Frakt av hifi >10kkr?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvordan frakter dere brukt hifi ved kjøp/salg? Posten har vel grenser for verdiforsikring, er det 10kkr?
Tips til transport av utstyr på 10-20kg og verdi på 20-30k mottas med takk!

PS; mulig dette ikke er så lydrelatert, men det er jo til en viss grad relatert til hifilivet generelt, er det ikke? :D

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
posten tar opp til 20kg.
prisforskjellen mellom 1-10 og 10-20 vil ikke gi deg noen søvnløse netter.

tror ikke de tar over 20 kg. da er det linjegods, schenker, etc., som teller.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.888
Torget vurderinger
4
Styr unna Linjegods. De kjørte en gaffeltruck rett i frontplata på min DP 6.5 jeg engang hadde.
Hører med til historien at jeg fikk ny frontplate erstatet av Linjegods. Men f... så iriterende alikevel.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.889
Sted
Østfold
Posten tar så vidt jeg vet opp til 35kg på ett kolli.

De har standardsatser på verdiforsikring av forsendelsen, men mot merkostnad kan man også merforsikre. Jeg bruker EDI-løsning, og der kan jeg skrive inn ønsket forsikringsbeløp.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Re: Frakt av hifi >10kkr?

Hvordan frakter dere brukt hifi ved kjøp/salg? Posten har vel grenser for verdiforsikring, er det 10kkr?

PS; mulig dette ikke er så lydrelatert, men det er jo til en viss grad relatert til hifilivet generelt, er det ikke?  :D

Mvh Vidar P
Du kan jo sende det med posten som verdipakke, du sier bare hva det er verdt, og posten kalkulerer deretter.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Re: Frakt av hifi >10kkr?

PS; mulig dette ikke er så lydrelatert, men det er jo til en viss grad relatert til hifilivet generelt, er det ikke?  :D

Mvh Vidar P
Du kan sende med Postens Express over natten. Da er forsikringen 50kkr. Litt dyrere men alikevel billigere enn forsikring per kilo hvis utstyret er tungt.

Mere info:
http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjenesterA-AA/E/EkspressOverNatten/kanalforside.htm

mvh,
OS

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Styr unna Linjegods. De kjørte en gaffeltruck rett i frontplata på min DP 6.5 jeg engang hadde.
Hører med til historien at jeg fikk ny frontplate erstatet av Linjegods. Men f... så iriterende alikevel.
Skal de svare hele livet for en manns tabbe? ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
8.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - posten ja...

Jeg skulle returnere noen dongler (programvarenøkler) til Danmark etter å ha oppgradert til ny versjon (med nye dongler), og om forsendelsen hadde blitt tapt, så måtte bedriften ha hostet opp forskjellen mellom oppgraderingspris og nypris (tilsammen 90kkr).

Det endte opp med at jeg brukte DHL for å sende pakken på ca 1/2 kg, siden de var de eneste som ville forsikre noe til en sånn sum...

Johan-Kr

O

om.s

Gjest
UPS, de har jeg ved flere anledninger brukt til transport til og fra Tyskland med tildels tunge kolli (80 kg), evnt tilleggs forsikring koster ett par % av forsikret verdi, og de leverer på døra, smertefritt og relativt rimelig, det går nesten mer på kubikken enn vekten av det sendte godset....

Det finnes vel UPS i Norge?...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
UPS, de har jeg ved flere anledninger brukt til transport til og fra Tyskland med tildels tunge kolli (80 kg), evnt tilleggs forsikring koster ett par % av forsikret verdi, og de leverer på døra, smertefritt og relativt rimelig, det går nesten mer på kubikken enn vekten av det sendte godset....

Det finnes vel UPS i Norge?...

mvh
Ringte de nå, men de hevder at de ikke sender innenlands...

DHL blir jo steindyrt, nærmere 1500,- for å frakte min 282 fra Kristiansund til destinasjon i sør-Norge.. for ikke å snakke om den enda tyngre 250'en..

Er det slik at privatpersoner ikke kan øke forsikringssummen på Posten?? Snakker meg om postvesen... jøje meg. Går ikke engang an å sende en vanlig pakke innenlands...
Burde jaggu ha vært et statlig ansvar å sørge for at det er et velfungerende postvesen i kongeriket; imo langt viktigere enn gratis matpakker, politi som kun etterforsker hverandre i ring, og alt annet tull staten driver med om dagen..

Mvh Vidar P

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sendte en OAL preamp til Nord i landet igår og en Audio Note dac til Østlandet idag.
Brukte posten ved begge tilfeller.
Blir spennende å se hvordan det går. Total frakt pris: 320 kr.

O

om.s

Gjest
Ringte de nå, men de hevder at de ikke sender innenlands...

DHL blir jo steindyrt, nærmere 1500,- for å frakte min 282 fra Kristiansund til destinasjon i sør-Norge.. for ikke å snakke om den enda tyngre 250'en..

Er det slik at privatpersoner ikke kan øke forsikringssummen på Posten?? Snakker meg om postvesen... jøje meg. Går ikke engang an å sende en vanlig pakke innenlands...
Burde jaggu ha vært et statlig ansvar å sørge for at det er et velfungerende postvesen i kongeriket; imo langt viktigere enn gratis matpakker, politi som kun etterforsker hverandre i ring, og alt annet tull staten driver med om dagen..

Mvh Vidar P
DHL vil ikke ha privat kunder, de skulle ha 12K for samme frakt som UPS tok 2,5K til Tyskland, de priser seg bevisst ut.

Bussgods heter noe her i Sverige som er både rimelig og forsikret opp til 50K, sendet min tidligere BAT VK 300X SE helt opp till Norrland for 235,- Sek inkl forsikring, noe lign bør vel finnes i Norge? (begynner å glemme slike ting derfra..)

Hva med å kontakte ett privat spedisjons firma...

mvh

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Frakt med et-eller-annet fraktselskap kommer man nesten ikke unna med uten at det koster litt.
Personen som kjører ønsker full timelønn for å kjøre, firmaet tar seg betalt for å dekke drivstoff, slitasje på biler etc... og da blir det litt.
I enkelte tilfeller med varer av stort volum eller stor verdi, er det nesten billigere å frakte det selv.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om.s; bussgods.se virker veldig bra ja. I Norge har vi jo NSB, men de har jo byttet navn og blitt helt umulige å forstå seg på.. og internettsidene hjelper ikke akkurat på enkelheten; tydeligvis en form for selektering der også, slik at de kun frakter for store kunder?
Fins det bussruter (TimeExpressen e.l.) som kan frakte hifi for oss tro? Vi burde igrunnen ha funnet ut dette; for alle oss som er i aktivitet på bruktbørsen av og til så kunne det ha vært greit å ha klarhet ifrakt og forsikring.

Tips til kabelsending; jeg har solgt noen Chord ht-kabler, de fikk plass i SmartPost boblekonvolutt til kr. 65,-

Mvh Vidar P

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hei Vidar P, mulig at jeg misforstår deg litt ? men UPS har ingenting med Posten å gjøre. Har litt bransjeerfaring og privatpersoner er egentlig ikke noe som en del transportselskaper ønsker som kunder, det er ikke noe å tjene på dette.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei Vidar P, mulig at jeg misforstår deg litt ? men UPS har ingenting med Posten å gjøre. Har litt bransjeerfaring og privatpersoner er egentlig ikke noe som en del transportselskaper ønsker som kunder, det er ikke noe å tjene på dette.
Tror du misforsto; jeg har vært i kontakt med både Posten og UPS. Bruker vanligvis UPS når jeg kjøper fra utlandet, det går supert.

Det jeg irriterer meg på, er at "økonomene" i Posten ser ut til å rasjonalisere bort tilbudet til vanlige privatpersoner; som avtalekunde har man mange gode muligheter, mens privatpersoner sitter tilbake og føler seg nærmest uønsket. Dette mener jeg burde ha vært et statlig ansvar, å besørge en effektiv og god postmessig infrastruktur i landet. Posten skulle rett og slett ha vært tvunget til å gi et bredere og bedre tilbud til privatpersoner; ikke bare konkurrere med andre fraktselskaper om bedriftskunder (slik det ser ut som de fokuserer på nå til dags). Spør du meg, så har det gått virkelig nedoverbakke med posten de siste årene... ja, unntatt i prislistene da.

Mvh Vidar P

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Du kan også ringe Ramberg (store på både innenlands- og utenlands-frakt), servicetelefon 815 21 020. Av hjemmesiden deres ser det ut til at de frakter hur mycket som helst og hvasomhelst, - til døra. De samarbeider med Jetcarrier.

Har egentlig ikke annen egen erfaring enn at min ventede pakke fra Canada på 25 kilo just nettopp ble hentet i Oslo av Ramberg fra Jetcarrier og er ventet til hus enten i morgen eller i overimorgen. Forsikringen min ble ordnet over there, men det burde vel gå greit hos Ramberg også.

mvh

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hei igjen Vidar P. Er helt enig ang. posten men frykter at det ikke blir bedre. Når resten av monopolet forsvinner blir det ikke bra for folk som bor et stykke fra sentrale områder. Men men. Kan forresten anbefale Cargo Partner for tyngre frakt innen Norge.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Re: Frakt av hifi &amp

Uten å ta hensyn til dette med forsikringer så kan jeg komme med følgende betrakninger i forhold til hva jeg opplever når det gjelder frakt i jobbsammenheng.

- Postens bedriftspakke er generelt raskest og sikrest.
Dette SPESIELT til steder utenfor hovedstedene.

- Posten behandler på generelt grunnlag pakkene mindre forsiktig enn et vanlig fraktselskap (ala Tollpost, DHL, o.l.)
Sannsynligvis pga at det på Posten's hovedsorteringssteder (spesielt Oslo) foregår en stor del maskinell behandling.

- De store fraktselskapene operer med fullstendig villedende priser og den som er så "uheldig" å ikke ha rabattavtale blir grundig lurt (les: flådd).
- Har du derimot en (god) slik avtale er det normalt sett klart rimeligere enn å sende med Posten (spesielt på større kolli).
- Som et eksempel kan det nevnes at undertegnedes lille firma har 69% rabatt (!) på standard listepris hos et av de store fraktselskapene :eek:

- Som enda et eksempel kan nevnes at vi akkurat mottok en liten pall varer fra Sverige.
Frakten for denne inkludert gebyrer skulle egentlig vært belastet avsender som hadde avtale, men ved en feil så ble den belastet oss som ikke har avtale med dette fraktselskapet.
Totalregningen inkludert alle gebyrer (og dem var det mange av) lød på kr 2.371,- eks. mva.
Når vi så fikk rettet opp i dette slik at avsender betalte for denne frakten lød totalregningen på kr 676,- eks. mva. inkludert alle gebyrer (!). ::)

Altså hvis man ikke har avtale blir man rett og slett svindlet :mad:

C

cpc

Gjest
Det finnes vel HSD eller tilsvarende transportselskap i Kristiansund Vidar? Sett forsterkeren på en halvpalle, da settes ingenting oppå den og den er godt beskyttet mot støt.

Tror ikke dette blir så dyrt, kanskje 5-600 kr, og det bruker ca en uke til hele landet.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har brukt t budfirma for lenger siden som jeg er fornøyd med behandlingen utstyret har fått.Det ble hentet en forsterker på 25kg hos NAT og kjørt til Stavanger for 500kr.Jeg bor en halv times kjøring sør for Stavanger og måtte ut med 200kr til for og få den levert på døra.Det er ikke så billig som posten men jeg er fornøyd.Hvis noen er intresert så skal jeg se om jeg finner telefonnummeret hans.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er det store og tunge ting, ville jeg også ha sjekket med flyttebyråer i nærheten. De henter på døra, og leverer på døra.
mvh

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
fra oslo til stavanger sendte jeg mine cabasse-ht og cabasse-sub i eget bur med expressgods (husker ikke stavingen helt) eskene er store og fikk akkurat plass. ble anbefalt dette fremfor pall grunnet redsel for skader på varene. pall blir behandlet dårligere enn bur ifølge konsulenten på stasjonen. (kan jo tenkes jeg ble lurt til å betale noen kroner ekstra)

cj

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det ble brukt Posten Express når jeg fikk tilsendt CD-spilleren min. Ingen problem, over natten levering på døra. 374,- for 16-17kg.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bare for å sette ting litt i perspektiv.
I jobbsammenheng betaler vi typisk ca 200,- eks. mva for inntil 100kg fra Stavanger til Oslo dør til dør.

Topp Bunn