Politikk, religion og samfunn Frifinnelsen av Marte Deborah Dalelv

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Gammelt nytt nå, men jeg har stusset (og lite overrasket) over beslutningen om å frifinne/benåde Marte Deborah Dalelv. Det virker som da verden så at Dubai kunne bli et problematisk feriested, et sted som har brukt enorme ressurser på bl.a turisme og så at verden viste dem ryggen, kommer de økonomiske interessene inn og overstyrer både politikk og religion, Sharia lover og greier.
Det har vært voldsomt press på regjeringen der nede - og et av de store pressmidlene har vært trussel om redusert turisme.

Viser dette nok en gang at økonomiske interesser går foran både politikk og religion?

Vidar

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
En viktig presisering: Hun ble ikke frikjent, hun ble benådet. Dommen er fortsatt gyldig.

Men bortsett fra det: JA. Får et eller annet for store konsekvenser for økonomien, er det jus'en som må vike. Verden over, alt og alle har sin pris.

Honkey

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Såvidt jeg kan skjønne, var norske media svært sent ute med å meddele at hun hadde trukket tilbake anmeldelsen om voldtekt? Var de ikke det da?
Men hvis det er tilfelle, hvorfor skulle da den antatte/mistenkte/uskyldige(?) gjerningsmannen "benådes"?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tja, er ingen tilhenger av sharia lover...Men nordmenn gjør mye utrolig dumt i fylla... Fint for henne at hun er tilbake, men håper hun har mer respekt for omgivelsene neste gang..Og respekt for seg selv hun slipper slik dumskap en annen gang..

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.310
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
tiltalen for alkoholkonsum og for utenomekteskapelig sex (eller hor om man vil) står vel fortsatt.. (og er grunnen til benåding)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Tja, er ingen tilhenger av sharia lover...Men nordmenn gjør mye utrolig dumt i fylla... Fint for henne at hun er tilbake, men håper hun har mer respekt for omgivelsene neste gang..Og respekt for seg selv hun slipper slik dumskap en annen gang..
Jeg synes i så fall det er flere her som kan tenke litt over det med respekt. Ingen av oss kjenner til hvordan hendelsesforløpet egentlig var, og dermed kan vi faktisk ha såpass respekt for våre medmennesker at vi unngår slike sleivspark som det ovenstående.

Honkey

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg synes i så fall det er flere her som kan tenke litt over det med respekt. Ingen av oss kjenner til hvordan hendelsesforløpet egentlig var, og dermed kan vi faktisk ha såpass respekt for våre medmennesker at vi unngår slike sleivspark som det ovenstående.

Honkey

At hun var påvirket av alkohol i et land hvor en skal være forsiktig med slikt er intet sleivspark... Makan til hårsårhet... :cool:.. Jenta var kort og greit dum, og på feil sted til feil tidspunkt. Dette har ikke noe med respekt for henne å gjøre , kun en observasjon etter å ha tjenestegjort i diverse arabiske land over flere år. Naive nordmenn med verdensmester takter, uten å ta forbehold vedr de lokale forhold, kan nesten bare ha det så godt..Underforstått bli sittende i et fengsel på ubestemt tid!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
?????
Kan du være vennlig å presisere? Håper virkelig det er jeg som misforstår!

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Såvidt jeg kan skjønne, var norske media svært sent ute med å meddele at hun hadde trukket tilbake anmeldelsen om voldtekt? Var de ikke det da?
Men hvis det er tilfelle, hvorfor skulle da den antatte/mistenkte/uskyldige(?) gjerningsmannen "benådes"?
"When in Rome, do as the Romans do"

Stemmer at hun trakk anklagen, det er vel knapt nok nevnt i vestlig media.
Kan legge til at hvis to menn kysser åpenlyst så er det dødsstraff. Men hvem bryr seg vel om homsene

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger

Kan legge til at hvis to menn kysser åpenlyst så er det dødsstraff. Men hvem bryr seg vel om homsene
Og det faktumet at hun løy var vel en del av anklagen/straffen.
Ikke spesielt god rådgivning her, men dette er jo i etterpåklokskapens ånd.
Selv om håndteringen er horribel reagerer også jeg på en del som kommer ut i etterkant som dysses ned i media, spesielt i Norge.
Det er greiest å operere med krigstyper på førstesiden uten kontekst.

Ellers;
Når offeret benådes, så må også gjerningsmannen benådes - slik er loven der nede.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Det er vel et av kjerneproblemene. Til tross for at hun hadde besøk av flere journalister valgte pressen ikke å fremlegge saken slik den sto men vinklet den slik at det så mye verre ut /mer salgbart ut. Først når hun kom hjem kom de frem at hun, etter råd, hadde trukket voldtektsanklagen og dermed ble siktet og dømt for falsk forklaring og sex utenom ekteskap slik landets lover lyder.

Jenta har vært dum, full og tok med en kompis på rommet - som ikke var så god kompis allikevel - det kan skje oss alle. Hvordan det var med journalistene som satte dette på trykk lurer jeg på. Enten har det gjort dårlig arbeid eller var det en del av en planlagt strategi for å få henne ut - hvem vet ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0

Saken er selvsagt helt for jævlig, men om man ser litt forbi denne saken og prøver å forholde oss litt prinsippiellt til forholdene der nede i "Sharialand" er det Aggro sier ganske allmengyldig.

Egentlig ikke annet enn det vi ( noen av oss i allefall! ) forventer av de som av ulike grunner kommer hit til landet. Nå er det helt klart at mange vestlige som reiser dit ned ikke har gjort hjemmeleksa si og da blir det problemer. Det som der er ansett som "normal sivilisert oppførsel" skiller seg så enormt fra hvordan vi er vant til å leve våre liv i vesten at mange rett og slett ikke tror det er sant. Men dessverre så er det sant. Det enkleste er å holde seg hjemme innenfor vår egen kulturkrets og la grensen gå i Hellas der det værste man opplever er at de lokale, i allefall enkelte av dem, blir sure når man støter den lokale oppfatningen av "anstendig bekledning" når man besøker kirker osv. Hellas kaster dog ikke syndere i fengsel i årevis for slike "bagateller".

Det er selvsagt ikke lett for breiale nordmenn å forstå og langt mindre akseptere at der nede er du annenklasses borger, i beste fall! Og er du i tillegg kvinne har både hest og kamel høyere status enn deg!! Idiotisk? Ja selvsagt! Men slik er det nå engang. Aksepter det og forhold deg til det, eller enklest, IKKE REIS DIT!! Det sies at vi nordmenn er brautende, egosentriske og rasistiske, og det er meget mulig det stemmer, men saken er at vi ikke når lokalbefolkningen i de aller fleste araberland til anklene i så måte! Unntaket hva gjelder siviliserte folk i "Sharialand" må være Iran, de iranere jeg har møtt har uten unntak vært meget åpne, imøtekommende, tilpasningsdyktige i forhold til hvor de bor og ikke minst tolerante. Nå må det legges til at samtlige iranere jeg har møtt har vært folk som har flyktet fra prestestyret og ikke minst, det har vært meget godt utdannede mennesker, intelektuelle og kunstnere. Og de har lite til overs for "arabere" og systemet i de arabiske land. For de som ikke er klar over det så er ikke iranere "arabere", de er "persere".

Jeg har gått på "College" i UK sammen med ymse arabiske nasjonaliteter og bodd i samme studentboliger som dem. Mine noe negative holdninger til "sorten" stammer fra dette studieoppholdet og jeg skal ikke kjede dere med eksempler og episoder men jeg vil bare få si at de i forhold til oss befinner seg i den "mørkeste middelalder"! Det er meget viktig å ta inn over seg akkurat dette hvis man skal omgåes dem på deres hjemmebane. Biler og fancy arkitektur er KUN kulisser. Når man er der nede gjør man et dypdykk i vår egen historie tilbake til den tiden da vi brente oppkjeftige kvinner som hekser!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Mitt firma har avdeling i Dubai.
Før folk reiser ned så gjennomgår de et obligatorisk kulturkurs.

Kanskje ikke helt musikalsk i denne tråden, men her snakkes det om persere vs arabere, bla.

Fra Axis of Evil tour:
http://youtu.be/i7rlFpUhziE

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns Marte oppførte seg meget dumt. Om noe, kan det hun opplevde forhåpentligvis føre til at andre tenker seg om, når de oppholder seg i fremmede kulturer.

Her er fakta fra politiundersøkelsen og etter avhør:
Facts behind the headlines of the Marte Deborah Dalelv Dubai sex case - The National

Så hun ankommer byen, går på bar med kolleger, drikker en god del, betaler klokken 03.00, ber en mann beskytte henne, blir med ham på hans rom, der hun kler av seg, og ønsker at han skal vekke henne så hun er klar til et forretningsmøte klokken 07.30.

Deretter påstander om voldtekt som trekkes tilbake.

Det hadde nok vært best om Dalelv hadde drukket mindre, vært i seng tidligere, og stilt mer opplagt til møtet hun var i byen for - uavhengig av hvilket land hun oppholdt seg i. Men å gjøre dette i et land underlagt Sharia-lover hører vel hjemme blant de dristigste risikosportøvelser.

Hun er heldg som kom hjem. Nå bør hun reflektere over hva som skal til så hun ikke blir en tilsvarende belastning ved en annen anledning.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
åååå hvilken tøs, dum selvsagt, ikke smart å dra på sex-safari i araber flikk flakk-land. Dere får kaste en stein eller to på henne neste gang. Moralismen kjenner ingen grenser.

Forøvrig veldig enig i det å kjenne og "respektere" kodekser i land en oppholder seg i, men hvordan hadde dere stilt dere mutters alene, rævpult og fengslet i fremmed land. Fort gjort å gjøre dumme valg tenker jeg da, men så er jeg en ganske enkel sjel.

En liten saksoppplysning vedr. medias rolle i saken, VG "eide" saken fra dag en, med et par dagers forsprang, hjelper gjerne at sjømannspresten har en kompis i redaksjonen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Tøs?? Nei hun virker å være en helt normal vanlig norsk jente.

At det ikke nødvendigvis er et sjakktrekk å være det nede i Sharialand er en helt annen sak. Og her ligger feilen hos de som skulle ha lært henne "å oppføre seg" som "noens eiendel" i et "Sharialand". Arbeidsgiver har mest sansynlig gjort en veldig dårlig jobb!

Medias rolle? Vel uten media og den vinklingen som saken har fått fra VG eller sjømannspresten ( vet ikke hvem som fortjener æren for det? ) ville nok "tøsen" ha sittet i fengsel i hele den tilmålte tiden.

Denne saken kan vel deles opp i minst tre ulike debatter:

1. Håpløse Sharialover i 2013

2. Hva er fornuftig oppførsel her hjemme og ute?

3. Medias bruk/misbruk av ting som skjer for å selge aviser.

Dette er ulike tema som gjerne uten problemer kan diskuteres helt uavhengig av hverandre. Men nå har vi fått en sak der dette er sauset sammen. Det kan kanskje være smart å holde tunga rett i munnen både når man skriver og når man leser.

V

vredensgnag

Gjest
Nå syns jeg du overreagerer, erosloveking.

Tøs er dine egne ord. Hun har oppført seg veldig dumt, og gjort det som er relativt trygt her hjemme i et land der den oppførselen tolkes med helt andre øyne og lover.
Enig med Spiralis i at hun kunne vært bedre forberedt av sin arbeidsgiver og jeg syns at media ga et vrengebilde av saken. Hva som skjedde på rommet vet vi lite om, men dømmekraften som førte henne til hans rom (merk at det var hans) er det lov å reflektere over.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
tøs som i ironi. Ellers er jeg ganske enig med flere av dere, samtidig som det er morsomt her, og i en annen tråd observere moralismen som bobler under overflaten.

V

vredensgnag

Gjest
Er det moralisme?

Nå er det godt mulig at Dalelvs prosjekt var å utfordre de lokales dobbeltmoral når det gjelder å samtidig kunne hevde at Sharia gjelder, og likevel tillate vill hedonisme (Dubai er en lekeplass).
Det betviler jeg. Likevel må Dalelv kunne drikke så mye hun vil, ha seg med så mange menn, kvinner eller transer hun vil, bruke dop og gå naken i gatene. Det bryr meg katta.

Men det bør være lov å påpeke at det kan være klokt å bedømme hvordan det eventuelt vil bli reagert. Og at det muligens er dumt å bli veldig forundret om konsekvensene av ens handlinger tar av, dersom man har feilbedømt.
Vil påstå at det etter noen tiår med reportasjer fra muslimske miljøer i Norge om æresdrap, tvangsgiftemål, foreldre som piner sine døtre, brødre som passer på 24/7, osv -- bør kunne ha glidd inn hos Marte at nå er hun på vei dit denslags anses som helt naturlig. Altså bort fra Norge, og inn i speilvendtland når det gjelder kvinners rettigheter og handlefrihet.

Det kan synes som om hun trengte mer tilpasningstid, før den innsikten gled på plass. Jeg syns hun har oppført seg stupdumt, og noen ganger fører det til store ubehageligheter, noe det gjorde her.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Må si meg enig med Vreden. Jeg oppfatter ikke at det er mange som utviser noe som kan kalles moralsime her. Muligens ett eller til nød to unntak, men heller ikke der noen utpreget moralisme. Men om man er vrang kan det kanskje tolkes dithen. Det er en lang vei fra å påkpeke dårskap til å fordømme det ut fra moral!

Men jeg ser jo selvsagt fordelen ved Sharialover der døttrene er pappas eiendom til han har giftet dem bort. Det er nok noe mindre slamring med dører i hjem som praktiserer slikt. Tror heller ikke "Sharia" pappaer opplever å få klar melding med "Dumme mann!!" når 15 åringen får avslag på ønsket om at kjæresten skal få overnatte på hennes rom!;) Men i den grad det angår moral så foretrekker jeg en frisk ( på alle måter ) datter som har sine klare meninger og som våger si høyt hva hun mener, framfor et underkuet eksemplar av hunnkjønnet! Moral har også noe med menneskerettigheter å gjøre og det er ikke kun et spørsmål om døttres sexuelle oppførsel, hvilket synes å være tilfeldet med Sharia.

I den grad jeg er moralsk forarget i denne saken så er det over Sharia-rettsapparatet.

S

sorgenfri

Gjest
Var på et kjøpesenter her om dagen. Helt vanlig norskt kjøpesenter. Fruen skulle inn i en butikk, og jeg sto på utsiden, og bare observerte.

Tre småbarnsmødre sto ved sine barnevogner å viste frem babyklær til hverandre. En kvisete gutt på ca 14, var anstand. Han var en hoven, arrogant opppasser for disse kvinnene, og jeg tenkte: TENK på hvordan han vil utvikle seg de neste 5 årene av sitt liv, når han som fjortis er vaktmann?

Å se på andre kulturer, med våre briller er en vanskelig øvelse, men at dette er en god løsning for enkelt individer - DET kan jeg med rimelig sikkerhet si at det er det ikke.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
Må si meg enig med Vreden. Jeg oppfatter ikke at det er mange som utviser noe som kan kalles moralsime her. Muligens ett eller til nød to unntak, men heller ikke der noen utpreget moralisme. Men om man er vrang kan det kanskje tolkes dithen. Det er en lang vei fra å påkpeke dårskap til å fordømme det ut fra moral!

Men jeg ser jo selvsagt fordelen ved Sharialover der døttrene er pappas eiendom til han har giftet dem bort. Det er nok noe mindre slamring med dører i hjem som praktiserer slikt. Tror heller ikke "Sharia" pappaer opplever å få klar melding med "Dumme mann!!" når 15 åringen får avslag på ønsket om at kjæresten skal få overnatte på hennes rom!;) Men i den grad det angår moral så foretrekker jeg en frisk ( på alle måter ) datter som har sine klare meninger og som våger si høyt hva hun mener, framfor et underkuet eksemplar av hunnkjønnet! Moral har også noe med menneskerettigheter å gjøre og det er ikke kun et spørsmål om døttres sexuelle oppførsel, hvilket synes å være tilfeldet med Sharia.

I den grad jeg er moralsk forarget i denne saken så er det over Sharia-rettsapparatet.
Det er nok store forskjeller på praksis. Jeg jobbet for noen år siden med en tyrkisk kvinne i slutten av 20-årene. Meget muslimsk, ugift og sexgal. Hun forsynte seg grovt, for å si det mild, såfremt mannen ikke var gift. Samboerskap gjaldt ikke som å være gift for henne.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg syns Marte oppførte seg meget dumt. Om noe, kan det hun opplevde forhåpentligvis føre til at andre tenker seg om, når de oppholder seg i fremmede kulturer.

Her er fakta fra politiundersøkelsen og etter avhør:
Facts behind the headlines of the Marte Deborah Dalelv Dubai sex case - The National

Så hun ankommer byen, går på bar med kolleger, drikker en god del, betaler klokken 03.00, ber en mann beskytte henne, blir med ham på hans rom, der hun kler av seg, og ønsker at han skal vekke henne så hun er klar til et forretningsmøte klokken 07.30.

Deretter påstander om voldtekt som trekkes tilbake.

Det hadde nok vært best om Dalelv hadde drukket mindre, vært i seng tidligere, og stilt mer opplagt til møtet hun var i byen for - uavhengig av hvilket land hun oppholdt seg i. Men å gjøre dette i et land underlagt Sharia-lover hører vel hjemme blant de dristigste risikosportøvelser.

Hun er heldg som kom hjem. Nå bør hun reflektere over hva som skal til så hun ikke blir en tilsvarende belastning ved en annen anledning.
Hmm - festdame skjønner jeg - på bar til 03 før kundebesøk.... Kanskje ikke så rart at hun ikke har tid til å besøke mamma. Det ble sagt på TV2 nyhetene at hun ikke hadde vært hjemme hos mamma siden 2011....

Vi gutta er vel stort sett snille allikevel. Kan bare tenke meg hva damene diskuterer på facer'n.

N

nb

Gjest
Det begynner vel å bli en stund siden forsidene av Akersgataavisene var spesielt opptatte av å opplyse om faktiske forhold i en sak. Om en sak er godt salgbar så er det ingen grunn til å forvirre leserene med hele sakskomplekset eller noen refleksjoner rundt oppførselen til den som er offeret i saken.

Edit: Godt intervju og gode svar i Der Spiegel.

Sist redigert:
Topp Bunn