Frekvensområde for LP-plater.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
122
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Hva er laveste og høyeste frekvens som kan gjengis fra vinyl vha en platespiller? Jeg tenker på produksjonsutstyrets toleranser, oppførsel til vinyl, etc som mulige begrensninger for et praktisk frekvensområde.

Jeg antar altså at det finnes en nedre og øvre frekvens som er mulig å modulere og som derved definerer frekvensområdet til vinylmediet.

Er det noen som kjenner disse grenseverdiene?

I tillegg - hvilke nåleslipinger er nødvendig for å lese av den øvre ekstremfrekvensen?

Mvh.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde å Google etter beste evne... men fant lite... men back in the good ole days (80`s) når dette var VELDIG viktig for meg leste jeg flere steder at under 40Hz kan man bare drømme om på vinyl (da blir "spora i platene" for breie for stiftene...)

Dette er bare teori for meg... Jeg brukte MASSE penger på hifiblader back then, men dette er ikke personlig erfaring, bortsett fra at jeg leste det etteller annet sted (sikkert minst en gang) :) (sannsynlig vis i et engelsk eller amerikans magazin)..

Hva sier dere vinyl eksperter ?

achri-d skrev:
Hva er laveste og høyeste frekvens som kan gjengis fra vinyl vha en platespiller? Jeg tenker på produksjonsutstyrets toleranser, oppførsel til vinyl, etc som mulige begrensninger for et praktisk frekvensområde.

Jeg antar altså at det finnes en nedre og øvre frekvens som er mulig å modulere og som derved definerer frekvensområdet til vinylmediet.

I tillegg - hvilke nåleslipinger er nødvendig for å lese av den øvre ekstremfrekvensen?

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg har hørt er at under 40hz er bassen ikke særlig kanalseparert, mao mer eller mindre i mono. Jeg kan bekrefte at bass under 40hz er fullt mulig med vinyl.

Når det gjelder høyfrekvens, så er det vel neppe noen teoretisk limit som f.eks ved digital, men begrenset av mer praktiske engineering-aspekter? Det samme bør vel egentlig gjelde lavfrekvens; jeg er iallefall glad for mitt subsoniske filter (20hz på Audiolab 8000PPA-riaaen min, 10hz på Naim SuperLine-riaaen).

Mvh Vidar P

S

slowmotion

Gjest
Det er intet skarpt definert frekvensområde som kan gjengis på vinyl.
Så vidt jeg vet kan de aller fleste PUer fint lese av 20Hz til 40KHz.

Når det gjelder frekvensområde i praksis har jeg lest om alt fra 30-15K til 20-45K.
30-15K var nok ganske vanlig i praksis.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
15khz er vel en øvre grensefrekvens forbeholdt gammeldagse MM'er vel? Moderne MC'er har langt lettere for å lese av langt høyere frekvenser, ikke minst pga langt mindre bevegelig masse?

I teorien er det vel ingen absolutt øvre grensefrekvens forsåvidt, annet enn de som begrenses av de fysiske lover; men på et visst nivå oppover vil signalet bestå av såpass mye støy at det ikke inneholder noen musikalsk informasjon. Dette er vel igjen ikke teoretisk begrenset av teknologien totalt sett, men av tekniske begrensninger i det aktuelle avleseutstyret.

Mvh Vidar P

S

slowmotion

Gjest
Hvis trådstarter kan lese tysk er det en ganske grei artikkel her,
som bland annet kommer inn på praktiske frekvensområder osv.
Anbefalt lesning for enhver:

http://www.rintelen.ch/hifi/Artikel_RLA.pdf

Vær obs på at forfatteren Luigi Reto Andreoli tråkker på en god del tær ... ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Nå er ikke jeg ekspert på vinyl.

Jeg antar at følgende ting avgjør frekvensresponsen, umiddelbart og/eller over tid.

1.0 Masse på PU-nål avgjør først og fremst følsomheten. Massen er lik for alle frekvenser, men over tid vil den skjøre vinylen slites raskere med høy masse enn med lav masse. De høyeste frekvensene "poleres" vekk først fordi hastigheten, pga. RIAA omformingen i plata, er størst ved de høyeste frekvensene, og massen vil kreve mer energi og friksjon på å forandre retning etter sporet i dette frekvensområdet enn i bassen.

1.1 "marktrykket" mellom PU-nål og plate avgjør slitasje over tid, samt frekvensrespons. Et lett PU hus og lett arm lar seg i større grad følge bevegelsene til PU-en, og muligens påvirke følsomheten - muligens i større grad i bassen -> lavere følsomhet i bassen som påvirker frekvensresponsen.

2. Form på nåla har en del og si for frekvensområdet, men også forvrengning.

3. Frekvensrespnsen på RIAA-trinnet. her er det gjerne et filter som forhindrer subsoniske lyder å passere - som i sin tur kan gi fatale membranbevegelser på høyttalerne.

4. Er dette helt på jordet? Brukte magefølelsen.

Vidar

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.658
Vidar P skrev:
15khz er vel en øvre grensefrekvens forbeholdt gammeldagse MM'er vel? Moderne MC'er har langt lettere for å lese av langt høyere frekvenser, ikke minst pga langt mindre bevegelig masse?

I teorien er det vel ingen absolutt øvre grensefrekvens forsåvidt, annet enn de som begrenses av de fysiske lover; men på et visst nivå oppover vil signalet bestå av såpass mye støy at det ikke inneholder noen musikalsk informasjon. Dette er vel igjen ikke teoretisk begrenset av teknologien totalt sett, men av tekniske begrensninger i det aktuelle avleseutstyret.

Mvh Vidar P
Picuper beregnet til quadrofoni gikk opp til 50kHz på 70 tallet. Det var nødvendig for å kunne lese av bakkanalene.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
achri-d skrev:
Hva er laveste og høyeste frekvens som kan gjengis fra vinyl vha en platespiller?
---------------
Min gamle pick up fra tidlig åttitall har et oppgitt (teoretisk?) frekvensområde fra 20Hz - 110kHz, den har noe som kalles for "0,06 mm Special Elliptical" nål.

Når det gjelder nedre frekvensområde på vinyl....Jeg har en LP fra Crystal Clear Records, Virgil Fox - The Fox Touch, volume 2. Dette er en såkalt "direct to Disc" innspilling, med kirkeorgel i Garden Grove community church i California. På coveret står det faktisk en advarsel om at innspillingen har stor energi (dynamikk?) i mid og lav frekvensområdet , mellom 1,5kHz til 16 Hz.

Jeg tør selvfølgelig ikke stå inne for at det virkelig går så langt ned, det har jeg verken anlegg til eller utstyr for å måle, men dyyyyypt går det, det er helt sikkert. 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Picuper beregnet til quadrofoni gikk opp til 50kHz på 70 tallet. Det var nødvendig for å kunne lese av bakkanalene.
For det første; hvilken MM går opp til 50khz med et moderat støyprosent? Vis meg eksempler. For det andre; har du sett resonanskarakteristikker hos de armer hvor disse pu'ene typisk ble plassert? Garrard, Dual, Thorens etc. Ikke lystig lesing.

Mvh Vidar P

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Om det har vært noen utvikling på dette de siste 20 årene vet ikke jeg, det er faktisk så lenge siden jeg "ga opp" vinyl. Men på eldre stereo LPer var bassen begrenset nedad til 40hz, mens fra 40 til 80 eller 100 hz (avhengig av produsent) var innspillingen mono.
Den gang het det at dette rett og slett var en fysisk nedre grense for hva det var "plass til" på vinyl. Akkurat dette ble brukt meget aktivt i markedsføringen av de første cd-spillerne.

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
42
Tror neppe dette kan stemme. Noen utgivelser er kanskje begrenset, men ikke mediet som sådan. Jeg har lest et sted at Telarc's berømte 1812 utgivelse har på vinyl utsving helt ned i 4Hz. Det finnes en egen tråd her på forumet om hvilke spillere/pickuper som faktisk er i stand til å spore det... Det finnes vel også innspillinger som gjengir virkelig dype toner fra orgel, ned i 16Hz?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.658
Vidar P skrev:
Pink_Panther skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
For det første; hvilken MM går opp til 50khz med et moderat støyprosent? Vis meg eksempler. For det andre; har du sett resonanskarakteristikker hos de armer hvor disse pu'ene typisk ble plassert? Garrard, Dual, Thorens etc. Ikke lystig lesing.

Mvh Vidar P
Jeg vet ikke hva du mener med moderat støyprosent, men her er litt data på Philips 422. Jeg regner med at det fantes bedre picuper også på den tiden.

http://philips.pytalhost.com/philips77/philips77-43.jpg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det må jeg si, den 422-modellen står jo visserlig oppgitt til 50khz. Med en eller annen CD4-bereich?

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.750
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:

Au! Oj! Satans!
Les denne, folkens. Jeg har bare skummet så langt, men så vidt jeg kan skjønne er dette riktig så edruelige saker.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Enda en som har den hele og den fulle sannheten! (det er mange av dem).
Uansett, jeg orker ikke Valentino - kan ikke du oversette?(du likte Ryen bedre enn meg)

O.

K

KindOfBlue

Gjest
Valentino skrev:
slowmotion skrev:

Au! Oj! Satans!
Les denne, folkens. Jeg har bare skummet så langt, men så vidt jeg kan skjønne er dette riktig så edruelige saker.
Minner meg om vitsen der ulik lands representanter skulle skrive en bok om elefanter:
Svensken skrev "Hur man titulerar elefanterna", engelskmannen "The elephants I've shot", dansken "At træne en sirkuselefant" - osv.
Tyskeren skrev et 19 binds verk om Hannibals elefanter, med stamtavler.

Yes, denne gjennomgangen av hva platespillere kan og ikke kan er like grundig.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.750
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Likte jeg Ryen, Dog? Davon hab' ich keine Erinnerung. Ingen når vel 100% på sannhetsgehalt, men det var dette med troverdighet bygget på grundighet da.

Må lese med den tekniske tyskordboka oppslått, men la meg si det slik: Retipping i ordets egentlige betydning er jeg evig vaksinert mot. Får heller lære å gjøre det selv...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Det er vel for såvidt en viss forskjell mellom egenskapene mht innspilling vs avspilling. Ift. avspilling er det først og fremst de fyssiske beskrankingene som er dominerende. Nedre grensefrekvens vil i praksis være styrt av PU-arm-resonansen (dvs rundt 8-12Hz), det vil dog være problematisk å ha veldig høyt nivå under ca 30-40 Hz. De aller fleste (dvs praktisk talt alle) vinylskiver er innspilt i mono i bass området, jeg har ikke sett noen std. for dette, men i ulike sammenhenger har jeg hørt/lest tall mellom 40 og 150 Hz. Den øvre grensefrekvensen ifm. avspilling er dominert av PUs nålesliping og bevegelige masse - det er en utmerket artikkelserie om dette i de siste nr. av HiFiNews.

mvh
KJ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.718
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Det står litt om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record#Frequency_response_and_noise

Jeg bare skummet raskt gjennom og det ser ut som 20Hz - 45kHz er frekvensresponsen, men den er kanskje noe teoretisk. Dessuten er responsen avhengig av slitasjen, noe som også står i denne artikkelen.
Dersom du studerer bassporet på Virgil Fox direktegraverte orgelplate med ei kraftig lupe, kan du sjå korleis det er gravert. Dette er den djupaste basstonen eg veit om innspelt på vinyl. Eg har sett korleis basselementa på IMF TLS 80 II heldt på å hoppe ut, så når det vert påstått at vi snakkar om 16 Hz, er eg tilbøyeleg til å tru det stemmer, sjølv om det er litt fantastisk. Denne plata er ikkje så lett å finne, men er du heldig, kan du studere kanonskota på 1812-innspelinga på Telarc. Ikkje så djup, men større utslag. Eg tippar at det er råd å gravere det meste - då vert det verre å spore det på ein anstendig måte. Den fyrste superinnspelinga "Pines of Rome" på RCA LSC ein gong i 1956 -57, hadde eit basspor som ingen pickupar kunne spore, og vart difor i stor grad levert attende til butikkane. Det neste opplaget var ikkje så hardt gravert (Men dei som har ein supersporar og får tilgong på denne plata i originalutgåve - Shaded Dog - har visstnok ei alvorleg oppleving i vente..)

Hugs elles poenget med anti-riaa/riaa-kurven, som langt på veg kompenserar for LP-prinsippet sine innebygde svake punkt.

Oppover er eg usikker, men CD-4-innspelingane (Kvadrofoni) ligg såpass høgt i øvre frekvens at det iallfall overgår det meste av tilgjengeleg tradisjonell digitallyd.

Monobass er veldig interessant. Eg var lenge sikker på at det ikkje stemte - at bass var i stereo, fordi det lot seg retningsbestemme. Men etter å ha levd med høve til å velgje mellom mono og stereobass, er det tydeleg at monolyden ikkje alltid kjem frå eit punkt midt mellom høgtalarane, slik det gjer lengre oppe i frekvensområdet. Det er alt for lite erfaringar med dette feltet -sjølv om det er mykje målingar og sterke meiningar....

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Low-Q skrev:
Nå er ikke jeg ekspert på vinyl.

Jeg antar at følgende ting avgjør frekvensresponsen, umiddelbart og/eller over tid.

1.0 ............................ Massen er lik for alle frekvenser, men over tid vil den skjøre vinylen slites raskere med høy masse enn med lav masse. De høyeste frekvensene "poleres" vekk først fordi hastigheten, pga. RIAA omformingen i plata, er størst ved de høyeste frekvensene, og massen vil kreve mer energi og friksjon på å forandre retning etter sporet i dette frekvensområdet enn i bassen.

...........................

Vidar
Dét stemmer nok det, men - som vel noen andre også har nevnt - er denne massen mer kritisk for de høyeste frekvensene siden bevegelsene blir raskere (aksellerasjonene større) for disse. Tross RIAA-korreksjonen.
Nålesliping, bevegelig masse, og PU's lateralstivhet er vel de faktorene jeg vil tro er avgjørende for sporingsevne ved/avspilling av høye frekvenser.

Har forøvrig plater hvor det gjengis bass godt under 30 Hz, sannsynligvis ned mot 20 -25 Hz.......

Mvh

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Hva angår nedre frekvens som kan gjengis av en pickup, er den nok meget lav. En standard testplate inneholder frekvenser ned mot 6 Hz, og det er ingen problemer med å se at de slipper gjennom systemet, ihvertfall hvis man dropper det subsoniske filteret. Alle (som har spilt vinyl) har vel mer enn en gang sett basselementer pumpe når man spiller, også når det skal være stilt. Ofte er det svært lave frekvenser det er snakk om.

Øvre frekvensgrense ligger selvfølgelig også langt over hørbart område, også for mm-pickuper. Det er forsåvidt ikke snakk om noen klar og entydig grense og at over det er det ingenting, det er det som gjør analogt så bra i forhold til digitalt, imho. På digitalt blir det brått og brutalt slutt over visse frekvenser.

mvh
Trond Kjetil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Trond Kjetil skrev:
Alle (som har spilt vinyl) har vel mer enn en gang sett basselementer pumpe når man spiller, også når det skal være stilt. Ofte er det svært lave frekvenser det er snakk om.

mvh
Trond Kjetil
Den pumpingen er som regel fordi plata ikke er plan (bulkete).........da vil basselementene stå og blafre.

FZ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
FZ skrev:
Den pumpingen er som regel fordi plata ikke er plan (bulkete).........da vil basselementene stå og blafre.

FZ
selvfølgelig, og pickupen er i stand til å formidle det videre i form av elektriske signaler ;)

mvh
Trond Kjetil

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Trond Kjetil skrev:
selvfølgelig, og pickupen er i stand til å formidle det videre i form av elektriske signaler ;)

mvh
Trond Kjetil
He he, regnet med at du visste at det var grunnen 8)

Ser egentlig ingen nedre begrensning på hva PU'en klarer å gjengi.....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
...
He he, regnet med at du visste at det var grunnen 8)

Ser egentlig ingen nedre begrensning på hva PU'en klarer å gjengi.....
En PU er en elektromekanisk transformator, og som sådan så kan den kun overføre AC, den kan ikke holde en statisk spenning - DC. Ergo har en PU en nedre grensefrekvens som bl.a. også avhenger av belastningsimpedans. Jeg har dog ingen formening om dette er en praktisk relevant problemstilling - dvs jeg antar at for de fleste praktiske formål så er nedre grensefrekvens for de fleste PUer godt under 20Hz, ubelastet (som i denne sammenhengen er «worst case»).

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt kan pickupen 'produsere' den 'synlige' delen av frekvensspekteret. Det har vel alle grammofonentusiaster sett.

En annen ting er dette med å gjengi lyden med en viss grad av presisjon. Min Rega/Ortofon klarer ikke å spore alle kanonskuddene på Telarcs 1812. Lyd blir det derimot på det den faktisk sporer. Jeg ser ikke bassene på mine høyttalere, men jeg ser armen på platespilleren. Den slenger fram og tilbake som et stormflagg i passende vær. Som sagt, lyd blir det, men neppe det som er gravert i skiva.....

Når alt dette er sagt. 40 Hz er ikke noe problem i det hele tatt. Det er plass til det på plata, og pickupen sporer som bare rakkern på åpen E fra en bassgitar. Orgelmusikk med enda lavere toner overlever også. Derimot vil pickupens frekvensrespons falle på samme måte som på en høyttaler under arm/pupp-komboens resonansfrekvens. Sannsynligvis også gi forvrengning en bit over ved store amplituder. 20 Hz, eller 15 Hz? Kanskje, men med store avvik fra nøytralitet. 10 Hz eller lavere? Da svinger armen sammen med nåla, og du trenger CD.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Audiophile-Arve skrev:
Eg har sett korleis basselementa på IMF TLS 80 II heldt på å hoppe ut, så når det vert påstått at vi snakkar om 16 Hz, er eg tilbøyeleg til å tru det stemmer, sjølv om det er litt fantastisk.
Burde være fort gjort og rimelig enkelt å verifisere :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
FZ skrev:
FZ
Alt som beveger nåla vil komme ut av pick up som et signal. Det være rillenes påvirkning eller utilsiktede ujevnheter i vinylen. Samt annen ytre påvirkning. Lydbølger f.eks.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
FZ skrev:
FZ
Alt som beveger nåla vil komme ut av pick up som et signal. Det være rillenes påvirkning eller utilsiktede ujevnheter i vinylen. Samt annen ytre påvirkning. Lydbølger f.eks.
Jepp, og derfor er det viktig å være forsiktig med å spille slike plater ekstremt høyt......da kan man få seg en overraskelse. Av det slaget man ikke liker :eek:

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
For ikke å snakke om at bulkene går opp og ned. Basselementene vil da bevege seg i motfase, og kansellere hverandre. Masse bevegelse og 0 lydtrykk. Da er det lett til at man drar på mer enn bassene tåler...

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Audiomix skrev:
FZ skrev:
FZ
Jepp, og derfor er det viktig å være forsiktig med å spille slike plater ekstremt høyt......da kan man få seg en overraskelse. Av det slaget man ikke liker :eek:

Mvh
Litt OT:
En av mine kjøp fra Elusive i vinter var "best of" med Diana Krall. Den ene plata var enormt bulkete, tror jeg aldri har hatt maken. Er imidlertid så trang i senterhullet at det den sitter godt fast og dermed får jeg "retta ut" den ene sida ganske bra. Side to kan nesten ikke spilles, da vippes PU ut av rilla når jeg spiller det ytterste sporet.
Ingen "forståelse" hos Elusive denne gangen heller, neppe flere bestilinger derfra for min del!!

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
achri-d skrev:

Mvh.
Kevin Gray skriver:

The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism. Its ability to convey a sense of space, that is width and depth of sound stage, with a degree of openness and airiness, is unrivaled by anything but the most esoteric digital systems. That having been said, it is important to understand the limitations of this medium in order to make great sounding records.

Sitatet er fra Producing Great Sounding Phonograph Records (or Why Records Don’t Always Sound Like the Master Tape). Grays artikkel er den beste som jeg har lest og kjenner til. Den er så pedagogisk og godt skrevet at selv lekmenn kan forstå Grays budskap. Kevin Gray vet hva han skriver om. Han synser ikke. Gray har 35 års erfaring som mastering engineer. Han begynte da han var 18. Alle som er interessert i lydproduksjon generelt og vinyl spesielt, bør lage bokmerke, skrive ut, lese, lære, huske teksten utenat, sette den i glass og ramme og henge den opp på veggen. Dette er en klassiker. Anbefales på det sterkeste.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
quad_lars skrev:
Kevin Gray skriver:

The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism.
Det er ofte stor avstand mellom mulighet og virkelighet. Hva som er virkelig burde være ganske enkelt å analysere. Det er sikkert gjort mange ganger.
Jeg setter stor pris på å lytte til vinyl. De fleste av de som kommer innom gjør det samme når de blir servert. Men det er altså steinalder i forhold til mange digitale formater. CD for eksempel. 30dB dårligere dynamikk er faktisk litt forskjell. De tekniske forskjellene kan god diskuteres, men det bør ikke være stor uenighet om hva som er "best".
Hva som er "best" å lytte til kan en gjerne diskutere. Så har en noe å snakke om i det minste ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Det er ofte stor avstand mellom mulighet og virkelighet. Hva som er virkelig burde være ganske enkelt å analysere. Det er sikkert gjort mange ganger.
Jeg setter stor pris på å lytte til vinyl. De fleste av de som kommer innom gjør det samme når de blir servert. Men det er altså steinalder i forhold til mange digitale formater. CD for eksempel. 30dB dårligere dynamikk er faktisk litt forskjell. De tekniske forskjellene kan god tiskuteres, men det bør ikke være stor uenighet om hva som er "best".
Hva som er "best" å lytte til kan en gjerne diskutere. Så har en noe å snakke om i det minste ;)
Hva som er best av LP og CD? LP'en så klart. Ingenting er som en pur, god analog innspilling. Og med en god platespiller oppleves en LP som minst like dynamisk som en ditto CD-spiller....som regel mere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Audiomix skrev:
Jeg setter stor pris på å lytte til vinyl. De fleste av de som kommer innom gjør det samme når de blir servert. Men det er altså steinalder i forhold til mange digitale formater. CD for eksempel. 30dB dårligere dynamikk er faktisk litt forskjell. De tekniske forskjellene kan god tiskuteres, men det bør ikke være stor uenighet om hva som er "best".
Hva som er best av LP og CD? LP'en så klart. Ingenting er som en pur god analog innspilling. Og med en god platespiller oppleves en LP som minst like dynamisk som en ditto CD-spiller....som regel mere.
Det er akkurat det; tall og teorier kan man gjerne komme med, i alle retninger, men til syvende og sist er det ingenting som låter så bra som en pur analog god innspilling, godt masteret og presset, på en topp platespiller.

Mvh Vidar P

Topp Bunn