Jeg har vært i tvil om jeg skulle forsøke en gang til eller ei, men gjør det:
Min tanke var noe á la: Du benytter normalt en Squeezebox som digitalkilde. Den transporterer kun digital musikk, og bør dermed ikke farge signalet. DSPeaker er altså innstilt etter det.
Nei, dette er ikke riktig. DS er innstillt etter seg selv, Så har det ingenting med Squeezebox å gjøre. Signalet kommer fra DS ikke fra Squeezebox ved kalibrering.
Og det er kun USB ut fra pc, rett i DS som er trøbbelet. Ikke spdif inn eller analog inn. Og jeg er klar over at for å gøre jobben sin så må DS gjøre signalet digitalt. Men jeg mener at det bare understreker at det er noe galt med USB inn på DS.
USB-audioinngang og -modi
Det er antagelig noe galt med USB-audioinngangen
eller, som jeg også skrev, valget av USB-modus. DSPeakers USB-inngang har flere modi. Kun ett av dem virker som digital audioinngang.
Romkorreksjon innstilt for DSPeakers DAK og dermed ikke tilpasset Abrahamsen A-DAC
Forøvrig er mitt svar "nettopp". DSPeaker fungerer som DAK og dermed (analog)kilde både når du har innstilt romkorreksjon, og når du spiller musikk med Squeezebox. Romkorreksjonen er altså tilpasset DSPeakers interne DAK.
Når du måler via Abrahamsen A-DAC, har du forlenget kjeden. Det er nå den fargede Abrahamsen A-DAC som er primær DAK og dermed primær analogkilde (og altså ikke DSPeakers interne DAK). Romkorreksjonsinnstillingen er imidlertid ikke tilpasset denne kjeden som inkluderer Abrahamsen A-DACs fargelegging.
Du introduserer m.a.o. et slags fargefilter i målekretsen som du ikke har i musikkavspillingskretsen. Dét vil sannsynligvis påvirke måleresultatene, men det virker ikke som om du er deg dette bevisst.