Politikk, religion og samfunn Frimureri??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Et lite forsøk på en seriøs tråd.

Er det noen her som er frimurere? Hvis det er noe man har lov til å si høyt da?

Har fått spørsmål om jeg kan tenke meg å delta, men er veldig, veldig usikker her....

Er det en selskapsklubb som driver veldedig virksomhet eller er det lysskye greier der man i "lukkede rom" ofrer babyer til Bezelbub etc???
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nok ikke noe babyofring på gang, men dette er gutteklubben grei, hvor kontaknettet er vidt og det er en del forventninger om at en prioriterer og bruker det. .

Det er veldig fort gjort å bli ugild i en del sammenhenger, så en må holde tunga i rett munn.

Johan-Kr
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ble spurt om samme av "slektning", men da jeg fikk bekreftet at det var basert på et kristent livssyn, takket jeg høflig nei
 
L

Lassencad

Gjest
Et lite forsøk på en seriøs tråd.

Er det noen her som er frimurere? Hvis det er noe man har lov til å si høyt da?

Har fått spørsmål om jeg kan tenke meg å delta, men er veldig, veldig usikker her....

Er det en selskapsklubb som driver veldedig virksomhet eller er det lysskye greier der man i "lukkede rom" ofrer babyer til Bezelbub etc???
Prøv evt at tage kontakt til frimurer Logen i Norge.
Jeg ved at de fleste Loger har Facebook grupper. I disse grupper kan du sikkert får svar på dine spørgsmål.
Når man snakker om det at være frimurer begrænses det som regel i hvilken Grad man er i.
Eks: Er du 8 Grad har man viden som man ikke deler med en 3 Grad osv . :)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.554
Antall liker
7.062
ble spurt om samme av "slektning", men da jeg fikk bekreftet at det var basert på et kristent livssyn, takket jeg høflig nei
Takket også høflig men bestemt nei da jeg ble invitert for mange år siden.

Dels på grunn av det religiøse elementet. Dels fordi det reiser noen dilemma hva gjelder lojalitet som norsk statsborger. Dels fordi det oppfordrer til en «kompis-korrupsjon» jeg mener landet trenger mindre, ikke mer av.

Men mest fordi jeg som liberalt, tenkende vesen ikke tiltrekkes av å la meg underordne i noe pyramidespill basert på alskens ritualiserte leik-og-lått reglement.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Et lite forsøk på en seriøs tråd.

Er det noen her som er frimurere? Hvis det er noe man har lov til å si høyt da?

Har fått spørsmål om jeg kan tenke meg å delta, men er veldig, veldig usikker her....

Er det en selskapsklubb som driver veldedig virksomhet eller er det lysskye greier der man i "lukkede rom" ofrer babyer til Bezelbub etc???
Jasså, Illuminati er ute etter deg?
 
K

Khanate

Gjest
Jeg overhørte en vervingen av en politiker fra et av sentrumspartiene da jeg besøkte en restaurant i Asker. Vedkommende lurte på hva det hele handlet om, og losjebrødrene kunne fortelle at det handlet om personlig utvikling. Det kom ikke frem hva slags filosofi som skulle ligge bak denne personlige utviklingen, eller hva den ellers skulle innebære. Samtalen var ikke veldig spennende å lytte til.

For noen år siden fikk jeg en bok om losjen til Jul. Den var skrevet av en avhoppet medlem fra Trondheim. Han kunne fortelle at noen forsøkte å utnytte hans posisjon i Lånekassen til å få slettet gjeld. Ellers handlet det jeg gadd lese av boken om en hel serie av underlige seremonier med hodeskaller, likkister etc. Man måtte gjennom ritualer for å stige i gradene. Relativt kjedelig.

For noen år siden ble jeg invitert til fest i Oslo Millitære Samfund. De fleste hadde kilt. Vi spiste haggis og drakk whisky. Det ble talt og sunget. Det hele i ordnede former. Under minglingen forsto jeg at mange av deltakerne var frimurere eller medlemmer av andre losjer. Jeg antar at de fleste var tiltrukket av rang, orden, bekledning, taler, tradisjoner, fellesskap, sanger etc Militæret har noe av det samme. Hyggelig, men kanskje litt kjedelig.

Nå er frimureriet en stor internasjonal organisasjon med fryktelig mange nivåer. De færreste av oss vet hva som foregår helt i toppen av organisasjonen. Hvilket naturligvis gir grobunn for rykter.

Om man er stortingspolitiker er det fort gjort å ta seg en tur i losjen for en god kopp kaffe. Slik det var for Olemik. https://www.nrk.no/norge/budsjettsp...er-frimurer-kobling-for-spekulativ-1.13934346
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takket også høflig men bestemt nei da jeg ble invitert for mange år siden.

Dels på grunn av det religiøse elementet. Dels fordi det reiser noen dilemma hva gjelder lojalitet som norsk statsborger. Dels fordi det oppfordrer til en «kompis-korrupsjon» jeg mener landet trenger mindre, ikke mer av.

Men mest fordi jeg som liberalt, tenkende vesen ikke tiltrekkes av å la meg underordne i noe pyramidespill basert på alskens ritualiserte leik-og-lått reglement.
Jeg ville ha sagt som Groucho Marx:

Jeg vil ikke være med i en forening som vil ha meg som medlem.

Det går fint an å omgås disse frimurerne - eller andre medlemmer av "sære" organisasjoner - uten å være medlem. Og i de tilfellene det ikke går an, er det like greit.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.554
Antall liker
7.062
Jeg ville ha sagt som Groucho Marx:

Jeg vil ikke være med i en forening som vil ha meg som medlem.

Det går fint an å omgås disse frimurerne - eller andre medlemmer av "sære" organisasjoner - uten å være medlem. Og i de tilfellene det ikke går an, er det like greit.
Presis. Dessuten finner jeg det hele litt absurd.

Det er riktig nok mange år siden jeg sist eide en motorsykkel, og det var heller ikke så ofte den ble brukt. Men jeg elsket frihetsfølelsen av en helgetur. Ideen om å melde meg inn i en MC klubb med ditto uniformering har for meg alltid utgjort selve antitesen av hva frihet og individualisme representerer.

Blir litt som når Kinks synger «I’m not like everybody else» på konsert, og femti tusen publikummere synger det samme tilbake.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Jasså, Illuminati er ute etter deg?
Det er der det ligger!! At jeg ikke tenkte på det! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Men seriøst, Illuminati Norge har jo egen Facebook gruppe og der er jeg jo med! Burde tittes på av dere andre også. ustyrtelig artige greier! Antikonspirasjonsteorier i system!
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Søk opp Roger Aase og les boka han skrev fra innsiden. Veldig informativ og du bør gå flere runder med deg selv før du melder deg inn. De sier det er personlig utvikling, men i praksis «gir du fra deg sjela di» som det blir vanskelig å gjøre noe med etterhvert som «leken» pågår.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Google mærke ligger tæt op ad. Altså dyrets mærke eller satans.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min far er i losjen. Det viktige for ham er koret. Kompisen som rekrutterte ham synger også der, og han er også gift med min mors bestevenninne siden 1957.
Mozart var frimurer. Hva ville Tryllefløyten vært uten frimureri?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og folk klager på trekkspillmusikk? Panføyte, der har du Djevelens Verk.

Beklager OT, Spirre. Du ville ha en seriøs tråd.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
- og hva er galt med panfløyter eller trekkspill??? Mangt til nød og nytte, sa kaillen han tørka av bordet med katta....Makan til selvopphøyd nedlatenhet.....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
- og hva er galt med panfløyter eller trekkspill??? Mangt til nød og nytte, sa kaillen han tørka av bordet med katta....Makan til selvopphøyd nedlatenhet.....

Trekkspill kan tolereres hvis det tradisjonell fransk trekkspillmusikk! Det KAN faktisk være fint.

Panfløyte er vel mest en tidsmaskin tilbake til 70 tallet med tyske "muzak"! Claus Wunderlitz, James Last og Bert Kaempfert og slik musikk som glir motstandsløst inn det ene øret og ut det andre uten å gjøre noe stort inntrykk!
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hoppet av nær toppen, mest pga «kompis-korrupsjon» , og fordi jeg ikke passer inn i "militær-struktur", + religion, og følelsen av å være gris, men ikke lik nok...(ref. en omskrevet farm)
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.432
Sted
Holmestrand
Trekkspill kan tolereres hvis det tradisjonell fransk trekkspillmusikk! Det KAN faktisk være fint.

Panfløyte er vel mest en tidsmaskin tilbake til 70 tallet med tyske "muzak"! Claus Wunderlitz, James Last og Bert Kaempfert og slik musikk som glir motstandsløst inn det ene øret og ut det andre uten å gjøre noe stort inntrykk!
Du mener antagelig Klaus Wunderlich?😂
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Meget mulig Xerxes. Det er visse ting fra 70 tallet man har et sterkt ønske om å fortrenge!!!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.432
Sted
Holmestrand
ble spurt om samme av "slektning", men da jeg fikk bekreftet at det var basert på et kristent livssyn, takket jeg høflig nei
Me too. Takket nei, av samme grunn. I tillegg til at jeg ikke synes noe større om slike klubber.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Meget mulig Xerxes. Det er visse ting fra 70 tallet man har et sterkt ønske om å fortrenge!!!
Ikke Agneta og Annifrid.
Men sånn seriøst utenfor tema: Det er skrevet mye godt for beljespæll (fra toradertrøkk til Piazzola), men for panfløyte finnes det vel ikke stort mer å samle på enn ukorrumpert folkemusikk. Lar meg gjerne korrigere.

Men ok. Tilbake til pyramider og mystiske ritualer.
 
Topp Bunn