faktisk har fallt fra...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ikke mange under 60 som har heklede briketter under blomstrpottene i vinduet.....

P

Parelius

Gjest
Hva har Alf med Affa å gjøre, bortsett fra forbokstaven? (Har jeg gått glipp av en episode?)

ikke mange under 60 som har heklede briketter under blomstrpottene i vinduet.....
Det sier vel mer om fruens alder, kanskje?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Savner faktisk de eminente og til dels SÆRS morsomme innlegg Affa hadde.
Måten han yttrykte seg skriftlig var intet mindre enn små mesterverk.
Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.670
Torget vurderinger
0
Har PM'et litt med Affa og her faktisk inntrykket av at han er over 30 år ja. Skulle tro mellom 50 og 60.

Hans alter ego var frontkjemper, men det er en rolle. Vi hadde begge felles bakgrunn med gamle familieaner som deltok på "rett side" under den store krigen som Norge vant helt alene med bittelitt hjelp fra England og USA.

At han valgte fronkjemperfiguren var nok mere fordi han i likhet med meg har en smule respekt for de som tar et valg ( selv om det er inn i granskuen feil ) ut i fra egen overbevisning og som tar konsekvensen av dette valget helt ut. De trodde på "faren fra øst", mange gjorde det den gangen, og hvem vet hva som hadde skjedd om ikke krigen hadde kommet? Kanskje hadde vi også endt opp som en vasallstat under det kommunistiske arbeiderparadiset.?? Både AFFA og jeg syntes var mer redelig å melde seg til østfronten, når man nå trodde på dette, enn å sitte på gjerdet til etter Stalingrad for på det tidspunktet hoppe ned på "rett side".

Slik sett var rollefiguren Affa en avstandstagen fra de som snur kappen etter vinden. Han kunne selvsagt ha valgt en annen rolle, men hvem ville ha husket ham da? Ut fra motivene hans som var å provosere folk til å "tenke sjæl" synes jeg at han lykkes overmåte godt.

Var litt bekymret for at han var syk eller noe da han forsvant men det har jo kommet bekreftelser på at han lever i beste velgående, og det er jo hyggelig å vite.

Savner ham? Ja absolutt ! ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Hva har Alf med Affa å gjøre, bortsett fra forbokstaven? (Har jeg gått glipp av en episode?)

Det sier vel mer om fruens alder, kanskje?
;D

Enig med deg ang dette med Affa.
(han var i en egen divisjon)

G

Gjestemedlem

Gjest
Apropos gamle personligheter... Noen som vet hvor det ble av KjellB?

Han hadde mange svært interessante synspunkter på hifi som gikk litt på tvers av konsensus.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Morpheus skrev:
Overrasker meg faktisk stort om ikke Affa tilhørte den eldre garde, men om han virkelig var frontkjemper er jeg usikker på. Hadde det vært en ung jypling bak Affa-nicket så blir jeg imponert over det hatet mot Arne Treholt denne personen utviste... Få personer under 30 som har et "forhold" til Arne Treholt idag. Det at han har klart å holde seg helt unna HFS uten å bli avslørt tolker jeg mer dithen at Affa faktisk har fallt fra...
Arne Treholt er også kjent for sine ninjateknikker og nærkamp. Han er jo nå en fri mann, så det kan jo tenkes at Treholt har tatt affære. :eek:

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Så gubben er altså ikke gammel-nazist? Kjedelig. Skulle tro at en som æret de som valgte Tysklands side under andre verdenskrig - fordi de i alle fall valgte en side, kunne vært såpass etterrettelig at han ikke bløffet på seg erfaringer eller synspunkter. AFFA - en nesebusespisende papirtiger?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
toriamos skrev:
Så gubben er altså ikke gammel-nazist? Kjedelig. Skulle tro at en som æret de som valgte Tysklands side under andre verdenskrig - fordi de i alle fall valgte en side, kunne vært såpass etterrettelig at han ikke bløffet på seg erfaringer eller synspunkter. AFFA - en nesebusespisende papirtiger?
Det er ikke bevist empirisk at han ikke var frontkjemper. Det erbare litt vanskelig å tro.

Det var enkelte detaljer han skrev om fra fronten som i alle fall fikk meg til å tro at han vanskelig kunne ha kjent til uten å ha vært der.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
BT skrev:
toriamos skrev:
Det var enkelte detaljer han skrev om fra fronten som i alle fall fikk meg til å tro at han vanskelig kunne ha kjent til uten å ha vært der.
Mnjo - det mente de om Sven Hazel også, han har vel heller ikke opplevd det han skriver om.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.137
Sted
Holmestrand
toriamos skrev:
BT skrev:
toriamos skrev:
Mnjo - det mente de om Sven Hazel også, han har vel heller ikke opplevd det han skriver om.
Det er kanskje Sven Hazel som er kilda?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.670
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
"Noe" sier meg at Affa ikke var typen som leste Sven Hazel. Mulig han har satt seg inn i emnet med andre mere "korrekte" kilder. Affa er akademiker.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
xerxes skrev:
"Noe" sier meg at Affa ikke var typen som leste Sven Hazel. Mulig han har satt seg inn i emnet med andre mere "korrekte" kilder. Affa er akademiker.
Lege ::)
Edit: jeg har valgt å stryke/forandre litt her av forståelige grunner, siden jeg har tatt feil, les mer under her. sorry :-\
63 år ::)
Kanskje, kanskje ikke :-\
KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kan iallefall med sikkerhet avkrefte at Affa tilhører den hippokratiske stand. Men akademiker, det er han.
Han ønskes snarlig og velkomment tilbake iallefall.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg kan iallefall med sikkerhet avkrefte at Affa tilhører den hippokratiske stand. Men akademiker, det er han.
Han ønskes snarlig og velkomment tilbake iallefall.

Mvh Vidar P
Vel, da trenger jeg ikke lenger å gå rundt å tro at jeg vet hvem han er :-[
Det bekrefter vel også bare mine egne mistanker (om at så antagelig ikke var tilfelle) siden jeg var en tur med MCen i dag og sjekket omgivelsene (utenfor i hagen hans, på bildet av anlegget) det var ingen furutrær der jeg var i dag ;D
Har nemlig vært der en gang før og handlet brukt, og noe (om ikke mye) var felles ::)
Da må alle bare konstantere at det jeg har sagt om saken (affa) bare er sprøyt og fantasi, enda godt jeg ikke gikk lenger enn jeg har gjort med å antyde............. kanskje ikke direkte kjekt å feilaktig bli forbundet med figuren affa.
Kanskje jeg heller får bestille time hos han jeg trodde det var ;D ;D ;D

Hmmmm! Hva skal jeg innbille meg nå da, Vidar?
Jo, jeg kan innbille meg at jeg har noen usedvanlige gode høyttalere ::)
Mvh.KW

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.137
Sted
Holmestrand
Spiralis skrev:
xerxes skrev:
Har du noe belegg for å si at akademikere ikke har lest Hazel?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes å huske at Affa hevdet at han var ingeniør i mekanikk, og at han har en doktograd (tilsier vel at han da er siv.ing.) Han har også undervist i matte i følge han selv.
Jeg tror han er i underkant av 40.

Topp Bunn